Hond loops laten spuiten, kan dat? Ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saltpepper

Hond loops laten spuiten, kan dat? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:33

Hoi,

Mijn hond is heel onregelmatig loops/ moeilijk te zien. Ik heb nu een dekaanvraag gedaan en ik heb de verwachtte loopsheid datum door moeten geven. Ik heb een schatting gemaakt, omdat ik het niet weet. Ze is nu 3 jaar en we hebben haar een keer zichtbaar loops gezien (bij dit ras is bekend dat ze wat later "rijp" zijn). Ze is heel schoon opzich zelf en door de langere zwarte beharing zie je het ook niet goed. Maarja, op de 10e dag van de loopsheid moet ze gedekt worden; en als het moeilijk te zien is, wordt het lastig om te bepalen of het wel/ niet de 10e dag is.

Nu is mijn vraag: ik weet van koeien dat ze tochtig worden gespoten. Kan dit bij honden ook? Wat zijn de voors en tegen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Thanx!

Greetz

sayenti

Re: Hond loops laten spuiten, kan dat? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:46

ja hoor je kan ze gewoon bij de DA laten inspuiten hiervoor
je kan het beste ook eens naar de DA bellen .

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:53

Bij ons op de kliniek wordt progeteron bepaling gedaan, voor het juiste dektijdstip. De progesteron wordt gemeten in het bloed, en hierdoor kan het juiste moment van de dekking worden bepaad.

per PB kan ik de naam van de kliniek wel doorgeven.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 02:05

loops spuiten kan niet. Het komt vanzelf. Om de juiste dekdag te bepalen kun je idd bij de meeste dierenartsen een progesteronbepaling laten doen. Je kunt ook je teef bij de reu laten logeren (als de reu-eigenaar daarvoor in is) of een 'schouwreu' in de buurt zoeken.

Wat heb je voor hond?

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:50

Wat hierboven al gezegt word, je kan bij sommige DA een progesteron bepaling laten doen.
Dan nemen ze een buisje bloed af,.. Daaruit kunnen ze zien hoe hoog de progesteron waarde is, Is hij nog laag,.. Dan adviseer ik je om 2 dagen later nog een keer te laten prikken.

Wij laten dekken als de waarde tussen de 12 en de 15 zit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:49

Ik heb er een paar weken terug een case over moeten doen, heel wat opzoekwerk gedaan (wetenschappelijke artikels, onderzoeken,...). conclusie wat hieruit kwam is dat je ze wel loops kan spuiten, maar hoe later in het interoestrusinterval hoe beter, en hoe groter de kans op dracht. Wanneer je loops spuit in de metoestrus van de cyclus is de kans op dracht zelfs 0, je teefje zal er wel sneller loops door rond lopen, maar de baarmoeder heeft zich dan onvoldoende kunnen herstellen waardoor je gewoon geen dracht krijgt. (trouwens beste om loops te spuiten is galastop). je kan er dus hoogstens je interoestrusinterval mee inkorten.
voor de rest zou ik aanraden gewoon een volledig onderzoek te laten doen, incl echo enzo om zeker te zijn dat er geen anatomische afwijking zijn. Dan vaginale swab laten nemen om het cyclusstadium te te bepalen. en wanneer je haar loops ziet, progesteron bepalen. dit om de 2 a 3 dagen doen tot je progesteron omhoog gaat. let wel afhankelijk van met wat je haar wil bevruchten, vers sperma, gekoeld of diepvries, dat je dan meer of minder nauwkeurig moet zijn.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:23

jaja, zitake ;-) Waar blijft de natuur, vraag je je af. hahahaha

Wat is de interoestrusinterval? Van wanneer tot wanneer?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:27

onze teef zou (volgens het boekje) in januari loops moeten worden. ze was het nog niet s morgens maar ik was gaan wandelen en ben een stuk meegelopen met een loopse teef..... s avonds hardstikke loops!! 12 dagen later hebben we haar laten dekken en nu wachten we op pups!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:28

wat voor n hond het je eigenlijk??
en kun je niet gewoon 2 keer per dag even met een keukenpapiertje erlangs vegen om te kijken of het zover is??

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 11:37

Het is een friese staby. Mijn ervaring met de eerste loopsheid was dat het niet te zien is (ze is erg schoon opzichzelf, donkere beharing en ze zit bij ons in de garage/loopt buiten dus we zien niet snel druppels). Ik had op mijn witte broek een rood vlekje zitten en dat vond ik een beetje vreemd......

Ze moet binnenkort ingeent worden, dus ik zal de DA om advies gaan vragen.

Ik was inderdaad wel al bekend met de mogelijkheid om progesteron te meten.

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:07

mag ik vragen hoe oud de teef is?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:00

Kirsten schreef:
mag ik vragen hoe oud de teef is?

mexxiemaal schreef:
Ze is nu 3 jaar en we hebben haar een keer zichtbaar loops gezien (bij dit ras is bekend dat ze wat later "rijp" zijn).

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:17

Blond! Sorry overheen gelezen!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:13

Bij mijn teefjes zie je ook geen bloed als ze loops zijn, dit gebeurt wel vaker, dat ze zich extreem goed schoonhouden of dat het bloed zich ophoopt achter een plooitje voor de "uitgang" (dat heeft 1 van mijn teefjes), en met het plassen mee eruit komt.
Ik peins er niet over om mijn teefje loops te laten spuiten, er komt dan toch weer rommel het lichaam in en je weet nooit of het wel het gewenste effect heeft (zoals je een paar posts terug kunt lezen ligt dat er helemaal aan op welk moment je die loopsheidsprik toedient en als je niet weet wanneer je teefje voor het laatst loops was, weet je ook niet op welk moment je nu zit). Het is beter om gewoon de natuur zijn gang te laten gaan.

Wat ik bij mijn teefjes zeer regelmatig doe (zij hebben ook vrij lang haar (zijn ruwharig), is even de vulva controleren op hoe groot deze is. Normaal gesproken is die bij beiden heel klein, en vlak voor ze loops worden (een paar dagen ervoor bij mijn honden) zwelt de vulva op en dat is voor mij een indicatie dat ze loops zijn. Ook bij een langharige teef kun je dit prima in de gaten houden, bijvoorbeeld als je lekker ligt te kroelen met je hond en deze op haar rug is gaan liggen.

Ik begrijp niet zo goed waarom je persé de verwachte loopsheidsdatum moet opgeven, is dat verplicht vanuit de rasvereniging of zo?
Een dekking hoeft ook niet standaard te gebeuren op de 10e dag van de loopsheid hoor. De ene teef is eerder dekrijp dan de ander, dit kan zelfs per dekking/loopsheid verschillen.
Ik laat mijn teefjes testen op hun progesteronwaarde vanaf de 7e of 8ste dag dat ik gezien heb dat hun vulva gezwollen is, en dan laat ik dekken op het moment dat mijn dierenarts hiertoe advies afgeeft, op basis van de progesteronwaarde. Dit zou op dag 10 kunnen zijn, maar evengoed kan het op dag 8 al zijn, of pas op dag 16 of nóg later. Het is absoluut niet standaard dat je op de zoveelste dag van de loopsheid móet dekken om pups te kunnen krijgen.