kanker uitgezaaid bij hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

kanker uitgezaaid bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:03

De 9 jarige bouvier van mijn ouders heeft kanker, graag wat tips!

Tot afgelopen woensdag was er helemaal niets aan de hand (hij lijkt heel zijn leven al een jack russel in het lijf van een boef) woensdag wilde hij niet eten en kuchte, donderdag weer niet eten en zwalkend lopen, af en toe zelfs vallen, toen is mijn moeder naar de kliniek geweest met hem.
Op de rontgenfoto was te zien dat zijn longen vol zaten met kanker uitzaaiingen (secondair- er zou ergens anders in zijn lijf een tumor zitten, maar daar is verder niet naar gezocht aangezien dit geen zin meer heeft)

Mijn moeder heeft prednisolon meegekregen en gelukkig slaat dat heel goed aan, hij eet weer (beter)en is weer actief, het lopen is ook een stuk verbeterd sinds zaterdag.

vragen:

- ik las op i-net dat kanker veel vraagt van het lichaam...en wellicht een speciaal eiwitrijk dieet het beste zou zijn (ie prioriteit is eten an sich natuurlijk...maakt niet uit wat...maar welke soort brokken, blik, vers of maakt niet uit wat kun je hem nu het beste geven ? Hij is afgevallen, maar nog net niet te mager. Het is altijd al een moeilijke eter geweest. Mijn moeder heeft nu van allerlei voer in huis gehaald.
- 2e wat zijn de ervaringen....hoe lang zou hij het goed kunnen doen op de prednisolon ?
- is er iets ondersteunends dat je hem kan geven (vitaminen ? )
- Door de prednisolon is hij aan de diaree...kun je in dit geval bv ook dagelijks wat norrit o.i.d (we willen hem op dit moment niet scheren...en diarree bij een langharige hond) die norrit zal ik even checken met de DA...maar ervaringen graag !

alvast bedankt!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:26

Mijn helaas erg recente ervaring is niet zo opwekkend ;(
Half December was mijn hondje ineens 'niet zo lekker'.DA constateerde kanker en een maand later was hij er niet meer...
Verwen hem maar met alles wat hij lekker vindt,als hij maar iets binnen krijgt.
Sterkte!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:49

Klinkt idd als een verloren zaak. Ik heb jaren geleden een Duitse Herder gehad waarbij leukemie vastgesteld was. Ook hij werd op Pretnisolon gezet. Het ging heel langzaam steeds beter met hem, echter na 9 maanden (!!!) een enorme terugval. Toen hebben we voor hem het gevecht beëindigd. Wat hebben we nog van hem genoten, en hem helemaal gek verwend, zelfs biefstuk stond op zijn menu!

Geef hem wat hij lekker vindt! Al was het brood met pindakaas bij wijze van spreke! Beter nog een paar hele goede weken, dan een paar iets minder goede maanden zou ik zeggen :j verwennen dus, is ook fijn voor je eigen gevoel straks als hij er niet meer is. Beteren kan je hem toch niet meer.
Ik wens je onwijs veel sterkte de komende tijd, en natuurlijk veel wijsheid voor het timen van het onvermijdelijke. :(:)

Wilawander

Re: kanker uitgezaaid bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:37

Mijn ouders hadden een Duitse herder met uitzaaiingen in o.a de longen. Deze hond heeft nog 5 maand volgehouden met Prednisolon en Plastabletten. Daarnaast kreeg ze twee hmeopatische middelen die de uitzaaiingen tumoren wat remmen. Hoeveel is niet te zeggen. Bij intresse heb er nog wat van staan. Genoeg voor een aantal maanden. Hadt namelijk net nieuw besteld toen het opeens niet meer ging.

