Welk antivlooienmiddel voor kat???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Welk antivlooienmiddel voor kat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 13:14

Al enkele maanden gebruik ik Promeris om mijn katten te ontvlooien. Tegen de vlooien helpt dit goed, veel beter dan de frontline of de frontlinecombo die ik hiervoor gebruikte. Alleen..... in de loop der tijd kunnen mijn katten er steeds slechter tegen! In het begin was het geen enkel probleem (behalve het bekende proberen te likken), maar beide katten zijn inmiddels 4 tot 5 dagen volledig van slag, en de ene kat heeft nu dus een kale plek in zijn nek zitten...
Dit kan niet de bedoeling zijn, maar wat dan nu wel? Andere middelen die ik tot nu toe geprobeert heb werken gewoon niet voldoende. Wat gebruiken jullie en wat werkt goed? Ter achtergrond informatie nog wel even dit: mijn katten komen buiten, en ik zit in een buurt met veel slecht verzorgde katten. We hebben hier veel last van resistente vlooien, omdat hier gewoon niet of slecht (onregelmatig) onvlooit word.

Dinsdag ga ik met beide monster naar de DA voor hun enting, en daar zal ik zeker dit probleem bespreken, maar misschien hebben jullie vast tips, ideeën of adviezen.

Alvast bedankt!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Welk antivlooienmiddel voor kat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:16

Ik weet niet of het hetzelfde is (onthou niet de merk) maar ik haal pipetten op bij de da en dat doe ik in hun nek.
Werk fantastisch.
Geen stappenplan meer om een pil in de mond te douwen en hopen dat je geen krab krijgt, maar gewoon het in de nek doen als ze eten bv.
Het kan hetzelfde middel zijn als dat jij gebruikt.

*kijkt even*

We geven profender aan de katten.
Ik zou idd even overleggen met de da, profender word ook gewoon verkocht bij de da.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 13:26

Promeris is inderdaad ook een pipetje, op zich ideaal, want mijn ene kat is echt een ramp met pilletjes :D Maar zo zijn die pipetjes ook niet leuk ;(
Profender ken ik niet, die schrijf ik in elk geval op, dan heb ik donderdag in elk geval zelf iets om naar te vragen!! Dank je wel!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:29

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:34

In de dierenartsenpraktijk waar ik stage liep verkochten we Advantage, Promeris en Stronghold. De verschillen zitten hem vooral in de werkzame stoffen, de prijs/kwantiteitverhouding en de stank van het middel, de een stinkt meer dan de ander ;)

Het kan maar zo zijn dat je katten overgevoelig zijn voor een stofje in de Promeris. Frontline werkt steeds midner goed, de vlooien zijn er resistent voor geworden, dus dat zou ik idd niet meer gebruiken.

Verder; goed regelmatig (eens in de vier weken) vlooienmiddel toedienen, alle dieren in huis tegelijk ontvlooien. Heel goed stofzuigen thuis en de stofzuiger afdekken als je hem wegzet. Een oud pipetje vlooienmiddel opzuigen wil ook weleens helpen. Regelmatig kammen kan ook geen kwaad (die blauwe metalen kammetjes hebben ze bij de DA wel) maar is zeker niet afdoende.
Denk erom dat de meeste eitjes in huis zitten, in de tapijten etc. Dus niet op je kat. Daarom moet je ook doorgaan met vlooienbestrijding wanneer je denkt dat je kat al vlovrij is.

Succes ermee :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 13:57

Nou, de katten zijn in elk geval weer netjes geënt en ontwormt. Dierenarts schrok wel toen hij de kale plekken zag, en inmiddels hebben beide heren de boel ook kapot gelikt..... Geen Promeris meer voor hun, maar zover was ik ook al.
In overleg wacht ik nu even met ontvlooien tot deze plekken weg zijn, en dan gaan we eerst advantage proberen. Anders gaan we over op Stronghold. Even proberen welke van de twee het beste werkt.

Voor nu een zalfje meekregen waarmee ik de geirriteerde plekken inwrijf, en word het met een paar dagen niet beter heb ik dexamethason meegekregen. Maar omdat dat best een heftig middel is, wouden we eerst kijken of we het zo onder controle konden krijgen. Het lijkt nu vooral te zijn dat het geirriteerd is, en ze er dus op alle mogelijke en onmogelijke manieren aan proberen te zitten, waardoor ze het in stand houden. En dat moeten we zien te doorbreken. Insmeren vinden ze in elk geval zalig, en dat lijkt de jeuk weg te nemen, dus hopelijk gaat dat lukken!

