hondje waarschijnlijk artrose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamara16

hondje waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:48

Sommige hebben mijn topic nog wel gezien dat ik vertelde over onze nieuwe aanwinst
een lieve fransbulldog teefje van 3 a 4 jaar oud.
nou begon het zo'n 2weken geleden,elke keer als ze wakker werd
liep ze wat kreupel en dat duurde dan zo'n 15 min, daarna liep ze weer goed.
Dit gebeurde bijna elke dag weer, we konden niks vinden in de voetzooltjes of daar tussen.

afgelopen zaterdag was het helemaal erg,veel slikken en heeft ongeveer een halfuur tot een uur geduurd voordat ze weer wat normaal liep.
ik heb toen de DA gebeld en die zei: zet maar even in de soda/biotex, maar dat hielp na ons idee niet.

Nu moest ze gisteren toch naar de DA voor haar entingen en we hebben toen gelijk maar gevraagd over het pootje, zij kon verder niks vinden,geen breukjes,geen scheurtjes,ze gaf ook helemaal geen pijnreactie.
Zei vertelde toen dat zoals wij het vertelde het wel eens artrose kon zijn ;( , als we het zeker wouden weten konden we wel een rontgenfoto laten maken,maar dat is voor ons nog een beetje prijzig.
Heb nu gewrichts snoepjes van de dierenwinkel mee genomen,die moeten helpen haar spieren en gewrichten soepel te houden.

Normaal gesproken is het zo dat artrose niet na 2 weken komt opzetten? we hebben haar nu 2 maand
wij denken dat ze het dus daar ook al had,omdat het niet zo snel kan ontstaan volgens mij?

meer mensen die hier ervaring mee hebben?
ik hoor ze graag

alvast bedankt,
groetjes tamara

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:01

Heej tamara :)

wat sneu dat je hondje mischien atrose heeft ....
Atrose kan komen door een trauma (ongeluk ) of door erfelijke afwijkingen zoals bijvoorbeeld HD.
Atrose is een gewrichtslijtage .
dingen die je er aan kan doen om je hond het zo fijn mogenlijk te maken zijn .
Gedoseerd bewegen
afvallen ( maar jou hondje is al niet zo dik , dus dat lijkt me sterk )
pijnstillers
fysiotherapie
voedingsuplementen geven

als je nog vragen hebt hoor ik het wel , we hebben net namelijk een toetse gehad over atrose enz :P

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:25

bedankt voor je reactie ilse,
handig zo'n toets ;)
nee mijn hondje hoeft niet af te vallen nee, ze krijgt nu snoepjes die helpen om de spieren/gewrichten soepel te houden.
alleen het is niet zo dat ze het al die tijd al had zolang ze nu bij ons is, het is begonnen nadat ze haar eerste enting heeft gehad.
En we konden wel een rontgenfoto laten maken,maar daarvoor moet ik eerst maar ff sparen

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:36

Mijn Duitser Herder heeft ook artrose. Ze krijgt daarvoor dagelijks het medicijn Metacam en daar doet ze het goed op. Dat is echter wel redelijk prijzig.
In tegenstelling tot hetgeen xxSultanxx hiervoor zegt, adviseert mijn dierenarts met klem mijn hond juist wel voldoende te laten bewegen!!

tamara16

Re: hondje waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:38

ik ga 3 a 4 keer per dag een halfuurtje met haar naar buiten,ze vindt het overigens heerlijk om te lopen en lekker te rennen.
dus ze krijgt wel voldoende beweging.
Maar we weten niet 100% zeker dat het artrose is,de DA vermoede het door ons verhaal.
Alleen vreemd dat het naar haar 1e enting begonnen is

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:41

Ik zou toch niet bezuinigen op de foto's . Ik zou willen weten wat er aan de hand is.
Misschien heeft ze (jeugd)reuma , of een andere ontstekingsvorm aan de gewrichten.
Nu kan je wellicht nog schade beperken door medicatie, die snoepjes geloof ik niet zo in. Ik zou dan eerder Glucosamine voeren en hoog kwaliteitsvoer.

