Poes heeft ziekte..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solaria_Liz

Poes heeft ziekte..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 23:08

Ik heb een poes van 8 maand die sinds kort de Niesziekte heeft. Ik heb de dierenarts opgebelt en die zeiden me dat ze er normaal niets aan doen, maar omdat mijn poes het al zo erg te pakken had, moest ik direct naar ze toe komen.
In de kliniek werd mijn poes helemaal onderzocht en kreeg ze Antibiotica en Koortsremmers mee. Ze had echt 40,5 gr koorts |(
Ze at heel weinig, dronk weinig en al haar energie was verdwenen. Normaal rent ze echt het hele huis rond dus ik begon de drukte wel te missen.
Gelukkig werkte de Medicijnen erg snel en goed. De koorts was verdwenen en ze nieste ook niet meer. Maar nu heeft ze haar hele neus echt kapot ( tot bloedens toe) en kan ze door benauwdheid erg slecht adem halen.
Ik moest vandaag met haar naar de kliniek om rongenfoto's te laten maken van haar longen. Gelukkig was er niets op te zien. :D Alles was in orde op de foto en de DA zei dat ze me weer 2 kuren mee gaf van ieder 10 dagen en dat het daarna beter moest gaan.
Ze dacht dat het Tippy's Slijmvlies was.
Tippy kucht echt heel vaak en als ik haar hoor ademen, krijg ik zelf nog ademhalings problemen. Zo erg klinkt het |(

Wie van jullie heeft ook een kat die de niesziekte heeft gehad en hoelang duurde het voordat het weer voorbij is?

Groetjes

Thats_Me

Re: Poes heeft ziekte..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:18

Pas je wel op niesziekte is erg besmettelijk. Op het dierenasiel zaten ze bij ons altijd in de ziekenboeg afgezonderd van alle andere dieren en werden ze alleen gedaan door de mensen die, die dag de honden verblijven schoon maakten of als aller laatste als alle andere kattenverblijven al gedaan waren om besmetting te voorkomen.

Ik vind het zelf erg sneu om te zien hoe erg het diertje er last van heeft. Inderdaad constant niezen. Zich niet lekker voelen. Snotneus en snot ogen tot ontstoken ogen aan toe. Inderdaad ook regelmatig bloed er bij niesen etc. etc. Hoe lang het duurd is heel afhankelijk van hoe erg het diertje het te pakken heeft.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 23:26

Volgens de DA heeft ze het echt zwaar te pakken..
Mijn andere poes loopt elke keer bij haar in de buurt, maar die heeft echt nergens last van..
Het doet me gewoon pijn om haar zo te zien. Eerst was het echt een energiek diertje dat altijd de hele kamer door rent en nu begint ze zo min mogelijk en lijkt ze bejaard ;(

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:31

Ik heb een babykatje van 6 weken verloren aan niesziekte, de katten van mijn moeder zijn er weer bovenop gekomen (had geen verband met elkaar overigens) na een week of 6. Maar het is idd zeer besmettelijk ja, kan ook overgegeven worden door je schoenzolen en dergelijke.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 23:32

Kunnen andere dieren het ook krijgen??

@ Heino.. Een kitten van 6 weken verliezen door deze ziekte is echt triest ;(

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:34

Geen idee of andere dieren het kunnen krijgen, zou ik ff aan de DA vragen. Ja, beestje was een zwerfkatje en verstoten door zn moeder, later kwamen we er achter dat ie dus niesziekte had en daardoor dus waarschijnlijk verstoten was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:35

Mijn kat van 4 had ook de niesziekte. Dit is na een kuurtje overgegaan. Het tabletje maakte ik elke dag klein en deed het tussen zijn voer. Daarna nooit meer last van gehad! Dat ze er niks aan doen is de reinste onzin, meestal krijg je gewoon een kuurtje mee! Veel sterkte met Tippy, arm beestje.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:36

Tis wel zo dat niesziekte een heel linke ziekte is waar vrij veel katten aan overlijden... vandaar dat ze niet vaak behandelen denk ik :)

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 23:39

mijn poes is ook verstoten door haar moeder op zeer jonge leeftijd. Maar dat komt omdat ze vast zat tussen 2 muren en mams met de rest weg ging... Ik hoop echt dat het snel beter gaat met haar..