In elk geval bedankt voor de tips!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:37

Fijn dat je bij de da bent geweest.
Logisch dat ze het heerlijk vinden, weg met de jeuk en speciale aandacht van het baasje ;)
Hopelijk werken de andere vlooienmiddelen wel goed en krijgen ze daar geen reactie op.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:38

Ik gebruik frontline

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:45

de gewone frontline is niet meer goed... de vlooien van tegenwoordig zjn resistent geworden tegen de werkzame stoffen..

advantage is het beste naar mijn mening (en stronghold)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 02:01

Het is inmiddels een vrij bekend gevolg van Promeris ik heb daarom toen ik het had gekregen de dag erna weer terug gebracht.
Ik gebruik alleen nog maar stronghold dat werkt echt perfect!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 02:40

Don_Zhivago schreef:
de gewone frontline is niet meer goed... de vlooien van tegenwoordig zjn resistent geworden tegen de werkzame stoffen..

Deel je advies, echter heb ik een paar maanden geleden hier nog een discussie over gezien op bokt dat dit onzin was.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 02:54

vlooien zijn idd resistent voor frontline, niet meer gebruiken dus! ik gebruik stronghold en ben heel tevreden nooit rare bijwerkingen gehd. stronghold ontwormd ook gelijk alleen niet tegen lintworm

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 02:55

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 02:56

Misschien ligt het qua resistentie aan de regio waarin je woont. Bij de DA had ik regelmatig menen aan de telefoon die zeiden, 'volgens mij werkt mijn vlooienmiddel niet meer' en als je dan doorvroeg bleek dat ze allemaal Frontline gebruikten. Hier in Groningen zou ik dus niemand meer Frontline aanraden.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:16

advantage en frontline gebruik ik afwisselend

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 11:44

Hier word frontline bij de DA ook niet meer verkocht, inderdaad door resistentie. Hier is het zelfs al zo, dat ze zelfs frontline combo vaak terug krijgen, omdat de vlooien zelfs daar al resistent tegen zijn.
Ik gebruik beide middelen in elk geval niet meer, omdat het gewoon niks meer doet. Tja, of het onzin is? Kwestie van je katten kammen terwijl je het middel gebruikt zou ik zeggen. Dan merk je volgens mij snel genoeg of het wel of niet iets doet toch? Overigens hoefde ik niet te kammen om te zien dat het niks deed: Beide katten waren als een idioot aan het rondrennen, krabben en likken omdat ze gek werden van de jeuk na 2 maanden. Ze zaten er gewoon onder!

Beide katten zijn nu eerst weer netjes ontwormt met tabletten zoals elke 3 maanden, en we proberen straks inderdaad de advantage. Bevalt dat goed, gebruiken we dat eerst en blijven we ontwormen met tabletten. Anders gaan we over op Strongholt.

Nou las ik hier iets over die lintworm, hoe zit dat dan precies? Betekend dat dat ik naast stronghold dan ook nog met tabletten zou moeten ontwormen?

Edit: gelukkig worden de kale plekken bij mijn katten al een stuk minder, dus geloof dat we het zo gaan redden!!
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 15-02-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:47

die druppels werkten bij ons eerder altijd goed. Maar vorig jaar zaten ze er een keer allemaal onder, we hebben 3 katten en 1 hond. Toen hebben we frontline gekocht, zon spuitding. Dat helpt super bij ons. Is alleen wel duur en na een keer lees bij ons.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:48

Wij gebruiken advantage voor de katten. Werkt erg goed.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:53

ik denk dat de werking van bv frontline,waar veel vlooien al resistent voor zijn, in sommige streken wel nog goed werken.
Als iedereen in één buurt frontline gebruikt,worden ze daar vlug resistent voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:13

Lalidan schreef:
Nou las ik hier iets over die lintworm, hoe zit dat dan precies? Betekend dat dat ik naast stronghold dan ook nog met tabletten zou moeten ontwormen?

Begreep dat je al om de drie maanden ontwormde? Dan is dat toch goed?
Zelf vidn ik dit erg veel ontwormen is een fikse aanslag op de darmen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:12

Ik ontworm nu om de 3 maanden, maar gebruik nu geen antivlooien middel wat ook meteen ontwormt. Het gaat mij er dus om, dat stel dat ik straks stronhold ga gebruiken, moet ik dan nog apart ontwormen voor lintwormen?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:18

Idd de advantage-pipetten werken erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:16

Lalidan schreef:
Ik ontworm nu om de 3 maanden, maar gebruik nu geen antivlooien middel wat ook meteen ontwormt. Het gaat mij er dus om, dat stel dat ik straks stronhold ga gebruiken, moet ik dan nog apart ontwormen voor lintwormen?

Ik heb geen idee, staat het niet op de verpakking of het ook tegen lintwormen werkt?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:39

strongholt is wel leuk en aardig hoor.. maar vergeet niet dat vlooien de drager zijn van de lintworm.. en juist die pankt de stronghold niet aan..
dus zou je toch moeten ontwormen met een tablet..

Mijn advies:
advantage en milbemax of drontal cat

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:08

Ik gebruik altijd Stronghold en Advantage, wissel het een beetje af :)

Ontwormen gebeurt met milbemax