Oudere hond castreren? wel/niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Oudere hond castreren? wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 22:32

Langzaam aan ben ik me eens aan het orienteren op een andere.nieuwe hond.
Nu kwam ik toevallig vandaag een leuke 4 jarige hond tegen,maar die is nog niet gecastreerd.
Zouden jullie een oudere hond castreren? en waarom wel of niet?

Het is nog niet eens zeker of het dit hondje wel gaat worden hoor,maar sowieso voor de informatie ben ik wel benieuwd.naar de voor en nadelen.
Ik wil namelijk een reutje,en die moet gewoon los op stal kunnen lopen,zonder weg te lopen,en andere honden te willen dekken.Nu is dat per hond verschillend,hoe ze reageren,maar ik vroeg het me toch even af.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:37

Wij hebben een maltezer mannetje, die erg mannelijk was. Over in huis kleine plasjes neer leggen, rijen op onze andere hond. Behoorlijk afstandelijk naar ons, maar erg aanhanklijk naar de andere hond. Hij is 3,5, en wij hebben hem een maand of 1,5 geleden laten castereren. Wij zijn er achteraf verbaast dat dat nu nog zoveel kan veranderen. Hij is erg aanhankelijk naar ons geworden. Plast niet meer in huis, rijd niet meer op onze andere hond.

Dus ja op oudere leeftijd castereren kan echt nog wel nut hebben. Natuurlijk wel afhankelijk van de hond zelf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:40

De hond van mijn ouders is vorig jaar gecastreerd toen hij 6 was. Hij is om medische redenen gecastreerd, hij kreeg last van zijn prostaat en had regelmatig een ontstoken voorhuid.

Als hij dat niet had gehad was hij nooit gecastreerd, we vonden het niet nodig. Hij liep ook nooit weg of iets dergelijks.
Ik merk qua gedrag geen verschil tussen voor en na de castratie, behalve dat hij nu meer wil eten. Het is nooit een 'macho' hond geweest, dus dat is nu niet anders. ;)

Frances

Re: Oudere hond castreren? wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:44

4 jaar is toch nog niet zo oud. Ik denk dat je dan makkelijk kan castreren hoor :) En anders zou je eventueel kunnen overleggen met de dierenarts.. die kan ws meer vertellen over risico's enz.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:45

Ik vind 4 jaar niet oud voor een hond. Eerder een volwassen hond dat een jaar uit de puberteit is (afhankelijk van de hond, ras, karakter ed).
Ik heb 2 reuen gehad waarvan 1 op oudere leeftijd gecastreerd was (7 jaar dacht ik) en de andere was niet gecastreerd.
De hond die niet gecastreerd was liep nooit weg al had hij de mogelijkheid.
De hond die wel gecastreerd was liep wel vaak weg als hij merkte dat een teef in de buurt loops was, vandaar dat hij oa gecastreerd werd.
Idd even overleggen met de da.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 22:47

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Zoals ik al zei,ik weet nog niet eens of het dit hondje gaat worden,maar vroeg het me in het algemeen af.
Natuurlijk is de ene hond de andere niet,en reageren ze allemaal anders op castratie,of gewoon mannelijk blijven.

Ik vraag me alleen af,stel je gaat lekker met een mannelijke reu ;) in de bossen wandelen,die zou je dan niet los kunnen laten omdat je altijd moet opletten of er geen vrouwtje bij komt?
Ik heb namelijk geen zin in pretnestjes en dergelijke.
Ook voor de gezondheid,ik hoor dat het voor teefjes altijd goed is om ze te castreren,geld dat voor reutjes net zo?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:49

Sommige reutjes hoef je niet te castreren als ze geen echte reuen gedrag vertonen als achter de teefjes aangaan, tegen dingen binnenshuis aanplassen, dominantie ed.
Je kan een reu wel loslaten in bos en losloopvelden ed als je hem kent en weet dat hij dat gedrag niet vertoont.
Verder moet je altijd opletten, niet alleen voor dekken maar ook voor agressie ed.

