Zouden jullie hier iets mee doen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Zouden jullie hier iets mee doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 15:53

Heb lang getwijfeld of ik dit wel op bokt moest zetten, maar heb besloten het toch te doen.
Het laat mijn gedachten niet los & ik wil graag met een aantal bokkers van gedachten wisselen over deze zaak.

Het gaat om het volgende:
Mijn vriend heeft samen met zijn broer een sportwinkel waar ik ook vaak kom. Boven de winkel wordt een woning verhuurt aan 2 jonge mensen. Deze mensen hebben 2 Bullmastifs, één wat oudere en één pup.
Dit vind ik overigens sowieso al niet een lekker idee; 2 BM in een klein éénpersoonsappartement zonder tuin of uitloop bij mensen wonend die alleen 'savonds thuis zijn, maar goed... dat is mijn bescheiden mening & ik heb me daar gewoonweg niet mee te moeien.

Laatst zat ik in het magazijn, komt de BMpup aanlopen. Het beestje is uitgemergeld, je kunt alle ribben tellen. Hij liet zich eerst niet door mij aaien. Schuw dook hij naar beneden, staart tussen de pootjes. Met een koekje wist ik hem naar me toe te lokken. Ik heb nog nooit een hond zó zien aanvallen op wat lekkers. Toen het beestje eenmaal doorhad dat ik lekkers bij me had, was hij niet meer bij me weg te slaan. Hij is minstens 2 uren beneden bij mij geweest voordat de eigenaren (die thuis waren) in de gaten kregen dat het beestje weg was.
Vrouwtje kwam hem ophalen, tilde hem op, maar beestje wilde niet mee. Hij begon te piepen en sprong uit haar armen waarbij hij ongelukkig op de grond viel en kroop tussen mijn benen. Daarop werd het hondje aan zijn nekvel meegetrokken de trap op naar boven.

10 minuutjes later ging de deur open; kwam 'ie weer aan.
Hij kreeg echter de kans niet om het magazijn binnen te komen; de bovenbuurman kwam het dier ophalen. Achter de deur hoorde ik toen hij op zn kop kreeg voor weglopen jankerig gepiep. (echt alsof hij pijn had)

Een tijdje daarna deed zich vrijwel hetzelfde wéér voor. Toen 'ie binnenkwam was het weer zo'n bang vogeltje & ongelofelijk kopschuw. Het viel me nu echter op dat de pup nu nog magerder was dan 2 weken voor de tijd. Ook was hij op zoek naar water. Ik heb een klein schaaltje klaargezet die hij vol overgave leeg heeft gedronken.

Nu vraag ik me af; wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Ik wil deze mensen absoluut nergens van beschuldigen / verdenken want ik ken de situatie niet.
Ik maak me alleen wel ernstige zorgen om de pup. Volgens mij heeft hij wormen. (kon ik zien in de ontlasting) Dat hij zo kopschuw en bang is zit me ook niet lekker...

Tijd voor een gesprekje met de bovenbuurtjes of gewoon niet mee bemoeien / neus niet in andermans zaken steken?

_Tara_

Re: Zouden jullie hier iets mee doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:54

Kun je hiervoor de DB niet inschakelen? Of kijk ik te veel animal planet? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:01

Dit verhaal klinkt idd niet goed, zou er ook een belletje richting DB aan wagen, en mss de plaatselijke DA, daar komen dat soort verhalen ook wel eens binnen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 16:39

Bedankt voor de reacties.

Vraagje; zouden jullie eerst een gesprek met de eigenaren aangaan of zonder hen te informeren contact opnemen met de DB?

Want nogmaals; ik ken de mensen verder niet dus weet niet wat het verhaal erachter is...
(wat natuurlijk niet wegneemt dat er 2 BM op een twee-kamerappartement leven zonder uitloop etc. & dat de pup wormen heeft en kopschuw is)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:42

Zelf zou ik niet met die mensen gaan praten... Je weet nooit hoe ze erop reageren en als je dan daarna besluit de DB/DA te bellen zullen ze jou als eerste erop aanspreken als ze dat merken.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:43

je zou het kunnen proberen om eerst met de eigenaren te gaan praten, maar meestal zijn die er niet echt blij mee als ze worden aangesproken op hun omgang met hun hond.. dan worden ze al snel boos.. dus ik zou er rustig en vooral beleefd eens over beginnen en dan kijken waar het schip strand.

mocht het niet lukken kan je altijd de DB nog inschakelen ;)

ik vind het iig goed dat je je voor het hondje wilt inzetten :j

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:44

Ik zou eerst eens contact opnemen met de eigenaren. De pup is misschien te mager, maar misschien heeft hij iets onder de leden waar de eigenaars van op de hoogte zijn. De pup kan in behandeling zijn.

