poezenfluisteraar????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

poezenfluisteraar????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:48

ik heb een kater van 7 jaar waar ik niet meer weet wat ik ermee moet... :n toen hij klein was heeft hij wat vervelends meegemaakt en sindsdien is hij erg schrikachtig. hij wast zich overmatig waardoor zijn vacht erg dun is , eet als een bouwvakker en is er ook erg op gefixeert maar is toch erg mager, is erg zenuwachtig en stresserig. de dierenarts kan na meerdere verzoeken niets vinden op mijn verzoek heb ik pretnison gekregen tegen de jeuk die hij mss ook heeft ( wast kont stuk maar heeft volgens de arts geen vlooien of wormen) en dit hielp super maar dat mocht ik niet blijven geven dus nu ik er weer mee gestopt ben is het gewoon weer terug en hij heeft een pilletje gekregen wat psychishe ( of hoe je dat ook schrijft :D ) wat rustiger zou maken ( imipramini) omdat ik het idee heb dat er gewoon geestelijk iets met m is, trauma ofzo. het ging op een gegeven moment (voor de medicijnen) wel wat beter maar toen is er ingebroken en daar is hij weer helemaal van de reutel van geraakt. is er mss iemand op bokt die door middel van een foto met mijn kat kan "praten"/gedachten lezen om te zien of er iets is wat ik kan doen om zijn leven wat te vergemakkelijken...

alvast bedankt

Mist

Re: poezenfluisteraar????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:59

kan van alles zijn van terroriserende buurtkater...tot juist het gemis van een maatje.

Zo ging 1 van mijn katten (ondanks kattenmaatjes genoeg) zich overmatig likken (waardoor hij kale plekken kreeg) door het laten inslapen van de hond waar hij mee was opgegroeid- enige wat hielp was een andere hond, toen was het over.

Kijk erg uit met het geven van prednisolon, het legt het immuumsysteem stil !

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:08

ik heb meerdere katten maar hij was al zo vanaf kitten heb ook feliway geprobeerd maar dat hielp niet, buiten komt ie niet echt. bedankt voor de tip van de prednison( neem aan dat dat hetzelfde is?) dacht er juist over om nog een x zo'n kuur te vragen :o

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:32

Is er ook aan een vlooien allergie gedacht ? (het hoeft er maar 1 te zijn die dit soort reacties veroorzaakt !)

Prednison/prednisolon wordt vaak gebruikt als ze allergische reacties vermoeden....maar dan liever eerst de oorzaak uitsluiten. Prednisolon is echt een laatste redmiddel omdat het niet alleen de allergische reactie tegenhoudt, maar ook de algemene afweer tegen ziektes.

Bij een oude kat heb je vaak geen keus, maar jouw kat is nog lang niet oud ! ( in mijn ogen dan :D aangezien ze hier pas ruim na 15 jaar binnenkomen ;) )

edit: deze toevoeging: is er pas iets gewijzigd in de "gezinssamenstelling" een kat dood gegaan of bijgekomen ?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:39

Wast hij zich op bepaalde ogenblikken, of heel de dag door?
Ik bedoel rond etenstijd, wanneer je net thuis bent, wanneer de schemering valt... als je een vast ogenblik kan ontdekken, kan het stress zijn, is het echter de hele dag door, zou ik eerder denken aan de één of andere huidziekte of allergie.

Ik weet trouwens niet welke voeding je geeft, maar soms kan dat ook een invloed hebben.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:18

nee, niets veranderd in samenstelling van gezin en zoals ik al zei hij doet dit al zijn hele leven dus niet opeens. vlooienallergie is idd aan gedacht maar dierenarts kon al de keren niets vinden en al zou dat er los van staan hoe verklaren we dan de rest van de symptomen... hij wast zich idd de hele dag door heeft daardoor ook veel haarbalen en "vlokken"haar liggen er overal. volgens de da is het geen allergie of huidziekte en heeft t te maken met zijn stress. heb ook verschillende soorten voer geprobeerd maar maakte geen verschil.door het verleden heb ik het idee dat ie toch iets van een trauma heeft. zat wel te lezen over schildklier problemen weet iemand hier iets meer van?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:34

hmm... dan zou hij ofwel heel de dag moet geconfronteerd worden met die stress veroorzaker, ofwel heeft hij inderdaad ergens een trauma opgelopen. Hij kan altijd nog iets onder de leden hebben, maar ik vermoed dat je dierenarts het dier al helemaal binnenste buiten gedraaid heeft.

Heb je enig idee wat er met hem kan gebeurd zijn toen hij klein was?
Je zegt dat hij iets vervelends heeft mee gemaakt?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 10:08

ja, ik werkte toen nog op de manege en woonde boven de stallen. ik ging toen een weekend weg en mijn baas vroeg of zijn vrienden dan in het appartement mochten. ik had dit liever niet maar heb toch toegestaan. mijn vriendin was erbij en had de klapdeuren die op het erf uitkeken open staan. spinner was toen nog maar 4 maanden ofzo denk ik. hun kind vond t toen erg grappig om met een vlaggetje als een gek achter hem aan te jagen terwijl de ouders er niets van zeiden, mijn vriendin probeerden m nog te stoppen maar hij luisterde niet en toen is spinner van 1 hoog uit t raam gesprongen van angst. ze hebben m toen overal moeten zoeken en m uiteindelijk tussen een paar kuil balen in gevonden ( kwam toen nog niet buiten) daarna was t een andere kat ;( en later dus nog een keer ingebroken terwijl ik thuis was en de dader dus ook betrapte, dit heeft m ook een hoop stress gegeven ( geschreeuw en mij in paniek en super kwaad horen) ook dit heeft m erg aangegrepen volgens mij...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:13

