Tips tegen 'aanvallende' hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Tips tegen 'aanvallende' hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 12:34

Het klinkt ernstiger dan het is! Dus rustig aan bokker :j

Ik mag maandag bij mijn misschien wel droombaan beginnen, namelijk een paardenbaan.
Maar er loopt daar een grote, met grote bek, hond los. Dit is de waakhond, dus die loopt nu eenmaal los. Het is een teef voor zover ik begrepen heb. De eerste keer werd ik gewaarschuwd, dat ik mn handen in de zakken moest houden, want "het was kantje boord" ofzoiets.. Nah goed, gewoon negeren.

Ik heb al 2 dagen daar rondgelopen en meegeholpen, en de eerste dag maakte ik de fout een stukje te rennen richting de schuur waar ik vandaan kwam. Maar ik moest een schuurtje eerder afslaan, dus ik stopte en liep daar in. Toen sprong de hond naar mijn arm, en hapte ofzoiets. Ik voelde het niet echt, maar herkende de bek echt om mijn arm. Nogmaals sprong hij maar dan alleen springen richting schouders/gezicht infeite want hij is best groot.. Ik negeerde de hond en liep door, en vertelde het aan de eigenaar en vroeg of dit normaal was.
Er werd gezegd dat dit niet mocht, als het weer gebeurde moest ik het direct zeggen.

De andere dag dat ik daar was, deed ik mijn laarzen uit, dus stond voorover gebukt richting de hond.
ik dacht nog van zo als ie nu bijt dan is het in mn gezicht.
Ik stel mezelf weer recht en hij spring weer naar mn gezicht! De eigenaar zag het niet, de hond gaat op zijn plekje liggen en kijkt onschuldig.
Ik zei het,en de eigenaar liet de hond naar hond toekomen en aan mij snuffen en zei dat er toch echt niet was en dat de hond me moest accepteren. Ik heb gezegd, dat ik dacht aan de hond, maar het niet probeer te doen, maar misscien dat hij daarom juist naar me sprong.

Toen ik in de stallen bezig was, moest ik van een groot pak stro plakken pakken. De hond ging OP een plak stro zitten, als hij wilde zeggen zo durf die maar te pakken. Ik zag het al toen ik bezig was, dus probeerde de hond bij me te roepen door geluidjes te maken met mn mond weetje wel, en beetje lief roepen kom es hier! Maar de hond bleef zitten, en toen moest ik toch stro pakken. Ik heb net gedaan of ik gek was en stak de riek in het grote plak. Hond bleef zitten, ik had de helft. Dit was wel de bedoeling maar dat weet die hond natuurlijk niet haha. Volgens mij ging hij toen wel van het plak af en kon ik de rest pakken. Dus toch goed geweest dat ik negeerde...?

Ik ben vroeger ook door een grote hond gebeten, die hing aan mijn arm omdat ik tussen twee honden doorliep terwijl die hoefstukjes aan het opeten waren.dat was dus hun prooi en die ene zag mij als bedreiging. Mijn pols is toen gekneusd en had een flink gat in mn pols natuurlijk. Mijn vriendinnetje is op dezelfde stal door een afgekeurde herdershond (politiehond). Slechte ervaring dus met andermans honden.

Zelf heb ik altijd rotweilers en labradors gehad. Nu ook twee. Dus ben honden gewend, maar ben gewoon geen held met vreemde honden.
Paarden maakt me niet uit, hoe wild ze ook zijn. Maar honden hoeven maar 1 keer vreemd naar me te kijken en ik moet er niks van hebben.

Alvast bedankt! :)

Dit is dus best een groot probleem, aangezien ik daar super graag wil werken, mijn eerste kans in de paarden, die laat ik niet door zon hond verpesten. Hij lijkt absoluut niet vals, maar hij springt/hapt toch.. toch denk ik dat hij het niet echt heel kwaad bedoeld.

Nu is dus mijn vraag, hebben jullie tips?? Ik probeer de hond te negeren, maar onbewust denk ik aan em, omdat ik toch een beetje bang ben denk ik.

De hond zal ook wel aan me moeten wennen, ik hoop dat dat toch snel gebeurd.