Kanker vergt veel van een hond. je ziet ze langzaam aan minder worden. Bij onze hond zag je duidelijk de bespiering minderen, buik werdt dikker van het vocht vasthouden, benauwder door vocht in de longen enz. De hoeveelheid predni en Plastabletten ging dan ook gelijdelijk omhoog. Het ligt ook aan de hond. Ken een dog die het heel benauwd hadt door tumoren in de buikholte en die hadt volgens de artsen hooguit een paar weken. Deze heeft nog een jaar geleefd en kreeg ook bovenstaande medicatie.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 20:21

thanks voor de antwoorden !

Hij vreet inmiddels als een dokwerker en hij loopt weer goed. Dat is natuurlijk de prednisolon....

Ik heb mijn moeder wel gezegd dat zodra hij vocht op de longen krijgt het het beste is om hem te laten gaan...Ik heb kanker en FIP meegemaakt bij katten en als ze eenmaal vocht op de longen krijgen dan wordt het een lijdensweg.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:49

Hoeft niet altijd zo te zijn. Met plastabletten kan je een hoop doen. Bovenstaande voorbeelden hebben daar ook nog lange tijd mee volgehouden en waren geen totaal zieke honden en zeker geen lijdensweg. Dat moet je van dier tit dier bekijken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:34

hebben die honden die plastabletten al gekregen vanaf het begin ? of pas na de vocht op hun longen.

Ik heb zelf geen ervaring met (zieke)honden...maar heel veel ervaring met oude/zieke katten. Plastabletten helpen bij katten vrijwel niet is mijn ervaring.

De hond heeft op dit moment geen vocht in zijn longen, mijn ervaring met katten is dat als dat eenmaal gebeurt het een aflopende zaak is. Is dat met honden anders ?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:42

Ik denk dat je het idd per dier moet bekijken. Kijk je kan natuurlijk bij elk bijkomend kwaaltje wel extra medicatie in blijven stoppen, maar kanker is nou eenmaal niet te overwinnen in de meeste gevallen. Het is alleen maar uitstel geven. Ik zou met mijn dier niet wachten tot het echt maar dan ook echt niet meer gaat. Juist die laatste lijdensweg wil je ze besparen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:04

Je merkt het vaak wel als er vocht komt. Ze hoesten af en toe en het lijkt of ze dikker worden. Je kan dan kiezen voor het inslapen. Maar veel honden gaan nog een hele tijd mee met plezier maar kunnen dat alleen door de prednison en Plastabletten. Dat is een keuze die je moet maken dus daar goed over nadenken want voor die keuze kom je vaak toch onverwacht.
Ik kies daar wel voor als de hond normaal kan functioneren met medicatie, als het erop lijkt dat dat niet zo is zou ik het niet doen. Maar dat verschilt zo enorm per hond. Een kat is een heel ander wezen dus daar zou ik niet mee gaan vergelijken.

Onze hond heeft nog dik 5 maand met plezier geleefd met vocht achter de longen, Ook de dog waarvan ik al vertelde heeft een jaar op plastabletten en prednison geleefd en die speelde en was vrolijk. Kon natuurlijk niet meer alles zo doen als vroeger. Maar dat lijkt me logisch.

Op een gegeven moment krijgen ze het langzaam aan steeds benauwder en krijgen ze een peervormige buik (van het vocht) ook worden ze dan vaak slapper en slapen veel. Dan wordt het tijd om een keuze te gaan maken om het geen lijdenweg te laten worden. Daar ademnood een veel voorkomend iets is als men te lang wacht.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:20

ik heb vandaag mijn hond in laten slapen waar 3 weken geleden metastasen in de longen ontdekt waren..

ze kreeg ook prednisolon,en at ook als een dokwerker,alleen 5 dagen geleden ging het mis,ze kreeg een soort maagklachten,we hebben geprobeerd om haar nog met injecties te helpen,maar er waren teveel meer uitzaaiingen,en ik heb haar vanmiddag laten inslapen... |(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:52

kimmie 261@ sterkte. :(:) Het kan soms ook heel snel gaan.....