Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:15

Ik wel..
..op aanraden van de dierenarts.

Het was een VER-SCHRIK-KE-LIJK konijn! Ik had zelf het liefste konijn die ik ooit ben tegen gekomen, en mijn beste vriendin het aggresiefste, bangste, demonischte konijn ooit!
Het beessie heette vanaf dag 1 scooter. omdat hij continu gromde,
Hij werd opgehaald bij mensen thuis waar hij in de schuur woonde, die bewaakte hij letterlijk!
Scooter heeft een hok gekregen, en een plekje in de slaapkamer van mijn beste vriendin toen wij een jaar of 11 waren.
Alles leuk en aardig, scooter werd NIET tam! je moest het voer door de tralies naar binnen gooien, of hem met een takje o.i.d. naar de andere kant van zijn hok lokken, snel voer erin gooien voor hij bij je kon komen.
Hij viel je gewoon aan!! met hels gegrom en krabben en bijten!

Levensgevaarlijk dat beest!
Ze was al snel haar konijn zat, en het kwam in de achterkamer van de huiskamer op de grond te staan,
er kwam nooit iemand, en zeer regelmatig als ik er kwam moest ik hem eten en drinken geven omdat dat op was.

Ach, allemaal prima, en als kind maak je er toch niet zo druk om.
Heel wat jaren later stond hij er nog, en mijn vriendin ging in Antwerpen geneeskunde studeren. Ik heb haar konijn meegenomen naar huis, en naast mijn nieuwe konijn gezet (niet meer die lieve van in het begin, die was hellaas toen overleden)
Anyway, dat beest vocht door de tralies heen, dus er kwam een plank tussen.

Ik kon ook niks met dat beest, en ik vond het een beetje sneu! Hij was nu ondertussen weet-ik-het hoe oud, en nog precies hetzelfde! Ik had hem inmiddels hernoemd met mijn broerdjes en zusjes, en hij heette nu SDR, Super Deamon Rabbit.

Ik moest naar de dierenarts voor iets, geen idee waarvoor, en toen vroeg ik maar gelijk wat ik met zo'n konijn aanmoest!
De dierenarts had een tip:
-loslaten in de duinen: Er was op dat moment een konijnentekort in de duinen, dus werden mensen aangemoedigd ze daar los te laten.

Zo gezegd zo gedaan. Het was toch een stranddag (bloedheet dus) dus wij SDR in een doos, achterop de fiets, tussen het prikkeldraad door kruipen, hup, de duinen in.
Daar hebben we hem bovenop een duin neergezet, van de doos nog een schuilhutje gemaakt en zijn weggegaan.

Wij vreesde meer voor de kleine konijnenpopulatie die er nog over was dan voor SDR, maar toch.
We zijn wel eens terug geweest om te kijken of we hem nog zagen, maar dat kom je natuurlijk nooit meer tegen!!

rockwitch

Re: Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:31

Ik heb zelf nog nooit een konijn losgelaten, maar een vriendin van mij had ooit babyhaasjes opgevoed, die lagen ergens in een plas geloof ik en die zijn wel weer vrijgelaten, maar dat kan ook niet anders, die werden ook gewoon wild.
Ik denk dat SDR het beter heeft in het wild als in een hok, hij zal wel erg ongelukkig geweest zijn in dat hok.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:31

Tja, dierenwinkel konijnen vallen veel vaker aan :=

Ik zou het niet aanraden huiskonijnen los te laten. Ze kunnen zich niet goed redden in de natuur. Wel goed dat je dit onderwerp aansnijdt want hoe vaak ik wel eens tamme konijnen in o.a. de duinen, rotondes etc. heb zien lopen is gewoon verschrikkelijk. Hebben ook wel eens een duinkonijn (ja echt een tamme die dus los gelaten is door mensen.) meegenomen uit de duinen. Dier was ontzettend mager, zat onder de luizen etc. etc. Dus langs de dierenarts geweest, diertje ontluist, geent etc en dier heeft nog een goed leven gehad bij de buren in de tuin :D

Maar dat je dit advies van de dierenarts hebt gekregen verbaast me wel eigenlijk. Snap dus wel dat je het gedaan hebt want wat een DA zegt zal toch wel kloppen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:33

een tam konijn overleefd niet gauw in het wild
dus of hij het er beter heeft???
je moet een konijn ook niet alleen houden, altijd van kleins af aan minimaal met een ander

nee, ik heb ze nog nooit losgelaten
wel een keer een tam konijn gevangen buiten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:34