Heb je de fokker al gebeld?
Wat zei die ervan?
Zijn de ouderdieren getest op de verschillende afwijkingen ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:44

Acupunctuur werkt ook erg goed maar zeker ook voor de pijn.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:45

in deze snoepjes zit ook glucosamine en als voer geef ik haar select gold uit de dierenwinkel (de goedkopere variant van RC,wordt er gezegt)
Het nadeel is, ze komt niet bij een fokker weg, we hebben haar via marktplaats bij particulieren weggehaald.
Dit is ook erg raar gegaan,we moesten zo snel mogelijk weer weg en vervolgens hebben ze ook niet meer op mijn mail gereageerd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:47

Oh ok dat is jammer, dus je hebt geen papieren oid erbij?
Anders kon je altijd de fokker raadplegen, die zijn altijd blij asl ze feedback krijgen ookal is het in dit geval minder leuk nieuws.

Ook hadden ze advies kunnen geven mbt de kreupelheid.

Ikzelf denk aan artrose of reuma. Onze bouvier is oud geworden op glucosamine (gewoon die voor mensen bedoeld is van de kruidvat) en op de slechte dagen een asperientje.
Beestje is 16 jaar geworden.
Ze had ook al een aantal jaren erge reuma/artrose.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:53

nee er zitten inderdaad ook geen papieren bij,die mensen hebben haar 3 jaar gehad.
wel jammer ja,maar niks aan te doen.
mooie leeftijd voor een bouvier met reuma/artrose ;)
wat kost die glucosamine bij het kruidvat?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:54

Oeh geen idee, niet veel in elk geval.
Pooky kreeg een pil per dag, met wat vlees, vrat ze hem zo op :D

Je zag duidelijk verschil als we stopten met de gluco.
Dus kreeg ze dagelijks een pil, en kruidvat is zowiezo niet duur in vergelijking met de andere merken supplementen.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 14:00

oke bedankt voor je tip
zal van de week eens kijken
overigens liep ze vanmorgen niet kreupel na een goeie nachtrust :D

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:28

crossmonster schreef:
Oh ok dat is jammer, dus je hebt geen papieren oid erbij?
Anders kon je altijd de fokker raadplegen, die zijn altijd blij asl ze feedback krijgen ookal is het in dit geval minder leuk nieuws.

Ook hadden ze advies kunnen geven mbt de kreupelheid.

Ikzelf denk aan artrose of reuma. Onze bouvier is oud geworden op glucosamine (gewoon die voor mensen bedoeld is van de kruidvat) en op de slechte dagen een asperientje.
Beestje is 16 jaar geworden.
Ze had ook al een aantal jaren erge reuma/artrose.

een hond een asprintje geven is niet goed .
voor een kat is een asprintje nog gevaarlijker ...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:36

Asperine mocht van onze vet wel gewoon Ibuprofen oid mocht niet.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:43

ons word geleerd dat je honden en katten nooit asprine mag geven ...
voor een hond duurd het 7,5 uur voordat een half asprintje weer uit het lichaam is ...
bij een kat zelf 44,5 uur .
het geeft bij katten beschadigingen en het uiteenvallen van rode bloedcellen , waardoor de rode bloedcellen hun werk niet meer goed kunnen doen ( het transporteren van zuurstof naar cellen )
wat er precies met de hond gebeurd weet ik niet ,maar het is zkker niet goed .
asprintjes zijn voor de mens , voor dieren heb je geregisteerde medicatie :)

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:20

ik zal de hond ook geen asprine geven,ze heeft overigens vandaag vrij weinig gekreupelt naar haar rustperiode :D
ben ik wel weer blij om, ook voor haar zelf

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:52

Volgens mijn dierenarts is Aspirine zeer slecht voor een hond, maar kan een Paracetamolletje geen kwaad...

