Citaat:Lammeren de fles geven is mooi werk, een professionele schapenhouder is er echter veel tijd mee kwijt. Daarom biedt de familie Hoogendoorn in Oudenhoorn leplammeren te koop aan.
Tien euro vraagt de familie Hoogendoorn voor een leplam. Liefhebbers die één of enkele lammeren kopen, krijgen informatie over het grootbrengen van de dieren. “Melkpoeder voor lammeren en na twee weken lammerbiks”, adviseert Nelly Hoogendoorn. “En vervolgens natuurlijk voldoende hooi.”
20 schapen hebben al gelammerd, vijftig volgen er de komende week. Daarna nog eens dertig. Er zijn al vijf lammetjes geplaatst. “En ik heb hier nog een hele lijst aan adressen voor de komende dieren”, vertelt Hoogendoorn.
De dieren zijn populair. Een advertentie op Marktplaats leverde zelfs geïnteresseerden uit Brabant en Duitsland op. Hoogendoorn heeft adressen genoeg, wanneer zich meer geïnteresseerden melden verwijst ze hen door naar een schapenhouder in de buurt. “Wie een lammetje wil kan natuurlijk ook informeren bij een schapenhouder in de buurt”, adviseert ze geïnteresseerden die verder weg wonen.
Wie graag lammeren grootbrengt maar eigenlijk geen plaats heeft voor lammeren, kan de volgroeide dieren gewoon terugbrengen. Meestal gaat het echter om hobbyhouders met een dierenweitje die er graag één of meerdere lammetjes bij willen, zegt Hoogendoorn.
Dieren die met de fles zijn grootgebracht zijn net zo gezond als andere schapen. Wel kampen ze met een gebrek aan opvoeding. Ze zijn erg tam, om niet te zeggen brutaal. “Een lammetje dat uit de wei breekt, wordt teruggeroepen door z’n moeder”, legt Hoogendoorn uit. “Een lammetje zonder moeder zal dus veel eerder uitbreken. Bij mij hebben ze soms zelfs de rozen uit de tuin opgeknabbeld.”
http://www.levendehave.nl
Goh, ik wist helemaal niet dat dit werd gedaan

Maar zou dit niet voor nieuwe rages gaan zorgen? Lammetjes zijn schattig, maar er gaat wel veel werk in zitten.
Al met al vind ik het toch raar