biggetje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DebjeDopje

biggetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 15:28

hallo!

er is sinds gister een leuk biggetje bij ons op stal gekomen.
echt een leuk beestje en nog best klein, tot nu toe is zij gered van de slacht :o
allemaal leuk en aardig, maar nu mijn vraagje:
kun je een biggetje(of varken) trucjes leren en zo ja, welke en hoe dan?
ik wil hier graag informatie over, dus als iemand tips heeft is dat altijd welkom! :D

ik weet niet of het hier goed staat, maar kan iemand het anders a.u.b even verplaatsen?

p.s ik hoef geen reactie's met dat ga je zo'n beest toch niet aandoen en die kan toch niet op stal etc.
ik weet dat zij het goed heeft bij ons op stal en ze blijft ook niet op stal, als ze iets groter is en zichzelf beter warm kan houden moet ze waarschijnlijk ook naar buiten

alvast bedankt!

saaraah

Re: biggetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:30

Ik denk dat het biggetje het bij jou prima zal hebben :D Daar waar ze vandaan komt, zal ze niet zo comfortabel in stro kunnen liggen.

En truukjes? Volgensmij werkt dat net zo als bij een paard, gewenst gedrag belonen.

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:38

jaa dat klopt indd van saaraah zegt, je kan zelf gewoon dingetjes proberen wat jij leuk lijkt, je kan natuurlijk niet alles wat je met een paard kan maar je kan wel dingen proberen en belonen met iets lekkers, met het biggetje dat ik had bereikte ik niet ver want hij wilde geen cm van me vandaan komen of bij de hond dus verder kwam ik niet hihi, biggetjes zijn wel heel slim en lief dus veel plezier!

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:42

het is je wel aan te raden te zorgen dat ze een vriendje heeft, dat kan een ander varken of een andere diersoort zijn (liever een ander varken), maar anders kan een varken nogal baldadig worden. En nu is ze nog lief en klein maar straks niet meer......

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 15:43

oke bedankt!

het is helaas |( niet mijn biggetje maar ik weet dat er goed voor gezorgd gaat worden, de pony kan maar beter jaloers gaan worden :+
nee maar weer serieus, kun je haar dan ook leren om een halstertje/halsband om te hebben en bijv. over een heel laag balke heen gaan of zitten en pootje ofzoiets?
ik heb wel gehoord dat ze slimmer zijn dan honden, is dat waar ja?

nee dat weet ik maar er word nu al gezeurd dat er nog een moet komen, en misschien wil ik wel een eigen varkentje... :+
ze heeft nu wel alvast een oud deken, stro, een bal en eten en drinken natuurlijk

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:45

Leuk! Een biggetje. Je moet alleen uitkijken, als het een slachtbig is, dat het best kan zijn dat het een mega groot varken wordt. Kunstjes kan je precies zo leren als bij een hond of een paard, dat gaat echt hetzelfde. Met de clicker werken gaat ook goed. Heb je foto's?
Ze zijn inderdaad slimmer dan honden. Springen zou ik met een varken niet doen, dat is heel slecht voor zijn gewrichten. Ik zou eerder dingen doen als zitten, liggen, poot geven, dat soort dingen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:49

Varkentjes zijn heel slim, dus ik denk dat je ze best wat kunt leren (al kennen die van mij niets, alleen maar eten en knuffelen :D ). Maar ze zijn echt ontzettend leuk!
Hier waren die van mij nog ienieminie:

Afbeelding

Hier al iets groter:

Afbeelding

Maar inmiddels zijn ze zo:

http://img.photobucket.com/albums/v137/ ... iggels.jpg

Neem je er wel een soortgenootje bij? Een varkentje kan niet alleen leven, daar wordt hij echt niet gelukkig van.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 19-02-09 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 15:59

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:41

Onze "big" alias known as "Litttle mis attitude" kan op commando zitten en de deur open en dicht doen met haar neus. Tegenwoordig doet ze ook schuifdeuren :D . Inderdaad zoals eerder in dit topic genoemd geleerd op de zelfde manier als waneer je een hond kunstjes leert.

het trucje met de deur hebben we haar in een avondje geleerd.
Verder is het ook niet onverstandig om een commando te leren voor de dingen in het leven die NIET mogen. Bij ons is dat het woord nee.
Lijkt misschien nu nog niet zo zinvol, maar toen ons big recent bijna een snoer wilde doorbijten (220 V) was het toch fijn om haar met een duidelijke NEE te overtuigen vroegtijdig los te maken. Verder kan je ze heel veel leren, als je het maar met weining druk doet (varkens zijn enorm stressgevoelig) en heel consequent bent.

