Zwerfkater in huis, hoe zich laten aanpassen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Zwerfkater in huis, hoe zich laten aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:13

In 2005 kwam er bij ons een zwerfkat aanlopen, een grijze kater van 8 jaar. Wat zeg ik, een GIGANTISCHE grijze kater.
Meneer is nogal een ruig beest, wat betreft vechten etc, hij is dus meer litteken dan dat hij kat is. Ik heb hem ook eigenlijk nooit binnen gehad. Hij is een paar keer "gewond" geweest. Had een terugkerent abces op zijn schouder, heeft zijn voorpoot behoorlijk ontveld gehad etc. Tijdens die periode's heb ik hem in de serre gehad, met een grote rechthoekige bloembak met zand als kattebak enzo. November vorig jaar, moest ik mijn huis uit en kon de kat niet meenemen. Hij is dus to mijn grote spijt daar blijven lopen. Ik maakte me er ook niet echt druk om, aangezien meneer overal wel adresjes had om te eten en het in de buurt niet druk was.

Ik woon nu pas weer in hetzelfde dorp, maar dan een heel stuk verderop en aan een drukke weg. Kwam ik hem vanmiddag tegen bij de supermarkt aan diezelfde drukke weg :oo Hij kwam er gelijk aan en zette zijn grote zware katerstem op. :+: Hij is zo mogelijk nog meer litteken geworden, een behoorlijk stuk lichter (hoewel hij nog steeds gewoon vet is :p ) Ik zag dat hij weer last van dat abces heeft gehad en hij mist een slachttand waarvan het wortelkanaal bloot ligt. Ik heb eigenlijk niet getwijfeld en hem meteen meegenomen naar mijn nieuwe huis en nu ligt hij dus hier, op de stoel te slapen, na doodsangsten te hebben uitgestaan in de auto. Hij heeft geen enkel probleem met mijn andere katten, die kende hij immers wel, hoewel zij het natuurlijk wel wat vreemd vinden. Maar dat alles is geen probleem.

Wat wél een probleem is, is wat hij in hemelsnaam met mij huis gaat doen := Aangezien hij al 8 jaar oud is, en altijd buiten gelopen heeft. Hij is tot op zekere hoogte zindelijk, dat wil zeggen dat hij dus op de bloembak met zand gaat. Ik heb hier echter niet de mogelijkheid om zo'n ding neer te zetten, en ten 2e is dat ook niet iets waar ik op zit te wachten :+ De vraag is dus of hij gewoon op de kattebak zal gaan. Zo niet, heeft iemand een optie hoe ik hem dat nog leer? :=
Het 2e probleem is: HIJ STINKT! en heeft diaree door de rommel die hij opgevreten heeft. En uit ervaring weet ik dat die diaree niet zomaar ophoudt, laat staan de stank. Wie heeft hier tips voor?
Alvast bedankt ;)

lijntje87

Re: Zwerfkater in huis, hoe zich laten aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:20

kan de kat nu wel weer naar buiten? want een zwerfkat fulltime in huis halen vind ik niet zo'n goed idee (bijna zielig, vergelijk het met een paard dat je 8 jaar op het land hebt gehad en nu naar stal haalt)

wij leerde onze katten zindelijk te worden door elke keer als ze in huis piest de plantenspuit er op te zetten (3x doen, en ze begrijpen de hint, katten zijn super slim)
en de stank... ik zou hem even goed onder de douche zetten, een wormenkuur geven, vlooien spul geven. en zodra hij aan "normaal" voer van jou begint zullen zijn darmpjes er snel aanwennen en kalmeren.

bij aanhoudende diaree even naar de DA.

maar dat zou ik zoiezo wel even doen, ivm die tand en gezwel.