En anders eens nonchalant, niet-beschuldigend vragen of melden dat je denkt dat de pup wormen heeft. Vooral geen beschuldigingen achter hun hoofd gaan gooien. Dan krijg je meteen een deur in je gezicht en is de pup helemaal niet geholpen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:49

ik ga mee met ashkerlon(wat een rotnaam om over te schrijven trouwens), vraag nonchalant of hij wormen heeft, en als je daar een rare reactie op krijgt schakel dan de DB in.
je hebt er niets aan als die eigenaar achterdochtig word, als er echt problemen zijn laat je het gewoon aan de DB over!(voor je eigen veiligheid)

(maar over opvoedkundige dingen, ik denk niet dat de DB daar wat mee kan, of het moet al echt fysiek geweld zijn)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:51

Ik zou zeker met de eigenaren gaan praten, gewoon zeggen wat je opvalt en vragen of ze dat zelf ook is opgevallen (dat de pup zo mager is oa). Als je het goed brengt (je wilt alleen maar het beste voor de honden) zou het wel heel raar zijn als ze boos worden, ze kunnen je hooguit uitleggen wat er aan de hand is. En als ze wel boos worden, jammer dan, het gaat ten slotte om de hond. Haalt het gesprek niets uit kun je altijd nog de DB inschakelen. Veel succes en bedenk dat je het voor de hondjes doet!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:55

maar als de eigenaar boos wordt weet deze denk ik ook meteen wie de DB heeft ingeschakelt, en je weet niet wat voor mensen het zijn, want sommige mensen wil je niet tegenkomen als ze boos zijn.

als je alleen over de wormen oid. begint heb je het er nog niet over dat de hond er slecht uitziet.....en komt dan het gesprek wel goed opgang, dan kun je altijd nog beginnen over dat de hond mager is..

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:56

Wat bijna iedereen al zegt : Met de eigenaren praten of liever een gesprekje mee aangaan. Niets beschuldigends maar gewoon van "wat hebben jullie leuke honden" bla bla bla dan kan je vragen of ze weten hoe het komt dat de pup zo mager is en eventueel adviesgeven. Ik zou zeker in een eerste gesprekje niet aanvalends zeggen daar worden ze alleen maar defencief van en willen dan niets van je aannemen. Ik hoop dat je wat voor de honden(en uiteindelijk hun bazen ) wat kan betekenen. Succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:59

Ken je de huurders van de appartement? Kun je er denk je mee praten voordat het gescheld, geschreeuw en aanvallen is?
Zo ja dan zou ik eerst even praten met hun, vragen hoe het komt dat de pup zo mager is, wormen of iets anders. Hun de ruimte laten om eerst te reageren voordat je de db belt.
Zo nee, dan zou ik nu meteen de telefoon oppakken en bellen naar de db en hopen dat zij meteen komen als dat mogelijk is.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:01

zou juist niet met de eigenaren praten :n je maakt je druk om het dier maar het is wel zo prettig geen verdere ruzie's te ontwikkelen aangezien je deze mensen nog vaak tegen zult komen.. kan de dierenbescherming niks doen dan kan je altijd nog met de eigenaren praten..

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:16

Ik zou sowieso actie ondernemen, het is uiteindelijk (als de DB of de eigenaren actie ondernemen) toch erg in het belang van de honden. En er zullen waarschijnlijk weinig mensen zijn die deze situatie op merken, dus dan ben je een van de weinigen die iets kunnen veranderen voor de honden.

Misschien kun je iid eerst contact met de DB opnemen en als dat verder geen goed resultaat geeft zelf in gesprek gaan met de mensen. Ik weet niet of de mensen handelen uit puur onweten, dus dat een gesprek met hen zin heeft of dat het gewoon pure dierenbeulen zijn, en de honden dus echt gewoon direct weggehaald moeten worden omdat praten totaal geen zin heeft. (al zou ik zelf meteen zeggen: huppetee, weghalen die dieren!, maar ja, dan hebben ze waarschijnlijk binnen no time weer nieuwe dieren in huis. Dus praten is soms toch wel nodig.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:22

Bel de dierenbescherming en vraag wat je er mee kunt doen en anders de AID (algemene inspectie dienst). Die kunnen er meestal iets meer mee.
Maar als ik het zo hoor kunnen ze er wel iets mee, want het lijkt alsof die arme hond onvoldoende eten/drinken krijgt en nog eens wordt mishandeld. Anders zou een hond ook nooit zo wegkruipen.
Ik hoop dat dit probleem wordt opgelost. Veel succes ermee in ieder geval!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:42

Even de buren aanspreken, voorbeeld:

Hoi buuf, wat groeit ie lekker zeg! Prachtige hond! Maareh... issie een beetje ziek of zo? Ik hoor hem wel eens een beetje piepen, en ik heb het idee dat hij magerder wordt.

:D

Beetje stroop smeren dus eerst :P