Tips opvoeding/gedrag 2 teckels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vinos

Tips opvoeding/gedrag 2 teckels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:59

Hoi,

Mijn ouders hebben 2 KaninchenTeckels, beide reu.

Voor jullie beeld,
Tuur 1,5 jaar oud
Afbeelding
Kobus 1 jaar oud
Afbeelding

Eerst hadden we Mac, een Schotse Terrier, hij was oud en besloten werd alvast een pup erbij te kopen voor als Macje er dadelijk niet meer was. Tuur werd gekocht.
Hij was altijd redelijk opzichzelf, Mac ook trouwens, maar verder super lief een aanhankelijk.

Mac ging na een half jaar dood en toen hebben mijn ouders Kobus als puppie bijgekocht.
Dit ging prima.

Echter Kobus is een echte loebas, hij kan zich buiten uren vermaken en wil constant aandacht, Tuur is meer een paris hilton schoothond, die ergens gaat liggen onder een dekentje, het altijd koud heeft en het allemaal wel best vind.

oftewel een boer en een kakker!

Ze mogen zowat alles in huis, op de bank en op schoot als ze er om vragen.

Nu is er een onderlinge strijd gaande die zich steeds verder ontwikkeld.
Kobus wordt van het ene op het andere moment gepakt/gebeten (vals) door Tuur.

Kobus is bang van Tuur op het ene moment, en speelt met Tuur op het andere moment.
Als Kobus zo'n angstbui heeft durft hij niet naar binnen, loopt depressief rond met hangende oren en staart, plast van schrik en gromt zich rot....

eerst was het grommen redelijk nu al als je Kobus oppakt om hem te knuffelen, hij is dan bang dat Tuur hem 'pakt'.

Tuur Jat ook alles van kobus af, kluiven, speeltjes... Kobus komt altijd een beetje tekort daardoor..

Zou het iets met de aandacht van mijn ouders naar de hondjes te maken hebben?

Ik dacht, misschien eens een hele tijd, niet meer knuffelen, niet meer op schoot en dergelijke, maar mijn ouders zeggen dan, ja maar als ze niet meer mogen knuffelen met ons is er ook niks aan voor ons...

what to do???? :o

Biepmiep

Re: Tips opvoeding/gedrag 2 teckels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:03

is er een half jaar leeftijdsverschil tussen deze 2 reutjes? Het lijkt op rangorde problemen.
Zeg maar tegen je ouders dat waneer ze elkaar steeds aanvliegen het ook niet leuk meer is voor ze.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:06

Dat klopt, en dat van dat half jaar klopt ook.
Alleen hoe krijgen we de hondjes weer met beide neuzen de juiste kant op?
Hoe zou jij het aanpakken?

Geen aandacht meer geven en beide compleet negeren zodat ze het wel met elkaar moeten doen?

Als tuur kobus bijt pakt ons ma kobus op en troost hem, ik denk dat dit niet goed is, maar ja, laten vechten is ook niks...

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:12

Wij hebben ook altijd teckels gehad, zijn leuke hondjes maar wel een beetje eigenwijs. Vraagje, zijn de heren geholpen/gecastreerd? Dominantie problemen krijg je altijd op deze leeftijd, ze zijn aan het puberen. Als het beide reutjes zijn wil het nog wel eens helpen de dominanste te castreren, mochten de rollen dan omdraaien kun je de andere ook castreren. Nu is het gewoon zo als de een aandacht krijgt wil de ander dat ook. Net als bij kleine kinderen, die hebben ook zo'n fase dat ze uitproberen hoever ze bij broertje of zusje kunnen gaan. Mijn ouders hebben nog steeds een teckeltje, een teefje, die zijn wat zachter van karakter. Maar als ik het goed zag op de foto zijn het ruwhaartjes? Die zijn qua karakter wel wat feller, als bijvoorbeeld een langhaartje. Er zijn best goede sites van de teckelvereniging Nederland met goede tips. Raadpleeg anders je veearts eens die hebben vaak ook nog wel ideeën hoe je dit soort problemen het beste aan kan pakken. Let wel teckels straf aanpakken daar bereik je niets mee, je moet ze een beetje voor de gek houden zodat zij denken dat ze gewonnen hebben.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:15

Ze zijn beide inderdaad niet gecastereerd... Misschien is dat wel een goede tip.