( mag ik ook even zeggen dat ik het niet slim vind dat je een zwerfkat in huis haalt bij je eigen katten, je weet nooit wat voor ziektes hij meegraagt die nu bij jou katten komen)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:21

Ik zou beginnen met een tripje langs de dierenarts om hem wat kalmer te houden kan eerst even bij de da langs gaan voor een pilletje slaapmiddel zodat hij niet zo gestrest is. Daar ontwormen, castreren, vaccineren, abces controleren, ontvlooien, bloed af laten nemen en laten testen op kattenaids etc voordat hij jou katten met 1 of andere nare ziekte besmet. Als ie dan toch sleepy is kan je hem gelijk even een bad geven liefst met iets van betadine shampoo oid. zodat al die wondjes ontsmet worden en hij weer een beetje aangenamer ruikt.

Denk dat je je heel wat werk op de hals hebt gehaald maar vind het wel super dat je het wil proberen, echter een straatkat van 8 jaar oud om toveren tot voorbeeldige huiskat is een uitdaging!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:22

zindelijk worden katten wel snel hoor
ook ik heb mijn gevonden stalkat ook in huis genomen toen deze gesteriliseerd werd en ze paste zich prima aan

kattenbak even kap af laten zodat die snapt dat dat niet eng is
verder toch even laten nakijken door dierenarts

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:41

Naar de DA gaat ie sowieso, don't worry. Ik kan hem moeilijk rond laten lopen met een blootliggende zenuw :+ (abces is zelf open gebroken en nu mooi leeg met nog een klein korstje, maar ik herkende het omdat ik weet waar hij steeds zat) En uiteraard wordt hij dan ook helemaal gechecked en de hele verdere reutemeteut.

Hij gaat inderdaad niet weer naar buiten, (geen van mijn katten gaat naar buiten, ik heb ze voor mezelf, niet om van de weg af te krabben), normaal gesproken geen handige zet, maar deze kat heeft er geen problemen mee, dat weet ik heel zeker, anders had ik hem wel gewoon terug gebracht naar onze oude buurt en hem daar met een blikje voer weer uitgezet. Hij is gelukkig heel "adaptable", gedraagt zich ook absoluut niet als een 8 jarige, hij ziet er uit en gedraagt zich eerder als een 18 jarige, mijn mond viel dan ook open toen de DA hem 2 jaar geleden rond de 6 jaar schatte. Onze oude kat van 17 die vorig jaar overleden is, was levendiger dan hij is :=

Wat betreft het meteen bij de andere katten laten, tja, tot voor 3 maanden terug liep hij ook bij ze, terwijl hij toen ook practisch altijd buiten was.

Het wassen, tja, dat is nogal een punt :+ Het moet inderdaad gebeuren, maar hoe ik dat ga doen :? Hij zal het beslist niet leuk vinden, en het is toch een kilo of 7 kat met klauwen als scheermessen := Als hij nog suf is, is idd een idee :j

Ik denk er nu over om het diaree/stank probleem op te lossen door hem eerst alleen brok te geven. Mijn andere katten krijgen om de dag een blikje natvoer, dat moet hij dan maar even voorbij laten gaan. Dat zou toch al iets moeten helpen?

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:47

[quote="Mystica"]

Hij gaat inderdaad niet weer naar buiten, (geen van mijn katten gaat naar buiten, ik heb ze voor mezelf, niet om van de weg af te krabben), normaal gesproken geen handige zet, maar deze kat heeft er geen problemen mee, dat weet ik heel zeker, anders had ik hem wel gewoon terug gebracht naar onze oude buurt en hem daar met een blikje voer weer uitgezet. Hij is gelukkig heel "adaptable", gedraagt zich ook absoluut niet als een 8 jarige, hij ziet er uit en gedraagt zich eerder als een 18 jarige, mijn mond viel dan ook open toen de DA hem 2 jaar geleden rond de 6 jaar schatte. Onze oude kat van 17 die vorig jaar overleden is, was levendiger dan hij is :=quote]

vind ik beetje raar, mijn katten gaan altijd naar buiten (katenluikje) de oudste is 16, nog nooit een kat van de weg hoeven krabben (als je langs de A2 woont zou ik het idd niet doen.)
maar ik woon ook tussen twee 70 km wegen. katjes zijn niet zo stom hoor.

