Welke hond in deze situatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Welke hond in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 17:05

We hebben nu opnieuw een duitse dog, maar hoe meer ik van het ras zie hoe meer ik het idee krijg dat dit ras niet past in onze situatie. Ik heb 3 doggen meegemaakt waarvan 2 bewust.

Mijn ouders hebben een hotelbedrijf waar voornamelijk oudere mensen komen. De hond is daar ook regelmatig aanwezig. Rondom het hotel en ons huis wat ernaast staat ligt ong 4 ha tuin, weide en een flinke kas. Achter het hotel begint direct het bos. Ruimte genoeg dus :+ .

Ik ben dus (voor de toekomst) aan het kijken naar een ras dat:

- onze gasten niet opeet
- voorbijgangers met rust laat
- niet al te enthousiast en springerig is hoewel hij dan wel weer speels mag zijn
- niet getrimd hoeft te worden
- niet te klein is, zeg maar vanaf maatje labrador
- Vriendelijk is naar mensen, maar niet naar jan en alleman luistert

Hebben jullie tips en ideeën?

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:07

Afbeelding

De zwitserse herder.
Ik zou eens even googelen voor meer info. Maar dit zijn doorgaans hele brave rustige honden.

levitrol

Re: Welke hond in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:09

Beagle is vast te klein?
Hmm..
Ik zou zelf zeggen Cavalier King Charles Spaniel, maar die zijn te klein en moeten soms getrimt worden..
Ik denk ook even :)

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:11

De meeste duitse doggen die ik op werk werk zie:

- onze gasten niet opeet
- voorbijgangers met rust laat
- niet al te enthousiast en springerig is hoewel hij dan wel weer speels mag zijn
- niet getrimd hoeft te worden
- niet te klein is, zeg maar vanaf maatje labrador
- Vriendelijk is naar mensen, maar niet naar jan en alleman luistert

Voldoen aan deze voorwaarden. Dus ik vraag me af wat het probleem is waar die van jullie niet aan voldoen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:13

Ik zou zeggen: koningspoedel. Maar die moet wel getrimd worden. Ik heb er zelf eentje, het is een beer van een hond (onze golden retriever kan eronderdoor lopen), dolenthousiast en speels tegenover 'zijn' mensen, maar vreemden worden vriendelijk genegeerd, hij zal gewillig blijven staan als hij knuffeld wordt, maar het interesseert hem niet. Niet waaks, enkel naar katten :D Luistert goed, maar ook enkel naar z'n baasjes. Heeft mss een chichi-imago, maar onze haarbal ziet er zeker niet tuttig uit ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:14

Wat jij zoekt, kan je van elke hond maken. Bij een juiste baas is elke hond braaf, goed met kinderen enz.
Ik zou geen bouvier of poedel nemen, die moeten om de zoveel tijd naar de trimmer ( en er zijn nog meer rassen waar dat bij moet natuurlijk)
De Deen ( of duitse dog) is wel een geweldige hond, maar ook de Canadeese Herder hierboven is een plaatje!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 17:26

Een Beagle komt er absoluut niet in. Ik heb er regelmatig 1 onder mijn hoede en ik kan niet anders zeggen dan dat we het kl*rehondjes vinden.

Probleem met de doggen is dat ze feitelijk precies doen waar ze voor gefokt zijn: waken. En als een gast/voorbijganger over zijn terrein loopt zal hij zich wel even groot maken en op de een of andere manier duidelijk maken dat hij hier de baas is en zeker niet de gast/voorbijganger. Zolang je erbij bent is er niets aan de hand, maar eigenlijk kun je hem niet alleen buiten laten lopen door bovenstaand gedrag. Binnen, zowel in huis als in hotel is van dat echte waakse veel minder te merken. In het hotel is het normaal dat er vreemden langs lopen en in huis is het blaffen totdat de baas zegt dat het goed is.

Toch schrikt zo'n hond af door formaat en het waakse gedrag en het is niet de bedoeling dat gasten daarvoor op de loop gaan.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:28

waarom geen labrador?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:29

honden bij het hotel weghouden??? :D :D noem maar een dwarsstraat :)

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:30

Een Border Collie dan?
Die moet wel veel beweging hebben, maar het zijn hele lieve honden.
Of een Golden Retriver?
En idd warom geen Labrador :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:34

De labrador...wie HEEFT hem niet?? Die geeft de inbreker de sleutel van het huis als hij de kans krijgt en wijst ze de weg naar het tafelzilver!
Hele lieve honden ( al zou ik zelf nooit voor een labrador gaan) en geweldige honden voor gezinnen met kinderen, maar als bewaking???.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:37

waarom geen dog? Als je die goed opvoed en laat opgroeien met gasten zie ik het probleem niet

anders een herder of bouvier?