Ik heb nu voor de 2e keer een antibiotica kuur en die slikt Tippy ook braaf..
De eerste keer werkte het goed dus ik hoop dat deze er een eind aan maakt ( aan de ziekte dan he )

Toen ik de DA voor de eerste keer opbelde, zei ze dat ze er normaal niets aan doen omdat het zelf over moet gaan..
Maar Tippy was er al erg aan toe, daardoor moest ik meteen naar de kliniek komen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:05

Belangrijkste bij niesziekte is dat je zorgt dat je kat niet gaat uitdrogen en eventueel dwangvoederen zodat ie toch de nodige voedingsstoffen binnen krijgt en ervoor zorgen dat er geen bijkomende infecties optreden.
Niesziekte is ook te voorkomen door de kat te enten, ik zeg niet dat je dit moet doen maar is alleen maar een tip die je vast wel wist. Wel pas enten als poes weer helemaal de oude is!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:14

bij niesziekte krijgen ze vaak blaren in de mond en op de tong deze zijn heel pijnlijk en zorgen er dus voor dat de kat niet wil eten of drinken. het is een virus dus je kan alleen symptoom bestrijden hoe lang het duurt kan verschillen per kat ik hoop dat ze er weer boven op komt!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:16

Niesziekte bestaat uit een hele reeks virussen en bacteriën, de virussen kan je idd niet behandelen maar de bacteriën wel. De belangrijkste bij niesziekte is de chlamydia bacterie en die behandel je dus met de ab ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:31

Niesziekte is wel besmettelijk maar (volgens mij) niet direkt dodelijk. Ons allereerste nestje pleegkittens kreeg ook niesziekte. Met een AB-kuurtje voor moeder en kids en het was zo over. Die kittens waren toen 12 dagen oud.
katteziekte daarintegen is wel dodelijk en ook super besmettelijk. Dat kun je inderdaad doorgeven via schoenzolen en kleding. het virus wat katteziekte veroorzaakt kan ook heel lang aktief blijven, tot wel anderhalf jaar! We hebben zelf een nestje pleeg-kittens in huis gehad die later katteziekte bleken te hebben. het hele huis ontsmet en we dachten dat dat wel genoeg was. Na een half jaar kregen we weer een nestje kittens en binnen een week waren ze ook ziek. Daarna mochten we twee jaar lang geen kittens in huis.
Niesziekte is wel heel naar, maar niet zo rigoreus als katteziekte.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:34

Met kattenziekte is het toch ook zo dat wetenschappers het er niet over eens zijn of je wel of niet in moet enten? Staat mij bij dat sommige katten ziek worden van de inenting daartegen :)

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 08:59

Ik heb 2 van die spuitjes mee gekregen zodat ik haar kan voeren met de hand als ze het zelf niet meer doet.
Maar gelukkig is dat nog niet nodig, want ze eet en drinkt weer beter.

Ze is nog niet geent. Ik had nog nooit van de niesziekte gehoord. Als ik hier eerder van gehoord had, had ik haar maanden geleden al laten enten.
Vanmorgen weer de eerste pillen van beide kuren gegeven.
Ben erg blij dat ze ze goed doorslikt zonder problemen :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:21

Zithromax is een erg goed middel bij niesziekte.

Ik weet niet of het bij jou dierenarts te krijgen is het is namelijk een humaan middel, maar heb veeeel geprobeerd maar niks werkt zo goed als zithromax :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:59

@ sheela, als niesziekte niet behandeld wordt kan het zeker wel dodelijk zijn omdat de kat uitdroogt wanneer het niet meer goed eet/drinkt. Verder kan de kat ook longontsteking krijgen en hieraan overlijden. Maar het is zo dat mensen meestal op tijd zijn met het behandelen van niesziekte en hierdoor is de kans op sterfte ook kleiner. De virussen die niesziekte veroorzaken overleven maar vaak kort in de buitenwereld en daardoor dus minder lang besmettelijk.