het wassen, dikke handschoenen aan, en iemand hebben die hem bij zijn nekvel houd en de tandjes van je af. en dan heeeeeel snel schrobben en spoelen.

verwacht wel dat hij je minstens een week niet aankijkt en een maand niet laat aaien.

en die DA, zou ik zo snel mogelijk doen, niet "dat gebeurd wel" nee dat doen we maandag direct.

maar goed, dat zou ik doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:51

Sjonge jij haalt je wel wat op de hals :D Ben wel benieuwd naar een foto van dit wilde kolos :P
Of je hem erg gelukkig maakt met een binnen leven, ik vrees van niet...Maar goed op dit moment is dat even niet anders begrijp dat je aan een drukke weg woont.
Zou hem idd zsm naar de DA brengen en helemaal na laten kijken voor je eigen katten besmet worden met iets.,
Wie weet heeft ie giardia, omdat je zegt dat ie enorm stinkt en diaree heeft, dat is super besmettelijk en een zwakke kat doet dat geen goeds.
Zijn hoektand kan hij ook verloren zijn aan FORL een wortelcariers besmetting.

Ben benieuwd wat ze voor hem kunnen betekenen wel wonderlijk dat ie jou weer op heeft gezocht!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:08

Ik heb zelf een aantal jaar geleden twee stalkatten meegenomen die jaren buiten hadden gelopen. Ze waren ca. 8 en 12 toen ik ze mee nam naar mijn flat (kon niet anders, heel verhaal). Ze konden daar op het balkon, maar lagen liever binnen en dan bij voorkeur ergens waar ik ook was :)) . En toen ik later naar een huis met tuin verhuisde gingen ze nog nauwelijks naar buiten, ook al was de deur wijd open, ze gaven er gewoon niks om. Het kán dus wel dat een kat die buiten heeft geleefd zich eigenlijk veel pretiiger voelt als hij binnen is, dat is toch een beetje een kwestie van proberen. Zou hij het echt niets vinden dan kan hij altijd weer terug.

Zindelijk worden ze over het algemeen heel erg snel, ook met kattengrit ipv zand. De diaree is lastiger. Ik zou inderdaad eerst raad vragen aan de dierenarts, er is bijvoorbeeld ook speciaal voer voor katten met spijsverteringsproblemen. Bij mijn kat Kitty was niets te vinden wat hielp, ze ging overal van spugen en was aan één stuk aan de vreselijk stinkende diaree, beestje had er zelf echt last van :(:) . Per ongeluk kwam ik er achter dat ze wel tegen dat diepvriesvoer van Carnibest kon, en dat is nog steeds het enige wat werkt. Zodra ik weer een keer brokjes of blikje geef van welk merk dan ook dan gaat het mis. Onze andere ('nieuwe') poes wil juist alleen maar brokjes of vis, die is kennelijk niet anders gewend en ze doet het er prima op.

Ik ben wel benieuwd naar foto's van je gigant :j . Een kennisje van mij heeft een kater van 11 kilo en een andere vriendin heeft er eentje van 9 kilo (zijn ook wel onmogelijk grote katers, hoor, met een hele lange rug enzo, maar af laten vallen lukt zelfs niet onder dierenartsbegeleiding).

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:15

@lijntje87: Natuurlijk wordt niet elke kat dood gereden, helemaal niet zelfs. Dat beweer ik ook niet. Als ik nog in mijn oude huis had gewoont, had ik hem ook nooit naar binnen gehaald, en gaat het niet hier binnen, dan breng ik hem ook gewoon weer terug daarheen :)

@Chiqa: Dit zijn foto's van eind vorig jaar
Afbeelding
Afbeelding
Ik zal nu nog even foto's maken ter vergelijking :P

Afbeelding
Dit was de kat van 17, die ik er aanzienlijk wat jonger uit vind zien deze meneer. Als ik er niet zelf bij was tijdens de check en het schatten van de leeftijd, had ik niet geloofd dat hij nog zo "jong" was :n

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:20

Wat een verhaal zeg!
Super dat jij voor hem zorgt.
Ben benieuwd naar de foto van nu!
Wat een beer zeg..

