Een kat uitzoeken, waar let je op?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Een kat uitzoeken, waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:33

Ik heb mijn vriendje zo ver gekregen om nog een kat te nemen.
Hij heeft er al ééntje, deze is nu een maand of 8 oud.

Maar voor de gezelligheid wil hij er nog een kat bij.
Alleen hij 's niet zo vlug, dus ik heb hem even op weg geholpen :D

De andere wordt overmorgen gecastreerd, dat vonden we allebei wel dat eerst moest.
Nu willen we volgende week dus een katje uitzoeken, wel een jonge, het liefst een kitten.

En sjaa, ik zou Kim niet zijn als die uit het asiel moest komen.
Nou ben ik nog nooit in een asiel geweest, en mijn kattenkennis is ook nihil.
Dus mijn vraag, waar let je nou op als je een katje uitzoekt?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:06

Als leek kan je een katje alleen van buiten beoordelen uiteraard. Ik zou letten op:
- heldere oogjes
- schone oortjes
- goed gevuld, dus niet te dik of te mager
- goede verzorgde vacht
- parasieten zoals luizen, vlooien en teken. (dit is echt niet overdreven, ik heb eens een kat uit het asiel gehad die helemaal stijf stond van de luis!)

Verder moet je het maar gokken of het verder gezond is, maar dat heb je natuurlijk altijd.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:07

En natuurlijk kijken of het karakter wel past bij wat je zoekt en of het samen kan met je andere kat. ;)

Milly_

Re: Een kat uitzoeken, waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:30

kittens zijn er nu niet veel hoor... even wachten tot april

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:36

Ik zou een kattinnetje erbij nemen, werkt vaak beter dan 2 katers maar uitzonderingen genoeg hoor :D

Verder goed kijken of ze niet niezen of proesten, minste niesje moet genoeg zijn om een kitten te laten staan tenzij je eentje met chronisch nies eventueel ziet zitten zoals ik heb :+

Verder gewoon kijken en verliefd worden :D

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 21:40

Ok :D

Dus toch een beetje hetzelfde als met honden.
En dat niezen, las idd iets over kattenniesziekte. Wat is dat dan voor iets, komt dat vaak voor in asiels?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:42

Ja. Heel wat zwerfkatten zijn ermee besmet, maar niet alle katten worden ziek. Sommigen blijven hun hele leven drager zonder ziek te worden, sommige worden pas ziek bij stressopstoot (zoals een verhuis.... ).

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:47

Een ding hoef je maar op te letten... goed in de ogen kijken en voelen of er een klik is!

ik heb rondgeneusd op internet... woon helemaal in het noorden en ben uitgekomen bij een asiel in de buurt van Rotterdam... omdat ik toch naar een vriendin in zeeland zou gaan zijn we langsgegaan om te kijken want hoeveel katten ik ook zag, hij ging niet uit m'n hoofd!
Nouja, 's ochtends gekeken.. 's avonds mee teruggenomen en ik heb de allerliefste kat op deze wereld! :D
(Drop is al bijna 4; maar ik wilde ook geen kitten, leeftijd kon me verder weinig schelen, en hij is echt geweldig! Heb 'm goed in de ogen gekeken en toen ik 's middags weer kwam om hem te laten kwam hij al spinnend kopjes geven)
Door stress kunnen ze vaak wel even wat verkouden worden, na de enting ook.

Persoonlijk vond ik het daar een ontzettend leuk "asiel", haast geen asiel te noemen.. mooie losloop kamers, geen hokjes idee, net een huiskamer. Geweldig lieve mensen, leuke katten, werken met hart en ziel. Dan vertrek je met een heel goed gevoel met de kat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:04

Mijn katten komen ook uit een opvang en niet uit een asiel, elke kat had er zijn verhaal, vrouw zorgde met zoveel liefde voor de dieren, gaf een goed gevoel :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:25

Voor een kitten moet je nog even wat maandjes wachten, maar het is wel de moeite om het via het dierenasiel te doen (vind het fijn om te lezen dat iemand dit overweegt!).

Mijn eerste eigen kat (Pumbaa, zie profiel) komt ook uit het asiel, hij was toen ongeveer 6 maanden. Hij dook weg van angst en toen ik zijn hok in liep begon hij te blazen en te meppen, pure angst. Heb er een héérlijke kat aan!! Hij heeft wel de eerste maanden onder het bed gewoond :P

De rest is aan komen waaien, m.u.v. die witte, maar je kunt imo het best de aangewaaide katten hebben :D

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:09

kijk of hij/zij gezond is. al zou het asiel dit wss ook wel bekijken karakter moet klikken met jullie en de andere poes.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 21:18

@ Quellian; m'n vriend wilde nog een kat. Hij is niet zo nauw op waar die vandaan komt, maar hij had 1 eis, moest een jonkie zijn. Nou, toen kwam ik met 1 eis, hij moet uit het asiel komen.

Ik heb een tijdje geleden een hondje voor mijn moeder gekocht via marktplaats. Maar toen besefte ik dat hij daar ook een prima plekje had als niemand hem had gekocht (was niet moeders mooiste, maar wel echt de leukste :D ) Hij had dan gewoon met paps en mams op de boerderij gewoond.

