hond is bang voor kinderen en ik ben zwanger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mychinook

hond is bang voor kinderen en ik ben zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 18:47

na wat gestruin op internet en op bokt toch maar een topic geopend.
wij hebben nu 6 jaar een jack russel. ze heeft toen ze pup was een nare
ervaring opgedaan met een jongetje van 4 jaar. ze was toen geslagen door dat joch.
in de afgelopen jaren heeft ze weinig contact gehad met kinderen en
als ze bijv buiten loopt dan houd ze ze op afstand door te
blaffen als ze in haar buurt komen. sinds een paar maandjes komen er
af en toe kindjes van kennissen van ons over de vloer.
we houden dan iedere x de hond vast aan de riem zodat mocht ze wat
willen proberen dan kunnen we haar terugtrekken.opsluiten heeft geen zin want dan schreeuwt ze de boel bijelkaar.

die kindjes zijn allebei rond de 2 en half jaar en de ouders zijn er dan ook
bij en zeggen wel steeds : niet te dichtbij het hondje
maar we hebben haar nu ook een paar x koekjes laten geven door de kindjes
en dat ging redelijk goed. zolang we goed op haar lichaamstaal letten gaat het wel.
maar ze is echt gewoon bang ze zit eigenlijk steeds
met haar staart naar beneden en als ze haar willen aaien of aanstaren verdedigd ze
zich natuurlijk door van zich af te bijten. ik weet dat wat kinderen vaak doen
zoals op de kop aaien en staren dominant gedrag word gezien door de hond
dus dan is haar reactie wel logisch
maargoed het is nu pas dat we mensen met kinderen in de omgeving hebben die ook
nog is over de vloer komen dus daarom hebben we er eigenlijk nooit eerder iets aangedaan
om van de angst af te komen.(en er zijn niet veel mensen die hun kleine kinderen als
proefkonijn willen geven natuurlijk)

er is nooit echt iets gebeurd want het ging altijd net goed.het was nooit dat ze raak hapte
omdat we het niet zo ver hebben laten komen.

nu is mijn vraag eigenlijk.... ik ben nu ongeveer 2 maanden zwanger en ik ben toch wel bezorgd.
mijn vriend zegt we zien wel hoe ze reageerd als het kindje er is. maar ik wil nu toch gaan bedenken
wat ik kan doen zodat ons kindje niet gebeten gaat worden en we onze hond ook niet weg hoeven
te doen.we hebben haar al 6 jaar en ik vind dat ik het niet kan maken. vorig jaar had ik besloten om een ander huisje voor haar te vinden omdat ze erg ontevreden was in ons vorige huis en dat kwam ook door omstandigheden. ik heb toen niemand kunnen vinden en weet dat het ook erg moeilijk zou worden dus heb ik er ook van af gezien. nu we 3 maanden in het huisje zijn waar we nu wonen gaat het erg goed met haar en heeft ze het echt naar haar zin.

zelf zit ik te denken om haar gewoon een muilkorf om te doen als er kinderen in huis komen en zodra ik ben bevallen dus ook. wie heeft nog meer tips?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:50

meteen op cursus of met een gedragstherapeut gaan samenwerken. Trainen zodat ze straks als je kindje er is er aan gewend is. Op latere leeftijd kunnen Jacks nog steeds goed leren(heb zelf 4 opgevangen Jacks hier zitten die allemaal helemaal bijgedraaid zijn na mishandelingen bij vorige baasjes etc).

Dus: Op cursus.

mychinook

Re: hond is bang voor kinderen en ik ben zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 18:53

ok bedankt voor de tip!!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:02

Ik zou haar niet laten aaien door die kindjes die bij jullie komen, dat is blijkbaar nog te bedreigend voor haar. Het mooiste zou zijn als die kindjes gewoon zouden spelen en haar zouden negeren. dan kan ze ze van een veilige afstand bekijken en aan ze wennen. Maar ik weet ook dat dat lastig is met jonge kinderen :)

Ik was ook bang dat mijn Rottweiler mijn zoontje niet zou accepteren omdat hij ook geen kinderen gewend was. Ik heb hem altijd gewoon erbij gelaten, als ik voedde of als ik de kleine verschoonde. In het begin was hij erg opdringerig, en moest ik hem steeds naar zijn mand sturen. Maar langzaamaan is hij bijgedraaid en nou vindt hij mijn zoontje helemaal geweldig.

Blijf je hond straks aandacht geven als de kleine er is, ga haar niet ergens opsluiten, maar doe wat je altijd al doet met haar. Dan is de kans het kleinst dat ze jaloers wordt.
Voordat je kindje echt gaat kruipen en naar je hond toe kan gaan, ben je wel weer wat maandjes verder en heeft je hond de kans gehad om aan hem/haar te wennen. Natuurlijk blijft het opletten, maar ik zou er nu niet al te krampachtig over gaan doen. Rustig aan elkaar laten wennen en de hond bij je dagelijkse rituelen blijven betrekken.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:03

Ik denk dat je je nu veelste veel focust op die kindjes die in huis komen. Om een voorbeeld ander voorbeeld te geven; Op de oude stal waar ik vroeger stond met mijn paarden hebben ze een 'vuilnisbakkie', een reu van nu 6 jaar. Hond heeft een sociaal te kort met andere honden om het zo maar te zeggen en bazin reageert vrij heftig als ze een andere hond ziet aankomen. Op de hond inpraten waarbij de hond al denkt 'wat zou er aan de hand zijn'. Als ik daar ik huis kom met mijn beagle teefje reageert de hond nieuwsgierig.....vrijwel gelijk wordt er een riem aan de hond gehangen, want stel je voor als hij 'iets' doet. Waarop de hond heeft aangeleerd dat wanneer hij de riem om krijgt de andere hond wellicht 'gevaar' kan zijn.

