Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 13:41

Ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

Wij hebben een rottweilerteef van 11 maanden oud. De pubertijd begint nu echt want ze wordt met de dag brutaler.

Sinds kort begint ze ons gezag te ondermijnen.
Als ze naar haar plaats wordt gestuurd bijvoorbeeld niet meteen gaan.
Of dan uiteindelijk wel gaan maar steeds een been erbuiten zetten.

Als we dan haar corrigeren (dus ik grijp haar nek en zet haar op haar plaats, wel rustig) dan gromt ze en bijt ze naar je. Het is absoluut niet vals want ze speelt gewoon. Het grommetje is speels en ze bijt alsof ze een spelletje doet, dus niet venijnig en zo langzaam dat je het ziet aankomen. Ze bijt ook absoluut niet hard. En ze kwispelt, dat is het frustrerende want blijkbaar is het haar niet duidelijk dat het mij menis is.

Ze heeft soms ook een gekkenmoment en dan vind ze het opeens leuk om tegen je aan te springen en dan om je heen te rennen, weer springen en bijten. Ook wat gegrom erbij. Ook speelsgedrag. Maar ze laat zich moeilijk corrigeren.

Omdat het een rottweiler is en die bekend staan om dominantie wil ik dit uiteraard de kop indrukken. Dit doe ik door consequent te zijn, altijd eerst een normale correctie te geven en als ze niet luistert of mij uitdaagt dan grijp ik haar bij haar nekvel en leg haar op de grond.

Ze laat zich vrij makkelijk op haar rug leggen. Maar soms begint ze ook te spartelen, gelukkig ben ik sterker.
Na een tijdje onspant ze.
als je loslaat begint ze alleen weer opnieuw met uitdagen.. ze springt snel omhoog en begint gewoon waar ze gebleven was.

Hoe corrigeer je zo'n speels en brutaal ding nou op de goede en efficiente manier?
En hou in je gedachten dat het hier om een rottweiler gaat he.

juval

Re: Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:43

ik denk dat je op zich al goed bezig bent. Ben je met haar op puppycursus geweest?

goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren.. en fout gedrag afstraffen...

veel succes ermee.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:46

Je moet ook in de dagelijkse dingen duidelijk maken dat hij de baas bent. Dus zorgen dat je als eerste door een deur gaat, even iets van een kaakje eten boven haar voerbak en dan haar de bak pas geven, en na een kwartier weer weghalen. Dat soort dingen.
Wat je nu doet is echt ontzettend dominant straffen en daar kunnen ze op deze leeftijd ontzettend hard tegen in verzet komen en dan pakken ze je daar later nog een keer voor terug.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:47

Heeft ze de kans om op zeer regelmatige basis (liefst dagelijks) met andere honden te spelen en te leren van elkaar?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:13

Wat Rockwitch zegt doen we ook al zoveel mogelijk. Zij moet uit de weg als ze ergens ligt, ik ga altijd voorop, voer haar nooit uit de hand, etc.

Chubby ze heeft daarvoor minder de kans dan ik zou willen. Met de hond van de buren kan ze het heel goed vinden maar ze wordt te groot voor hem. Het is een cockerspaniel en zij springt soms te hard bovenop hem.

Een andere hond van haar kaliber hebben we helaas hier niet.

Daarom overweeg ik om haar in te schrijven voor dagopvang.
Dat ze daar 1 of 2 dagen per week heen gaat. Dan is ze de hele dag daar, op een afgezet terrein in een natuurgebied, en daar zijn veel andere honden. Alles onder begeleiding.
Het is wel duur, maar ik denk dat het bij haar een hoop energie zal weghalen die ze nu teveel heeft (ze sloopt ook meubels en muren enzo...)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:17

Dat lijkt me een ontzettend goed idee Esme, niet te lang mee wachten!

Ik weet bijna zeker dat als je haar de ruimte geeft met andere honden om écht te ravotten en doorgaat zoals je doet met respect voor jou, je binnen no time weer een heuse superhond eraan hebt..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:20

Gewoon consequent blijven, en meteen een nekvel pakken omdat ze met 1 been iets anders doet heb ik nooit gedaan. Belonen zodra het goed is, niet te veel en te lang willen.

Ik herken het puppengedrag precies, mijn sharpei heeft het ook gedaan en die staan ook bekend als dominant. Hij is nu net 2, en ik heb er een wereldhond aan, gewoon door alleen maar consequent te blijven. Je moet ook niet continu de dominantie de kop in willen drukken, zeker nu het spelend gebeurt. Hoe wij hem corrigeerden is hem spelender wijs laten doen wat wij wilde, en dan belonen, volhouden en consequent zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:33

Ik vind ook wel dat je nogal vlug hard corrigeert, in het nekvel grijpen heb ik echt nog nooit gedaan bij onze twee honden (waarvan eentje ook niet de simpelste). Hondenschool heeft ons toen veel geholpen, de tips die ze je daar geven consequent thuis toepassen. En idd baas eerst door de deur, wachten met eten tot jij zegt dat het mag enz.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:14