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:41

aerdenhout1 schreef:
De labrador...wie HEEFT hem niet?? Die geeft de inbreker de sleutel van het huis als hij de kans krijgt en wijst ze de weg naar het tafelzilver!
Hele lieve honden ( al zou ik zelf nooit voor een labrador gaan) en geweldige honden voor gezinnen met kinderen, maar als bewaking???.

Ja dat is waar, net als een Golden retriver.

Border collies zijn wel waakzaam ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:44

is al eerder genoemd: border collie, of iets in die richting:
aussie's, andere collies
hoeven niet getrimt te worden, als je een beetje tijd aan de training besteed zijn het superhonden.

zijn collie's waaks?
tja wat vind je waaks, blaffen en laten weten dat er wat gebeurt?
maar het zijn geen waakhonden, en als ze gewend zijn dat er mensen op het terrein lopen zijn ze daar erg snel aan gewend.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:46

aerdenhout1 schreef:

Wij hebben een lab deels voor bewaking ;) En tsjah nu ligt ie wel te slapen, maar net toen er iemand wat in de brievenbus kwam doen kwam ie nog net niet door het raam heen :7

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:47

Misschien een hond uit de jachtgroep? Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Duitse staande honden en de Weimaraners. Hondenrassen die ik in ieder geval minder geschikt zou vinden zijn de herderachtigen, vanwege hun beschermende gedrag naar eigen volk en terrein.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:49

fjordnina schreef:
Probleem met de doggen is dat ze feitelijk precies doen waar ze voor gefokt zijn: waken. En als een gast/voorbijganger over zijn terrein loopt zal hij zich wel even groot maken en op de een of andere manier duidelijk maken dat hij hier de baas is en zeker niet de gast/voorbijganger. Zolang je erbij bent is er niets aan de hand, maar eigenlijk kun je hem niet alleen buiten laten lopen door bovenstaand gedrag. Binnen, zowel in huis als in hotel is van dat echte waakse veel minder te merken. In het hotel is het normaal dat er vreemden langs lopen en in huis is het blaffen totdat de baas zegt dat het goed is.

Toch schrikt zo'n hond af door formaat en het waakse gedrag en het is niet de bedoeling dat gasten daarvoor op de loop gaan.

Een Duitse Dog is, mits goed opgevoed, echt niet zo waaks hoor!
Ze zijn dan wel groot, maar ze zullen niet snel kwaad doen. Onze vroegere Dog heeft hooguit 2x in z'n leven flink geblaft en zich verdedigt, maar dat was ook een goede reden (ze voelde het aan mijn ouders)
Een dog kan een vreselijk lieve, rustige hond zijn, mits hij goed opgevoed word en genoeg uitgelaten word.
Dat is trouwens ook zo met Herders ed, want ik heb vaak genoeg vreselijk lieve herders gezien, ook meerdere keren bij hotels ;)

Anders misschien een mogelijkheid om eens bij een asiel te kijken?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 18:01

KiWiKo schreef:
honden bij het hotel weghouden??? :D :D noem maar een dwarsstraat :)

Dwarsstraat is goed bedacht (je bent in ieder geval wakker :+ ), maar moeilijk te realiseren qua ligging. Vanuit het bos loop je bijv. direct over het terras en de weg die eigenlijk tussen het terras door loopt wordt door veel voorbijgangers gebruikt als aansluiting op de rest van het bos aan de andere kant van het hotel. Punt is dus ook dat ze het vooral doen zodra jij even uit zicht bent. Dan hebben zij blijkbaar het idee dat ze de rol van erfbewaker weer op zich moeten nemen.

We hebben ook wel gedacht aan het systeem met zo'n stroomdraadje rondom (een deel) van het erf, maar we kunnen hem niet rond krijgen met een opening waar de hond dan onder begeleiding nog wel door zou mogen.

Een lab of retriever zouden inderdaad opties kunnen zijn. Een Collie niet. Ik ben bang dat wij hem in het hoogseizoen gewoon onvoldoende uitdaging en beweging kunnen bieden.

