Zelfgemaakte grote binnenkooi idee gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Zelfgemaakte grote binnenkooi idee gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:01

Hallo,

Ik heb een groot oppervlak in ons huis beschikbaar voor de konijnen. Ze kunnen hier niet los lopen, omdat ze dan overal aan gaan knagen e.d, dat is dus niet bespreekbaar en gebeurd gewoon niet. Wat wel een optie zou kunnen zijn, is zelf een kooi maken van zeg twee bij twee en hier dan zelf gaas omheen spijkeren. Dan hebben ze dus wel een open bovenkant maar met goed degelijk gaas zouden ze er niet doorheen kunnen komen.

Dan alleen nog de onderbak, daar gaat het mij voornamelijk om. Die bak hoeft niet van heel dik hout te zijn maar het zou wel fijner zijn. Zit er in ieder geval aan te denken om, mocht een dikkere kwaliteit niet haalbaar zijn, twee dunnere te nemen voor de ondergrond, en een degelijke plastice laag tussen deze te spijkeren, voordat ik de twee delen op elkaar leg en vast maak. Krijg je dus een beetje hetzelfde idee van een matras, dan een rubberen mat, en daarna een hoeslaken. Hout is daarintegen wel weer te knagen, dan liever een dik plastic en een extra laag zaagsel, zodat ze het plastic niet interessant genoeg vinden. En dan moeten de zijkanten er nog aan.

Iemand een idee?

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:06

Hoi,

Fijn dat ze zo'n grote ruimte krijgen, hoe veel komen erin, of heb ik daar overheen gelezen?
Mijn hok heeft onderin zo'n grote plastic bak, zo'n onderkant van een bak met tralies erboven, snap je? Als ze nou een beetje zindelijk zijn hoef je er maar 1 in te zetten en anders misschien meerdere naast elkaar. Ik heb dan in het hout een klepje met scharnieren, zodat je die plastic bak er uit kunt trekken vanaf de zijkant. Hoop dat je er wat aan hebt, succes!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:09

Dat is inderdaad wel handig ja. Ik heb net ook nog even op een site van een bouwmarkt gekeken en daar hebben ze ook dikke plastic platen, ik zou die er eventueel nog op kunnen schroeven, wil daar in ieder geval naar kijken.

Het is maar voor twee konijnen, de ruimte is groter dan het hok zal worden dus ik kan er zelf ook lekker omheen lopen, bij zitten en eventueel nog een paar cavia's kwijt in een soortgelijk ander hok, mocht ik willen uitbreiden :o . Ze zitten nu in een kooi van 2.2 m lang maar ze vinden het saai en kunnen ondanks de ruimte die ze hebben toch niet ff tekeer gaan. So why not :D

benangelique

Re: Zelfgemaakte grote binnenkooi idee gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:59

je kan gaan werken met een panelenren. google hier maar eens op. er zijn ook bodems voor te krijgen, maar die kan je zelf ook maken van een stuk bouwzeil met ringen erin.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:24

Of gewoon simpel hout en dan zeil eroverheen plakken, mooi afkitten en klaar is kees :j Zo hebben wij ooit een caviaflat gehad. Of gewoon meubelpanelen (van die wit gelamineerde houtplaten). Die zijn in principe al waterdicht, hoef je alleen af te kitten. Heb je ook in leuke kleurtjes en dessins verkrijgbaar (met een houtnerfje ofzo :P).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:30

gelamineerd is gevaarlijk. als ze daar aan gaan knagen ben je het bokkie want het is een plastic fineerlaag.
als er dan urine in trekt, is je hout krom. bovendien is spaanplaat giftig door de bewerkingen die het ondergaan heeft.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:42

Zeil vind ik idd wel een goeie! Zo duur is dat spul niet, misschien kan je het wel ergens via marktplaats of een 2ehandsspullen winkel halen?
Wij hebben de konijnen op ong evenveel ruimte zitten, ook maar 2 ;). Ze vinden het heerlijk, huppelen vrolijk rond :D. Wij hebben houten planken gehaald, daar gaas tussengetimmerd en dat opgehangen. Mocht je het op de foto willen zien dan kan ik er wel een keer 1 maken :).

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:28

Wij hebben een stuk vloerbedekking gehaald (was over van een rol, €20,-) en daarvan 1,45 bij 2,25 op de grond gelegd. We hebben 2 kleine konijnen. Hok erin (zo'n hok voor buiten met verdieping en trappetje), ren eromheen (50x50 zijn die gedeeltes) en ze hebben het prinsheerlijk hoor! Camera ligt in de auto, als de foto's op de computer staan zal ik ze er wel even op zetten!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:27

Ik zie van jullie allebei heel graag foto's! Die van mij zijn ook maar klein, oortjes zijn nu nog steeds niet langer dan 5 cm en aan de kop te zien zijn het dwergjes, ze waren wat in de groei maar komen nu wat aan dus ik hoop dat ze niet veel groter worden hehe. Ik ga eens googlen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:23

benangelique schreef:
gelamineerd is gevaarlijk. als ze daar aan gaan knagen ben je het bokkie want het is een plastic fineerlaag.
als er dan urine in trekt, is je hout krom. bovendien is spaanplaat giftig door de bewerkingen die het ondergaan heeft.

Ik had geen idee dat dat giftig was! Gelukkig hebben wij nooit echte knagers gehad :)

Nja, weer iets wijzer geworden ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:41

zo zie je maar! :D

ik heb echte slopers, dus vandaar dat we ons flink verdiept hebben in houtsoorten voordat we een hok gingen bouwen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:17

Wij zijn ook aan het nadenken en nu als test hebben we de oude hondenbench aangepast voor konijnenverblijf met verdieping van hout. Omdat deze bench niet zo groot is als we zouden willen staat hun binnen kooi ervoor.

Gaat dit goed dan kijken we of we de grootste maat bench kunnen vinden met 2 deuren om die ook te voorzien van een grotere verdiepingvloer. De zijkanten laag hoger maken met een plank zodat de bodembedekking er niet uit kan. Die zetten we dan in een hoek zodat er nog vloer overblijft om extra te huppelen.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:40

Ik heb een hok gemaakt met die panelen voor in de tuin en een gewoon hok. Het is lastig uit te leggen maar ik heb de bodem van het hok gewoon op de grond staan en de tralies daarvan op de lange zijkant zodat de bodem daarin geschoven is dus het dak van de tralies is dan de achter kant van het hok. Ik heb die panelen extra vast gemaakt zodat het niet los kan als ze uit elkaar schuiven. Ik heb er wel een dak op moeten maken omdat ze er gewoon vrolijk uitsprongen, zelfs een dikke fransehangoor.
Ik heb zeil op de grond liggen. Ik denk dat je niet snapt hoe het precies zit dan maak ik er vanavond wel een foto van.