Succes

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:29

ja dat 'nee' moet ze ook begrijpen, niet dat ze dalijk alles afbreekt :o
maar dat is best leuk net als met deuren en zitten ofzo of nog pootje :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:26

Hehe.. Weet je waar hij vandaan komt of niet? Lijkt mij precies een pietrain varken:

Afbeelding

Niet bepaald klein :P

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:30

ze komt van de slacht en ze heeft nu ook nog eens een naam: babe :+

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:01

DebjeDopje schreef:
ze komt van de slacht en ze heeft nu ook nog eens een naam: babe :+

He wat leuk, die kleinste van mij heet ook Babe!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:26

haha dat is inderdaad leuk!
we hebben er nog eentje bij:
ook een 'meisje' (hoe zeg je dat bij een biggetje?) en ze kunnen het al goed vinden!

en ohja, ik ben nu mama babe :+
ze kwijlt me alleen helemaal onder en komt steeds op mn schoot liggen :o
lieve dingetjes zijn het nog?!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:43

ALs ze van de slacht komen gaan ze wel groot worden en daar moet je nu al rekening mee houden, want een volwassen varken neem je niet zomaar op de schoot. Ze zijn al dan niet intelligenter dan honden. Ik heb eens een reportage gezien en die dame had haar varkens (geen mini varkentjes) zindelijk gemaakt en nam ze gedurende korte periodes overdag mee in huis en speelde er spelletjes mee (apporteren, trucjes zoals rollen zitten, dingen herkennen,...) Dus als je ze beloond voor positief gedrag, kan je ze best veel leren.
Vel plezier met je biggetjes

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:44

Wij hadden ook altijd een varken, heel lang geleden
als wij hoog zeiden ging ze altijd op het schot staan,
en als wij de krul uit dr staart trokken deed deed ze m dr gewoon weer in! :+
Ze vond het ook altijd lekker al ging je met een bezem over dr rug heen :Y)

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:48

Was het als fokvarken bedoelt? of echt als vleesvarken?
Weet je misschien hoe oud hij is?

Een big kan je zeker wel trucjes aanleren! Ze leren erg snel en het zijn echt geweldige beesten.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:50

vleesvarken en ze is nu ong. 4 weken oud

bezem lijkt me nog niet zo'n goed idee aangezien ze nog zo jong is :+

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:54

als je niet hard doet kan ze dit evengoed wel lekker vinden

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:58

Pluttersput schreef:
Hehe.. Weet je waar hij vandaan komt of niet? Lijkt mij precies een pietrain varken:
http://www.boerderij.nl/upload/2265404_ ... rijf_6.jpg
Niet bepaald klein :P

Haha daar zat ik ook al aan te denken. Wij hebben die varkens en biggetjes van een pietrain hier ook op mijn werk lopen, over een halfjaartje zijn ze niet meer zo klein :+
Nu is het nog een lief klein biggetje maar straks is die net zo groot als een shetlander en ploegd die alles om.

Varkens zijn hele slimme dieren je kan ze met een beetje voer snel dingen leren. Zo had ik op mijn werk een varken geleerd tegen het hek op te springen dan kreeg die wat voer.
Mijn baas was er alleen niet zo blij mee want zodra je met de voerkar langs kwam sprong dat varken tegen het hek op en stak zo zijn kop in de voerkar.

Ik ben benieuwd wat je hem allemaal gaat leren. Als het lukt maak je er toch wel foto's van hé? Succes er mee!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:02

haha ja dat kan ook!
hmm nee dat snap ik dat je baas daar niet zo blij mee was :P
ja eerst laat ik ze even lekker rustig aan wennen en dan komen de trucjes, ik kan haar nog niet echt belonen omdat ze denkik nog niet echt kan kouwen, ze krijgt nog van dat pulp/slobber/brintapap achtige spul

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:12

vanaf ongeveer 4 weken beginnen ze al te kauwen. Jou biggetje ziet er al wel iets ouder uit. Ik denk dat die eerder 6 weken is.

Een vrouwtjes varken noem je een zeug en mannetje een beer.

Het is inderdaad wel een biggetje wat uiteindeljk voor de slacht bedoelt was. De staart is er helemaal af. Meestal laten ze bij zeugen die ze nog willen gebruiken voor de fok een stuk staart er nog aanzitten.

Heb je nu wel 2 zeugjes dan of ga je er mee fokken? :+

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 10:27

nee 2 zeugjes, ik denk niet dat ze bij ons op stal zo blij zijn als er nog meer komen, 2 is wel genoeg :+