Meer tips zijn WELKOM!!! :D

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:18

Succes met de teckeltjes.

Castreren is ook niet zielig en kan veel problemen voorkomen. Dan kunnen je ouders weer genieten met de heren. Het zijn inderdaad ook wel heel verschillende karakters. Misschien is het ook maar een fase.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:47

idd gaan castreren,en de teckel die aanvliegt corigeren!!
met goed gedrag veel belonen.
hij is niet de baas in huis,jullie zijn dat ,dus er moet maar gewoon geluisterd worden

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:48

Ik zou eerder zeggen: NIET castreren.
Onzekere hondjes kan je er nog onzekerder van maken.
Bijten/aanvliegen kan ook een teken zijn van onzekerheid, waarmee je het gedrag dus kan versterken door hem te laten castreren.
Overigens heb je tegenwoordig ook een implantaat (Suprerolin heet het volgens mij) die tijdelijk castreert. Kan je kijken of het het gewenste effect heeft.

Ik vind het heel moeilijk om zoiets via een forum waarop een tekst (die in jou opzicht, door jouw ogen geschreven is, misschien heb je gelijk, maar misschien is de situatie toch anders) en de foto's te kunnen bepalen hoe de situatie bij jullie thuis is, hoe de rangorde in elkaar steekt en hoe je dit aan zou kunnen pakken.
Dus heb zelf ik het idee dat je beter contact op kan nemen met een kynologisch gedragstherapeute, om de situatie goed in te schatten.
Vooral omdat teckels niet altijd de makkelijksten zijn en ze allebei nog zo jong zijn, is het denk ik, noodzaak te zorgen dat dit niet uit de hand loopt en je misschien over een jaar 1 van beiden weg moet doen, omdat het niet meer gaat.
Succes ermee! :)

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:31

Kan t wel een keer filmen wat er gebeurd.

Let wel op dat tuur (de pittige kakker) de bijter is

Kobus is de onderdanige en zielige, (nu depri hond) kobus word gebeten door tuur
Kobus gromt daardoor alleen maar, puur uit zelfverdediging, hij doet niks terug....

dus tuur bijt kobus...
kobus gromt alleen, en vertoont depri gedrag....

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:35

Het begint zo,

Afbeelding

en dan inneens pakt tuur hem.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:38

Ze komen allebei in de volwassen fase waarbij de rangorde bepaald wordt. Ik denk dat je ouders met hun gedrag zeker een invloed hebben op wat er nu afspeelt. Tuur zit op de bank, krijgt een dekentje, is een schoothondje. Dit geeft hem het gevoel dat hij heel wat is en durft dan ook Kobus wel aan. Ik zou beide honden maar eens van de bank afhalen, apart voeren, geen speelgoed laten liggen (vaak bron van ruzie) en maar eens beginnen met een goed portie negeren van de beide heren. Castreren kan altijd nog en wil niet zeggen dat daarna je probleem over is.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:44

Okey,

Zoiezo gaan ze even naar de dierenarts van de week, om eens navraag te doen over hoe en wat.

Kobus zit trouwens ook veel op schoot, beide krijgen evenveel aandacht, maar ik denk inderdaad ook "even beide back to basic" en dan eens kijken wat er gebeurd.

t rare is dat ze ooit ook uren met elkaar lol hebben.......