Bij kattenziekte (een totaal andere ziekte dus) is het zo dat de afweer onder andere wordt aangetast en dat daardoor de witte bloedcellen doodgaan. En weinig / geen afweer betekent dus zeer gevoelig zijn voor ziekte. Daarnaast wordt het darmslijmvlies zo aangetast dat bacteriën uit de darm heel makkelijk het lichaam binnendringen. Gelukkig heeft de kat van de TS dit niet en is niesziekte over het algemee vrij goed te behandelen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:13

Je kunt haar ook laten stomen, komen de snottebellen een beetje los :)

Wij hebben vorig jaar een kitten met niesziekte gevonden op de camping waar we zaten, dus toen moesten we geimproviseerd stomen (poes in reismandje, bak heet water met Dampo ervoor, tunnel maken van handdoek en dan 3x per dag), maar je kunt je kat ook gewoon meenemen de badkamer in als je gaat douchen.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 17:09

hmm.. dat stomen is een idee... Lukt dat gewoon als ik haar echt in de badkamer zet als ik aan het douchen ben? OF moet ik verder nog iets gebruiken?

@ AngelofLove, Zo te lezen mag ik erg blij zijn dat Tippy de Kattenziekte niet heeft. De info die je erover gegeven heeft, is erg interesant!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:59

@ Happy_Liz, hoe is het nu met je katje?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 20:51

haar neusje is gelukkig niet zo kapot meer... En voor de rest nog het zelfde.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:56

Mijn DA heeft ons aangeraden om Bloempje gewoon mee te nemen de badkamer in tijdens het douchen, is genoeg :j

En met je andere kat gewoon even opletten. Zorgen dat ze geen 'slijmvliescontact' hebben (dus niet neuzen etc.).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:58

ik heb ook ervaring met niesziek katjes
we zijn een aantal jaar geleden ontzettend veel katten verloren aan niesziekte.
1tje heeft het overleeft: neuseltje!
uhhh rare naam? noujaa beestje was nog steeds altijd verkouden, en rook helemaal niets!
en doordat je hem altijd door zn neus hoorde snotteren heette die neuseltje!

maar het is absoluut heel erg moeilijk, vooral omdat het vreselijk besmettelijk is...en jonge katten heel gevoelig er voor zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:59

Is je andere kat ook niet geënt?
Als ze straks beter is zou ik ze goed inlaten enten allebei.Had je jezelf en de kat veel ellende bespaard.Niesziekte kan trouwens wel dodelijk zijn.
Wat je ook kan doen is verdampertjes nee zetten met eucalyptus olie.Wij hebben een papagaai met bronchitus,daar doe ik dat ook voor

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:45

Toch blijf ik erbij dat als je er zorgvuldig mee omgaat het wel meevalt, maar dat is mijn ervaring. En als er op tijd wordt ingegrepen dan zal het niet snel dodelijk zijn.

Wij hebben Bloempje dus vorig jaar gevonden in Frankrijk, niesziekte en volgens de DA daar meer dood dan levend met de woorden: 'ik hoop echt voor jullie dat ze het haalt'.
Eigenlijk zat ik er niet zo op te wachten om haar mee naar huis te nemen, want mijn eigen katten (ik had er toen 2) hadden alleen de basisentingen gehad in hun jonge jaren en 2 weken na onze vakantie zou er een kitten bij komen (hadden we al voor onze vakantie gereserveerd).

Toch is iedereen prima die periode doorgekomen. We hebben alles een tijdje gescheiden gehouden (allemaal binnenkatten), de kittens laten enten en de hele bups bij elkaar gegooid *op hoop van zegen*, nooit meer een snotterende kat gehad.