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:26

Wow! die lijkt op mijn kat, alleen is die van mij in een betere conditie qua uiterlijk.... Ik zou idd even langs de DA gaan.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:42

Foto's van nu :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

@ Gwen: fijn om te horen dat het dus wel kan :j
Carnibest heb ik ook aan gedacht idd.
Maandag staan we meteen bij de DA op de stoep :D

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:43

voor een zwerver ziet hij er best goed uit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:54

Wat een prachtige knul :j Hij ligt er veel relaxter bij dan mijn zwervers deden de eerste dagen/maanden :=

Idd als de wiedeweerga naar de DA om alles te laten checken, ontvlooien, ontwormen, enten en ook castreren, anders haal je je wrs een sproeier op de hals ...

Stinkt hij naar kater of anders?

Verder gewoon zorgen voor voldoende kattenbakken in voldoende ruimtes, en goed met rust laten.

Mijne zijn heel rustig, heb ze nu een jaar en ook de kattin kan ik nu aaien. Veel plezier met je knul! Ik heb hier ook zo'n gigakater rondlopen die van buiten kwam :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:56

Wauw, wat goed van je, dat je zo om hem bekommerde, en wat leuk dat hij je nog steeds kende en herkende :+:.

Zelf ben ik ook gek met katten.

Maar toch zou ik hem laten testen op de kattenaids, en op giardia dat is een parasiet die voor diaree zorgt, dat is ook eerder gezegd in deze topic.

Fijn dat hij het kan vinden met je andere katten, dan is hij sociaal.

Zelfs zwerfkatten kan een goede huiskat worden, dus dat hoeft niet zielig te zijn, ze hebben het zelfs liever, als het een moeilijk leven had op de straat, dan als het een liefdevolle thuis krijgt dan wil het niks liever dan lekker binnen blijven, ja dat komt ook wel eens voor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:03

Zwerfkatten weten het makkelijke leventje idd vaak te waarderen en zijn vaak 'kalmer' omdat ze niet onnodig energie gaan verspillen. De mijne hebben echt moeten leren spelen, nu krijg je wel de dolle 5 minuten, maar dat heeft best geduurd.
Ik heb ze op een groot appartement trouwens, ruimte om te rennen zat (het is hier echt wel een stukkie groter dan de gemiddelde tuin := ), en ze kunnen op de balkonnetjes, wat hen niet zo boeit eigenlijk. Ze geven allebei een erg gelukkige indruk, zijn actief, steeds socialer, etc.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:13

Hij ziet er inderdaad niet mager oid uit, wel is hij heel vies en zit vol littekens dus. Hij heeft bijna geen oor meer op zijn hoofd :+

@ Poes: Hij stinkt zelf niet, hij ruikt gewoon naar zand.
Zijn ontlasting ruikt echter een beetje zuur en is grijs/gelig.
Verder geen katerlucht ofzo. Die heeft hij eigenlijk nooit gehad.
Hij gaat in het voorjaar ook niet op poezenjacht en ik heb hem ook nooit zien sproeien.
Ik heb hem zelfs nog nooit naar een vogeltje zien kijken :+ Hij heeft echter een grote hekel aan honden en andere katten. Mijn zwarte poes, Silly is zelf echter ook geen makkelijke en na elkaar 1 keer in de haren te zijn gevlogen negeren ze elkaar. De andere 2 Savannah en Amber, zijn bij mij geboren. Kittens van een zwerfpoes (die wel FIV had). Die kent hij al zo lang en met hen heeft hij geen problemen. Hij zat altijd naar ze te kijken toen ze klein waren :)) Amber herkende hem ook meteen en kroop bijna bovenop hem :))

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:16

Ik zou hem toch echt laten castreren hoor... kans is echt groot als je hem nu gaat binnenhouden dat hij gaat sproeien... en daar zit je niet op te wachten :=

Die zandgeur verdwijnt vanzelf wel :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:19

Hij wordt ook gecastreerd hoor :j Al mijn katten zijn geholpen, dus deze wordt dat ook :D

travler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:23

rijst(water) door zijn eten doen. Heeft de dierenarts ook voor kittens die met diaree zaten "voorgeschreven".

