castreren of chemische castratie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blieb01

castreren of chemische castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 00:25

Hallo Bokkers,
Ik zit in een nare positie. Ik heb een Argentijnse dog van nu 10 en half jaar oud. Vandaag langs de DA geweest met hem en mijn vermoeden bleek waarheid. Hij heeft een tumor in zijn zaadbal. Ik kreeg een aantal opties voorgelegd en pieker me suf over de beste oplossing. Het eerste is een gewone castratie waarbij mijn ouwe opa dog onder narcose moet (mijn DA werkt tegenwoordig met een soort gas) Volgens mijn DA is dit haalbaar na naar zijn hart en longen te hebben geluisterd en hij vlak voor de operatie nog een bloedtest uitvoert op "rare"dingen.

Het tweede is een chemische castratie waarbij mijn hond een injectie krijgt waardoor de testikels verschrompelen en hopelijk de tumor ook (DA doet navraag over nieuw middel waarbij dit schijnt te gebeuren)

Het derde (in mijn ogen de minst vriendelijke) niks doen en wachten tot de tumor doorwoekert in zijn lijf tot hij uiteindelijk ingeslapen moet worden.

De laatste optie verviel gelijk al bij mij. Ik wil niet dat mijn binkie onnodig pijn heeft. Hij moet door de tumor al vaker plassen en kan het ook niet meer volhouden 's nachts. Ik heb nu wel een schone vloer elke ochtend vanwege het vele dweilen maar vindt het sneu voor mijn hond omdat hij het eigenlijk niet in huis wilt doen. Ik zit zelf aan het castreren onder verdoving te denken maar wil toch weten wat jullie zouden beslissen. Chemische castratie is sowieso een optie met grote kans op tot stop brengen van de tumor/kanker. De gewone castratie haalt gelijk ook de tumor weg al weten we niet in hoeverre de rest is aangetast.

Mijn hond is verder erg vrolijk en voor zo een oudje best actief. Al slaapt hij wel iets meer dan voorheen hij is nog in voor lange wandelingen en een spelletje. Hij eet ook nog goed al blijft hij momenteel erg moeilijk op gewicht door de tumor en drinkt ook goed. Hij ziet er verder nog goed uit.
Hij is erg sociaal naar andere dieren maar laat niet over zich heen lopen.

Waar zouden jullie voor kiezen? En met welke reden?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:29

ik zou toch voor een gewone castratie gaan tuurlijk een groot risico maar met die chemische castratie dan heb je nog kans op uitzaaien volgens mij en je moet die blijven herhalen die injectie... als de da zegt dat zn longen en hart goed klinken en hij werkt met gas dan is het relatief veiliger dan met een intraveneuse anesthesie (blijft langer in het lichaam) dus.... misschien nog even goed met de DA overleggen maar ik zou toch voor operatie gaan...

knooopje

Re: castreren of chemische castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:33

chemische castratie is geloof ik ook aardig duur,ik denk dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen en hem gewoon laten castreren.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:35

Ik denk dat ik ook voor een operatie zou kiezen, maar ja is en blijft natuurlijke een hele moeilijke beslissing.
Volg je gevoel.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 00:45

Ik heb al deels overleg gehad met mijn DA. Hij zou mij gelijk opbellen als hij meer info had over die injectie voor chemische castratie. Ik vind het erg eng om hem nu nog te moeten laten opereren. Moet sowieso bij een operatie in de buurt zijn als hij bijkomt omdat hij verlatingsangst heeft en als hij wakker word in een vreemde omgeving zonder mij in de buurt hij de hele boel bij elkaar huilt (als een wolf). Hij is 2 jaar terug van een bloedoor afgeholpen ook onder narcose en ik werd erg snel gebeld met de vraag of ik hem al kon halen :+ . Ze werden nogal gek van zijn gehuil. Dat ik aan kwam hoorde ik hem idd en dat ging door merg en been :(

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:59

Das vervelend ja, en idd een enge gedacht zon grote hong wat al aardig op leeftijd is om die nog te laten opereren maar ja als ie dan weer jaeren zich goed kan voelen en je nog lekker van m kan genieten. Ik kan alleen maar zeggen volg je gevoel in wat jij denkt dat het best is laat je het ons weten?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 02:41

Castratie is een simpele en korte ingreep en met zijn achtergrond is het vast geen probleem als je in die periode even in de kliniek blijft wachten.
Chemische castratie zou ik niet zo snel aanraden en het verhaal van het verschrompelen klinkt mij nogal vreemd.
Chemische castratie is namelijk tijdelijk en in principe zijn ze daarna gewoon weer vruchtbaar dacht ik.
Daarbij zijn de bijwerkingen echt verre van fijn helemaal vergeleken bij een castratie wat echt niks voorstelt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:48

