kelly0188 schreef:hmm.. ik vind het best moeilijk hoor een geschikt ras vinden. Ik wil zowiezo een wat jongere herplaatser/asiel hond(die pubertijd gehad heeft), maar ja van welke ras of welk soort kruising? Qua beweging, ik denk ongeveer 2uur per dag. Verdeeld over 4x. Dus zeg maar 3x een half uurtje/20 min en 1x wat langer bijvoorbeeld een uur. Ik wil ook wel graag fietsen met mijn hond, dus ik kan ook wel 3x gaan fietsen bijvoorbeeld. Ik ga 1x in de week naar het bos met mijn paard. Dan ga ik vaak wel 2/3 uur en ook veel draf/galop, dus de hond moet dit ook wel kunnen. (Tuurlijk zal ik de eerste paar keren rustig aan doen en conditie opbouwen). Verder loop ik dan nog 3x i.d. week hard (half uur ongeveer) en wil ik graag behendigheid gaan doen 1x in de week. Dit was het wel qua beweging. Tuurlijk speel/ravot ik nog lekker met mijn hond tussendoor,haha!
@rooz1993: Dit is niet echt het type hond dat ik zoek en ook wil ik liever een wat oudere hond, maar toch bedankt!
@ThePast03: Wat betreft de Kelpie, blaft die echt erg veel en zijn ze wel aanhankelijk/knuffelig? En denk jij dat ik deze hond wel genoeg beweging geef?
bedankt voor de tips allemaal! Ben er nog steeds niet uit, maar heb ook helemaal geen haast, ben nog niet verhuist, dus kan nog lang rustig nadenken, haha! Tot nu toe denk ik aan de : Kelpie, Rhodesian Ridgeback(nog steeds ja,ondanks jullie advies),witte/duitse herder, labrador of een leuke kruizing van 1 van deze honden. De Viszla,weimaraner, dalmaat zijn wel afgevallen vanwege het sterke jachtinstinct.
Dus als jullie nog andere rassen weten of tips hebben over de bovenstaande rassen, hoor ik het graag!
Een kelpie zou ik echt niet doen. Die kun je vergelijken met een border qua training en dan is een uurtje trainen per week echt te weinig.