Hoe urine opvangen? tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Hoe urine opvangen? tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:17

Ons stalkatje moet weer urine inleveren voor controle of haar blaasgruis echt is genezen. Probleem is alleen dat ik het niet meer voor elkaar krijg....

Normaal sluit ik haar altijd op in een bench met een kattenbak met speciale korrels. echter, mevrouw kent het hele 'kattenbak' ding natuurlijk niet, en vind het een prachtig mooi mandje om lekker de hele dag in de slapen zolang ze in de bench zit. Ik durf haar niet goed alleen te laten omdat er ook een hond loopt en alles, dus ik blijf dan de hele dag op stal, geduldig wachten... Vorige keer is het NIET gelukt, want mevrouw slaapt alleen maar in de kattenbak en doet verder niets. Ontsteking of geen ontsteking, plas ophouden kon ze blijkbaar heel goed :/ Toen heb ik een nieuw trucje verzonnen; kat hele dag opsluiten, daarna loslaten en met de kattenbak achtervolgen. En met resultaat, want zodra ze i neen stal ging zitten, besloop ik haar pakte ik haar tijdens het plassen op, en zette hara snel in een bak. Missie geslaagd.

Maarrrrrr, hier trapt ze nu absoluut niet meer in. Plassen gaat goed, ze heeft niet last, dus waarschijnlijk is het wel over, maar een controle plasje moet eigenlijk nog wle richting DA. Nu heb ik haar al een paar dagen overdag opgesloten, en dan mijn 'trucje' geprobeerd, maar mevrouw is ook niet gek en gaat er steeds snel vandoor als ze mij ziet... Het lukt gewoon echt niet meer haar hier in te laten tuimen helaas....

Snachts in de bench laten durf ik niet aan. Het is op ene boerderij waar weet ik veel wat allemaal loopt, en straks gaat ze in paniek enge dingen doen of iets... Het is en blijft een wild katje, en hoe rustig ze ook is overdag in de bench, je weet nooit wat ze snachts uitspookt... Maar goed, plasje moet eignelijk wel gecontroleerd worden.

Nu is er altijd nog een optie om met de kat naar de DA te gaan en een rechtstreekse punctie achtig iets te laten doen. Dat ze dus met een naald ofzo de blaas ingaan en een monster nemen. Maar dat klinkt heel naar, is pijnlijk, en daarnaast ook weer stressvol voor dat beestje, om maar te zwijgen over de kosten die daarbij komen kijken (eerlijk is eerlijk, geld speelt idd een rol, maar als er niets anders op zit gebeurd het uiteindelijk toch op die manier...)

Hebben mensen hier tips voor mij om uiteindelijk TOCH een plasje te krijgen van haar? Zelf dacht ik eraan om ook eens te proberen met een mandje erbij in de bench, dat ze die hopelijk verkiest als slaapplek en de kattenbak uiteindleijk gaat gebruiken... Ook gedacht om een beetje 'plas' in de bak te doen om er een wc geur aan te geven, maar kans is dan dat het uiteindelijke plasmonster wordt vervuild hierdoor...

iemand tips? Kat zit dus op een boerderij en naast een bench zijn er geen andere opsluitmogelijkhede,n dan gaat ze toch in een hoekje zitten pissen als het wel zou kunnen.

050206051012

Re: Hoe urine opvangen? tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:42

Hmmm... ik denk als enige optie toch opsluiten in een bench met een kattenbak met speciale korreltjes, net zolang tot ze geplast heeft.

Ik moest vorige week ook urine opvangen van mijn (binnen)kat, is me tot op de dag van vandaag niet gelukt. We hebben hem in de slaapkamer gehouden, maar meneer besloot gewoon over de handdoeken te piesen :j

Succes in elk geval!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:56

Toen mijn kat blaasontsteking had plastte hij op de meest vreemde plekken. In de douche, in de gootsteen (:r), maargoed...toen hij zijn kuur had gehad, merkte ik daaraan dat het nog niet over was, nog een kuurtje erin en vervolgens was het probleem over. Ik heb nooit met plas van hem op kunnen vangen, maar ben eigenlijk aan de hand daarvan ervanuit gegaan dat het over was :D