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:09

Overigens zijn het schatjes om te zien.
Tja rond de 8 maanden- 1 jaar gaan ze de 1e puberteit in en rond de 1 1/2 jaar nog een keer. Dan gaan ze kijken waar ze in de roedel staan qua rangorde en of ze nog wat kunnen klimmen in de rangorde. Dat zijn ze nu aan het doen. Wat betreft de foto, het is een heel veel voorkomend moment waarop bonje ontstaat. Daar doe je niet veel aan. Je hebt kans dat als je er niet te veel bemoeit, ook niet troosten ed, ze er zelf uitkomen. Reuen regelen het vaak wel itt vechtende teven.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:07

Verstandig dat ze de dierenarts raadplegen. Het is zo te zien wel een puberaal rangorde probleem, maar ik kan me voorstellen dat je ouders er stapelgek van worden. Zo heb je als eigenaar ook geen plezier. Castreren is niet per defintie de oplossing maar wil vaak wel helpen. Onze teckel Tess speelt regelmatig met haar volle zusje Senna (die woont bij de buren) en die kunnen soms ook echt worstelen met elkaar en dat gaat gepaard met veel grom en bromgeluiden. Maar dan moeten we altijd opletten want soms is het ook plotseling knokken of ze nu ons zijn of in Senna's huis dat maat niet zoveel uit. Met reuen heb je dit gedrag nog sterker.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:53

Jullie moeten je er eigenlijk helemaal niet mee bemoeien, als jullie steeds de underdog oppakken en troosten gaat die andere een keer echt even goed tekeer om hem op zijn plek te zetten en dan waarschijnlijk als jullie er niet zijn.
Als ze nog niet geholpen zijn, laten helpen, of het echt DE oplossing is denk het niet, maar het is een begin. Reuen zullen eigenlijk niet snel vechten tot er een echt gewond is, dat is meer een teven ding. Reuen moeten gewoon even de rangorde bepalen en dan zijn ze klaar. Maar hoe langer jullie je ermee bemoeien, hoe langer ze bezig blijven.
Als het echt niet ophoudt, gedragstherapeut erbij. Een dierenarts weet veel van medische dingen, maar eigenlijk weten ze bijna nooit veel van echt hondengedrag. Je mag me trouwens altijd pben, ben zelf bijna klaar met mijn gedragstherapie opleiding.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 20:46

Mijn ouders zijn vandaag bij de dierenarts geweest (hij adviseerde de dominantste te castereren) daarna zijn ze doorgereden naar een gedragstherapeut, die adviseerde even te wachten tot ze terug was van vakantie, daarna de hondjes een paar uur naar haar te brengen zonder mijn ouders erbij te laten, ze gaat de honden dan observeren Wie is Wie (dominant/niet dominant) en dan adviseert ze de NIET DOMINANTE te castereren.

Dit om zo de drang van de minst dominante af te nemen om dominanter te willen zijn.

Thnx voor jullie tips, wordt vervolgt.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:14

Aparte manier van aanpak, van de gedragstherapeute.
In een vreemde omgeving, zonder de roedelleiding, is de situatie heel anders natuurlijk dan wanneer het bij jullie thuis is met je ouders erbij. Dus kan je nog niet objectief zeggen hoe de rangorde in elkaar steekt. Het is niet puur dominantie onderling, het is ook de reactie die je ouders/jullie op een 'gevecht' geven dat invloed heeft. Dus een castratie van 1 van de beiden zal denk ik, alleen onderdeel van .. zijn. Snap je?
Maar goed, ze zal er zo haar redenen voor hebben! Succes ermee! :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:07

Sorry maar wat die gedragstherapeute zegt slaat echt nergens op. Zo kan ze never nooit zien hoe de honden zich normaliter gedragen. Een goeie gedragstherapeut komt bij jou thuis en komt daar de honden observeren.
Ga alsjeblieft niet met dit persoon in zee, want dit klopt echt niet. Ik ben nu bezig met probleem casussen om te leren hoe het echte werk gaat. Wij gaan altijd, naar de mensen thuis, daar gedragen de honden zich zoals ze zich altijd gedragen. Je kan nooit, maar dan ook nooit een hond beoordelen als hij niet in zijn normale situatie zit. Wij bekijken gewoon de normale gang van zaken, zodat we echt kunnen zien hoe de eigenaren altijd reageren op bepaalde dingen.
Als je echt een goeie gedragstherapeut wil, kijk dan op google naar quiebus gedragstherapeuten, die zijn echt serieus goed opgeleid en hebben veel ervaring.