Doe ik er goed aan een ander huis te zoeken voor 13jr poes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleeniej

Doe ik er goed aan een ander huis te zoeken voor 13jr poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 22:40

Hallo allemaal,

ik zit een beetje met een dillema en wil graag weten wat jullie er van denken;

Ik heb een 13jarige poes die ik al haar hele leven heb, ik studeer zelf en woon ook op kamers maar ben nog veel bij mijn vader thuis waar de kat ook is. Nu is de kat nogal bang voor mijn vader en broertje en ben ik eigenlijk de enige die haar aandacht geeft enz. ( ze komt ook niet echt naar andere mensen toe ) Daar in huis wonen nog 2 katten waar zij practisch mee is opgegroeid, een is zelfs haar volle broer, maar ook daar maakt ze geen contact mee. Het is al met al een beetje een nerveus dier maar naar mij toe erg lief en aanhankelijk.

Nu ga ik dus eind april voor 8 maanden naar Zuid Afrika en zit er een beetje mee wat ik met de kat moet doen. Ik vind het moeilijk om haar 8 maanden daar in huis te laten en te weten dat ze dan eigenlijk geen aandacht krijgt en dat ze niet naar haar om zullen kijken.
Nu heb ik al zitten denken om een geschikt huis voor haar te vinden bij bijvoorbeeld wat oudere mensen, maar ik vraag me af of er wel mensen zijn die een 13jarige poes in huis willen nemen. Als ik een geschikt iemand vind mag ze van mij daar ook eerst tijdelijk heen en als het niet bevalt dat ze dan alsnog terug komt, of dat als ze het daar gewoon goed heeft dat ze daar mag blijven. Maar het blijft een moeilijke beslissing en ik weet ook niet zo goed hoe ik aan een dergelijk huis voor haar moet komen. Ik heb net een advertentie op marktplaats gezet om eens te kijken of ik misschien iemand vinden voor haar.

Mijn vraag is dus eigenlijk een beetje van wat zouden jullie doen in dit geval?

oOoKellyoOo

Re: Doe ik er goed aan een ander huis te zoeken voor 13jr poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:43

Moeilijk. Ik denk dat hij gewoon een kat is is wat zich maar aan persoon bindt en voor de rest trekt hij zich terug. OM haar weg te doen? hmm ik denk dat ze dit niet prettig zal ervaren, of je moet kijken of je een een vriend/vriendin heb die haar wil opvangen, en dan begin je vooraf al de poes erheen te brengen om te kijken hoe de poes het zelf vind.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:45

hmm dat is wel lastig, is het geen optie om een op marktplaats te kijken. Daar staan ook vaak advertentie's op die graag thuis dieren opvangen voor mensen die op vakantie zijn voor een klein bedrag. Misschien kan ze die periode van 8 maanden bij iemand doorbrengen voor een aardig bedragje?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:58

dit is idd erg moeilijk, omdat dit een vrij nerveus poesje is heb je de kans dat het in een ander huis ook niet zal wennen.
maar aan de andere kant heb je ook de kans dat ze dan juist helemaal opleeft.
dit laatste heb ik gehad met mijn kat (is er ondertussen niet meer)
ik had mijn kat via de dierenbescherming dat heel erg bang was en alleen bij mij durfde te komen, toen ik samen ging wonen heb ik hem meegenomen, vanaf dat moment is zijn gedrag omgeslagen en heb ik nog vele jaren een hele lieve en eigenwijse allermansvriend gehad.
dus miss doe je er idd wel goed aan om wat rustiger huis voor haar te vinden.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 23:00

Nou ik vind het dus ook erg lastig; wat is het beste voor het dier? Haar hier laten in de wetenschap dat er niet veel naar omgekeken zal worden maar dat ze op haar vertrouwde plekje blijft of haar ergens anders heen brengen waar ze wel aandacht krijgt maar dus haar vertrouwde plekje kwijt is....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:06

opzich is een kat een dier dat wel heel erg goed op zichzelf kan zijn, en als ze op gegeven moment wel aandacht nodig heeft komt ze miss wel naar je vader of broertje toe.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:07

Poeh, da's inderdaad heel lastig.
Ik denk dat ik haar toch in haar vertrouwde omgeving zou laten. Zo te lezen is het een beetje een neurootje en ze zal vast (veel) tijd nodig hebben om ergens anders te wennen. Dat ze niet zoveel aandacht krijgt is natuurlijk vooral voor je gevoel niet fijn. Aan de andere kant: ze heeft blijkbaar ook niet zoveel behoefte aan aandacht, anders zou ze wel wat contact zoeken. Het zou ook nog kunnen zijn dat ze wel wat contact gaat zoeken op het moment dat jij niet meer thuis bent. Wij hebben zelf ook zo'n sensibel/eenkennig gevalletje in huis en ik ben zo ongeveer de enige die er wat mee kan. Op het moment dat we langere tijd op vakantie gaan dan komt er iemand om de dieren te verzorgen, en dan kan ze ineens wel contact maken (wellicht bij gebrek aan 'beter', maar ze doet het wel).

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 23:10

Ja dat is opzich ook weer waar dus ik twijfel echt heel erg, misschien een dealtje maken met de huishoudster dat zij haar wat extra aandacht geeft als ze hier is.....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:44

Een nerveus dier van die leeftijd zou ik niet verhuizen.Het wennen aan nieuwe mensen/nieuw huis zou wel eens haar ondergang kunnen worden.
Eten,drinken,een warm huis en vertrouwd gezeldschap is alles wat ze nodig heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:11

jodi schreef:
Een nerveus dier van die leeftijd zou ik niet verhuizen.Het wennen aan nieuwe mensen/nieuw huis zou wel eens haar ondergang kunnen worden.
Eten,drinken,een warm huis en vertrouwd gezeldschap is alles wat ze nodig heeft!

Ik zou niet eens zolang weggaan op vakantie als ik zo'n dier zou hebben...Ik heb hier een soort gelijk diertje zitten angstig, eenkennig en erg gericht op mij. Ben 3 jaar geleden op vakantie gegaan met de veronderstelling dat dit wel even kon, was maar een weekje en mn buurvrouw die zij goed kent en een echt poezen vrouwtje is zou op haar passen.
Nou dit had ik nooit moeten doen.....Het dier stopte vrij snel met eten, zat onder de klitten en wilde niet meer onder het bed vandaan komen.
Dier knapte weer helemaal op toen ik na een week weer terugkwam, had niet langer moeten duren dan was ze dood gegaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:18

Mijn kat is nog maar pasgeleden ingeslapen op 16-jarige leeftijd, maar ik zou het hem nooit aandoen om op 13 jaar nog te moeten verhuizen... gewoon al omdat, als hij al zolang bij mij is, ik hem niet zou kunnen missen (lekker egoïstisch).

Ik zou ook opteren om haar ofwel gewoon thuis te laten, en vaak genoeg naar de kat te informeren zodat de rest niet 'vergeet' dat ze daar ook rondloopt en aandacht nodig heeft, ofwel tijdelijk een opvangadres zoeken, maar definitief wegdoen, dat niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:20

ik zou haar toch in de vertrouwde omgeving laten
nu een zenuwachtige kat, op die leeftijd verhuize.... ben bang dat hij op ander adres ook niet kan wennen

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 18:43

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik haar dan maar gewoon thuis laat en zo nu en dan iemand stuur die even wat met haar kroelt of zo....