Dwerg katje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Dwerg katje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 12:59

We hebben een katje opgevangen met hartruisje. Ze is nu 7 maanden en ik wil haar het liefste zo snel mogelijk gesteriliseerd hebben maar ze groeit dus niet. Ze weegt nu 1300 gram (absoluut niet mager )en is dus ook erg klein voor haar leeftijd. Ze is netjes op tijd ontwormd. Ons is gezegt te gaan steriliseren als ze 2 kg weegt maar ik ben een beetje bang dat ze gewoon niet groter wordt. (ter vergelijking we hebben nog een opvang kat van 9 maanden en die is 2x zo groot) Het is overigens een draak van een katje, bijt, krapt en zelfs mijn honden gaan met een grote boog om haar heen ze is dus absoluut niet zielig ofzo.
Iemand ervaring hiermee, ik overleg zowiezo nog even met mijn dierenarts.

ilsse

Re: Dwerg katje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:05

een vriendin van mij heeft ook zo katje gehad, bleef erg klein. Hebben ze volgens mij niet laten sterriliseren, omdat het dan gevaar had voor het hart(?) En het katje is helaas niet zo heel oud geworen.

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:14

Iemand die ik ken heeft ook een mini katje, de dierenarts denkt ook niet dat ze veel groter wordt. Ze hebben haar pas geleden gewoon laten sterriliseren.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:24

Ik heb een volwassen (gecasteerde) kater, die weegt amper 2 kilo. We hebben hem uit het asiel, hij moet minimaal 12 jaar oud zijn inmiddels. Hij komt ook van de straat. Hij is een beetje gek (stresskippie ;) ), ontzettend aanhankelijk en een notoire dief wat eten betreft. Ondanks dat is het een dun katje. De dierenarts opperde ooit dat het wel eens een schildklier afwijking kon zijn. We wilden toen bloed laten testen, alleen wilde Binkie dat zelf niet :D . Verder is hij gezond.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:39

Ik heb een kater (gecastreerd uiteraard) die ook héél traag gegroeid is... Op z'n 8-9 maanden leek het nog een kitten van 4 maanden ofzo...
Pas na anderhalf jaar ofzo was hij volledig volgroeid, maar hij is wel nog kleiner dan de rest van onze katten, maar hij heeft ook een lichte hartafwijking.
Nu heb ik in september een kitten op straat gevonden van +- 4 weken oud en die groeit ook echt heel traag, hij is nu zo'n 6 maanden oud maar ik zie op internet soms kittens van 3 maand die een stuk groter zijn.
Mager en minder energiek is hij alleszins niet, ik denk dat het komt omdat hij zo weinig van z'n moeder heeft meegekregen... 4 weken is echt heel jong nog.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:52

Ik heb hier ook zo'n kleintje. Ze is nu zo'n 9 maanden, maar echt nog een ukkie. Haar broer heb ik ook en die is zeker een keer zo groot (en zwaar). Onze da steriliseert ook vanaf 2 kilo, dus dat gaat 'm niet worden met onze kleine. Is niet zo erg, ze blijft toch binnen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:44

vorig zomer kregen we hier een kitten in opvang, qua leeftijd 6-8 weken of zo, maar heel klein, iets meer als 300 gram. Ze had een tijdje buiten gelopen zonder eten en drinken en ze was dus heel mager en piepklein. Ze was ook heel lelijk omdat ze zo mager was. Ze had een soort Furbie-hoofd met die uitpuilende ogen. Ze was echt een velletje met wat botjes. Ze had het ook niet veel langer gered op straat. Ze kreeg steeds om de paar uur een hapje eten en ze at ook heel weinig, net een theelepel vol of zo. De eerste dagen groeide ze ook niet. pas na een week kwamen heel voorzichtig de eerste grammetjes erbij. Toen ging ze ook iets meer eten en toen ze 1 keer begon te groeien, ging het ook hard. Maar ze bleef klein vergeleken met de rest die hier zat van dezelfde leeftijd. Wel was ze heel pinnig en speels. Ze speelde met een kitten die iets ouder was en een stuk groter, maar ze was niet bang en deed ook niet onder voor die grote. Al die tijd dat ze hier heeft gezeten bleef ze veel kleiner als de rest, maar ze was wel kerngezond. Een heel leuk katje. Klom omhoog in de planten, maar die vielen niet om ,omdat ze zo licht was. Ze klom in de vitrages. Toen ze oud genoeg was, ging ze terug naar het asiel waar ze heel snel een nieuw baasje kreeg.
Onze eigen oude poes heeft ook een hartruis. Ze moest vorig jaar een keer of 3 onder narcose omdat er tanden getrokken moesten worden. uiteindelijk hebben ze al haar kiesjes getrokken. Wel kreeg ik steeds van de DA te horen dat er een redelijk groot risico aan vast zat, dat ze nl. niet meer uit de narcose zou ontwaken. Maar ik had geen keus: ze at niet omdat ze erge kiespijn had. Dus wat moet je dan? Opereren en dan duimen dat ze weer wakker wordt of haar pijn laten lijden? Ze kon komen te overlijden vanwege de narcose. Gelukkig is dat niet gebeurd en loopt ze nog steeds vrolijk rond. Beter te pas dan ooit te voren!
Als ze verder kerngezond is (goede conditie) zou ik met de DA overleggen. Dan moet die sterilisatie geen probleem zijn.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:54

Met een hartruisje is de narcose gevaarlijker, vandaar dat de Da zegt dat het vanaf 2 kilo prima kan. Het risico wordt dan net even wat minder. Evt kan de Da wel met gas steriliseren, dan is het minder belastend voor het hart.
Waarom wil je dr snel gesteriliseerd hebben? Of omdat ze dan lekker naar buiten kan?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 02:13

joh en worden ook wel eens kittens gesteriliseerd als het een medische noodzaak is... bij mij op tafel lag een keer een kitten van 2 maanden.. die had een zeer ernstige navelbreuk, en dat moest heel snel hersteld worden.. ook die is er levend uit gekomen hoor..

Het hartruisje kan een probleem zijn...

advies: laat voordat ze onder narcose een bloedonderzoek doen, om te kijken of andere organen (nieren,lever enz.) wel hun werk goed doen..

Onder narcose met propovol (propovet) is een wat duurdere narcose, maar het werk maar 6 min. dus ze spuiten steeds een beetje bij, en dan onder het gas/zuurstof..
dit gebruiken wij veel met dieren met hartproblemen...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 02:15

Wij hebben ook een minipoes. Is onderhand al 10 jaar oud maar nog steeds slechts de helft van onze ook al niet grote 4 jarige kater...Onze andere poes is wel 3x zo groot :')