Katten vakantie opvang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Katten vakantie opvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:26

Hallo,

Omdat wij deze zomer voor het eerst sinds we katten hebben toch wat langer dan een paar daagjes wegwillen zijn wij aan het rondkijken welke mogelijkheden er zijn voor onze katten.

Wij hebben 3 poezen, die perfect samenleven en dikke maatjes zijn. Het is daarom ook een must dat ze samenblijven.
Verder hebben wij ze op Carnibest staan wegens voorkoming/bestrijding van blaasgruis, dat zal gedurende onze afwezigheid dus ook doorgevoerd moeten worden 3x daags. We zien het niet zitten om familie/vrienden met deze verantwoordelijk op te schepen voor bv 3 weken en aangezien we bang zijn dat ze bij vreemden ontsnappen durven we het ook niet aan om ze bij familie thuis onder te brengen.

Het zijn binnenkatten, maar een uitloop ofzo zouden ze vast geweldig vinden.
Omdat ze altijd met zn 3en zijn, zijn ze niet gewend aan andere katten.
Uiteraard zijn ze gezond en worden ze geent.

Heeft iemand ervaring met vakantie-opvang voor katten; hoe moet ik me zoiets voorstellen?
Wat zijn de prijzen ervan, hoe verblijven ze er en zijn er plekken omgeving Groningen die aan te raden zijn of juist niet?

Ik ben blij met en dankbaar voor jullie informatie!

Frances

Re: Katten vakantie opvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:15

Ik denk dat dat allemaal niet zo'n probleem gaat zijn hoor..
Ik heb wel eens ergens stage gelopen waar ze ook kattenopvang deden.. Ze hebben gewoon kattenkamers waar een aantal katten samen verblijven.. Soms grotere soms kleinere.. Als je een pension hebt met ook kleinere kattenkamers lijkt het me niet zo'n probleem om ze met zijn 3en samen te laten..
Bij sommige pensions is er een kattenluik naar een omhijnde buitenplaats.
En voer wordt gewoon gegeven zoals jij het wil :)
En misschien kunnen ze wel gewoon samen met andere katten, dat zouden ze dan moeten testen. Bij het pension waar ik mijn stage had zaten de katten snachts in een kenneltje en kregen daarin hun eten waarna ze los mogten. Voer is dan dus geen probleem.
Uhm ik geloof dat ik nu een beetje een warig verhaal heb getypt. ik hoop dat je er wat aan hebt.

En verder.. ik zou gewoon eens beginnen met zoeken naar pensions bij jou in de buurt en dan gewoon een kijkje gaan nemen. Daar geven ze dan wel uitleg over de gang van zaken en dan kun je het ook een beetje vergelijken :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:10

Kun je ook niet kijken naar iemand die thuis voor je katten gaat zorgen en bv de post en planten verzorgt?
Dit kost volgens mij ongeveer net zoveel als bij een pension.
Nadeel kan zijn dat een vreemde bij je binnen komt, voordelen; katten zijn in eigen omgeving, blijven hetzelfde voer zowieso houden, je post en plantten kunnen er ook bij verzorgt worden als je dat wilt.
Houd er bij de pension rekening mee dat je katten een paspoort moeten hebben en gechipt moeten zijn als ik het goed heb.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:13

Tussen Glimmen en Eelde in zit een pension. Daar kan je prima drie katen een paar dagen brengen. Heb je zeker weten ook controle over voeding ed.

Van de site:

Binnenverblijven

Iedere kat beschikt zo-wie - zo over een eigen slaap- en eetverblijf, zodat controle op voeding en gebruik van de kattenbak optimaal is. Meerdere katten van één eigenaar( 2,3 of 4) kunnen samen in één verblijf. In de wintermaanden staan de verblijven in een verwarmde ruimte waar plaats wordt geboden aan maximaal 30 katten. Verbonden met deze centraal verwarmde ruimte is een overdekte buitenren met klim- en krabpaal, waar de katten in groepjes gebruik van kunnen maken op het moment dat we de hokjes , na het eten, open zetten.