Mistic

Re: Tips tegen 'aanvallende' hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:44

Ik denk dat je het beste je probleem met de eigenaar kan bespreken. Die kent de hond het beste en zal je tips kunnen geven hoe hier mee om te gaan.

Overigens vind ik het slecht dat deze hond overdag op stal rondloopt als deze zo waaks is.

Bij ons zitten de honden overdag in de kennel en 's nachts lopen ze los. Juist om ongelukken te voorkomen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:06

Precies wat Mistic zegt, en nog een kleine toevoeging. Als je de hond negeert stel je je juist onderdanig op lijkt mij. Als de hond je aankijkt kun je hem het beste aan blijven kijken tot HIJ weg kijkt. Dit moet je natuurlijk niet doen zonder de eigenaar van de hond er even bij. Er zijn natuurlijk bewakers die daar dus niet van onder de indruk raken.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:07

Ik zou een hond toch echt niet in zijn ogen aankijken, zeker geen dominante hond.. Dikke kans dat hij dat niet wegkijkt, maar juist aanvalt..

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:09

Daarom zeg ik ook dat dan wel de eigenaar erbij moet zijn. Die moet de hond corrigeren als er iets anders gebeurt dan wegkijken ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:12

Weet je de naam van de hond? Ik denk dat je duidelijk de hond moet 'aanspreken' en corrigeren. Niet negeren.
Die hond moet weten dat jij daar hoort en dus wat over hem te zeggen hebt, niet andersom.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 14:16

ok iigv al bedankt.
aankijken ga ik zeker niet doen. Dat moet je alleen doen als je zeker van je zaak bent, en echt niet op het erf van de hond waar jij(nog) niet hoort. hond recht in de ogen kijken lijkt me wel het domste wat ik kan gaan uitproberen. Aanspreken kan ik wel proberen ja.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:18

Ja vraag de eigenaar anders wat hij als commando's gebruikt zodat jij dezelfde kunt gebruiken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:22

Wij hebben een dominant hond(je) en je kan haar zo lang aan blijven staren als je wil (ik als baas) ze zal echt niet wegkijken, doet een vreemde dat zal ze blaffen en nog meer uitdagen.

Dus dat adviseer ik je absoluut niet! De hond voelt waarsch. dat je toch wat angstig bent (en ik geef je geen ongelijk) vertel de eigenaar dat je eerder gebeten bent en je toch een beetje angst bij je draagt..probeer de hond verder gewoon te negeren, dan zal de lol er wel afgaan voor hem!

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:38

mischien omkopen met snoepjes/koekjes als hij wel geluisterd heeft,dus positief belonen als hij hij eens een keer geluisterd heeft.
negatief gedrag idd negeren.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:42

Ik zou geen voedsel gaan geven aan die hond... de alfa hond mag altijd als eerste eten. Als je toch met voedsel zou willen werken, zorg dan dat je zelf ook een pakje koekjes hebt zitten. Dan kan je eerst zelf een stukje eten en dan het "overschotje" aan de hond geven. Dan kom je al dominanter over dan wanneer je de hond gewoon gaat zitten omkopen met eten.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:58

het is geen omkopen,maar belonen....maar je hebt idd gelijk eerst zelf eten ja,was ik even vergeten

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:11

Ik heb dus geleerd op de hondenschool dat je de hond juist wel moet negeren net zo lang de hond naar jou toe komt. Je kijkt hem niet aan zegt niks tegen hem of wat dan ook. En als je je kleiner maakt dan de hond maak je je eigen onderdanig. Dus toen jij je laarzen uittrok maakte jij je eigen klein en dus voor die hond onderdanig. Die hond ging OP het stro zitten en wil zich groter maken dan dat ie is. Jij moet je eigen groot voor die hond en niet andersom. Ik zou als hij nog een keer op het stro gaat zitten er gewoon voorbij lopen zonder hem aandacht te geven. Als die hond naar jou is toe gekomen wil natuurlijk nog niet zeggen dat je er bent. Dus altijd opletten.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:18

