Dwangvoeding bij dieren, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Dwangvoeding bij dieren, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 00:46

Hoi,

Ben weleens benieuwd hoe jullie tegenover dwangvoeding bij dieren staan. Dan heb ik het over dwangvoeding met een spuitje, via z'n mond dus z'n eten eigenlijk in z'n mond spuiten.

Ben benieuwd! Alvast bedankt voor het reageren.

Mungbean

Re: Dwangvoeding bij dieren, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:50

ligt een beetje aan de reden he. Als je met een beetje dwangvoeren een leven weet te redden lijkt me daar niets op aan te merken. Dwangvoeren voor ganzenleverpate is gewoon dierenmishandeling.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:51

Lichter aan welke vorm je bedoeld, toen Paolina uit haar operatie kwam moest ik wel, anders had ze het zeker niet gered(nu uit eindelijk ook niet, maar toch)
Zolang het voor een herstel tijd is, en niet levenslang is het oke, anders niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:52

Het hangt nogal van de situatie af. Is dit een algemene vraag of is het iets dat nu speelt bij jou?

In het geval van een ziek dier met goede kans op herstel ben ik er niet tegen. Vaak hebben ze toch bepaalde voedingsstoffen en vocht nodig om aan te sterken en niet altijd nemen ze zelf het initiatief om te eten of drinken. Dan vind ik hulp in de vorm van 'dwang'voeding niet verkeerd.

Als een situatie echter zo goed als uitzichtloos is vind ik dat je een dier niet meer moet laten lijden dan nodig is, niet rekken en dus geen dwangvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:53

Sizzle schreef:
Dwangvoeren voor ganzenleverpate is gewoon dierenmishandeling.

Dat is inderdaad ook nog een vorm van dwangvoeding, nog niet aan gedacht. Dat vind ik echt walgelijk en keur ik volledig af.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 00:55

Een algemene vraag, en het speelt zowiezo ook wel bij mij. Ons konijn moet nu weer aan de dwangvoeding en was eigenlijk wel benieuwd wat anderen daarvan vonden, onzin of juist niet.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:01

tja dat vind ik aan de situatie liggen. je zegt weer. hoe vaak is het al geweest dan? wat heeft je konijntje? wordt hij weer beter? is het nog de moeite voor je beestje of voelt hij zih alleen maar ellendig?....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:02

Tja ik heb het heel veel moeten doen toen ik stage liep, bij fretten en konijnen. De diertjes aten uit zichzelf niet, moesten toch wat binnenkrijgen om te overleven en zodat de darmen niet stil kwamen te liggen natuurlijk.

Als je het goed doet, dan vind ik het niet bezwaarlijk.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 01:04

Suuzepuus:
Ik wil het topic liever even bij m'n beginpost houden over hoe iedereen tegenover dwangvoeding staat, dit heeft verder helemaal geen betrekking op mijn konijn nu. Maar omdat ik er nu mee bezig ben, dacht ik er toevallig aan en was ik benieuwd hoe anderen erover denken :)

Anderen bedankt voor het reageren!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:10

Als het moet dan moet het.
Ik zie geen reden waarom ik het anders zou doen. ;)

En als het moet om het dier beter te maken, dan zie ik dus geen problemen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar een andere mening over heeft.

Maar als blijkt dat je een week verder bent en het dier knapt niet op, dan moet je toch de verstandigste zijn denk ik. En het laten gaan.. Ik ben er niet voor om kleine dieren met toch al niet zo'n lange levensverwachting voor langere tijd half kunstmatig in leven te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:13

Sja wat een vraag....Natuurlijk vind ik het prima. Als je daarmee een dier weer een handje op weg kan helpen, en het in het geval van een kat levensreddend is (Leververvetting) sja waarom niet.
Een mens kan praten, kan je wijsheid bijbrengen dat iets goed voor hem is anders wordt hij ziek.
Een dier niet dus imo niets mis mee.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 01:15

Ja zoals hier zijn de meesten het er wel gewoon over eens (mijn konijn moet het trouwens nu alleen even omdat hij aan z'n kiezen behandeld is en nog niet 100% zelfstandig eet, dus verder niets aan de hand). Maar ik sprak ook iemand anders en die zei; Ik begin er niet aan, hij gaat vast vanzelf weer zelfstandig eten als hij echt trek heeft. (dat ging dan over dingen zoals kiezen geslepen wat bij mij dan het geval was.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:18

Ligt aan het dier, als een dier lang zonder eten kan zou ik het ook gewoon laten gaan.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:27

bij een konijn zou ik het ABSOLUUT niet doen. Want die moet gewoon elke dag eten, maar idd, als ze wel een dagje zonder eten kunnen zou ik het ze wel zelfstandig laten proberen. Lukt het dan toch niet, kun je alsnog gaan dwangvoeren.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:31

