Kan een hond overspannen zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Kan een hond overspannen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:13

}:0

Even wat achtergrond informatie:
Ik ben de trotse eigenaresse van een hyper-actieve Beagle, inmiddels 1.5 jaar oud.
Beestje is verschrikkelijk druk, altijd bezig met van alles en nog wat & het dier komt tijd te kort om eens een lekker dutje te doen.

Echter, vorige week kwamen wij terug van wintersport. Hondje was opgevangen bij een (overigens zeer goede) kennel.
Bij het ophalen zag ik dat hij het er goed naar zijn zin had gehad, was nog volop aan het spelen met de anderen etc.

De 3 dagen erna heeft hij echter alleen NIETS anders gedaan dan slapen, slapen en nog eens slapen. Staart tussen de poten, niet willen eten, niet willen lopen. Zelfs van de kamer naar de tuin was nog te veel, dan wilde hij getilt worden anders bleef 'ie gewoon rustig op zn plek liggen.

Ik schrok hier erg van. Zo kende ik mijn hond helemaal niet! Dit staat gewoon lijnrecht tegenover het gedrag wat hij normaal gesproken vertoond. Heimwee naar de kennel leek me vreemd; wij hebben nog een andere hond & die 2 zijn echt maatjes. Andere hond was ook meegeweest naar de kennel.

Net toen ik besloot maar eens een bezoekje aan de DA te brengen knapt 'ie ineens op. Zo over één nacht is ie ineens helemaal de oude en heeft weer volop energie.
Ik snap hier niets van...

Kan een hond zó uitgeput zijn dat hij 3 dagen vrijwel aan één stuk slaapt & daarbij vrijwel niets eet?
(normaal gesproken is het een grote schrokkerd met eten...)

:?

RoosIris

Re: Kan een hond overspannen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:15

Misschien heeft hij wel zo'n hyperactive week gehad dat hij inderdaad een paar dagen nodig had om te herstellen.

Jij moet toch ook bijkomen van de vakantie ?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:56

Jouw hond krijgt thuis mss niet de beweging die hij eigenlijk nodig heeft (jong, jachthond). Nu kon hij zijn energie kwijt en wist niet meer van ophouden. Thuis dus ook veel beweging geven. Mijn ervaring is trouwens dat je er niet tegen lopen kunt, als je ze ook kunt laten ravotten met andere honden. Heb je die mogelijkheid om regelmatig speelkameraden op te zoeken? Ik weet zeker dat je dan een andere hond thuis hebt.
Ik heb zelf o.a. een Mechelse herder. Een heel actieve hond buiten maar heel rustig binnen. Vaak kreeg ik de opmerking dat mensen Mechels altijd zo zenuwachtig vonden, maar mijn hond dat totaal niet was. Vervolgens twijfelden ze direct of het wel een echte Mechel zou zijn. Mijn hond(en) krijgen veel beweging en hebben dat ook echt nodig. Zo zijn ze binnen heel fijne huishonden.

3 dagen voor pampus liggen is ook weer het andere uiterste natuurlijk, maar een beetje minder energie vind je vast niet gek. Overigens beweer ik absoluut niet dat je niet goed voor je hond bent of wat dan ook, maar je hebt een energiek ras dat heel veel energie heeft, zeker nu hij nog zo jong is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:00

hah ik heb hetzelfde gehad met mijn honden,in pension gedaan en bij terug komst honden lagen dagen voor pampus...

en later eens een hond van een vriendin opgevangen toen ze op vakantie ging,die hond liep de hele dag te jagen en waken op ons terrein,die heeft echt een week alleen maar geslapen bij thuis komst...ze herkende heel haar hond niet meer :D

dus ja,ik geloof zeker wel dat ie zo moe is dat ie even nog aan het bijkomen is...

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 10:47

Pfiew gelukkig. :D

Ik vond het echt al zó raar! Tuurlijk dacht ik eerst; die is gewoon moe. Maar toe ie ook niet meer wou eten begon ik me toch zorgen te maken. (Beagle & niet eten kan volgens mij niet. := )

@Marion; Ik heb juist voor een beagle gekozen omdat die veel energie hebben en ik daar lekker lang mee kan lopen. We doen ook speurwerk met 'm. De andere is een bordercollie. Wij gaan er per dag ongeveer 2 tot 3 uur met de honden op uit (bos op loopafstand) waar alle honden loslopen en hij heel veel speelt. Verder hebben ze hier de beschikking over een behoorlijk grote tuin waar ze vrij in en uit kunnen lopen dmv een hondenluik. Al met al denk ik dus dat mijn hond een vrij goede conditie heeft, en vraag ik me af wat er daar dan gebeurd is dat hij 'op' is geraakt?! Haha. :D

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:42

je hond kan een bere conditie hebben maar spelen met andere (vreemde) honden de hele dag kost mentaal zoveel energie en als hij zelf zijn grenzen daarin niet kent zal dit zoveel energie kosten dat op het moment dat hij mentaal minder bezig hoeft te zijn inderdaad dagen kan slapen en daardoor ook veel minder honger heeft....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:45

als honden met andere honden kunnen spelen weten ze soms echt van geen ophouden!
daarnaast geeft een verandering van omgeving ook altijd extra indrukken waar ze flink moe van kunnen zijn!
dus het lijkt me best mogelijk dat ie uitgeput terugkomt van vakantie