Help, kat plast op bank.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Help, kat plast op bank.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 22:59

Lang verhaal, lees het even goed voordat ik opmerkingen krijg die al in het topic staan.

Sinds anderhalf jaar hebben we 2 katten. Waarvan er 1 het eerste half jaar grote moeite had met zindelijk blijven.
Hij ging gewoon op de bak maar vond zowel mijn ondergoed mandje als de banken erg fijn om op te plassen(thank god for IKEA) . Ondanks dat er 2 kattenbakken stonden en die elke dag geleegd werden. Ik weet dat hij ook gewoon op de bak ging. Ik zag en zie ze namelijk beide er gewoon regelmatig gebruik van maken.
Zijn broer heeft nergens last van en gaat netjes op de bak.
Op een leeftijd van een half jaar zijn ze gecastreerd met als grootste reden dus de 'ongelukjes'.
Die werden heel wat minder. Van bijna dagelijks tot 1 keer in de 2 weken en uiteindelijk helemaal niet meer.
In oktober 2008 hebben we er een poesje van toen 8 weken bijgekregen.
Ik was toen erg bang dat er weer 1 onzindelijk zou worden vanwege het verdedigen van zijn territorium. Gelukkig ging het goed en ik ben maandenlang geen ongelukjes tegen gekomen. We hebben netjes 3 kattenbakken die ook nu weer elke dag netjes schoon worden gemaakt.

Sinds een maand voer ik RC in plaats van Whiskas en de onzindelijkheid is weer begonnen.
1 keer per week, en altijd op vrijdag is het hard nodig om weer op de bank te plassen. Ik ging dit juist voeren omdat er een paar hier op bokt liepen te roepen dat Whiskas slecht is voor het lichaam en ze van RC minder gaan verharen en de poep minder stinkt etc etc. Mooie praatjes verder maar hier is het alles behalve beter geworden, sterker nog, ik kom meer haar en uitwerpselen tegen dan ooit tevoren, al vind ik dat niet erg. Tuurlijk wil ik dat ze goed voer krijgen. Alleen het beste voor mijn katten. Maar dit is voor mij niet meer leuk.
Ik weet dat de kat in kwestie geen pijn heeft omdat het echt maar 1 keer in de week is en ik ze alle 3 regelmatig netjes op de bakken zie gaan.
En ik ben de wanhoop nabij. Ik ben absoluut gek op mijn poezebeesten en wil ze echt niet kwijt of iets. Maar vind dit toch wel erg vervelend worden. Als ik een vriendin mee naar huis neem ben ik als de doods dat er iets op de bank zit want dat zou ik niet kunnen waarderen.
Alu folie op de bank is geen optie, ik wil graag zelf ook nog zitten en het is niet elke keer dezelfde bank of plek. Peper is al geprobeerd maar werkt ook niet.

Hoe krijg ik dit eruit?

LovingTweety

Re: Help, kat plast op bank.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 01:24

Jup, maar elke situatie is anders :)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 08:41

Ik ben gezegend met een boerderijkat die direct zindelijk was dus kan je geen advies geven. Tja misschien terug naar je andere voer?
Kijk ook eens op het kattenforum.

Succes LT!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:43

je voert nu een maand RC, kan het niet zijn dat zijn lichaam aan het ontgiften is en daardoor er meer haar en andere viezigheid te vinden is? tis maar een ingeving....

wel vervelend dat hij steeds op de bank plast, heb je al ecodor of stalfris (of biotex groen en daar de hoes vd bank in laten weken) geprobeerd? die lucht van vorige ongelukjes gaat nl niet uit de bank en hij ziet het nu als een surrogaat kattenbak tot je waarschijnlijk een nieuwe bank hebt gekocht.... (en die moet je dan wel ergens anders neerzetten om het patroon te doorbreken)

en wat is er op vrijdag dat je kat daar blijkbaar een issue van maakt, komt dan je vriend logeren voor het weekend of is er iets anders wat hem niet zint?

edit: las dat je al samenwoont, maar er moet toch iets zijn dat die kat op vrijdag alleen op de bank plast.
Laatst bijgewerkt door cissy op 14-02-09 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:44

De bak barikaderen als je weg ben zo dat de kat er niet op kan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:45

de bak?? de bank bedoel je zeker! anders kan hij nog niet plassen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:58

Als je het goed wilt doen, moet de bank eruit.
De lucht blijft erin zitten waardoor ze elke keer toch uitgenodigd worden daar te gaan plassen.
Voordat je dat doet, kan je nog proberen in met kattenbakfris de lucht eruit te krijgen, maar ik ben bang dat deze er al teveel in zit.

Heb je gesloten kattenbakken? Haal dan de kap er eens vanaf. Sommige katten houden niet van opgesloten zitten. Een open bak is toegangelijker..
En wat voor kattengrid heb je erin liggen? Dat kan ook nog wel eens schelen.. even experimenteren dus.

Verder.. zie je dat een kat op de bank wil gaan plassen.. oppakken en op de bak zetten.. desnoods zelf even een kuiltje gaan graven als voorbeeld..

Sukses ermee..

Overigens, mijn katten krijgen Tom Poes variantjes van Purina. Niet het duurste merk, maar ze doen het er wel het beste op... van RC moesten ze veel vaker braken..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 13:13

Bank kan in de was en gaat daar ook in met wasverzachter en al. Vind het vooral vreemd dat het ineens weer begonnen is.

Dat ontgiften had ik ook al zo'n idee, ik kijk het nog even aan.

Met biotex is wel een slim plan. Nieuwe banken is beetje erg duur :+

Samenwonen is al vanaf het begin. Het is zelfs de kat van mijn vriend officieel. Hij staat op zijn naam en de andere 2 op die van mij.

Kattengrind is al het zelfde als het begin en alle tussenliggende tijden.

Helaas betrap ik hem dus nooit ;( Behalve dan die keer dat hij in mijn ondergoed ging. Maar toen was hij een half jaar en idd gelijk op de bak gezet.

Iemand een idee hoe ik mijn bank kan barricaderen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:18

bankhoes eerst halve dag in de biotex (groen) laten weken (heb je een bad?) en dan normaal wassen in de wasmachine, de biotex breekt de enzymen van de urine af en lost het dus op.

Bank baricaderen zal niet meevallen, de meeste katten weten altijd wel een gaatje te vinden om ergens onder of in te kruipen, daar zijn ze meesters in! :D
je zou een plank kunnen maken net zo groot als de bank en daar wat zwaars op zetten.

Wat je ook preventief kunt doen is zo´n matrashoes voor bedplassers (met plastic onderkant dus) onder je bankhoes doen zodat je niet je hele bank hoeft te soppen maar alleen de hoes. Of die matrashoes overdag op je bank leggen als je niet thuis bent in de hoop dat het er niet vanaf loopt en alsnog op je bank terechtkomt.

Heb je alle medische zaken zoals blaasontsteking etc al uitgesloten? soms plassen ze overal als ze een blaasontsteking of blaasgruis hebben.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 14:04

Jup, die zijn godzijdank uitgesloten :)

Het is ook echt op 1 plek 1 keer in de week :+ Anders lijkt het mij ook dat ze het constant moeten doen.

Ik heb een 'bad' waar ongeveer 20 cm water in kan, moet lukken dus. Ga ik dus ook doen :D

Plank erop is wel een goed plan!!!