Buitenverblijven

Zodra de buitentemperatuur dat toelaat bestaat de mogelijkheid te kiezen voor het onderbrengen van de kat in een “duo-buitenverblijf”. Alle buitenverblijven zijn tochtvrij en overdekt en veelal voorzien van een krabplank. In de buitenverblijven hebben de katten minder andere katten om zich heen lopen, hooguit 1 andere kat. Sommige katten vinden dat prettiger dan binnen in de groep, andere katten juist niet. In het hoogseizoen verblijven in ieder buitenverblijf dus 2 katten. U kunt daarentegen ook kiezen voor een verblijf van uw kat helemaal individueel in een duo- buitenverblijf. Daarvoor betaalt u in het hoogseizoen wel aanzienlijk meer; buiten het hoogseizoen bieden we deze optie aan voor de normale prijs voor 1 kat in een buitenverblijf.

Speeltjes, mandjes en dekentjes mogen worden meegebracht.

Meerdere katten van dezelfde eigenaar kunnen samen in eén verblijf, er zijn ook zeer ruime verblijven voor 3, 4 of 5 katten van één eigenaar.

http://www.dierenpensioneelde.nl/index.html

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:31

je zou hiervoor ook evt een huisoppas kunnen regelen. Ik denk dat dit inderdaad goedkoper is en ook veel fijner voor je katten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 02:52

Heb je geen jonge mensen in je vriendenkring die nog thuis wonen en wel 3 weken op zichzelf willen gaan? Zo lossen wij dat namelijk op. Succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 09:52

Bedankt voor de reacties.

Wij willen juist geen mensen bij ons in huis!
Er zijn zat mensen die ik wel in ons huis vertrouw, daar gaat het niet om. We zijn alleen te bang dat zij de katten zullen laten ontsnappen. We wonen aan een vrij drukke weg en bij ons proberen de katten ook niet eens om naar buiten te gaan.
Maar als er mensen bv op visite komen knijpen we hem al omdat ze dan soms te lang in de deuropening blijven staan kletsen enz.
Onze katten zijn ons erg dierbaar, vooral mijn vriend overdrijft dat nogal :D

Bubsj, zoals ik het nu lees van die site dan zitten de katten daar in hokjes tenzij ze eruit gelaten worden; zal dat niet erg klein zijn?

Edit: heb de foto's bekeken op de site en zijn inderdaad gewoon benches waar ze in zitten!
Pfoehhh.. bij ons zitten ze in een kamer van 50m2 dat zou dus echt veel en veel te klein voor ze zijn, dat wordt paniek en stress (en krabben bij degene die ze daar in denkt te kunnen stoppen ;) )

Ik wil ze echt niet met andere katten hebben.
Onze katten hebben nog nooit contact gehad met andere katten en ik verwacht dan ook dat dit veel stress en waarschijnlijk ook met regelmaat vechtpartijen zal opleveren.

Zoiets als Frances bechrijft klinkt dan beter, dan hebben ze gewoon een slaapkamer zeg maar, alleen dan ingericht voor de katten. Zoiets lijkt me dan beter.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:53

Je kan ook prima je angsten bespreekbaar maken met eventuele oppas.. Dan let hij/zij er ook op ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:37

Dat heb ik vroeger ook gedaan.
Is er geen deur tussen de gang en de woonkamer/verdere vertrekken?
Want zo houden wij de katten tegen als ze nieuwsgierig op de trap zitten (hebben een maisonette met een trap naar de voordeur).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:51

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:15

opisop_shop schreef:
Bubsj, zoals ik het nu lees van die site dan zitten de katten daar in hokjes tenzij ze eruit gelaten worden; zal dat niet erg klein zijn?

Edit: heb de foto's bekeken op de site en zijn inderdaad gewoon benches waar ze in zitten!
Pfoehhh.. bij ons zitten ze in een kamer van 50m2 dat zou dus echt veel en veel te klein voor ze zijn, dat wordt paniek en stress (en krabben bij degene die ze daar in denkt te kunnen stoppen ;) )

In de zomer kunnen ze in een buitenren he :) Ik meende dat die veel ruimer waren :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:29

MoonChloe schreef:
Je kan ook prima je angsten bespreekbaar maken met eventuele oppas.. Dan let hij/zij er ook op ;)

Wat niet zegt dat ze er net zo goed op letten als wij :o

De visite (dus ook de mensen die zouden kunnen oppassen) WEET dat ze op moeten letten.
Toch draaien ze bij het weggaan soms nog net even om in de deuropening om nog weer iets te zeggen en staan er dan zo een minuut.
Bij ons is de deur zeg maar 10sec. open dus je ziet het verschil.
Als je het niet gewend bent, is het gewoon niet te doen denk ik.
We hebben inderdaad een hal, dus met een deur. Daarna zelfs nog een portiek met een buitendeur; dus wel twee sluizen bij noodgevallen.
Maar straks letten ze niet goed op en klimt er een kat in de kast in de hal, wat ze vaak doen en waar wij goed op letten.
Dan zien ze het niet, zit er de hele nacht een kat opgesloten in de hal!
Nee, een oppas is echt geen optie.
Ik zou in elk geval niet gerust op vakantie gaan (ik weet het, we zijn overdreven met onze beestenbende :+ )

Zonnebloem ik ga even kijken!

Dniesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:21

Wij brengen onze katten ook altijd naar een opvang als we op vakantie gaan en dat gaat uitstekend! Ik vind het heerlijk dat je je katten met een gerust hart achter kan laten zonder dat je je druk hoeft te maken of alles wel goed gaat. De mevrouw van 'onze' opvang stuurt ook altijd een mailtje om te laten weten hoe het gaat en we laten een telefoonnummer achter van iemand die ze eventueel kan halen voor als het niet gaat. Ze zitten bij 'onze' opvang in een groep met overal mandjes en plekjes om te schuilen en op te klimmen als ze er even 'genoeg' van hebben en een hele grote buitenren. Ook zit de mevrouw van de opvang er de heledag bij om een oogje in het zeil te houden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:50

Bij jouw opvang zitten ze dus met meerdere katten in een grote ruimte begrijp ik?

Dniesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:24

Ja ze zitten daar in een grote ruimte (het is een hele grote 'schuur' met krappalen en katten laders naar de 1e verdieping zodat ze echt gigantisch veel ruimte hebben die ze eventueel kunnen opsplitsen als het niet goed gaat onderling. Ze hebben ook een limit van aantal katten om zo ook een beetje rust in de groep te krijgen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 11:28

Zoiets klinkt ook wel goed. Blijft dan wel afwachten hoe onze katten het vinden met vreemde katten erbij....

Dniesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:31

Het voordeel is dat ze al aan elkaar gewend zijn, onze trokken ook erg samen op en gingen samen alles ontdekken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:14

Ik zou nooit mijn katten ergens brengen waar ze lichamelijk in aanraking kunnen komen met andere katten.
Voor hetzelfde geldt hebben ze FIV en dan ben je verder van huis.
Ik zou niet willen dat mijn kat risico loopt op aids omdat ik zo nodig op vakantie moet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:51

Is die kans zo groot dan? Heb jij je katten dus ook steeds binnen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:57

Mijn katten blijven ook altijd thuis tijdens vakanties, ik wil ze de stress niet aan doen door ze naar een pension oid te brengen.

Vorig jaar is een vriendin van ons 3 weken in ons huis geweest.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:12

Wij vragen iemand in huis en als zij niet kan, hebben we een heel goede oppas waar de katten mogen gaan logeren.

Onze poezels komen ook pertinent niet buiten (al lonkt het soms) en eten rauw vlees (geen kvv). Dat maakt dat niet iedereen geschikt is als oppas, maar dit is voor ons wel de beste oplossing!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:19

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 12:24

Bedankt :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:53

opisop_shop schreef:
Is die kans zo groot dan? Heb jij je katten dus ook steeds binnen?

Mijn katten blijven inderdaad binnen.

Het punt is dat bij zoiets zoveel onbekende katten bij elkaar zitten dat het wel fout moet gaan af en toe.
In huishoudens met meer katten kan het al snel mis gaan als er te veel veranderd dus laat staan in zo'n pension waar de dieren om de haverklap vertrekken en aankomen.
Als er dan katten bij zitten met FIV kunnen die met een kras of beet een andere kat besmetten.

Trouwens denk ik dat ik zou zoeken naar iemand die hier zou komen maar dan alleen een echte kattenliefhebber die snapt dat ik mijn katten binnenhoud en in mijn huis zou verblijven.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:34

Ik wil best oppassen hoor ;). Maar idd, als het een drukke weg is kan ik je angst begrijpen. En of het voor de katten erg gezellig is als er maar 1/2 keer per dag iemand langskomt...

Eelde kan ik je niet aanraden, zo groot is het daar niet, en zomers is er vrij weinig aandacht voor de dieren.
Je zou kunnen kijken in Drachten, bij het dierenziekenhuis. Die hebben opvang voor katten en honden, ook deels pension, en natuurlijk supergoed bewaakt door DA (en assistenten). Hangt wel een prijskaartje aan denk ik.