Aangezien jij dus toch een beetje bang bent voor de hond, wat niet zo raar is vanwege je verleden, dan blijft die hond toch dominanter. De hond voelt dat jij bang bent en zou daar ook misbruik van maken. Je moet eerst dus eens aan jezelf gaan werken en je angs overwinnen. want jij moet dominanter zijn dan de hond.

leg het gewoon uit aan je baas misschien kunnen ze er dan rekening mee houden...wees niet bang om je angst toe te geven, angst is niet iets dat je als mens kunt controleren, dat heb je/niet!

veel succes.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:36

ok maar als ik moet opstrooien kan ik niet eens wat anders gaan doen, stel dat hij nog es op dat stro gaat zitten. dat is het werk wat af moet binnen die tijd, dus wat moet ik dan doen?

Ik ga het zeker voorleggen, heb dat al gedaan, maar eigenlijk niet van mn verleden. Daar dacht ik vanmiddag pas aan toen ik dit schreef ! Gek eigenlijk.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:58

vooral niet recht aan gaan kijken, dat is volop uitdagend voor een hond en een beetje zelfverzekerde hond hangt dan binnen no time in je. Het kan zijn dat hij toch een beetje angst bij je voelt. Ik zou zelf niet teveel aandacht aan de hond besteden, en toch even aan de eigenaar vertellen dat je vroeger ook goed gebeten bent.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:09

Omdat het jou hond niet is, de hond dominanter is dan jou en dus jou de baas is zou ik het op een accoordje gooien. Hij zijn zin, jij je zin.. Stop wat snoepjes in je zak, roep hem als hij weer op het sto zit en geef hem een snoepje als hij komt. Kun jij aan je stro en heeft de hond het snoepje..
Met mijn eigen honden zou ik dit niet zo aanpakken, maarja deze situatie ligt een beetje anders..

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:40

FahyaFemke schreef:
ok maar als ik moet opstrooien kan ik niet eens wat anders gaan doen, stel dat hij nog es op dat stro gaat zitten. dat is het werk wat af moet binnen die tijd, dus wat moet ik dan doen?

Ik ga het zeker voorleggen, heb dat al gedaan, maar eigenlijk niet van mn verleden. Daar dacht ik vanmiddag pas aan toen ik dit schreef ! Gek eigenlijk.

Sowieso als al eerder is aangegeven het overleggen met de eigenaar. Als die hond weer op het stro zit zou ik de eigenaar even er bij halen. Het is gewoon moeijk omdat het je eigen hond niet is.

Veel plezier bij je droombaan

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:38

Ik heb het ook op een stage gehad met een hond die onvoorspelbaar was. Ik zou gewoon zoveel mogelijk proberen om positief te denken als je die hond ziet, en proberen je angst te verbergen voor die hond. Want dat voelen ze ook heel goed aan en dan gaan ze je "treiteren" zoals hij dus ook doet.
Verder is het beste gewoon negeren, en dan went hij vanzelf aan jou en zul je zien dat jij er ook aan went. Ik zou echter als hij jou weer een keer grijpt hem wel even flink op zijn plek zetten, want dat mag hij absoluut niet doen!
Vraag anders aan de eigenaar of hij voorlopig jou nog een beetje in de gaten wil houden dat zodra die hond bij jou iets doet, dat de eigenaar gelijk kan corrigeren.

Veel plezier in ieder geval met je nieuwe baan! :D Ik hoop dat het goedkomt tussen jou en de hond.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:49

Ja dat is echt lastig, was van de week ook op een stal en er kwam uit het niets zo'n grote bouvier op me af gestormt nou toen deed ik t ook ff in men broek hoor (heb zelf ook 2 labradors die zijn iets minder angstaanjagend zeg maar...) en iedereen zei oh ... nee die blaft alleen maar hoor verders niets! Nou ik heb zn tandjes toch echt langs men been voelen gaan hoor! Denk dat dat toch echt kwam omdat hij voelde dat ik bang was, dat hebben ze zoooo snel door!
Denk dat negeren echt het beste werkt, na een paar dagen zal die heus wel door hebben dat de lol er vanaf is. Je kunt proberen een keer "boos" te worden maar denk dat je de hond daar nog niet goed genoeg voor kent om te weten hoe die gaat reageren.
Nou succes met t "monster"