Het is trouwens geen dierenwinkel konijn ;) Hoogstwaarschijnlijk zelfs uit de duinen geplukt! (die mensen waarbij hij in de schuur woonden woonden bij de duinen, en het beestje was niet mooi, had een wildkleur en was dus inderdaad doodongelukkig in een hok :P ) Of zelf gefokt door die mensen ;)
Laatst bijgewerkt door Diaz op 23-02-09 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:35

Red zo'n tam beest het wel in het wild? Ik betwijfel of die nog wel echt voor zichzelf kunnen zorgen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:35

ik vind het geen goed idee,ik begrijp die dierenarts ook niet....maar dat heb ik wel vaker...
laten inslapen was een betere optie geweest denk ik...
Trouwens wel begrijpelijk dat sommige konijnen agressief en depri worden in z'on klein rothokje in hun uppie....wat een leven...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:36

Jongens, als jullie lezen, lees het dan helemaal.
Dat beest was al een verschrikking voor hij in een hok kwam ;)

frescoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:37

Geen konijn, wel muizen. Ik was 10 en had op de vrijmarkt met koninginnedag 2 muizen gekocht. 50 cent per stuk, en ik vond dat die prima in ons oude aquarium konden.
Mijn moeder was al redelijk panisch bij het zien van die 2 muizen, maar toen het er een week later opeens 10 waren.......
Ik heb ze in het bos losgelaten, beetje voer erbij en hop, daar gingen ze! Ben een paar dagen later nog eens gaan kijken, niets meer te vinden natuurlijk.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:38

Een konijn vind echt wel eten in de duinen hoor, dus ik denk dat hij het wel gaat redden. Het zou mijn keus ook niet zijn, maar dit konijn kon je moeilijk nu nog bij anderen zetten aangezien hij door de tralies heen met die andere wilde knokken.

geerke

Klijntjuh schreef:
Jongens, als jullie lezen, lees het dan helemaal.
Dat beest was al een verschrikking voor hij in een hok kwam ;)

ik had het even over konijnen in het algemeen....waarom heb je hem ooit uitgekozen?

kazary

De dierenarts waar ik kom heeft een poster tegen de balie hangen met als waarschuwing dat een konijn loslaten in het wild hij het niet overleefd. Alleen is dat in een mooie slogan gegoten, die ik me nu natuurlijk niet kan herrineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:42

Dat 'ie eten vindt dat geloof ik wel, maar ik vraag me af of zo'n beest slim en snel genoeg is om zich te redden als er op 'm gejaagd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:44

frescoro schreef:
Geen konijn, wel muizen. Ik was 10 en had op de vrijmarkt met koninginnedag 2 muizen gekocht. 50 cent per stuk, en ik vond dat die prima in ons oude aquarium konden.
Mijn moeder was al redelijk panisch bij het zien van die 2 muizen, maar toen het er een week later opeens 10 waren.......
Ik heb ze in het bos losgelaten, beetje voer erbij en hop, daar gingen ze! Ben een paar dagen later nog eens gaan kijken, niets meer te vinden natuurlijk.

Wat een walgelijk voorbeeld van dieren aanschaffen in een impuls en de gevolgen daarvan. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:45

Beetje voer erbij ook he... Vergelijkbaar dus met je hond aan de boom binden maar er wél een bakje water bijzetten om je eigen geweten te sussen...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:27

Ik vind het een beetje raar van de dierenarts om dat te adviseren, vooral omdat je beest misschien ziektes oid meebrengt. Heeft hij daar helemaal niet naar gevraagd? Ik snap dat zo'n konijn niet fijn is om te hebben, maar laat hem dan inslapen. Dit vind ik werkelijk kul van die dierenarts...

frescoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:35

Jullie hebben helemaal gelijk Red Passion en Sonja! Ik was toen 10, nu 38.....
Ik vind het ook verwerpelijk |( en dat had ik er even bij moeten zetten, sorry.

Een dierenwinkel hoort z'n dieren ook niet zo te verkopen, aan 10 jarigen op een vrijmarkt, en mijn ouders hadden mij
niet moeten "stimuleren" om ze dan allemaal maar los te laten. (En ik had misschien meer stennis moeten maken dat ik ze wilde houden?)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:41

Die beesten redden het meestal wel in de natuur. Hier in de buurt woont al jaren een populatie zwarte konijen en die hebben ook nergens problemen mee. Hun enige vijand zijn de jagers. In mijn tuin zijn vorig jaar ook hele nestjes geboren en die huppelen ook hier nog in de buurt vrolijk rond. :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:42

zeker niet loslaten in de natuur je konijn overleeft het vaak niet eten vinden ze wel maar krijgen gauw ziektes enz.

