honden blijven blaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

honden blijven blaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 23:40

mijn moeder is verhuist en na een poosje radiostilte is het probleem van het oude huis weer teruggekomen.
de honden blijven blaffen wanneer ze iets horen. ze gaan tegen elkaar in janken en stoppen niet eerder dan dat ze gestopt worden.
radio aan, tv aan, kleine kamer, bench, blafband met spray of piep, feromonen... alles is al geprobeerd maar ze janken overal tegen in.
wie heeft de oplossing voor mijn moeder voordat ze met de nek wordt aangekeken door de nieuwe buren?

patserke

Re: honden blijven blaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:08

moeilijk, ook blafband met stroomstoten geprobeerd, want je verteld blafband met spray of piep, mijn vriendin haar hond blafte ook veel, en da deze blafband is het wel minder geworden

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:10

blafband helpt zeker wel, maar is wel prijzig en je moet hem omhouden, de meeste weten na een tijdje wel dat als de band af is ze weer kunnen blaffen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:10

Die met stroomstoten lijkt me vrij ondiervriendelijk...

Misschien iemand als Martin Gaus proberen? Wie weet kan die wel helpen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 16:17

stroomstoten doen we op aanraden van de dierenarts niet. 1 van de honden heeft ook een hartruis en een stroomstoot zou nou niet bepaald bevordelijk zijn..
ze zitten nu aan de prozac en lijken wat relaxter.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:36

Misschien is het een idee om het over een hele andere boeg te gooien, als flink heftige middelen als een antiblafband niet geholpen hebben. Is ooit wel eens uitgezocht wat de oorzaak is van het blaffen, in plaats van puur het symptoom (het blaffen zelf dus) aan te pakken?

Is er al gekeken naar het waarom van het blaffen van de honden? Blaffen ze alleen als er iets langsloopt, de deurbel gaat, de postbode komt e.d., of juist als je moeder net weg is? Hoe lang is je moeder van huis en zijn de honden alleen?
Is het 1 hond die blaft of blaffen ze echt allebei, en indien het laatste het geval is, is er dan 1 die altijd de aanstichter is of maakt dat niet uit?
Zijn de honden wel langzaam aan gewend aan het alleen thuis zijn?
Wordt er als er iemand thuis is wel voldoende met de honden gedaan? (uitgaan, eventueel trainen of de honden op een andere manier zodanig bezighouden dat als ze voor enige tijd alleen moeten zijn, ze moe maar voldaan gewoon gaan slapen in plaats van blaffen)?

Wellicht is het een idee om een gedragstherapeut in te schakelen.
En anders zou de training op het alleen zijn vanaf 0 opnieuw opgepakt moeten worden, maar dat is een nogal tijdrovend karwei en daar moet je wel het geduld en de tijd voor hebben natuurlijk.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:16

1 is de aanstichter en beiden zijn zeer goed opgevoed als het op alleen zijn aankomt.
Vermoedelijk zijn het echte angstblaffers. Tenminste... 1, want de ander blaft of jankt mee met de aanstichter.
Wanneer mijn moeder thuis is loopt ze zeer geregeld met hen, waarvan voor vertrek naar haar werk een grote ronde van 1 tot 2 uur. Hierbij speelt ze apporteerspelletjes etc. Moe zijn ze dus wel.
Ze zijn zelfs zo moe, dat ze pas bijkomen als er iemand thuis is en de hele dag willen slapen...
Een gedragstherapeut is idd in overweging, maar dit gaan we pas doen als blijkt dat de antidepressiva geen invloed hebben.
We hebben nauw contact met de dierenarts en therapeut, dus we houden jullie op de hoogte!

bedankt voor het meedenken odin!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:49

Ik had persoonlijk dan eerst een gedragstherapeut ingeschakeld voor je er antidespressiva in mikt :)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:15

Ik ben nooit zo'n voorstander van welke symptoombestrijding dan ook (of het nu een antiblafband is of het toedienen van antidepressiva) op het moment dat de oorzaak niet bekend is.
Maar zo heeft ieder zijn mening en inzicht natuurlijk.

Ik hoop voor je moeder (en de buren) dat de antidepressiva gaan werken, zonder dat dit ten koste gaat van de levensvreugde van de honden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 00:17

het gaat in overleg met een arts EN de therapeut. De therapeut gaf aan niet zo veel te kunnen als een hond zo angstig is. Dan moet eerst die angst worden geremd voordat er mee gewerkt kan worden. Een kwestie van 'erin mikken' is het dus niet.

Tot nu toe lijken de honden wat relaxter, zonder dat ze suf oid zijn.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:39

Maar wat veroorzaakt dan die angst volgens de therapeut? Zoiets moet toch ergens door ontstaan zijn?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:51

vreemde omgeving door de omgeving en die is niet weg te nemen. dat is een kwestie van wennen...

ze zijn in het oude huis begonnnen met blaffen, omdat langzaamaan die plek veranderde in een bouwval zonder veel vertrouwde spullen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:03

die blafbanden zijn echt gemeen, ik zou er eerst maar eens een gedragstherapeut bij halen, die kan vaak de oorzaak achterhalen en dan een oplossing bedenken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 09:49

rockwitch, heb je alles gelezen?

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:49

benangelique schreef:
vreemde omgeving door de omgeving en die is niet weg te nemen. dat is een kwestie van wennen...

ze zijn in het oude huis begonnnen met blaffen, omdat langzaamaan die plek veranderde in een bouwval zonder veel vertrouwde spullen.

Voor mijn gevoel is er dan toch iets niet helemaal in orde met het aanpassingsvermogen van de hond(en). Honden staan er over het algemeen juist bekend om, dat ze zich razendsnel kunnen aanpassen aan nieuwe situaties/omgevingen e.d.
Zoals ik het nu lees, is de aanwezigheid van de wél vertrouwde zaken (zoals de eigenaar en als het goed is roedelleider), niet voldoende om de angst die blijkbaar is ontstaan weg te nemen.
Is er al eens gekeken wat bijvoorbeeld bach bloesem therapie voor de honden zou kunnen betekenen?
Ik zou daar zelf sterk de voorkeur aan hebben boven het inzetten van chemische en sufmakende medicijnen zoals antidepressiva.
Het is en blijft toch chemische rommel wat de honden (tijdelijk of permanent?) binnen krijgen.
Als ik wel eens hoor wat dat soort middelen voor invloed kunnen hebben op mensen, dan kan ik me voorstellen dat die invloeden toch ook deels voor honden gelden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 12:03

de antidepressiva maakt ze niet suf, het is een middel met serotine; dit zorgt voor ontspanning.
bach bloesem werd in eerste instantie afgeraden, omdat er iets heftiger ingegrepen moest worden. het is wel de bedoeling dat we hierop (of iets soortgelijks) overgaan als blijkt dat ze beter in hun vel zitten.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:33

Nou ja, jullie zijn er zo te lezen in ieder geval heel bewust mee bezig. Ik hoop dat het snel gaat verbeteren allemaal en de antidepressiva weer afgebouwd kunnen gaan worden.
Succes ermee.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 16:27

bedankt voor het meedenken iig odin! ik hou jullie op de hoogte

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:29

Vjestagirl schreef:
Die met stroomstoten lijkt me vrij ondiervriendelijk...

Hihi, sorry hier moest ik even om lachen. Ondier-vriendelijk. Dus vriendelijk voor ondieren?

Onze honden blijven ook eeuwig blaffen als ze iets horen. We hebben er 3, ofja mijn ouders. Woon nu bij mn vriend. Maar daar wordt niks aan gedaan, behalve dat wij een keer tegen de honden terug 'blaffen'.