arm ding... is inderdaad niet niks. Reageert hij nu nog steeds op vlaggetjes?
Misschien is het een optie om hem te laten inzien dat die monster-vlaggetjes helemaal niet meer zo gevaarlijk zijn? Laat hem er opnieuw rustig mee kennis maken. Gooi ergens eens een vlaggetje neer en kijk hoe hij er op reageert. Als hij het angstig uit de weg gaat, laat het dan gewoon liggen, besteed er zelf geen aandacht aan. Na een periode zou hij dan het ding gewoon moeten zijn (kan een paar weken duren in extreme gevallen). Dan kan je het eens verplaatsen. Hij zal er waarschijnlijk weer net zo angstig voor zijn, maar de gewenningsperiode zal korter zijn. Zo verplaats je het een aantal keer, tot die gewenningsperiode zo goed als nihil is.
Probeer dan eens om het vlaggetje naast zijn voerbak te leggen. als hij op zijn gemak eet, kan je de volgende stap zetten.
Dan laat je het vlaggetje eens bewegen (hang het in de wind of voor een ventilatortje), en weer van voor af aan beginnen.

Zo bouw je steeds op, en gaat hij over zijn angst van de vlaggetjes heen, en met een beetje geluk raakt hij op die manier ook over zijn trauma.
Als hij geen angst heeft voor vlaggetjes, maar kleine kinderen, kan je exact op dezelfde manier te werk gaan, maar dan met een rustig kindje. Laat het kindje regelmatig over de vloer komen, zonder dat hij de kat aandacht geeft, tot je kat er aan gewoon is. en laat dan lichtjes aan het kind aandacht geven aan de kat. Laat het kind eens een brokje voer smijten, of eens vriendelijk om de kat roepen. Als dit zonder stress gaat, kan je beginnen met kleine korte aanrakingen, en ook op die manier opbouwen.

Je kan je kat zo van alle angsten afhelpen.
Als je merkt dat je te vlug een volgende stap gezet hebt, gewoon een stap terug zetten of herbeginnen.

Om te ondersteun kan je iets zoals Feliway gebruiken... alleen heb je dat al eens gebruikt en dat bleek niet te werken, toch? er bestaat ook een andere, namelijk Felifriend. volgens mij werkt dat met andere feromonen. het zou kunnen dat die dan wel een effect hebben.

Die gewenningsmethode is wel enkel van toepassing als het echt ten gevolge van een trauma of een angst is. Als hij gewoon pure stress heeft, die niet gelinkt is aan het trauma, dan kan je hem laten wennen aan alles wat je wil, maar het zal niet helpen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:00

heb t vlaggetje even geprobeerd maar hij is er niet bang voor :Y) wel zenuwachtig maar dat is ie dus met alles. verder heb ik zelf een kind waar hij ook niet echt angstig voor is, houd er wel in de gaten maar rent niet weg ofzo als ze wil aaien. feliway idd geprobeerd maar hielp niet echt zal eens info zoeken voor dat andere ;) bedankt voor je meedenken maar ben bang dat t altijd een raadsel kat zal blijven :(:)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:53

Feliway is meer om sproeiende katten te laten stoppen (kat-weg)

Felifriend is meer om de angst bij een kat weg te halen (kat-vriend)

Het kan wel zijn dat je een tijdje moet zoeken naar Felifriend. Iedere DA kent ondertussen Feliway, maar Felifriend hebben ze vaak nog nooit van gehoord.

edit: ik zeg het niet helemaal juist denk ik... Feliway is niet zo zeer om katten weg te jagen, maar om katten een thuis gevoel te geven. Felifriend is er om in angst situaties de rust terug te laten komen, om meer tot rust te komen bij nieuwere situaties. Het remt dus vooral de angst-prikkels.

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:18

Klinkt een beetje als een van de buurtkatten. Deze poes komt, of kwam eigenlijk, heel vaak bij ons en nog wat huizen op bezoek. Zij is ook zenuwachtig en stresserig, eet als een bootwerker, maar weer niet schrikachtig. Ook krapt ze heel veel, en is een paar keer per jaar echt kaal op de buik en sommige plekken op de rug en bij het bandje. Omdat het niet mijn kat is weet ik niet precies hoe of wat, maar bij deze kat klopt er ook iets niet. Afgelopen zomer was het zelfs zo erg dat een plek onder het bandje open was en wilde niet meer helen. Ze hebben haar toen geopereerd. Vanaf die tijd houden ze haar veel meer binnen. Soms komt ze wel eens langs als ze buiten mag, en ze ziet er nu een stuk beter uit. Ze kan niet meer dag en nacht buiten struinen (dit was bij haar ook een soort gestrest gedrag, dag en nacht door weer en wind buiten), en dat doet haar blijkbaar goed. Maar ja, bij jou is ie niet buiten, dus dat gaat niet op. Wil hij wel naar buiten, of is ie daar te bang voor?
Is er wel eens naar hormoonhuishouding oid gekeken?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:11

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:17

mager heel veel eten en weinig vacht klinkt toch ook wel een beetje als een schildklier probleem.. hoeft niet natuurlijk maar is er wel eens bloedonderzoek gedaan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:03

bach bloesem therapie al geprobeerd? Een reading kun je laten doen via bijv. www.stal-danae.nl (doen ook Bach) maar heeft wachtlijst en beginnen pas 1 mrt weer volgens site

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 14:04

bedankt voor alle tips!