Amputatie (deel) van de p*nis van kater - bij blaasgruis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Amputatie (deel) van de p*nis van kater - bij blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 21:01

Mij katertje van drie jaar oud is gisteren voor de tweede keer naar de DA geweest wegens plasproblemen. Hij doet z'n best maar er komt niks uit. Het probleem is blaasgruis en specifiek twee steentjes in de plasbuis die er niet uitwillen, ook niet met een katheter en een infuus. Nu stelde de DA een operatie voor waabij (een deel van) de p*nis van mijn kater wordt geamputeerd, waarmee de nauwe plasbuis ook wordt weggehaald. Zoals ik het snap wordt dus feitelijk van mijn kater een poes gemaakt.

Ik vind het eerlijk gezegd best een heftige operatie en ik vraag me af of er hier mensen zijn die zo'n operatie hebben laten uitvoeren bij hun kat en wat jullie ervaring met deze operatie is. Hoe ging het daarna, geen problemen meer of toch wel en zo ja wat voor problemen?

050206051012

Re: Amputatie (deel) van de p*nis van kater - bij blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:03

Mijn kater is afgelopen maandag overleden omdat hij het nét niet meer redde... Mijn advies: DOEN!!

Mijn eigen DA zei dat het wel kan dat ze urine gaan lekken langs hun achterpoten en daardoor eczeem kunnen ontwikkelen, maar ik had zoiets van 'dat is van latere zorg'.

Doe voor je dier wat je kunt, de mijne heeft een hele oneerlijke en pijnlijke strijd geleverd en heeft het voor mijn ogen op moeten geven.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:17

Ik heb afgelopen jaren bij twee katers deze operatie moeten laten doen, en geheel zonder problemen. Uiteraard is het een risico-operatie maar bij onze katers was er geen keuze en bij die van jou naar mijn idee ook niet. Dus zeker doen naar mijn mening.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:40

De kat van een vriendin is ook als jongetje geboren en gaat alweer jaren door het leven als meisje!
Super leuke kat, niks mis mee hoor!!
Operatie is best meegevallen!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:38

Bij mijn hond hebben ze ook even gedacht aan deze operatie. Bij hem kon het uiteindelijk anders verholpen worden.

Het schijnt dat ze het heel snel oppakken en zelf weinig last van hebben.

Zeker omdat jouw kat nog zo jong is zou ik het proberen.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:42

Toevallig is dit vorige week bij de kat van de buren gebeurd. Ik zal eens vragen hoe het nu gaat met hem/haar ;)

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:18

Dit heb ik ook laten doen met mijn kat.

Hij is in totaal 4 x geopereerd aan blaasgruis.Hij heeft 3 x een katether gehad en de 4e x zijn penis geamputeerd.Na deze operatie heeft het 3 weken geduurd voor het weer fout ging.Weer terug naar de da.Hij ging hem onderzoeken en heeft hem onder narcose gebracht zodat hij goed kon kijken zonder mijn kat pijn te doen.

Na een kwartier tot halfuur kwam de da naar me toe en zei dat hij het nog 1 keer wilde proberen om het weer op te rekken.Toen heb ik besloten dat ik dat niet wilde.Hij had al genoeg geleden en heb hem laten inslapen.Hij heeft helaas maar 2,5 jaar mogen worden.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:49

Ik heb een aantal keer geassisteerd bij dit soort operaties, opzich valt de hele ingreep mee (in vergelijking met andere operaties zoals castraties).
Eenmaal uit de narcose zijn de patienten er meestal direct heel wat beter aan toe. De druk op de blaas is weg. De pijn in de plasbuis is er nog wel (nu vooral door de operatie). Maar hiervoor krijgen de ex-( ;) )katers altijd pijnstillers.
Mijn advies: (vooral als er niks anders meer mogelijk is) ook DOEN!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:05

Wij hebben het bij onze kater ook laten doen. Hij zat ook verstopt en kon echt niet meer plassen.

De operatie is goed gegaan, maar helaas is hij enkele dagen na de operatie overleden aan een hartstilstand ;( Missen hem nog steeds en het is nu bijna 2 jaar geleden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:10

Wij voeren deze operatie regelmatig uit op de kliniek....mijn advies, zeker doen!

Wat Sjukke ook zegt, de OK zelf valt wel mee...en het herstel vaak ook, mits er voor goede pijnstilling wordt gezorgd.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:22

Ook wij hebben dit bij een van onze katers laten doen nadat we zeker een jaar lang elke maand wel weer bij de dierenarts stonden met een doodzieke kat.
De operatie is goed verlopen en het herstel is ook goed gegaan.
De operatie is nu zo'n 1 1/2 jar geleden en tot nu toe heeft hij geen klachten weer gehad.
Het kleine probleempje wat hij aan de ok heeft overgehouden, is dat hij zijn urine niet zo goed meer kan ophouden.
Hij likt erg veel eraan om het schoon te houden, en soms vliegt hij weer door het huis heen op weg naar de kattenbak.
Gelukkig ruik je het niet aan hem.

Ik zou het wel laten doen, als deze optie je wordt geboden. Het kan je een hoop ellende besparen, en de kat natuurlijk ook!
Het wil niet zeggen dat het altijd goed gaat, het kan zijn dat na de operatie de plasbuis alsnog weer zo nauw wordt dat ze weer niet kunnen plassen. Hier werden wij wel voor gewaarschuwd voordat we de operatie lieten doen.