Het is volgens mij geurvlaggen afzetten. Het schrapen en het strekken van de poten naar achteren zorgt er volgens mij voor dat de geurkliertjes (anaalkliertjes) die bij de staart zitten beter leeggedrukt worden. Veel honden doen dat na de grote boodschap maar ze kunnen het ook zomaar doen.
Maar ik denk niet dat als de ene hond dat wel doet en de andere niet, dat die ene hond dan automatisch dominanter is dan de ander. Het hangt er maar net vanaf of ze nog voldoende "hondeninstinct" hebben overgehouden dat ze dit gedrag vertonen. Veel honden zijn al zo doorgefokt en gedomesticeerd dat ze dat instinct zijn kwijtgeraakt, naast veel andere hondeninstincten, zoals b.v. een rondje draaien en met je poot schrapen voor je gaat liggen, da´s ook zoiets. Die honden doen dat dus ook niet meer, maar ze kunnen nog steeds dominanter zijn dan een andere hond die nog wat "dichter bij de natuur staat" en dat gedrag dus nog wel heeft.
Mijn reu doet het ook, hij doet het vooral na het poepen, hij gromt en knort er vaak grappig bij (klinkt heel vergenoegd) en dan springt hij weg en rent een stukje verderop (mijn hond is trouwens niet enorm dominant of zo).
Als je hond het bij het betreden van het huis doet, dan markeert hij zo a.h.w. ook zijn territorium.