Kitten (6 maanden) sabbelt als een idioot!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Kitten (6 maanden) sabbelt als een idioot!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:56

Hallo Bokkers,

sommige zullen het schattig vinden, ik wordt er moe van.
Bobbie heeft de neiging om, als hij op schoot ligt, onwijs te gaan sabbelen op je kleding.
Hij kneed er niet bij.
In eerste instantie deed hij het alleen als ik iets pluizigs aan had (wolle sjaal, pluizige trui, enz).
Nu doet hij het gewoon overal op!
We zijn er erg consequent in. Elke keer als hij het doet zeggen we nee en tillen hem van schoot.
Alleen ik krijg het er maar niet uit!

Iemand nog tips?

RelarDevi

Re: Kitten (6 maanden) sabbelt als een idioot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:17

Met hoe oud is hij bij zijn moeder weggehaald?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:19

dat was ook het eerste wat ik dacht, een kitten word vaak erg vroeg bij de moeder weg gehaald ( 6-9 weken) veel van deze kittens vertonen dit gedrag.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:21

dacht precies hetzelfde als de 2 mensen voor mij...

maar hoe kan je dit oplossen?
tja ik kan wel wat dingen bedenken...
nee zeggen gaat iig niet helpen...dan moet het al met "grofgeweld" gebeuren( aant nekvel wegsleuren)
anders de plantenspuit erbij?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:25

siskeh: aan het nekvel is ook verre van vriendelijk hoor, zelfd een moederkat doet dat alleen maar bij d'r kittens als ze nog heel klein zijn.
het grootste pobleem is denk ik dat ze zelf niet weet dat het niet goed is..als een kat bv plast of krabt kan je dat makkelijker corrigeren dan gedrag wat ze al haar hele leven doet.
misschien kan je haar bv een oude sok geven. en dat ze alleen daar op sabbelt? dus zodra ze ergens aan begint te sabbelen sok er tussen duwen??? geen idee bedenk het ook maar te plekke.

ik denk als je haar gaat bestraffen op bovenstaande manier ze behoorlijk schuw kan worden omdat ze geen idee heeft wat ze fout doet.
stel je vraag anders eens op katteplaza, die heeft ook een forum, daar zitten ook gedragsdeskundigen enz, die kunnen je vast beter helpen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:28

@nameless: volgens mij heb ik dat ook niet gezegt, maar op de grond zetten en nee zeggen heeft ook absoluut geen zin...
overigens is er bij ons nog nooit een kat schuw geworden van die methode(in combinatie met plantenspuit)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:33

Hoe je dit gedrag afleert?
Heel simpel, als je geluk hebt. Niet.
Ik heb 2 katten van bijna 6 jaar, waren 3 maanden toen ik ze kreeg en sabbelen nog steeds. Heb in het begin ook van alles en nog wat geprobeerd en het is wel iets minder geworden, maar helemaal afleren is nooit gelukt en heb het inmiddels opgegeven.
De ene neemt alleen het puntje van haar staart om op te sabbelen, maar de andere heeft ook de voorkeur voor mijn t-shirts, truien en dekbedovertrek. Maar, alleen als ik de kleding aan heb of in bed lig.
Ik heb er inmiddels mee leren leven. En dat is ook mijn advies voor jou.

Een plantenspuit is trouwens niet handig als de kat op schoot ligt, dan ben je zelf ook helemaal nat. En je loopt het risico dat de kat gaat denken dat hij gestraft wordt omdat hij op schoot ligt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:46

nee idd, plantenspuit in combinatie met is niet handig...!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 18:53

We hebben Bob met 15 weken uit het asiel gehaald. Daarvoor heeft hij nog bij andere mensen gezet waarvan ik niet weet of hij daar vanaf baby afaan was.
Ik heb dus geen idee hoe oud hij was toen hij bij zn moeder weg was gehaald.
Plantenspuit is meneer ook niet zo van onder de indruk :+ (heb het niet geprobeerd als hij op schoot lag maar wel toen hij in de gordijne hing). Hij vind water zelfs zo leuk dat je de kraan niet aan kan zetten zonder dat je bobbie er zeiknat onderuit kan vissen :+.
Ik ga het lapje/sokje/enz proberen! Dan vind ik het niet erg maar om nou steeds zeiknat te zijn als die kat op schoot gelegen heeft :+.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:55

ahhh tja dikke kans dat hij dan wel tejong bij mams is weggehaald!
tja dan gaat de plantenspuit ook niet helpen...

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:29

Kun je denk ik niet zoveel aan doen.. moeten ze overheen groeien..

