Kippen en konijnen, naast voliere?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Kippen en konijnen, naast voliere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 15:37

Wij verhuizen binnenkort naar een groter huis met grote tuin. Helaas niet groot genoeg voor de paarden aan huis ;)

Nu willen wij de konijnen buiten een grotere ren geven en hier 3 kippen bij zetten, wie heeft hier nog meer die combinatie?
Daarnaast willen we (op den duur) een voliere bouwen, in dezelfde stijl en samen met de kippen/konijnenren onder een dak.

Maar nu schiet mij de vraag te binnen of dit problemen op kan leveren waar ik wellicht niet bij stil sta?
Samen in een ren lijkt me niet geschikt vanwege andere eisen aan huisvesting, maar zijn er meer zaken waar ik op moet letten?
Stress door de 'buren'? Overdraagbare ziektes?

Ik ben zelf al wat aan het surfen geslagen, maar ik ben wel benieuwd waar jullie mee aan komen en of iemand ook zo'n combinatie heeft.
Als je een foto van een dergelijk bouwselcombinatie hebt, is die ook welkom (in link) :j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:54

Ik heb altijd kippen en konijnen samen gehad en nooit problemen mee gehad.
Ze hadden wel gescheiden nachtverblijven, kippen boven, konijnen beneden. Werkte prima.

ShauniBef

Re: Kippen en konijnen, naast voliere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:56

Wij hadden altijd 2 kippen, 2 konijnen, en 1O vogeltjes in een hele grote voliere. Allemaal een apart nachthok, en dit werkte prima ja :j ..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 15:59

Shauni, wat voor vogels waren dat die jullie bij de kippen en konijnen in hadden? Parkieten of kleine tropen/kanaries?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:59

hier ook! alleen inderdaad een apart nachthok.. en genoeg ruimte in de ren

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:00

snowdon schreef:
Shauni, wat voor vogels waren dat die jullie bij de kippen en konijnen in hadden? Parkieten of kleine tropen/kanaries?

Dat waren kanaries..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 16:03

Ok, bedankt :)
Blij dat ik niet de eerste ben die zoiets (evt.) wilt combineren. Misschien dus wel gewoon 1 grote ren...

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:04

Ja die van ons was verschrikkelijk groot, en 2.5 meter hoog. Dus de vogels konden er ook in vliegen.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:09

Toen ik dat indertijd wilde, kippen bij mijn konijnen werd me dat sterk afgeraden omdat het nogal eens voor schijnt te komen dat de kippen de konijnen gaan pikken (ogen). Geen idee of dat idd waar is ,maar ik heb het er maar niet op gegokt.
Kennelijk gaat het ook wel goed aan de reacties hierboven te lezen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:16

Wij hebben kippen en een kalkoen bij het konijn zitten, gaat allemaal prima. Nou hebben wij wel de luce dat we de kippen en het konijn overdag op een veld hebben scharrelen, dus die hoeven elkaar in principe helemaal niet tegen te komen. Dus dat is dan wel mooi. Maar je kunt het altijd proberen, en anders zal je ze later moeten scheiden. Maar ik denk dat het wel moet kunnnen :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:59

kippen pikken idd vaak in de vacht van de konijnen. soms gericht op de ogen, maar niet vaak. het zijn dieren die elkaars taal niet spreken en elkaar dus niet begrijpen. vergeet ook niet dat een konijn een kip makkelijk dood kan stampen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:41

Ik heb al 20 jaar kippen ,konijne en cavia's door elkaar lopen(bij de pony's waar ook nog een poes loopt en als ik er ben een hond!).
Nog nooit problemen mee gehad.
Wat ik daar bij het mooiste vind is dat er een voersilo met kippen voer staat en een voersilo met konijnenvoer en dat ze uit de voor hen bestemde silo eten.
De kippen eten dus netjes kippenvoer en de konijnen konijnenvoer(allebei gewoon brokjes)
Alleen het graan wordt door allemaal gegeten(dat voer staat natuurlijk wel buiten het bereik van de pony's!)

Mijn neef houd kippen en parkieten in een voliere,alles voor de kippen staat op de grond en voer edg. voor de parkieten hangt boven in de voliere,gaat ook prima!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:26

Het hangt ook af van hoe groot je hok is en hoe veel kippen daarin lopen. Wij hebben in één van onze voelieres ook 2 konijnen, 1 haan met 2 hennetjes en dan nog een paar tortelduiven zitten. Soms zit daat een sierfazant bij als we die in de opvang hebben. Dat gaat allemaal prima. Maar als het door ruimte gebrek meer dieren worden, is de ren erg snel vies en een zootje...

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:33

Ik heb een tijdje mijn konijnen en kippen bij elkaar gehad. Heb ze alleen weer apart gezet. Mijn kippen aten het konijnenvoer ook, en mijn konijnen het kippenvoer. Ik kon dus niet meer in de gaten houden wat ze nou precies aten en dat is niet handig want in kippenvoer zitten geen vitamines voor konijnen en andersom. Verder had mijn konijn op een gegeven moment een groot abces, ben er mee naar de DA geweest en waarschijnlijk een keer gepikt door een kip.

Ik heb 1 rustig konijn en de andere is heel druk, rende dus constant achter de kippen aan en hier waren de kipjes niet van gecharmeerd.

Mijn kippen lopen op zand, aan een stuk zit er straatwerk onder het zand en op een ander stuk niet zodat de kippen ook wormpjes etc. kunnen pikken. Mijn konijn had besloten een tunnel te graven, hij is heel ver gekomen (dwergkonijn) zelfs zo ver dat ik door de straatstenen zakte bij het voeren, geen succes dus.

Verder moet je uitkijken dat de konijnen de eitjes niet pletten of kapot maken. En je moet heel erg oppassen met overdraagbare ziekten, vooral in de zomer.

Bij mij was het dus geen succes, maar bij anderen weer wel, dus je zou het kunnen proberen.

Succes!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:35

Dat van voer opeten is op zich prima op te lossen als de konijnen echt een afgesloten nachthok hebben met een luikje dat de konijnen gebruiken. Onze kippen gaan niet in dat donkere konijnen nachthok. Tja, de konijnen eten inderdaad wel eens wat granen van de kippen... De kippen leggen vooral eieren in het nachthok, dat bij ons van de grond is, daar komen de konijnen niet in...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 15:39

Bedankt voor alle reacties tot zover al!
Geeft me voorlopig voldoende stof tot nadenken en uitzoeken :)