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:51

Wij hebben onze Rottweiler laten castreren toen hij 5 was doordat hij vaak een onstoken voorhuid had en heel dominant was en ook regelmatig in huis pieste.
We hadden dit veel eerder moeten doen want hij is echt een veel liever, aanhankelijk en speels geworden en een stuk minder dominant. Hij kan nog steeds niet samen met andere reutjes (op mijn met 7 maanden oud gecastreerde reu die denkt dat hij een teefje is na) maar nu is hij ook niet meer heel erg vervelend als er een teefje in de buurt loops is.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 22:52

Bedankt voor je reactie,

Dus mocht ik tegen een ongecastreerd reutje aanlopen,kan ik het beste afwachten en kijken hoe hij reageerd,en daarna een beslissing nemen...

Ik zit elke minuut op mijn hotmail te kijken,wil zo graag een mailtje terug... oeps..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:02

Als je een hond koopt dan zou ik zowieso met hem naar de da gaan om het helemaal te laten controleren, dan kun je ook overleggen met de da wat het beste is voor jullie en de hond.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 23:05

Dat is een hele goede tip!!
Bedankt!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:05

Ik ben ook wel benieuwd naar de antwoorden. Wij hebben vorig jaar een 2 jaar ouden jack russel gekocht. De buurman raadde ons castreren af omdat hun hond er heel sloom van was geworden. Maar hij loopt nu steeds vaker weg en onderweg al dat boompje plassen houdt ik ook niet zo van.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:08

Je weet namelijk niet of het medisch misschien beter is enz.
Is het je eerste hond dat je dan neemt?
Laat je op de topic weten als je een leuke hond hebt gevonden die met je mee naar huis zal gaan?

Jack russels kunnen idd slomer worden net als andere rassen van castreren, maar dat ligt ook aan het aard van het beestje.
Als hij vaker wegloopt en ook probeert teven te dekken dan zou ik het overwegen.
Maar tegen bomen aanplassen onderweg; tja het is een reu en ze kunnen dat blijven doen als ze geholpen zijn, misschien wel minder maar het word geen teef dat maar 1 á 2 keer plast op een wandeling.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 23:09

Inderdaad,op internet ben ik aan het zoeken gegaan naar ervaringen,maar ik ben erachter gekomen dat het echt verschilt per hond.

Juist daardoor heb ik er nu wel van opgestoken,dat mocht ik een ongecastreerde reu tegenkomen,die nu al veel wegloopt en veel merkt,dat ik er dan vooral niet van moet uitgaan dat dat weg zal gaan na een eventuele castratie..
Het is echt te verschillend,en het zou jammer zijn als je erop hoopt en het blijkt geen verschil te hebben..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:11

Idd.
Plassen binnenshuis word vaak wel veel minder tot niet, maar markeren buiten blijven ze vaak doen, alleen wat minder.
Maar niet zoals bij een teef.
Iedere hond is anders en reageert anders op dingen en je zal het per individu moeten bekijken.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 23:12

Voor mij is het niet mijn eerste hond, we hebben een tijd geleden onze oude opa in laten slapen.
Nu ben ik aan het rondkijken voor een kleiner model,jack russel,boerenfox,dat idee!

Ik mag dat beweeglijke juist wel,lekker laten ronddartelen op stal,verder lekker de bossen en duinen in!
Tja en dat plassen,onze oude hond was een gecastreerde reu,en die plastte ook tegen elke boom..ik heb er geen last van,hoef mijn poten niet telkens op te tillen :D

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:49

sjanien schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar de antwoorden. Wij hebben vorig jaar een 2 jaar ouden jack russel gekocht. De buurman raadde ons castreren af omdat hun hond er heel sloom van was geworden. Maar hij loopt nu steeds vaker weg en onderweg al dat boompje plassen houdt ik ook niet zo van.

opvoeden? B-)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:13

Onze reu was al 9 toen we hem lieten casteren.
hij woonde eerst bij mijn schoonouders en was altijd bij de dames te buurten.
Toen hij bij ons kwam, heb ik daar meteen een einde aangemaakt.
Ik wil niet dat mijn beesten een ander lastig vallen.
De hond had een uitstekende conditie en de operatie was een eitje.
Hij werd er in omgang een stuk makkelijker van.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:24

4 jaar en dan castreren kan prima hoor! Voor zover hij voor de rest gezond is natuurlijk :). Wel het gewicht in de gaten houden, maar als hij de hele dag over het erf mag huppelen zal dat vast wel goedkomen :D.
Succes!