Al hebben wij nog 1 kat die het nog steeds wel eens durft te doen.. :=
Die heeft onderhand 1 jaar bij z'n moeder lopen drinken.. en toen achteraf ook nog eens bij onze teckel. :(:)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:32

Ik heb eens een birmaan gehad, die pas met 16 weken bij haar moeder weg ging, die had ook zo'n tik. Wij hebben er niets aan gedaan en het werd op een gegeven moment wel minder. Zij deed het trouwens aan je kin, neus, hals of wang. Mijn kinderen hadden soms een hele zuigplek in hun nek :D Ze vonden het gewoon lief!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:40

hier ook een sabbelaar, ze sabbelt (al is ze nu al 3) nog af en toe bij mn andere poezen als die een goede bui hebben, gelukkig niet aan mij of kleding, kompleet met stempelen en smakgeluiden, erg lief om te zien ;)

ik ga mee met alle anderen, je kunt het niet afleren helaas. Of ze groeien er overheen of niet, zo simpel is het.
Je zou een tutlapje kunnen maken ipv die sok, net als bij baby´s, gewoon zn eigen frotlapje waar hij lekker aan mag sabbelen.
Het is net als duimen bij kinderen, hij voelt zich er lekker bij en blijft het doen als hij op zn gemak is.

edit; mijn kitten is op 13 weken pas bij mamma weggegaan maar doet het dus nog steeds, heeft dus niet altijd met te vroeg weghalen te maken, vaak wel, maar in mijn geval waren er 2 nesten en zij sabbelde vrolijk bij beide moeders en is daarmee doorgegaan toen ze bij mij kwam en mijn katten accepteerden dat moeiteloos.
Laatst bijgewerkt door cissy op 02-03-09 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:40

Ik wens je veel succes om het af te leren, hier is het nooit gelukt. Meneer is ondertussen 10 jaar oud en sabbelt nog steeds als een gek. Bovendien kneed hij ook, dus je bent niet alleen nat, maar zit ook onder de krassen.

Ik heb het hem ondertussen al aan zijn verstand kunnen brengen om alleen te sabbelen op pyjama's of dekbedden, maar afleren lukt hier niet.

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:29

Hier nog iemand die het herkent...
Sientje heeft het vroeger ook heel erg veel gedaan.

Echter is het een aantal jaren later wel weer verdwenen. Ze knuffelt nog steeds graag met fleece enz, maar ze sabbelt niet meer.
Wij hebben haar vroeger ook een trui van mijn vader gegeven waar ze enorme gaten in gesabbelt heeft. Misschien kun je je kat ook een 'eigen trui' geven?

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:33

Onze kat Seiko is nu 7 jaar oud en vertoond het zg. melktrappelen nog steeds.

Ze rolt zich op, neemt het puntje van haar staart in haar bekkie en begint te sabbelen en trappeld gelijk met haar voorpootjes.
Ik heb het haar nooit afgeleerd, ze sabbelt immers op haar eigen staart en niet op kleding e.d

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:34

Wij hebben ook eens een kat gehad, die dat deed. Maar toen hij ouder werd, is hij er vanzelf mee gestopt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:46

Het rare is dus dat hij er niet bij kneed, trappelt of wat dan ook! Het is echt gewoon sabbelen met een hoop geluid en gekwijl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:55

Maar waarom zou je het per se willen afleren? Het is echt een soort reflex, dus sowieso erg lastig af te leren.. kat van vriendlief doet het ook, kneden en sabbelen, maar ik vind het toch eerder schattig dan storend. Als het je echt stoort is inderdaad een soort vervangend doekje, speeltje of dergelijks waar het wel bij mag het makkelijkste.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 13:43

Omdat ik het dus niet schattig vind. Hij doet het namelijk ook op het moment dat ik nog weg moet en ik dus onder de kattenkwijl zit.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:57

haha er is niks aan te doen ... onze kat doet het ook
en is al 6 jaar :D !
ze is wel met de fles grootgebracht :P en nog steeds als we weer opvang pups of kittens hebben wil ze de fles :9

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:52

hier een oud sabbelaar.
met nagelgebruik erbij. :')
Inmiddels is ze er overheen gegroeid. Ze doet het niet meer.
Weet ook niet precies hoe ze er nu vanaf is gekomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:53

Aah, gaat het echt met zoveel kwijl gepaard? :D Haha wat een aparte beesten zijn het toch.
Nouja, dan maar voor een apart lapje of doekje gaan.. of meerdere doekjes, knuffeltjes die je gewoon op momenten dat hij begint, aanbiedt in plaats van je kleding of iets anders.
Verder is het gewoon lastig af te leren omdat het dus een reflex is, maar vooral een uiting van tevredenheid/liefde, en dus is iedere keer corrigeren voor het dier zelf niet 'logisch'. Je kan alleen hopen dat hij eroverheen groeit.. hij is pas 6 maanden natuurlijk :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:00

Ook ik heb een sabbelaar en mijn vorige twee katten deden het ook. En waren niet te jong bij moeder weggehaald.
Voor mijn huidige sabbelaar heb ik een kussen (schapenvacht) op de bank liggen waar hij op sabbelt. Daar is hij nu helemaal opgericht en is ook het enige waar hij op sabbelt.
Misschien is het dus een idee om speciaal iets voor hem neer te leggen, waar hij op mag sabbelen. Afleren lijkt me dus heel moeilijk en misschien wel onmogelijk.

Succes ermee.