Het is niet zo dat ik meteen nekvel grijp hoor. Maar als ze weigert naar haar plaats te gaan loop ik eerst op haar af. Als ze dan brutaal blijft staan/zitten (en dat doet ze weleens) dan moet ik haar toch op haar plaats zetten. Dan grijp ik haar wel in haar nekvel. Doe haar geen pijn hoor, mijn hond zit nogal ruim in het vel ;)
Maar hoe moet je dat anders doen dan? Zie mezelf haar al voortduwen hihihi

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:21

Wij hebben ook 2 rotweilers beiden hebben we al sinds pup zijnde maar als een van hun iets doet wat niet mag verhef ik mijn stem,nee ik schreeuw niet maar gewoon even duidelijk ehh zeggen en als ze doorgaat gewoon weer op haar plaats zetten wil ze weg dan meteen haar weer terug zetten of met de stem ehh zeggen ze geeft het vanzelf op.En dat speelse gedrag gewoon negeren.Wordt ze vaak aangehaald,mischien wil ze ook wel wat aandacht...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:36

Ja dat doe ik ook met mijn stem. Maar hoe zet je ze terug op hun plaats hilly200? Ook gewoon door ze in hun nekvel te pakken en terug te zetten? Of doe je het anders?

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:45

Nuage schreef:
Ja dat doe ik ook met mijn stem. Maar hoe zet je ze terug op hun plaats hilly200? Ook gewoon door ze in hun nekvel te pakken en terug te zetten? Of doe je het anders?

Zoiets had ik gister dus ook de jongste hond moest in hok maar ze wou niet luisteren had een paar keer mijn stem gebruikt maar ze kwam niet toen heb ik haar bij haar halsband gepakt en in het hok gebracht en heb ik haar even duidelijk gemaakt dat ze moest blijven door op een strenge toon blijf te zeggen maakt niet uit hoeveel keer want soms wil die van ons ook wel eens vervelend doen maar ze weet wie de baas,en wil ze er als nog uitgaan haar gewoon er weer terug zetten.Hoe staat het met haar voer hoeft ze die de hele dag tot beschikking? Zoniet dan kun je haar mischien laten zien wie de baas ik door haar te laten eten waneer jij het comando geeft ook al staat het recht voor haar neus.Ik grijp ze nooit bij hun nekvel pak ze hoogstens bij hun halsband.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:54

Ze heeft sinds 2 dagen haar halsband ook overdag om. Ik zal eens kijken of ik dat ook kan doen. Vind dat nekvel grijpen niet zo leuk namelijk om te doen maar normaal had ze dus geen halsband om.

Dat van dat eten zal ik eens proberen. Maar echt enthousiast wordt ze nooit over eten, ze is niet echt gericht op eten.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:58

Nuage schreef:
Ze heeft sinds 2 dagen haar halsband ook overdag om. Ik zal eens kijken of ik dat ook kan doen. Vind dat nekvel grijpen niet zo leuk namelijk om te doen maar normaal had ze dus geen halsband om.

Dat van dat eten zal ik eens proberen. Maar echt enthousiast wordt ze nooit over eten, ze is niet echt gericht op eten.
Dat zijn die van ons wel :P,is er iets anders wat ze lekker vindt? Heb het eens een keer gedaan met een cakje om me vader te bewijzen dat onze eetgrage honden wel kunnen wachten...Mischien kan het ook met een speeltje maar weet niet of dat werkt,in iedergeval iets wat ze erg graag wil hebben.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 16:01

Hhhmmm het enige wat ze heel graag wil is altijd naar andere honden/mensen toe. Dan is ze zelfs onbereikbaar voor correctie lijkt het wel.

Ik doe regelmatig nog iets erbij in haar bak of roer het nog een keer om als ze al aan het eten is. Ik mag zelfs haar bot afpakken. Ze kijkt alleen maar een beetje sullig als ik dat doe, verder niks :+

Maar ik ga eens kijken of ik iets kan verzinnen. De ene keer is ze meer enthousiast over haar eten dan de andere keer. Het woordje " blijf" kent ze. Dus ik kan het proberen!

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:03

Ik volg hier even. Wij hebben een soortgelijke situatie met onze labrador van 1.5 jaar

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:05

Jup niet geschoten is altijd mis,mischien verveelt ze haar ook wel dan heb je ook nog altijd spelletjes die je met haar kan doen zoals bijvoorbeeld zoek (ik weet niet of ze dat kent)...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:08

Ik ben net een leuk boekje aan het lezen over honden gedrag en de meeste fouten die wij als mensen maken. Het heet Ceasar's Way is wel een engels boekje maar erg interesant voor de honden eigenaar !

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:10

Letsdunit schreef:
Ik ben net een leuk boekje aan het lezen over honden gedrag en de meeste fouten die wij als mensen maken. Het heet Ceasar's Way is wel een engels boekje maar erg interesant voor de honden eigenaar !

