Konijnen en abcessen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijnen en abcessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:55

Het is me hier wat. 2 konijnen dood is de score tot nu toe, Floor (1.5) heeft pasteurella niet overleefd en de Kim (11) is ingeslapen op de operatietafel. Ze werd geholpen aan een abces, maar liep zodra ze de narcose kreeg van achter leeg met bloed, waarschijnlijk tumor. Nu is Roos aan de beurt. Ze is een paar maanden oud en erg onderzoekend. Ze heeft dus met haar snuit ergens vast gezeten. Ik naar de DA en kreeg antibiotica en pijnstiller mee, geen abces te zien. Roos deed het prima, at goed en zeer actief. Een week later gaan we op controle, en jak, heeft zich er toch een abces gevormd. Aan haar kaak, dus helemaal weghalen gaat niet. Maar goed het is helemaal opengelegd en nuzat er een jaap van een cm of 5!
Vandaag is ze thuisgekomen. We hebben haar een week bij de DA gelaten voor wondverzorging. Vooral, omdat ik het zelf niet zo goed durfde. Maar goed de wond is al wat dicht, maar moet nog dagelijks gereinigd worden. Het ziet er al wel een stuk beter uit. Er komt nog wel wat rommel, maar niet meer zo veel. Morgen voor het eerst haar wond schoonmaken met een wattenstaafje. Met spoelen gaat de rommel er niet uit. Verder krijgt ze carprofendrops tegen de pijn en duploc.... antibiotica 1 maal per 5 dagen per injectie.
Heeft iemand dit wel eens bij de hand gehad? Ik wikkel haar morgen maar in een handdoek, want het schoonmaken is niet geheel pijnloos, maar het moet nou eenmaal.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:03

ik heb het ook gehad bij mn konijn en die is er helemaal van genezen. je hoort vaak abcessen bij konijnen die vormen zich nou eenmaal gemakkelijk... maar als dit komt van de wond van het vast zitten komt het allemaal wel goed. je hoort vaak dat abcessen terug komen als er problemen zijn met de tanden en kiezen dan wordt het heel vervelend maar als je dit idd gewoon netjes verzorgt komt het allemaal wel goed hoor! en in een handoek is idd het beste konijnen kunnen zulke gemene krabben geven als ze gaan trappelen. het is dan misschien niet geheel pijnloos maar wel even noodzaak, geef je haar daarna een lekker stuk wortel ofzo is ze vast weer snel het schoonmaken vergeten

benangelique

Re: Konijnen en abcessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:15

duplociline zijn de beste injecties die je je nijn kan geven bij een abces.
bij het schoonmaken van de wond, je nijn goed stevig inwikkelen en vasthouden. het liefst door een ander de wond laten uitspoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:35

Spoelen gaat niet, de troep is de dik om te spoelen met betadine. Ze eet als een gek, andijvie, worteltjes, voer, hooi en is reuze actief.
De wond zit bij de kaak, maar komt idd niet door de tanden, maar door het vastzitten. Haar mondholte en alles daar om heen is goed, vandaar haar goede eetlust.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 02:02

duplocilline mag een konijn niet hebben. konijnen kunnen geen reguliere antibiotica verdragen omdat dat de hele darmflora die ze nodig hebben voor de vertering zo ontregeld/uitroeid dat ze daar dood aan gaan.... geen duplocilline dus!

als ze gewoon nog lekker eet en je houd de wond in de gaten ben ik er van overtuigd dat ze weer helemaal opknapt! maar ik ben ook altijd over bezorgt met mn konijn (en al mn andere diertjes) ik wil het liefst dat alles wat ie nu heeft ook nu over is haha (even voor alle duidelijkheid hij is nu kerngezond!)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:41

aan duplociline is nog geen 1 konijn van mij doodgegaan! wel is belangrijk dat er niet dagelijks geinjecteerd wordt, maar met een aantal dagen ertussen. Bij de TS zijn dit er dus 5. In die tijd heeft de darmflora de tijd om te herstellen.

Uitspoelen van de wond is toch aan te bevelen, ookal is de troep te dik (zo dik als tandpasta). Spuitje en met kracht doorspoelen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:51

Eerst voorzichtig de pus eruit drukken dan (meerdere malen) uitspoelen met een spuitje
wat goed help is uitspoelen met wundsteinessence van dr Schaette (een plantaardig middel)
Maar helaas is dat niet meer verkrijgbaar
Zorg dat het gat open blijft en van binnen uit kan genezen

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:56

Mijn nijn had een paar maandjes terug ook een abces aan zijn wang. DA heeft het opengemaakt en leeggemaakt. Daarna mocht hij meteen mee naar huis. Ik moest een week lang twee maal per dag antibiotica geven en een soort honingzalf (weet niet meer hoe het heet) in de wond spuiten. Het is best snel weer genezen. Nu zie je er bijna niets meer van.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:06

Wat eiegenlijk in 9 van de 10 gevallen werkt ,en zo doen wij het al jaren, bij de fusobacterie, zo heet ie.
Openmaken, smeerkaas er uit drukken, dan vol zetten met echte jodium, injectie met terramicyne.
Dagen erna ook proberen met openhouden en evt extra jodium(handschoenen!!!)
Terramycine spuiten wij 1x in de 5 dagen en over het algemeen is 2 keer genoeg.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:16

jodium is alleen niet pijnloos mar en dat staat me tegen aan de behandeling die jij noemt.
van de terramycine heb ik nog nooit gehoord. is dat net zoiets als duplociline?

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:29

Nee is een ander soort dan duplo en amoxy.
Ze reageren eigenlijk heel weinig met jodium, maar je moet wat toch? Het werkt wel heel goed anders krijg je het bijna niet weg.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:33

geen pijnreactie op de jodium dus? of gebruik je er ook nog een pijnstiller bij? welke jodium gebruik je dan?
zal de terramycine onthouden!

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:58

geen reactie en geen pijnstiller, werkt super hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:50

Duplociline wordt door meerdere dierenartsen aangeraden hoor, kijk maar eens rond bij klinieken en de behandelingen van abcessen. Probiotica wordt ook wel aangeraden dan te voeren en verder een gezond dieet. Ze krijgt lichtverteerbare brokken, onbeperkt hooi en groenvoer. Ze ligt op een handdoek en doet haar behoefte op een krant. Ze eet en drinkt enorm goed en is zeer levendig.
Ik heb haar vanochtend in een handdoek gewikkeld en ze liet alles gelaten over zich heen komen. Daarna was ze wel behoorlijk boos, haha. Ik heb even gebeld en mag doorspoelen met gesteriliseerd water, niet met betadine. Het ruikt niet de wond en de pus is eigenlijk alleen maar wat korrels, alleen in het begin een drup kaas, verder alleen maar droge korrels. Morgen ga ik het ook spoelen. Ik doe het een maal daags vanwege de stress die het opleverd. Vrijdag moet ze voor controle.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:18

ik spoelde ook met gesteriliseerd water. heb dit zelfs op voorraad in ampullen; komt bij de apotheek vandaan.
wanneer de kaas overgaat in korrels, gaat het de goede kant op!