Spoedvraagje Vissen!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xXGRIETJEXx

Spoedvraagje Vissen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 11:35

Hallo beste mensen.

Wij hebben sinds een week of 5 een aquarium met een aantal goudvissen erin.
Het ging altijd heel erg goed tussen alle blubjes.
Vanmorgen keek mijn vriend even naar het aquarium en zag dat de vissen achter 1 vis aanjaagden en steeds op hem/haar hapten.
Wij hebben het zielige visje eruit gehaald en die ligt nu heel erg stil in een emmer, reageert niet op voer oid.
De rust is ook metteen wedergekeerd in het aquarium sinds blub eruit is.
Visje in kwestie ligt dus al een aantalminuten heel erg stil in de emmer, en begint soms met zijn kont omhoog te drijven, maar dan laat ie de kont ook weer zakken.
Weet iemand van jullie hoe het kan dat na zon tijd samen ze ineens achter die vis aanjagen?
Kan het zijn dat dat een vrouwtje is en de rest mannetjes?
Gaat hij/zij dood? (dan gaan ze toch op hun rug drijven en dat doet ie niet)
Hopelijk kan iemand ons helpen, vind het namelijk best zielig dat arme blub van een groot aquarium in een kleine emmer moet zitten, het liefst zet ik de vis weer in het aquarium maar weet niet of dit verstandig is.

Grietje

meintje

Re: Spoedvraagje Vissen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:48

mmmm als ie raar drijft, of dat op z'n rug is of niet, gaat er meestal iets niet goed. ik zou m voorlopig niet terug zetten maar een apart aquarium maken voor visje. in een emmer is ie ook niet gelukkig. en t daana even aankijken.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:51

sommige vissen jagen idd..
Maar heb je gewoon kraanwater in de emmer gedaan?? Dat mag je namelijk nooit doen, altijd het water pakken waar ze uit komen..
wat voor een vis is het? Weet je dat?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:54

Zorg dat de zielige blub in hetzelfde water zit als hij gewend is. Strooi daarin wat zout (ja echt! zoetwatervissen hebben daar bij ziekte vaak baat bij) en houd hem een paar dagen in quarantaine.

Grote kans trouwens dat jouw zielige vis een dametje is, en dat de rest zin heeft in een paring. Vissen zijn niet echt bepaald lief voor elkaar... ;)
Succes! :D

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:07

Merlinde het is gewoon een goudvis, aangezien het een koudwateraquarium is.
Er zitten 2 sluierstaartgoudvissen in en een aantal normale goudvissen (de ene iets groter als de andere).
Had zielige blub in een emmer met kraanwater gedaan, heb blub nu een een doorzichtig vierkant bakje.
Het bakje is alleen een stukje kleiner als het aquarium, maar we hebben niet de beschikking tot 2 aquariums.
We kijken het even aan en dan gaan we wel zien wat we doen denk ik.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:13

het gaat om dit type blub :
Afbeelding

en hier een foto van zielige blub :
Afbeelding

sinds blub in een vierkant plastic bakje zit met zicht rondom begint ie weer wat op te leven , maar hoe lang moeten we blub nu apart houden van de rest ??

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:35

Zit blub nu wel in hetzelfde water als je in het aquarium zit?

En geldt het bij goudvissen ook niet van: 1 mannetje/2 of 3 vrouwtjes?

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:21

Hoe groot is het aquarium?
Zit er een filter in je aquarium?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:27

Vissen hebben wel vaker de neiging om achter de zwakkeren aan te jagen.
Misschien is het om de populatie sterk te houden ofzo, ik heb geen idee maar ik kom het bij verschillende vissoorten tegen dat wanneer een vis niet sterk meer is hij gewoon gedood word door de bakgenoten.

Nu nog uitvinden wat jouw vis mankeert...
Heb verder dezelfde vragen als Globetje.
D'r is nu een beetje weinig informatie om een conclusie uit te trekken

mariettek schreef:
Zorg dat de zielige blub in hetzelfde water zit als hij gewend is. Strooi daarin wat zout (ja echt! zoetwatervissen hebben daar bij ziekte vaak baat bij) en houd hem een paar dagen in quarantaine.