Succes :')

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:03

Kan je haar dan 's nachts niet in de bench in een stal zetten zodat er niks of niemand anders bij kan komen?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:07

Als jij ervoor kan zorgen dat jouw kat een volle blaas heeft als je naar de dierenarts gaat, dan kan de dierenarts de blaas vaak wel een beetje leegknijpen. Je hebt maar een heel klein beetje urine nodig voor de testen. Dan zijn er ook geen puncties e.d. nodig. Anders zou je haar inderdaad in een bench op een rustig plekje neer kunnen zetten. Normaal kan een kat zich daarin niet verwonden. Succes!

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:13

Die wc-geur was wel even briljant van je. Je kunt er misschien een bakje korrels naast zetten, met wc-aroma :+? Dan ruikt het er wel naar (of nouja, in de buurt dan) maar het uiteindelijke monster wordt niet vervuild *D

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:15

Bij baby's doen ze een gaasje in de luier en het er dan met een spuitje zonder naald uit optrekken. Dus dan zou je haar opsluiten, met een lege kattebak, daar wat gaasjes leggen en dan de urine er uit optrekken. Zo'n 10cc spuitje kun je vast wel bij de dierenarts krijgen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:04

Kun je haar niet gewoon op sluiten in de bench met niks er in, geen mandje helemaal niks (ja wel water gaat ze lekker van plassen)

ze gaat van zelf plassen kun jij het snel op zuigen met een spuitje :)

*is blij dat de ratten het op comando doen*

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:19

Oh jakkes, da's inderdaad een probleem.
Bij een doodgewone huiskat (met bekende gewoontes) is het al bijna geen doen, en ik kan me zo voorstellen dat het bij een stalkatje helemaal een ellende is.
Ik weet zelf helaas ook geen kant en klare oplossing, ben er zelf ook behoorlijk mee aan het tobben geweest toen onze jeweetwel-kater blaasproblemen had.
Uiteindelijk heb ik dat op een hele vreemde (en ook wel een beetje nare) manier opgelost door hem met het reismandje in de auto te zetten en de auto te starten. Hij is erg bang in de auto en begint altijd meteen te plassen; zo ben ik uiteindelijk aan het staaltje gekomen.
't Was wel een rare manier en ik vond het ook best naar om het zo te doen, maar op dat moment was het de enige mogelijkheid en ik heb me maar voorgehouden dat het voor zijn eigen bestwil was......

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 01:32

Dat zou idd ook nog een optie zijn geweest, maar toen we laatst met haar naar de DA gingen was ze enorm gestresst en ontzettend bang, maar helaas geen plasje.. Had ik toen iegenlijk ook op gehoopt idd, ze zat toen immers al ruim 8 uur in een bench opgesloten dus flinke tijd plas opgespaard (en daarvoor had ik ze slapend van de zolder geplukt, dus al een tijd zonder plassen).
Ik ga het nog 1x proberen in de bench, een keertje met mandje EN kattenbakmet beetje wc geur als het lukt, kijken of ze dan het mandje als mandje ziet en uiteindelijk ergens in de bak gaat plassen. Anders wordt het misschien toch een punctie...

Ik zal de DA eens bellen of een flink volle blaas idd zo'n punctie kan ontlopen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:37

met een pollepel! geen grapje hoor! let op: het nadeel van opvangen is dat er direct bacterien ofzo bij kunnen komen waardoor de test minder betrouwbaar kan zijn. ook niet in een jampot doen want dan schiet de glucose meteen omhoog :P anders kan je eventueel stukjes verknipte vuilniszak in een bak doen dan kan het nergens heen de urine.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:07

hier ook mijn 1e gedachte, net als je al eerder deed, kat opsluiten en dan loslaten en achter dr aan hobbelen met soeplepel of juslepel en die onder dr billen schuiven zodra ze gaat plassen. Niks last van bacteriën want je pakt uiteraard een schone lepel. Vantevoren haal je een monsterpotje bij je DA om de plas in te doen.
Enige nadeel je moet wel een halve dag achter dr aan wandelen met die lepel als je dr niet op een kattenbak kan laten plassen.... ;)