Een castratie is op zich niet zo'n grote ingreep. Met gasanasthesie al helemaal niet. Wel raad ik je aan een uitgbreid bloedonderoek te doen om andere dingen uit te sluiten en/of de nier/lever waardes in orde zijn daar deze organen groten deels de narcose verwerken. Ook zou ik een röntgenfoto maken of er geen uitzaaiengen zijn, anders heeft het weinig zin.
Chemische castraties hebben vaak vele bijwerkingen en zou bij mij alleen in aanmerking komen als ik geen andere opties zou hebben.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:57

ik lees even mee
iemand die ik ken is op dit moment begonnen met een chemische castratie
hond had een vergrote prostaat en er waren knobbeltjes gevonden bij de testikels (onderzoek moet nog uitwijzen of het goed- of kwaadaardig is)
de prostaat moet kleiner worden, omdat deze nu tegen de blaas drukt
ik geloof dat de dierenarts daarom chemische castratie heeft geadviseerd (maar dat weet ik niet helemaal zeker, was wel een reden voor in ieder geval)
Ook al een oudere hond overigens

beestje is er afgelopen weekend doodziek van geweest; braken, zakte door zijn poten enz. :(:)
als het kan zou ik dus voor een gewone castratie kiezen, is in principe maar een kleine ingreep

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:04

Als hij gewoon gecatreerd wordt, is het dan ook mogeijk om de tumor helemaal mee te nemen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:02

_janet_ schreef:
Als hij gewoon gecatreerd wordt, is het dan ook mogeijk om de tumor helemaal mee te nemen?

Ja normaal gesproken wel. Kan natuurlijk niet zien waar hij precies zit.

amy_leftover @ Chemische castratie kan een vergrote prostaat weer verkleinen maar tumoren verdwijnen er echt niet door.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:54

Ik bedoel er mee te zeggen, als ze de hele umor gelijk kunnen mee weg krijgen. Dan zou ik zeker voor gewone castratie gaan.

Weet je ook wel bewaking ze bij de narcose hebben. Ik neem aan dat het soort gas wat jij bedoeld Isofluraan is. Maar hebben ze ook ECG oid? Dat zou wel fijn zijn met een oudere hond op tafel.
Dat is bij ons standaart.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:31

Ik geloof idd dat het Isofluraan is wat ze gebruiken. De dieren onder narcose worden ook goed in de gaten gehouden. Mijn Da heeft is net verhuist naar een nieuw pand met daarbij ook nieuwe apparatuur :D

Even voor de duidelijkheid de tumor zit in zijn balzak aan de bovenkant. Bij castratie word deze in zijn geheel weggehaald (er is niet bekent of er uitzaaiingen zijn) en is de tumor weg. Ben op dit moment aan het denken aan een gewone castratie in de hoop dat mijn hond dan zonder problemen een aantal jaar gezond blijft. Hij heeft vroeger een tumor gehad op zijn nek/schouder en die is operatief verwijdert toen. Dit is toen perfect gelukt. Verder heeft mijn hond alleen wat schildklier problemen door ouderdom. Hier heeft hij medicijnen voor en dat gaat goed. Met zijn respectabele leeftijd van 10 en half is hij dus verder gezond.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:08

Wilawander schreef:
amy_leftover @ Chemische castratie kan een vergrote prostaat weer verkleinen maar tumoren verdwijnen er echt niet door.

Dat begrijp ik, maar wat betreft de tumoren wordt eerst het onderzoek afgewacht
Als het kwaadaardig is en de DA niet denkt dat er nog iets aan gedaan kan worden, gaat hij dus niet meer onder het mes
Het was echter ook belangrijk dat de prostaat zou verkleinen, vandaar dat er al begonnen is met een chemische castratie, terwijl de uitslagen van het onderzoek nog niet binnen zijn

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 02:03

Oke, we hebben besloten voor een castratie onder narcose (met gas). Ik heb de afspraak staan voor volgende week donderdag. In overleg met mijn DA hebben we besloten dat ze mij bellen als mijn hond aan de beurt is zodat hij niet daar hoeft te wachten en gelijk na de operatie kan ik hem ophalen (als hij zelf kan lopen) en thuis kan laten bijkomen. Dit laatste is omdat hij ernstige verlatingsangst heeft en hij thuis met behulp van DAP (speciaal voor in het stopcontact) wel alleen kan zijn. De dagen erna ben ik vrij (fijne nieuwe baas) en moet ik alleen zondag werken en maandag alweer vrij. Vanaf Dinsdag werk ik vroege diensten voor een week en komt een vriendin van mij om hem uit te laten en even gezelschap te houden. Normaal gesproken kan ik gewoon werken en kan hij dus met de DAP alleen thuis zijn. Ik zie erg op tegen het wegbrengen. Hopelijk kan ik hem daarna snel weer ophalen en thuis verwennen.
Bedankt voor jullie adviezen, heb mede daardoor mijn keuze bepaalt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 02:46

Heel verstandig dat je laat castreren en de tumor laat verwijderen. Ik hoop dat je op tijd bent en er nog geen uitzaaiingen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:20

Hey Blieb ik zie dit nu pas staan, wil je heel veel sterkte wensen as donderdag ik denk dat je wel de goede beslissing heb genomen, zou het denk ik presies zo doen.
Nu gaan we duimen draaien hoor, dat hij snel weer de oude zal zijn succes donderdag!