'valse' ram

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

'valse' ram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 12:58

5 jaar terug was ik op zoek naar 2 ouessantschaapjes, ooitjes. ik wilde toen eerst wat meer informatie zoeken en wat geld bij elkaar sparen om ze te kopen.
Maar toen kreeg ik een gratis rammetje aangeboden, hij was de helft van een tweeling maar werd verstoten omdat het bij dit ras schijnbaar weinig voorkomt. 2 week oud en een vreselijk leuk beestje dus ik was verkocht :o

Achteraf natuurlijk erg dom maar ik dacht dat het een buitenkansje was.
Weken erna volgden en ik was helemaal stapelgek op hem en hij zag mij ook als zijn moeder. Volgde me overal en groeide goed. Toen hij 'gespeend' kon worden kocht ik er een vriendinnetje bij, ik wilde geen lammetjes dus een castratie zat sowieso al in de planning.

Na ongeveer een jaar begon hij toch wel steeds bozer te worden en we konden het land niet meer in zonder een flinke beuk te krijgen. Dit is eigelijk alleen maar erger geworden en aangezien hij echt aan alles gewend is is hij ook nergens bang voor.

Wel handig als waakschaap dus, er komen nu geen vissers of mensen met een detector meer in mn weiland :+ maar ik ben erg bang voor de gevolgen als hij een keer een kind oid zou pakken. Het zou niet de eerste keer zijn dat er mensen zijn die dieren loslaten in de buurt omdat het schijnbaar grappig is.

Ook moet ik al jaren aanhoren breng dat ding toch naar de slacht.. maar dit gaat eigelijk helemaal tegen mn gevoel in, een gezond dier afmaken omdat hij in de weg zou lopen. Helemaal omdat het eigelijk mijn schuld is dat hij zo is geworden. Aan de andere kant zou hij jaren terug al naar de slachtzijn gegaan als ik hem niet had gewild.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Voor de duidelijkheid; we gaan waarschijnlijk verhuizen en hij kan niet mee. Ik zit er over te denken om een stuk weiland voor hem te blijven huren en daar een aantal keer in de week langs te gaan.

assie

Re: 'valse' ram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:58

Is hij inmiddels gecastreerd? Dat scheelt vaak behoorlijk in het gedrag.

Ik zou hem niet slachten, maar kijken of je een weiland kan vinden waar hij in kan. Of een dierenweide vinden waar hij tussen soortgenoten kan lopen.

Als je dat niet kunt vinden en je weet dat hij het handelscircuit ingaat, dan zou ik hem laten slachten. Het is sneu, maar ik denk dat het handelscircuit sneuer is.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 14:03

Ja precies er is echt niemand die hem wil hebben. Mocht ik echt al mn land ooit kwijt raken dan zou ik daar waarschijnlijk sowieso voor kiezen, maar nu blijft hij nog lekker lopen.

En hij is meer gesterilliseerd, we hebben een beetje een aparte dierenarts en ondanks dat ik om een castratie had gevraagd kreeg mn ram een flink klem om zn zaakje na een aantal verdovingen. zo klaar zei de vee arts. uhm..hij heeft zijn ballen nog? ja maar zo gaat dat bij schapen was het antwoord.
dus ik ben een beetje perplex maar weer met hem naar huis gegaan :o

maar ik wil zeker nog een castratie proberen :j

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:13

Elinaa schreef:
En hij is meer gesterilliseerd, we hebben een beetje een aparte dierenarts en ondanks dat ik om een castratie had gevraagd kreeg mn ram een flink klem om zn zaakje na een aantal verdovingen. zo klaar zei de vee arts. uhm..hij heeft zijn ballen nog? ja maar zo gaat dat bij schapen was het antwoord.
dus ik ben een beetje perplex maar weer met hem naar huis gegaan :o

maar ik wil zeker nog een castratie proberen :j

Ik denk dat met de sterilisatie de ram geen kleintjes meer kan verwekken, maar wel de hormoonproductie nog heeft en dus zijn gedrag houd. Dus een castratie is zeker een goed idee :j

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 14:14

Maar zou zoiets na 5 jaar nog wel genoeg helpen denken jullie?
Het is natuurlijk sowieso de moeite om te proberen maar durf er niet teveel van te verwachten.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:24

Hormonen doen veel met het gedrag van dieren, dus waarom hier niet? Ik denk dat het valse gedrag afkomstig is van een ram die zijn vrouwtje en terretorium wil beschermen en wil laten zien wie de baas is. "Mannengedrag" zou je het kunnen noemen. Dus castreren zal nu evenveel effect hebben als 5 jaar geleden (mits het afhankelijk is van hormonen natuurlijk).

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 14:28

Ik denk wel dat het door de hormonen komt, zou niet weten waardoor anders.
hij staat nu eigelijk al een tijdje alleen door 'omstandigheden' maar is wel erg territoriaal

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:22

Heeft hij een ringetje om zijn ballen gekregen want dan vallen ze er op een gegeven moment gewoon vanaf.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 15:27

zijn zaadleiders zijn gekneusd door die tang waardoor ze verschrompelen. ringetje om de ballen lijkt mij wel erg dieronvriendelijk, om de staart kan ik me nog iets bij voorstellen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:47

Het is een ouessant. En dat zegt meteen ook alles. Het hoort zo'n beetje bij het ras. Ze zijn brutaal en bazig.
Heb er wel een paar gehad die totaal ontspoort waren. Die krengen zitten vaak precies op knie hoogte met hun horens.

Het trekt soms weg als ze geen ooien bij zich hebben maar andere rammen. Het is vaak een overmatige kudde drang die het hem doet. Eenmaal aangeleerd blijft het altijd een beetje lastig.

Mijn niet gecastreerde rammen gaan gewoon na 2 jaar door naar de volgende eigenaar. Agressief of niet, als je er mee kan fokken heeft het een waarde zeggen ze dan.
De jouwe is niet dekbaar en heeft dus (kei en kei hard gezegd) geen nut. Een hobby houder is minder geneigd om hem over te nemen.

Als je de kans hebt om hem gewoon op een wei te zetten alleen of met een andere ram, zou ik dat lekker doen.