Wat betekent dit gedrag van mijn hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Wat betekent dit gedrag van mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 03:22

Als ik ga wandelen doen hij vaak z'n poten af vegen zeg maar, dan naar achteren strekken, en dan ineens heel hard rennen een kleine afstand. Vaak doet hij dat beetje grommend.
Is een heel grappig gezicht, vooral als er blaadjes liggen dan schopt hij die blaadjes allemaal de lucht in.
Soms doet hij heel vaak zn poten half strekken achter elkaar en gaat hij zo lopen, net alsof hij aan het dansen is.
Bv als ik hem ergens los laat, dan gaat hij overal ruiken en zo doen, soms wel een kwartier lang (met korte pauzes).
Hij doet het soms ook na het wandelen, dan veegt hij zn pootjes af aan de mat, gaat ze strekken en dan heel hard door de kamer rennen.
Wat betekent dat als hij zo doet?

anneliesdj

Re: Wat betekent dit gedrag van mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 03:26

Veel honden doen dat nadat ze hun behoefte hebben gedaan, het is een soort van geur afzetten en in een vreemde omgeving zal hij het idd vaker doen.
Het rennen achteraf heeft er normaal niets mee te maken maar zal bij jouw hond wel een gewoonte zijn geworden, net als het grommen.
Als hij het erg veel doet heb je een erg dominante hond, is hij ook opdringerig of dominant naar andere honden of mensen?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 03:30

Hij doet het juist nooit nadat hij zijn behoefte heeft gedaan.
Hij is naar andere honden juist onderdanig. Naar mensen is hij ook niet dominant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 03:33

Misschien onderdrukte dominantie?
Het is een heel klein hondje of niet? Logisch dat die niet dominant is naar andere honden als die veel groter zijn dan hem. Wat doet hij als hij andere honden ziet?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 03:40

Ja het is een kleine. Als hij andere honden ziet wil hij er heel graag naar toe, piepen enzo. Hij vind andere honden geweldig. Dan laat ik ze meestal even snuffelen. Als de andere hond een beetje wild doet dan gaat die van mij weg want dat vind ie een beetje eng. Als een andere hond geen interesse toont dan vind die van mij het ook oke en lopen we weer verder. Maar hij moet wel altijd even gedag zeggen. Hij is ook altijd vriendelijk naar andere honden toe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:37

Ja, het kan dat hij zijn grootte probeert te compenseren met dit gedrag. Zolang je er geen last van hebt is het niet erg toch?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 02:53

Nee is ook niet erg. Vroeg me alleen af wat het betekent.
Het lijkt alsof hij gewoon uitgelaten is als hij zo doet, net als een paard dat je in de bak gooit en gaat bokken enzo.
Maar dacht misschien is het iets wat veel honden doen en betekent het iets. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 03:21

Nou ja, dat ^ betekend het dus, dat ie rent erna staat er normaal los van maar zal jouw hondje wel gekoppeld hebben.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 07:40

Het is volgens mij geurvlaggen afzetten. Het schrapen en het strekken van de poten naar achteren zorgt er volgens mij voor dat de geurkliertjes (anaalkliertjes) die bij de staart zitten beter leeggedrukt worden. Veel honden doen dat na de grote boodschap maar ze kunnen het ook zomaar doen.

Maar ik denk niet dat als de ene hond dat wel doet en de andere niet, dat die ene hond dan automatisch dominanter is dan de ander. Het hangt er maar net vanaf of ze nog voldoende "hondeninstinct" hebben overgehouden dat ze dit gedrag vertonen. Veel honden zijn al zo doorgefokt en gedomesticeerd dat ze dat instinct zijn kwijtgeraakt, naast veel andere hondeninstincten, zoals b.v. een rondje draaien en met je poot schrapen voor je gaat liggen, da´s ook zoiets. Die honden doen dat dus ook niet meer, maar ze kunnen nog steeds dominanter zijn dan een andere hond die nog wat "dichter bij de natuur staat" en dat gedrag dus nog wel heeft.

Mijn reu doet het ook, hij doet het vooral na het poepen, hij gromt en knort er vaak grappig bij (klinkt heel vergenoegd) en dan springt hij weg en rent een stukje verderop (mijn hond is trouwens niet enorm dominant of zo).

Als je hond het bij het betreden van het huis doet, dan markeert hij zo a.h.w. ook zijn territorium.