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:58

Mijn hond had precies hetzelfde als jij beschrijft, ik heb wel foto's laten maken, en ze heeft idd lichte atrose bij haar polsen. We zijn inmiddels 2 jaar verder, en ze doet het super, ik geef haar op advies van de dierenarts glucasec (kost me zo'n 30 euro per maand) maar ze heeft geen dag meer mank gelopen.
Ook natuurlijk gedosseert beweging geven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:49

mijn overleden rottweiler had ook artrose en die heb ik lange tijd op glucosamine gehad ,en die heeft daar nog wel wat jaren op rondgehobbeld..

maar nu weet ik het niet meer,dacht dat paracetamol juist wel schadelijk was bij honden,dus ik geef weleens een brufen,omdat dat weer minder schadelijk kan zijn,maar vond net dit:

Paracetamol kan heel giftig zijn voor honden,er is totaal geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de veilige dosering voor honden.
Het Nationaalvergiftigingsinformatiecentrum heeft al verscheidene dodelijk verlopende gevallen van honden met paracetamol gehad. Geef je paracetamol aan een kat dan gaat de kat zeker dood omdat de lever van de kat de paracetamol omzet in een giftige stof die de rode bloedcellen laat uiteenvallen, dit is ook het geval geweest bij enkele honden.
Nerofen of ook wel ibuprofen kan aan honden gegeven worden maar de dosering komt heel precies, omdat de veilige doseringsmarge heel klein is. Nooit ibuprofen aan katten geven.
Aspirine (acetylsalicylzuur) kan aan honden gegeven worden maar net als bij mensen remt het de bloedstolling via de bloedplaatjes. Nooit aan de kat geven,zeer giftig!

alhoewel ik een rottweiler en een herder ken die jaren lang elke dag een paracetamol kregen en daar helemaal geen last van hebben gehad??

iemand die weet wat nu wel mag?

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 19:54

oke dan, ik heb nu snoepjes waar glucosamine in zit en die schijnen ook te werken.
ze heeft gister en vandaag amper gekreupelt,heel licht maar en daar ben ik blij om.
ze geeft ook nog gekke buien genoeg om ff lekker een klein stukje (50 m) te rennen, hier denken wij echter wel om.
wat me wel opvalt is dat er veel mensen zijn die honden hebben of honden kennen met artrose.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:03

Ik sluit me even aan bij dit topic voor ideeën en tips. Mijn hondje van bijna 14 heeft namelijk ook artrose in zijn schoudergewricht. De laatste tijd is het zo erg dat ik me af vraag of het nog te doen is. Als hij eenmaal loopt overdag dan gaat het wel en over de pijn smorgens komt hij ook wel heen. Maar savonds...dan kan hij amper lopen ;( Hij krijgt Mobility Support van Eukeniba, dat is speciaal voor gewrichten. Daar heeft hij het lang goed op gedaan. Nu wat minder. Wellicht dat ik glucosamine van de kruitvat ga proberen.

Weet iemand of je een hond ook Adequaninjecties kan geven net als paarden? Mijn 5 jarige met arthrose doet het daar namelijk goed op.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:49

Onze oude kat van 18 jaar heeft ook artrose. Ze krijgt daarvoor AtroFlex (glucosamine met MSM). Dat is een vloeibare vorm voor mensen van de Tuinen. Werkt super. Ze is weer veel mobieler +:)+

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:09

Mijn dierenarts raadde ook glucosamine van de Tuinen aan. Al mocht ik het eigenlijk niet verder vertellen. Maar hij zegt je bent gek als je die voor honden koopt, want die van de Tuinen is veel goedkoper 8-)

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:29

Precies. En voor honden is het vaak in pilvorm, terwijl dit vloeibaar is. Een kat is maar klein, dus ze krijgt een theelpeltje per dag door wat vla of melk. Ze vindt het heerlijk en laat haar brokjes ervoor staan. Eerst haar Gluco :D