Beestjes in het asiel hebben gewoon niks, en gelukkig als ze blijven? No way. Dus ik wil d'r een uit het asiel. Niet van marktplaats. Zolang die niet weggaan of verkocht worden blijven ze lekker zitten waar ze zitten!

We hebben besloten na ons weekendje weg (20 maart) naar het asiel te gaan. Meer kittens .. En de andere kat wordt morgen gecastreerd :j

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:31

kijk vooral ook even nuchter of de kat past in jou situatie, wil je een kroelkat of een die op zichzelf is, een binnen of buiten kat, dat soort dingen

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:03

Op de site : www.dierenasiels.com vind je het totale aanbod van zo'n beetje alle asiels in nederland en belgie, je klikt op: zoek kat en kan aanvinken of je een mannetje of vrouwtje wilt een kitten of volwassen kat en of hij/zij met andere katten/honden/kinderen/binnen/buiten enz kan :) misschien iets voor jou :P en idd zoals iedereen al zegt kijken of hij gezond is en de mensen in het asiel weten meestal wel meer over die betreffende kat, wijzelf hebben altijd katten gehad, uit het asiel, bij Truus (die nou helaas niet meer leeft) haar hebben we ook uit het asiel gehaald zit wel een grappig verhaal bij, mijn vader en moeder waren naar het asiel gegaan en zagen er een leuke zwart/witte poes. Mijn vader onthield het nummer van de kooi en zou haar de volgende dag gaan ophalen, de volgende dag kwam hij naar de balie, noemde het nummer en kreeg idd een zwart/witte kat, toen hij in de auto zat keek hij nog eens goed en zag hij dat het niet dezelfde als die dag ervoor was, hij is nog teruggereden en toen kwam hij erachter dat de katten niet altijd in hetzelfde kooitje zitten xd :P en toen dacht hij : achja wat boeit het ook en toen heeft hij haar mee naar huis genomen en daar heeft Truus enkele jaren voorbeeldig de rol van dikke theemuts op kussen op de bank uitgevoerd :P (we hebben haar toen ze echt bejaard was laten inslapen, ze had een tumor en toen we haar lieten opereren bleek dat er overal al uitzaaingen waren en dus vonden we het beter om haar te laten inslapen.. )dus mocht je je vergissen in je keus, leuke katten zijn er altijd wel in het asiel :P suc6 nog drmee :P

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:38

via www.dierenasiels.com heb ik Drop ook gevonden! (ik woon in 't nooden, vandaar ook dat hij uit Rotterdam komt, maar hij was het zeker waard om heen te gaan! :D )

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:50

Ik denk dat ze je bij het asiel ook heel goed kunnen adviseren :)
Vertel vooral wat meer over de kat die jullie nu hebben, wat voor dier het is (dominant, speels etc.), onder welke omstandigheden je ze wilt houden (binnen/buiten) en dan kunnen ze je vast wel adviseren.
Gezondheid is ook belangrijk, maar helaas kun je niet alles aan de buitenkant zien. Zo hadden wij 2 superlieve asielkatten die we al na heel korte tijd in hebben moeten slapen (eentje had kattenaids en de andere kreeg hersenvliesontsteking), terwijl we ook een afdankertje in huis hebben dat er echt niet uitzag (nog steeds niet trouwens :D), maar ondertussen toch al bijna 13 jaar oud is en eigenlijk nooit iets serieus gemankeerd heeft.
En natuurlijk moet de klik er zijn, maar dat merk je vanzelf of die er wel of niet is :)

Heel veel succes / plezier alvast, ik wou dat ik in jouw schoenen stond, 't is zo geweldig om een extra dier uit te mogen kiezen en lekker te vertroetelen :))

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 23:04

Ik verheug me er ook echt op :j
We gaan dinsdag kijken, ben echt super benieuwd. Wordt er ook wel 'n beetje zenuwachtig van. Denk dat ik ALLE dieren wil hebben :=

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:10

Wat leuk dat je er eentje uit het asiel neemt! Veel succes met het uitzoeken. Pas inderdaad even op dat ze geen vieze ogen en neus hebben, dat kan er op duiden dat ze niesziekte hebben.
Als het goed dierenasiel is, zullen ze dat zelf ook wel zeggen dat je er op moet letten. Verder heb je daar gewoon medicijnen voor bij de DA, maar die zijn niet goedkoop! Dus als je zo'n katje met niesziekte neemt, besef dan wel dat je alweer extra kosten hebt.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 09:00

Prrrt, vandaag is de dag :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:31

En? :D

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 00:32

Nou, ze waren allemaal een tikkeltje te oud. Ouder als 2. Vond het wel zielig hoor := wilde ze allemaal wel hebben!

Nou wachten we dus even een tijdje tot er wat meer kittens zijn, en halen we een kitten uit het asiel :j

Wanneer is dat ongeveer dan := ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:48

Nou collega van me heeft 5 kattenjongen van 1 dag oud gevonden langs straat, dus het kittenseizoen is offcieel weer begonnen wat mij betreft :(

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 19:10

Aaah wat zielig!

Ik blijf druk kijken bij de asiels.
Ik hoef geen kat van mp. Vind ik zielig.