Jup deels licht het ook aan de persoon zelf...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:10

Mijn oom en tante hebben een rottweilerkennel, en mijn oom heeft bv onlangs ook meegedaan met het WK! Zij hebben er nu 3 zelf opgevoed en getrained, en zijn nu bezig met het opvoeden van 2! pups van 4.5 maanden oud. (ook eigen fok) Misschien dat ik je via die weg kan helpen? :) (evt via PM!)

Wat ik trouwens bij onze hond (heidewachtel van 8 maanden) doe als hij mij wilt happen, is heel even zijn bek dichtknijpen. Hij hoeft niet zo zeer te piepen (wat ze snel doen van schrik,dat wel) maar dat is wel een teken van: Stop!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:12

wat ik heb gedaan bij mijn rottweiler van de zelfde leeftijd is haar neus pakken, dus echt alleen de bovenkant met een stuk lip erbij ze bijt nu nooit meer als ze het ergens niet mee eens is, bij ieder klein ding dat niet gewest is goed op dr plek zetten. We hebben nu een schat van een hond die ongelovelijk goed luistert en ja cursus doet ook wonderen.

We lopen trouwens ook 3x per dag een uur met haar anders is ze zo hyper als ik weet niet wat

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:15

Een Rottweiler pup van 11 maanden die gromt en naar je bijt????

Gelijk een schop onder zijn donder! Is ie gek geworden??
Dit is geen spelen, maar aftasten..!
Mijn kruising Rottweiler luisterde al super vanaf 5 maanden en heeft ook 1x een poging gedaan.. dat heeft hij geweten.
Nu is hij 1,5 en zelfs de volwassen honden om ons heen luisteren niet zo goed als onze jonge hond..!
Hij is niet gedrild of zo, maar weet gewoon wat hij mag en wat niet. Verder een hele vrolijke, baasgerichte hond die supergoed luistert.

Een Rottweiler heeft een baas nodig en moet zijn plek weten!
Weet hij dat niet of corrigeer je em niet voldoende, zal je later een probleemhond krijgen..

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:17

Ik zet ook stiekem even stipje.

Tot half jaar geleden is het gedrag uit de begin post exact wat mijn, nu 2 jarige, Duitse Dog deed/doet.
Zo zag hij mijn "optreden" idd puur als spel en ging me alleen nog maar meer op uitdagen.

De laatste maanden is het vrijwel over... eens in de zoveel tijd heeft hij zo'n bui.

Ik heb de mazzel gehad dat de hond een ontiegelijk ontzag voor mijn vriend heeft. Het uitdag spelletje heeft de hond dus ook nooit bij hem gedaan.
Als hij het bij mij deed, deed ie het ook alleen als we samen thuis waren, zodra vriendlief thuis was probleem weg.

Wij hebben het er heel stiekum uit gekregen doordat hij het spelletje herhaalde terwijl mijn vriend wel thuis was :=
Die zat op kantoor (aan huis) te werken en dat had Sky dus niet in de gaten.

Dus de riedel van het gekkenmoment (echt exact zoals door TS omschreven) begint en ik stuur hem naar zijn plaats.. uitdagen happen (ook absoluut niet vals) en maar kwispelen omdat het zooooo leuk is als vrouwtje boos was...
Op dat moment geeft mijn vriend een brul: HEY!!
Sky schrok zich het apenzuur en het was gelijk klaar....
Sinds die keer heeft ie het opgegeven denk ik, en ik denk dat hij er inmiddels uit is gegroeid....
Ik geloof er namelijk wel in dat zulk gedrag een fase is, en zolang jij consequent blijft komt het wel goed.

Hoe ik het had kunnen oplossen zonder hulp van mijn vriend weet ik niet :n

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:19

femmefatale1 schreef:

Gelijk een schop onder zijn donder! Is ie gek geworden??
Dit is geen spelen, maar aftasten..!
Mijn kruising Rottweiler luisterde al super vanaf 5 maanden en heeft ook 1x een poging gedaan.. dat heeft hij geweten.
Nu is hij 1,5 en zelfs de volwassen honden om ons heen luisteren niet zo goed als onze jonge hond..!
Hij is niet gedrild of zo, maar weet gewoon wat hij mag en wat niet. Verder een hele vrolijke, baasgerichte hond die supergoed luistert.

Een Rottweiler heeft een baas nodig en moet zijn plek weten!
Weet hij dat niet of corrigeer je em niet voldoende, zal je later een probleemhond krijgen..
Schoppen vind ik echt niet kunnen wij hebben onze honden ook al vanaf pup opgevoed eentje hebben we zelfs gefokt en hebben zonder geweld een baasgerichte hond en lieve en vrolijke hond.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:20

femmefatale1 schreef:

Puur uit speelzigheid! het is geen gemeen grommen en gericht bijten.
Het is al kwispelend uitdagend grommen en speels happen...met pretoogjes zeg maar...

Ik snap in ieder geval EXACT wat TS bedoelt