Ik denk dat de kat zich wel snel zal aanpassen aan het luxeleventje :-)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:32

Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :oo Dat is idd ook een goede. Helaas heb ik het niet in huis :roll:
Dat wordt dan maandag :j

Meneer heeft geloof ik klimaatsproblemen :D Hij springt steeds van de grond op de stoel en weer terug. Helaas voor hem heb ik ook vloerverwarming :+

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:58

Geweldig mooie kater zeg! Zo te zien heeft hij het prima naar zijn zin zo bij jou. Grote kans dat hij geen enkel probleem ziet zijn zwerversbestaan te ruilen voor zo'n luxe leventje.

Ik denk dat hij stinkt omdat hij gewoon vies is. Een paar dagen binnen houden en dan gaat hij zichzelf echt wel wassen, ben je ook van die geur af.
Ik heb trouwens ook eens een volwassen kat moeten wassen die uit het asiel kwam, helemaal onder de luis. Ik had me op vanalles voorbereid, behalve op 1 ding, hij vond het heerlijk! Ik dacht een heel gevecht te gaan krijgen, maar hij genoot er zichtbaar van. Die zwervers zijn buiten natuurlijk ook wel een en ander aan nattigheid gewend. Misschien dat het daardoor komt.
Heel veel succes met dit diertje, dat je er maar vele jaren liefde van mag hebben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:15

Hier nog een zwerver die graag 'gewassen' wordt. Het gaat als volgt: als ik in bad zit, komt hij naast bad zitten, en blijft hij net zo lang mauwen tot ik hem aai met een schuimhand en zijn haar helemaal punk staat. Hij vindt het geweldig en zit dan heel zelfvoldaan op te drogen in de zetel waarbij hij af en toe eens pproeft van zijn nieuwe zeepparfum :roll:

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:34

Mooie kat joh!!!
Wij hebben ook een 'zwerver' in huis, als kitten mee naar huis genomen. Is dus wel iets anders, maar ik merk enorm veel verschil met mn andere katten. Die kleine rotzak sloopt alles, eet alles (lees aarbeien toetjes, aardappelschil, jat alles van tafel af) en wil de andere katten ook nog wel eens flink terroriseren. := Verder trouwens een super aanhankelijk katje geworden hoor, maar ze spoort niet hihi. Maar zoals ik lees is de jouwe een stuk rustiger. Zindelijk maken lijkt me ook geen probleem hoor, een kat is toch een schoon dier.

Ik zou hem wel zo snel mogelijk flink wassen hoor, ook ivm gezondheid van je andere katten. Evt nagels knippen van tevoren en zorgen dat je met 2 man bent. Goed vasthouden en onder de douche houden.
Onze kleine (zwerver) vindt water trouwens prachtig, die komt zelfs mee in de douche zitten, maar we hebben er ook een met veel wit, en die wil nog wel eens dr kop in de kachel steken of iets, dus die moet ook wel eens gewassen. Is een dráma, maar soms is het nu eenmaal nodig.

Verder wil ik je heel veel succes wensen! een oudere zwerver in huis halen is een hoop meer werk verwacht ik.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:41

Kattenw assen omdat ze een zwarte kop hebben doe ik niet hoor :D Kunnen ze zelf ook prima :j

Mijn zwervers springen niet op het aanrecht (ze kennen het gewoon niet, je mag er verse biefstuk laten liggen), komen niet schooien, slopen alleen de zetels :')

Na een jaar komt de kattin wel eens kijken wat ik eet, maar ze lusten bijna niks behalve brokjes en blikjes :D