Kater sproeit in huis...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sarahlou

Kater sproeit in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 15:16

Ik heb dus een kater die sproeit. Ik heb hier al meerdere topics voorbij zien komen over onzindelijke katten maar geen enkele met een (passende) oplossing voor mijn situatie.

Het volgende is dus aan de hand:
Ik heb drie katten, een EKH poes van 5, een EKH x Brits korthaar kater van 5 (sproeit) en een Ragdoll x Heilig Birmaan kater van 1,5.

Alle drie de katten zijn geholpen toen ze ongeveer een jaar oud waren. Voor de castratie hebben de katers nooit gesproeid.
De kater in kwestie is een vrij angstig dier. Hij rent weg voor vreemden en harde geluiden. Voor ons is hij heel lief. Hij staat onderaan in de rangorde maar de katten kunnen onderling goed overweg, ze vechten niet. Hij sproeit nu al zo'n twee jaar in huis. Het sproeien gebeurt overal, daar zit geen patroon in. Hij doet het dus niet uit dominantie maar uit stress. Hij komt ook buiten en ik heb hem in de tuin ook zien sproeien. Hij sproeit ook binnen en buiten tegen de ramen aan.

Ik behandel de plekjes met biotex zodat de geur weg is.
Dingen die ik heb geprobeerd zijn:
-Meerdere kattenbakken op verschillende plaatsen (4 stuks) en deze meteen na gebruik schoonspoelen
-rescue remedy
-kat is getest op blaas, nier en bloed (niets gevonden)
-Feliway dispensers voor in het stopcontact 2 stuks.(nu weggehaald omdat hij er overheen piest)
-Homeopatische pilletjes van de DA. Heeft ongeveer 3 maanden gewerkt
-Clomicalm (soort anti-deprasiva voor dieren) Het geven van pillen levert meer stress op bij deze kat, sproeien wordt daardoor erger...
-brokjes voeren die goed zijn voor urine wegen

Nu heb ik van meerdere mensen waaronder ook mijn DA gehoord dat het sproeien ook een patroon wordt en dat de kat daar uit moet worden gehaald. Omdat we gingen verhuizen was dat een mooi moment om hem uit dat patroon te halen. Hij is dus 6 weken naar een pension gegaan, samen met de andere twee katten. Wij hebben de verbouwing van ons nieuwe huis in die tijd afgemaakt en ik heb gezorgd dat de geur van zijn plas zoveel mogelijk uit de spullen is gehaald. Veel spullen heb ik ook weggedaan om deze reden en de meubels die wel zijn mee verhuisd hebben een biotex sopje gehad.
In het pension is het heel goed gegaan. Hij heeft niet 1 keer gesproeid. Vorige week heb ik ze opgehaald. Ik was super blij want ik heb ze enorm gemist. Ik ging er vanuit dat ze eerst aan het nieuwe huis moesten wennen, maar dat viel enorm mee. Ze lagen na een paar uur alweer op de bank te slapen met z'n drietjes. Nu was mij ook verteld dat ALS mijn kater weer zou gaan sproeien dat wel een paar weken zou kunnen duren omdat hij dat in een nieuwe omgeving niet meteen zou durven. Mooi niet dus. Hij is er amper een week en ik heb nu al 4 plekjes gevonden.....
Ik wordt er nogal gek van.. Ik weet echt niet meer wat ik verder kan proberen. Ik zal hem echt niet in laten slapen of naar het asiel brengen maar als hij zoveel stress heeft dat hij het hele huis onder piest kan die kat toch ook niet gelukkig zijn?

Ik ben nog aan het hopen dat het over gaat wanneer hij naar buiten mag (moet nu eerst binnen blijven om aan het huis te wennen)
Maar ik baal zo ontzettend omdat die geur nu weer in het huis zit. Hij heeft nl tegen de stuc gepiest.

dus als er iemand is die een tip heeft (of iemand die nog een plekje heeft voor een hopeloze sproei kater...)

als ik niet meteen reageer komt dit omdat ik momenteel maar beperkt toegang heb tot internet

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:26

Echt tips heb ik niet... Ik heb ook een kater die overal plast, kan ook geen oorzaak of oplossing vinden, maar erg prettig is het niet.

Een van mijn katten is ruim 3 weken geleden overleden met als hoofdoorzaak waarschijnlijk stress -door angst- (vervolgens gevolg op gevolg op gevolg op gevolg). De DA waarbij hij is overleden zei dat ze een experiment doet met endorfine op stresskatten en het schijnt bij 9 op de 10 aan te slaan. Deze kat deed trouwens niet plassen in huis hoor, hij had continue blaasproblemen door de stress.

Ik wil je anders wel doorgeven welke kliniek dit is geweest? Wie weet dat zij wat voor je kunnen betekenen.

Tips zoals aluminiumfolie etc. heb je niets aan, want je kunt moeilijk je hele huis ermee behangen. Misschien moet je je er gewoon bij neerleggen, like I did. Ik heb mijn kat uit het asiel, scheen mishandeld te zijn en soms snap ik wel waaróm :+ Nee hoor, het is iets heel vervelends en ik denk dat je op den duur moet kijken wat je ermee wilt in de toekomst. Ik heb me 'neergelegd' bij het piesen, ruim zoveel mogelijk dingen op van de vloer, zorg dat de was buiten bereik is en dat de bakken schoon zijn, meer kan ik even niet doen (kat in kwestie heeft gister over een kussen van de bank zitten piesen, ook zoiets fijns).

Succes!

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 16:10

Ik heb me er ook bij neergelegd in die zin dat ik hem niet naar het asiel zal doen of laten inslapen om het plassen. Fijn is anders en ik zou hem soms echt achter het behang willen plakken. En nu baal ik extra omdat we het hele huis hebben verbouwd, alles laten stuccen, nieuwe meubels etc. en meneer piest er binnen een week weer overheen.
Heb het mijn man ook nog maar niet verteld...
Ik ben alleen bang voor de toekomst. Ik hoop binnen nu en een paar maanden zwanger te zijn. Die kat is nu al gestressed, laat staan met een baby in huis.
Ik wil dat mijn kat gelukkig is en ik vraag me af of hij dat wel kan zijn bij ons....

050206051012

Re: Kater sproeit in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:40

Ik snap je laatste zorg wel sarahlou, maar dat zal de tijd alleen uit kunnen wijzen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:21

het zal voorlopig geen oplossing zijn (ken het helaas, vorig jaar mijn sproeikater van 15 in moeten laten slapen vanwege kanker) maar als hij eenmaal buiten kan...

Mijn katten komen alleen in een afgezette tuin buiten, als de kater binnen was kreeg hij een ongesteldheidsbroekje voor honden aan...na een paar keer had hij wel door dat hij alleen zichzelf er mee had. Als hij moest plassen (buiten) dan ging het af- geleerd duis de kattenbakken binnen ook niet meer te gebruiken (deed ie toch al niet :P )

Nickeltje

Re: Kater sproeit in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:24

Zoals Chiqa hier al mooi opgesomd heeft, lijken er genoeg topics te zijn over sproeiende katten. In de topics komen heel erg veel verschillende tips langs, de vraag is dus maar of hier nou echt zo andere tips langs zouden gaan komen.
Daarom hier een slotje.