Er zijn ook opvangcentra waar je je konijn heen kan brengen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:51

Heel onverantwoord. Sommige dieren redden zich wel, maar je versleept allerlei ziektes waar huiskonijnen tegen bestand zijn, de vrije natuur in, in de wilde konijnenpopulatie.

Talrijke voorbeelden zijn hiervan dat het hartstikke slecht is. Ook het uitzetten van exoten in onze natuur. Geregeld worden de meest exotische knaagdieren en zoogdieren binnengebracht bij de Stichting Aap. Wasberen, etc. Aangeschaft omdat ze zo schattig waren toen ze klein waren, maar geheel ongeschikt als huisdier. sloopt je hele inboedel.
Leuk vrijgelaten in de natuur bedreigt hij de dassen populatie en andere dieren in onze natuur.

In Engeland is inheemse eekhoorn bijna geheel verdrongen door uitgezette Amerikaanse eekhoorn, met die schattige pluimpjes op zijn oortjes.

Ook in de geschiedenis van de mens zijn er talrijke voorbeelden, bijv. de ondergang van de Azteken en Maja's in midden- en zuid amerika door een paar schepen vol met Spanjaarden. De Indianen gingen ten onder aan mazelen en andere Europese ziekten waar de Indianen geen anti stoffen tegen hadden.

Dus het antwoord op jouw vraag: nee, en dat zou ik ook nooit doen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:56

Als er een dier is dat zich snel en goed kan aanpassen aan een 'wild' bestaan, zijn het wel konijnen!!
Op de kinderboerderij waar ik vroeger werkte, namen we nooit konijnen aan van mensen die er vanaf wilden. Die mensen kwamen ze dan 's avonds over het hek zetten... In het bos kwam je dan soms ineens een bonte hangoor tegen :+
Ook vermenigvuldigden ze zich met wilde konijntjes, heel leuk, wildkleur-bonte baby's. Deze konijnen werden nooit bijgevoerd, ze scharrelden zelf hun eten bij elkaar. Ze werden heel snel schuw, dus zag je ze bijna niet meer. De populatie werd op peil gehouden door roofvogels en de vos ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:58

frescoro schreef:
Jullie hebben helemaal gelijk Red Passion en Sonja! Ik was toen 10, nu 38.....
Ik vind het ook verwerpelijk |( en dat had ik er even bij moeten zetten, sorry.

Een dierenwinkel hoort z'n dieren ook niet zo te verkopen, aan 10 jarigen op een vrijmarkt, en mijn ouders hadden mij
niet moeten "stimuleren" om ze dan allemaal maar los te laten. (En ik had misschien meer stennis moeten maken dat ik ze wilde houden?)

Voor verkoop van dieren in dierenwinkels en markten heb ik sowieso geen goed woord over.

Doet me trouwens denken aan mijn eerste rat, die ik stiekem kocht als 12-jarige. :o Mijn moeder was laaiend (bang voor ratten en om het feit dat ik het stiekem deed) en ik moest het beestje na het weekend terugbrengen naar de winkel. Uiteindelijk hebben mijn vader en zusjes haar om weten te praten maar mezelf kennende had ik die rat toch niet teruggebracht. :+

Jij kan er nu niks meer aan doen, wel heel erg voor die dieren dat het zo gelopen is. Hopelijk leren andere mensen er wat van... (en komt er een keer een verbod op verkoop van levende dieren in winkels, dat zou een hoop impuls-aankopen schelen)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:03

Een konijn kan zich in dui juiste omgeving prima redden in het wild, wanneer er het juiste voedsel en voldoende water en schuilmogelijkheden zijn. Ik zie regelmatig konijntjes lopen met een dusdanig foute vachtkleur dat je ziet dat ze gedumpt zijn. En dat is het enige nadeel hun vachtje en het feit dat sommige te tam zijn. Maar zo'n agressieve wildebras zal zich prima redden.

Maar genetisch gezien en kijkend op ziektes zou ik nooit mijn konijn in het wild dumpen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:13

Sonja schreef:
Dat 'ie eten vindt dat geloof ik wel, maar ik vraag me af of zo'n beest slim en snel genoeg is om zich te redden als er op 'm gejaagd wordt.

als je een konijn loslaat in het wild, maak je hem niet VRIJ maar maak je hem VOEDSEL

even op het verhaal van de TS ingaand; lekkere dierenarts! op het moment dat je een huiskonijn (tam of niet) loslaat, wordt hij voedsel voor andere dieren. Hij komt op die manier aan een heel naar einde.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:14

Wat bedoel je met 'genetisch gezien'?
Een te tam dier overleeft niet lang, dus die zal je zelden tegen komen. Hier op de Veluwe zijn het de wilde konijnen die ziektes verspreiden, niet de tamme!