Misschien is een dagindeling hierbij handig:

's Ochtends uit het nachthok, ong. een kwartier flink doorstappen in het bos en dan of de kennel in of de rest van de ochtend (2 tot 4 x p.w.) vrij rondlopen bij het werk aan de kas. Tussen 12 en 14.00 uur zit hij sowieso in de kennel of in huis. 's Middags ligt hij vaak in huis of in het kantoor in het hotel. In het kantoor krijgt hij 's middags dus meer aandacht dan in huis. Om 18.30 wordt er weer gewandeld en krijgt hij te eten. Daarna komt hij in huis en daar zijn mijn broertje en ik de rest van de avond ( of bij de paarden waar hij dan ook mee naar toe gaat). Om een uur of 10 gaat hij dan meestal naar het hotel waarna mijn vader de hond tussen 00.00 en 01.30 uur naar zijn nachthok brengt.

Het fijnste voor ons zou denk ik een hond zijn waar niemand logischerwijs angstig voor zou hoeven zijn en die de hele dag zichzelf bij het hotel zou kunnen redden zonder dat je hem constant in de gaten moet houden. De hond kan in en uitlopen en op die manier dus ook meer aandacht en beweging krijgen. Daar zal de hond echter wel geschikt voor moeten zijn.

Al met al zijn er sinds de jaren 80 5 doggen geweest en op 1 na allemaal erg waaks volgens mijn ouders. Het is een fijn ras, maar met al die oudjes gewoon minder geschikt doordat hij erg kan imponeren.

Een jachthond lijkt me hier niet slim, de kans dat we iedere avond met een bakje brokken richting bos staan te rammelen is dan aanwezig.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:04

aerdenhout1 schreef:

Haha me zus heeft ook een labrador.. die zal bij wijze van de inbrekers nog helpen inladen!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:06

In cadzand hebben ze bij een hotel-restaurant een bernersennen rondlopen. Hond sjokt de hele dag door cadzand en over het strand en komt naar "huis" als hij er genoeg van heeft. Gaat dan netjes bij de deur zitten (of weet de andere ingang) en als baas de deur open doet loopt langs de gasten af door naar waar hij mag komen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:08

Ik weet niet hoe groot je kennel is, maar ik vind dat je hond zoals het nu klinkt niet erg veel beweging krijgt of uitgelaten wordt (maar kan het mis hebben).
Kun je niet twee niet al te grote honden nemen die zichzelf lekker op het erf kunnen vermaken, die je van jongs af aan leert niet van het erf af te gaan?

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:14

wij hebben een cesky fousek. ze lijken op een duitse staande draadhaar maar zijn iets zachter van karakter. het zijn honden die alles goed vinden zolang ze er maar bij zijn en mee mogen. als wij ergens uit eten gaan gaat hij onder de tafel en je hoort de hele avond niks behalve als je hem aan haalt dan komt hij je begroeten. verder zijn ze ook heel speels. alleen je moet ze eens in de zoveel tijd laten plukken maar naar een of 2 keer kun je dat zelf .
zo'n hond is het :
Afbeelding
http://www.ceskyfousekvereniging.nl/cesky.htm

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 18:17

Moet er wel bij zeggen dat het de indeling is die in het hoogseizoen geldt. In de winter krijgt hij meer beweging. Hij loopt zoveel mogelijk bij ons als we buiten ergens mee bezig zijn en dan wordt er ook echt wel gespeeld met een bal o.i.d. De 2 tot 4 ochtenden gelden alleen doordeweeks, in het weekend is hij sowieso de hele dag bij mij binnen of buiten.

Feitelijk valt het met de beweging volgens mij wel mee. De hond ligt in ieder geval hele avonden te slapen op zijn kussen, loopt niet te stuiteren door de kamer en staat ook niet te bedelen bij de deur om eruit te gaan. Wat dat betreft komt de hond dus volgens mij niet al te veel te kort.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:17

Berner sennen lijkt me ook wel wat :j

Al vind ik de koningspoedel nog steeds perfect passen 8-) maar dat is dan weer géén kennelhond, die moet bij zijn mensen zijn, en liefst nog op een zacht kleedje ^^

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 18:23

Berner Sennen vindt ik ook een heel goede optie (nu moeders nog, die ziet denk ik alleen maar stofzuigers voor zich :+).

De Poedel krijg ik mijn vader niet aan, te tuttig. Ik kan hem niet aan zijn verstand krijgen dat dat meer imago dan werkelijkheid is.
Het zachte kleed (groot dik hondenkussen) is aanwezig :D.

Tot nu toe op het lijstje:

Labrador
Golden Retriever
Berner Sennen

De Zwitserse herder vindt ik ook mooi, maar ik denk dat we dan met hetzelfde probleem komen te zitten. Het is trouwens ook nog geen korte termijn planning o.i.d. Hoop dat de hond van nu toch nog wel een tijdje mee gaat.