Ligt aan het dier, de periode waarover het gaat en wat de reden is.
Dus kan niet zomaar zeggen ja is goed of nee is fout.
Als het gedaan wordt bij een dier wat het zelf al opgegeven heeft, en waarbij weinig kans op herstel is: dan zeg ik dit is fout dit moet je niet doen.
Is het bij een dier wat tijdelijk niet zelf kan eten en het gaat over een korte periode dan zeg ik: ok hier zie ik heil in.
Maar dat is dus per individu verschillend..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:47

Zolang ze niet aan de zonde kunnen ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:50

Vindt jouw reden prima om dwangvoeren te gebruiken :j
Als het nodig is en niet levenslang lijkt het mij geen probleem mits het niet te veel stress en problemen voor het dier oplevert.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 02:06

Pistasche schreef:
Ja zoals hier zijn de meesten het er wel gewoon over eens (mijn konijn moet het trouwens nu alleen even omdat hij aan z'n kiezen behandeld is en nog niet 100% zelfstandig eet, dus verder niets aan de hand). Maar ik sprak ook iemand anders en die zei; Ik begin er niet aan, hij gaat vast vanzelf weer zelfstandig eten als hij echt trek heeft. (dat ging dan over dingen zoals kiezen geslepen wat bij mij dan het geval was.)

Dat is de grootste onzin die er bestaat..

honden die niet eten is nog daar aan toe, dat gaat vaak wel weer goed (zo niet dwangvoeren), maar katten.. als die niet meer eten valt de hele spijsvertering stil.. ze komen in een vicieuze cirkel, en zullen ook echt niet meer gaan eten.. en die verhongeren zich ook echt tot ze dood gaan.

Dus diegene die dat zei heeft absoluut geen gelijk.. ;)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 11:12

Bedankt voor de reacties :D
Ik wil nog even duidelijk maken dat dit topic echt in z'n algemeen is en het verder geen betrekking heeft tot m'n konijn!

Don_Zhivago: Dat van katten wist ik nog niet, had ik eigenlijk niet verwacht dat het bij katten zo erg was. Dat als ze stoppen met eten en ook niet meer gaan eten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:02

nou dan niet over jouw konijn....
ik deel mijn mening met de meesten hierboven. als je dier er beter van wordt waarom niet?? maar het moet in mijn ogen geen lijdensweg gaan worden voor het beestje.2 of 3 dagn helpen overleven door dwangvoeding vind ik niet erg mar dieren die er maanden aan zouden moeten vind ik wat anders....

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 13:14

Ik bedoel het niet vervelend, dat ik het niet over mijn konijn wil hebben :) Maar ik wou graag meningen over in het algemeen. Bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:25

ik heb het zelf moeten doen bij een baardagaam.. beestje was zwak toen hij bij mij kwam en het was nog een kleintje, hij at al 3 dagen niet en voor zo'n jong beestje is dat gewoon niet goed.. dus wij naar een reptielenwinkel een flink stuk rijden en toen hebben we vitaminen in vloeibare en poedervorm gehaald, daarna babyvoeding gehaald en de vitamine daar doorheen, blij werd hij er niet van maar na 2 dagen begon hij zelf weer wat te eten, had ik hem niet gedwangvoerd dan had hij het wss niet gehaald. toen hij zelf genoeg binnen kreeg zijn we gestopt met dwangvoeren en hebben het poeder over zijn groenvoer gedaan.
mijn mening is dus als het moet dan doe ik het, waarom zou je het niet doen als je een dier daar mee kunt helpen? ik laat een beest niet dood gaan omdat ik het moet dwangvoeren :n

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:32

Om een dier te helpen ja tuurlijk.

Bij ganzen bvb voor de foie gras, sja... schijnt dat die dieren zo gefokt zijn dat ze doof en blind zijn, en als ze te gestresseerd worden, wordt de foie slecht... Dus dan hebben ze het mss zooo slecht niet... maar dat mogen ze toch wel afschaffen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:02

Wij hebben vroeger een hond gehad die stopte met eten toen ze zwanger was, die hebben we onder dwang gevoerd omdat ze anders niks binnenkreeg. Kan me ook voorstellen dat het nodig is als het gaat om heel jonge dieren of dieren die verzwakt zijn na operatie of ziekte. In die gevallen heb ik er geen probleem mee, maar je moet wel zeker weten dat het dier op termijn weer op eigen kracht kan gaan eten. Het heeft volgens mij geen zin om een dier koste wat kost in leven te houden door het dwangvoeding te geven.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:42

poes schreef:
Om een dier te helpen ja tuurlijk.

Bij ganzen bvb voor de foie gras, sja... schijnt dat die dieren zo gefokt zijn dat ze doof en blind zijn, en als ze te gestresseerd worden, wordt de foie slecht... Dus dan hebben ze het mss zooo slecht niet... maar dat mogen ze toch wel afschaffen.

Ik hoor dat nou de hele tijd bij ganzen, maar wat doen ze dan precies? Want ik heb daar echt nog nooit van gehoord...