Je hoeft haar niet op te sluiten, het is tenslotte haar terretorium (waar ze zich wel naar jou regels hoort te gedragen) en zou haar daarmee achter stellen, waardoor ze waarschijnlijk nog meer afkeer van kinderen krijgt. (Lees: die veroorzaken dat zij aan de riem moet/op gesloten moet worden = in haar ogen niet leuk).

Ik denk dat je haar gewoon de tijd moet geven en dat dit wel los loopt. Onze vorige hond had het ook niet op kinderen, terwijl hij een ontzettende schat was met onze oppas kids, want dat was voor hem 'eigen'.

Succes

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:05

Inderdaad, zoals Linda_Arnold zegt, met vreemde kinderen is het toch vaak anders.

Mijn hond vertrouw ik niet met andere kinderen, dat is hij niet gewend. Maar met mijn kindje vindt hij het heel leuk om te spelen. Die hoort ook bij de roedel zeg maar :) Dat verschil is wel heel duidelijk.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 19:40

zeld denk/hoop ik ook dat het anders is als het kindje van mij zelf is. ze ziet het dan opgroeien en alles. en ik ben natuurlijk nzo met die kinderen bezig als ze hier binnen zijn omdat ik echt niet op mijn geweten wilt hebben dat er een 'ongelukje' gebeurd. en opsluiten doe ik ook niet omdat ik weet dat dat ook niet helpt om haar van alles dan af te sluiten. het is best moeilijk om die kindjes te vertellen dat het hondje bang is voor kinderen en zal bijten dus dat ze het hondje moeten negeren. daarom zeggen de ouders dan vaak van pas bij het hondje, hondje AU of hondje bijt of wat dan ook. je merkt wel dat als de kinderen (ze zijn er altijd appart van elkaar) en ze vergeten lucky ff en ze met andere dingen bezig zijn dat lucky er ook rustiger van word en vaak probeerd te slapen op de bank. maar zodra ze weer te dichtbij komen ze zich rot schrikt en dan wilt hapen. ik denk dat ik toch op een cursus ga en verder gewoon kijk hoe alles loopt. nu heb ik wel het idee dat ze iets aan mij merkt.ze ligt steeds op mijn buik de laatste week. bedankt voor de reacties allemaal.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:43

Je moet zorgen dat het juist leuk voor haar kindjes. Laat knderen haar omkopen met voer, zorg dat ze de link krijg , *ow er komt een kind aan dus ik krijg wat lekkers of we gaan wat leuks doen!*

Dat wegtrekken wat je doet werkt juist helemaal verkeerd...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:40

Ik ben ook van mening dat je het verkeerd aanpakt. De hond aanlijnen in huis als er kinderen komen, attendeerd haar er al op dat er iets "anders" is dan anders. Op deze wijze krijgt zij de negatieve aandacht en de kinderen dus de positieve. Het recept voor jalouzie dus. Zoals al eerder gezegd ga er mee naar een gedragstherapeut. Probeer haar in ieder geval gewoon in haar eigen doen te laten als de kids komen, maar hou de kids erbij vandaan. Een Jack Russell kan aanzienlijke schade aanbrengen aan een klein kindje!

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:35

Laika schreef:
Ik ben ook van mening dat je het verkeerd aanpakt. De hond aanlijnen in huis als er kinderen komen, attendeerd haar er al op dat er iets "anders" is dan anders. Op deze wijze krijgt zij de negatieve aandacht en de kinderen dus de positieve. Het recept voor jalouzie dus. Zoals al eerder gezegd ga er mee naar een gedragstherapeut. Probeer haar in ieder geval gewoon in haar eigen doen te laten als de kids komen, maar hou de kids erbij vandaan. Een Jack Russell kan aanzienlijke schade aanbrengen aan een klein kindje!

ik heb niet alles even goed neergezet hier boven kenelijk want ik bedoelde dat het aanlijnen aan de rollijn in het begin was omdat de kinderen ook niet om konden gaan met honden. ik kon haar toen wel los laten maar dan wist ik zeker dat ik 1 van de kinderen meteen naar het ziekenhuis had moeten brengen. het is haar huis en daar kwam opeens een klein hummeltje binnen dus vond ik het niet verandwoord dat ze gewoon los liep terwijl 1 van de kinderen ook rond liep. nu ze er meer aan gewend is en het dochtertje van mijn vriendin er goed mee om gaat durf ik het aan om haar los rond te laten lopen. de laatste x was ik gelukkig net op tijd met haar te pakken want het meisje ging opeens rennen en lucky ging er bijtend achteraan. het ging echt net goed.maar wat hier boven ook gezegt is met het voeren probeer ik ook. als 1 van hun blijft eten dan laat ze bijv hun fruithapje leeglikken als ze klaar zijn.en voorzichtig koekjes geven.
ik ga nu ff kijken of ik een cursus kan vinden.