Lijkt me niet verstandig als je nog nieteens een diagnose hebt gesteld.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:43

Zout werkt tegen bepaalde parasieten omdat het zout door osmose de slijmlaag laat verdikken en die bepaalde parasieten verstikken. Maar er zijn ook weer parasieten die een dikkere slijmlaag juist heerlijk vinden. Dus nooit zout er in gaan doen als je nog niet weet wat er aan de hand is!

Wat voor voer geef je de vissen? Gezien die telkens met zijn kontje omhoog drijft. Sluierstaartgoudvissen hebben namelijk zinkend voer nodig, door vlokvoer krijgen ze teveel lucht binnen en dus lucht in hun buik. Daarvan gaan ze drijven en voelen ze zich niet fijn.

Dat allen op één afgaan zou inderdaad kunnen zijn omdat hij zwakker is, of ze zijn gewoon een beetje aan het paaien. Lastig te bedenken wat er precies mis kan zijn, beste kun je even wat water (laten) testen. Er zijn veel aquariumspeciaalzaken die dit voor je doen en samen kunnen uitvogelen wat er aan de hand is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:47

Hmmm tis iig een serassa...

Ik zou zorgen dat je iets van zuurstof toevoer in het water zet...

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:17

het aqarium is 60 cm bij 30 cm en 30 cm hoog van het merk juwel met een inwendige filter en pomp

er zitten 3 kleine serassa's in en 1 grotere
dan zit er nog een volledig oranje ( serassa? )goudvis in .
en 2 kleine sluierstaart goudvisjes .

alleen we weten niet of het mannetjes of vrouwtjes zijn .

als voer krijgen de 2 kleine sluierstaartjes van die bolletjes die naar de bodem zinken en de groten krijgen vlokvoer .

tevens staat er een molentje in welke dmv een uitwendige pomp met lucht wordt aangedreven , dus dit zou de extra
zuurstof moeten leveren lijkt mij .

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:27

Sarasa is het volgens mij maar dat doet er eigenlijk ook niet zo veel toe

De bak is eigenlijk te klein voor zo veel goudvissen, 't zou me niks verwonderen dat dat onverdraagzaamheid in de hand werkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:10

7 goudvissen in zo'n bak, ze hebben 40 liter water per stuk nodig!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:37

misschien heeft hij wat onder de leden wat jij niet kan zien..

misschien moet je naar de (vissen)dierendoktertje?? *haha grapje!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 03:18

even een kleine update :

blub is helemaal niet ziek , maar blub bleek een vrouwtje te zijn :o

en blub had zin om jonge visjes te maken .

we hebben haar nu met een mannetje in de aparte bak zitten en nu maar hopen dat ze snappen wat ze moeten doen in die bak en mogelijk dat we binnenkort nog meer serassa's hebben 8-)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:09

Goudvissen en sluierstaarten kunnen niet goed bij elkaar, goudvissen zijn sterker en sneller, en willen nog wel eens sluierstaarten pesten.
Daarnaast heb je er veel te veel in een te kleine bak dus dit werkt het ook in de hand. Nog meer babyvisjes erbij lijkt me nou niet echt een strak plan, zeker omdat je aangeeft geen plek te hebben voor een 2e aqua.
Maar goed, succes met je visje

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:19

Lijkt me niet dat je goudvissen wat gaan doen hoor, die gaan echt niet als een stel guppen tekeer. Goudvissen schieten kuit wat bevrucht moet worden, dit gaat onder invloed van daglengte en temperatuur. Niet zomaar in een klein bakje met stilstaand water, binnen :=

Wel heb je veel te veel vis voor de bak en helemaal zonder filter. Lijkt mij het beste je populatie iig te halveren en een filter bij je luchtpompje te doen met een berg planten! Lekker van de zomer bij iemand in de vijver doen en guppen gaan houden (met warmte element!)!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:21

xXGRIETJEXx schreef:
even een kleine update :

blub is helemaal niet ziek , maar blub bleek een vrouwtje te zijn :o

en blub had zin om jonge visjes te maken .

we hebben haar nu met een mannetje in de aparte bak zitten en nu maar hopen dat ze snappen wat ze moeten doen in die bak en mogelijk dat we binnenkort nog meer serassa's hebben 8-)

'k Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je tot die conclusie bent gekomen? Niet om je aan te vallen hoor, ben gewoon benieuwd omdat het wel mogelijk is, maar niet voor de hand liggend.

En meer sarasa's... ik hoop het niet :o