Ik heb gisteren (ein-de-lijk!) water e.d in mijn aquarium gedaan, en wil nu de bacteriecultuur in het filter op gaan bouwen. Ik heb hier op internet al wel een aantal dingen over gelezen, en wilde dit graag zonder vis in de bak doen (ik vergiftig niet graag vis).
Nou heb ik gister water er in gedaan, ongeveer 50 liter netto. Daaronder zit Sera voedingsbodem met grind er over, 2 stukjes uitgekookt kienhout, ruim voldoende beplant, temperatuur constant tussen de 24 en 25 graden, filtertje loopt. Belichting is 1x Daylight met reflector, die zeker 12 uur per dag aanstaat. Bij het vullen heb ik 20 ml Easy-life vloeibaar filter medium toegevoegd (dat is voor 60 liter). Hierop staat echter dat er geen bacterien inzitten. Hoe komen de bacterien die ik nodig heb dan in mijn filter?
Vanochtend heb ik voor het eerst de waardes getest. Die waren:
NO3: 0 mg/l (logisch) NO2: 0 mg/l (ook logisch) GH: kleiner dan 10 d KH: 3 d PH 7,2
Of dat goed is of niet weet ik niet. Ik heb er ook wat visvoer ingedaan, ik heb ergens gelezen dat dat de bacteriegroei zou bevorderen, als je eens in de 2 dagen een snufje voer toevoegt. Ook las ik ergens dat je ammoniak toe kon voegen, heeft iemand hier verstand van? Ik snapte niet helemaal wat er bedoeld werd... Dus, wat moet ik nu doen om mijn filtercultuur lekker aan de slag te krijgen?
Er zit eigenlijk alleen een soort spons in, ik was al van plan om er een laagje filterwatten bij onder te leggen, vind een zo'n sponsje wel magertjes. Hij pompt ook wel erg erg hard voor zo'n klein bakje, t'is net een golfslagbad
Maar een ander "potje" halen is de beste oplossing? Easylife claimt dat je met dit spul goed kan opstarten en na 1 dag al 10% van het visbestand kan plaatsen, maar dat leek me toch niet zo'n goed idee . Ik wilde zeker nog 2 weken wachten...
easylife ken ik niet, ik gebruik aquasafe en laat mijn bak vervolgens (tevens met toevoeging van easyballance, aquastart en bactozym) 24 "indraaien" Daarna gaat er (eenvoudige) vis in
Tieme
Geplaatst: 18-02-09 23:08
bakterien moet je zelf toevoegen. je hebt bijv. bakterial. dat is een bakterie-cultuur die je in het water en in het filter kan doen. nu voer in je bak doen heeft geen nut. dat heeft alleen maar nut als je bakterien hebt toegevoegd. die eten dan het voer op en vermenigvuldigen zich dan goed. co2 hoef je niet toe te voegen. dat is alleen nodig bij echt volle plantenaquariums. na het toevoegen van de bakterien moet je ong. 1-2 weken wachten met de vissen. je begint met een een paar visjes en bouwt dit langzaam op. gooi je er in 1x veel vis in dan kan je er de donder op zeggen dat je een nitrietpiek krijgt.
Ik heb hier een flesje nitrivec van het mer Sera staan. Dit zijn kant en klare druppels voor biocultuur. Mijn bak is nu na een goede 3 weken pas stabiel
je kan ook gewoon helemaal geen toevoegingen in je water doen en je bak gewoon 4 weken laten draaien en dan pas je water testen, heb ik ook gedaan en werkt perfect
Globetje
Geplaatst: 20-02-09 14:49
Bacteriën vormen vanzelf. Zonder toevoegingen komt er ook een goede bacteriecultuur. Ook in de filter
Om het te helpen kan je ook wat visvoer in het water doen. Maar doe niet teveel dingen erin
In het kraanwater zitten ook bacteriën. Deze zullen zich sneller verdubbelen als het water tussen de 15 en 40 graden is. Vandaar dat je ook nooit warm water uit de kraan mag drinken. De bacteriën zullen vanzelf ook een goede bacteriecultuur vormen. Al die toevoegingen zijn dus niet nodig. Het zal de vorming wel helpen maar het is dus niet zo dat het zonder niet mogelijk is.
BlackEyed
Geplaatst: 20-02-09 21:07
Ik heb in juli een aquarium (rekord 60) opgestart zonder voedingsbodem en zonder toegevoegde bacterie-cultuur.
haha, ik gooide altijd alles tegelijk in de bak gewoon goed gegaan!
Anoniem
Geplaatst: 22-02-09 20:44
stef schreef:
en waar komen die bacterieen dan vandaan? die springen er ineens in en gloor, nitraat en kalk dat springt er ineens uit ofzo
als jij je aquarium laat draaien zonder vissen, is dat naar mij idee wel met grond/planten/filter/licht en die combinatie maakt je water geschikt voor vissen, het is zelfs zo dat al die toevoegingen meer schade aanrichten! Ze zeggen dat die troep van alles uit je water haald maar dat klopt niet! Ze halen van alles er een klein beetje uit (bijv. CHLOOR) je kan beter het op de natuurlijke manier doen
Ohhw.. ja dan snap ik het!! Rotterdams water bijv lijkt me ook minder 'geschikt' voor vissen (en mensen hahah) dan Haags water! Rotterdams water stikt van de Chloor enz, Haags water is heel zacht, en gezuiverd door de duinen..