Heeft er hier iemand verstand van muizen (of knaagdieren)??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Heeft er hier iemand verstand van muizen (of knaagdieren)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 23:21

Hallo allemaal,

sinds een maand of 7 ben ik in het bezit van 2 muizen zusjes (zwart-wit/bruin-wit).

Nu sinds een week of 3 maak ik me zorgen om 1 van hen.
Spikey (de zwart-witje) maakt dus sinds een week of 3 rare geluiden
die zij nooit eerder vertoonde. Ook haar zusje doet dit niet, en heeft dit niet gedaan,

Ik vind dat ze iets is afgevallen en haar vachtje ziet er minder goed uit. Ze ademt sneller,
en ze maakt een soort piep/kreun geluiden. Deze piepgeluiden zijn sinds een week een stuk minder,
maar ze 'niest' ontzettend veel en haar hartje gaat echt heel snel.

Ik vraag me echt af wat er met haar is en of dit kwaad kan.
Vinden jullie het raar om met een (niet zo'n tamme -haar zusje is veel tammer-) muis naar de dierenarts te gaan?

Ik hoop dat iemand mij hier meer over weet te vertellen!

Bedankt alvast.

Katia_harry

Re: Heeft er hier iemand verstand van muizen (of knaagdieren)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:23

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn hamster. Ze maakte ook een soort piepgeluidjes en ik zag haar minder vaak. Jammer genoeg heb ik te lang gewacht om naar de dierenarts te gaan. Toen ik ging, bleek dat ze veel jeuk had en een baarmoederontsteking. Ik heb haar dan laten inslapen.
Ik weet natuurlijk niet of dit bij jouw muis het geval is maar het klinkt niet echt gezond, als je zekerheid wil, kan je best eens naar de DA gaan.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:24

Wat heb je voor ondergrond in de bak?

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 23:35

ik had eerst een soort speciaal soort maar sinds 2 weken heb ik weer zaagsel. Ze hebben eerst ook op zaagsel geleefd, dus allergisch (als je daar aan dacht) zal ze daar denk ik niet voor zijn..Of zou dat zo kunnen optreden?

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:40

waarschijnlijk is het wel het zaagsel.Dat is namelijk ontzettend stoffig.Neem zelf maar een een handje zaagsel onder je neus en hou dat 10 minuten vol.Je kan ze beter of op houtsnippers of no smell zetten dat is stofvrij

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 23:49

ja het is te proberen waard, maar het 'ziektebeld' is een week voor dat ze weer op zaagsel gingen begonnen. Toch vind ik t het proberen waard. Kijken of het dan minder wordt. Maar ik neem aan dat ze van eventuele allergieen voor zaagselniet afvallen en versnelde hartslagkrijgen , of zou dat wel kunnen?

En zouden jullie het raar vinden om met een muis naar DA te gaan?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:55

verkoudheid? staan ze op de tocht?

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:58

Zie je dat ze meer krabt dan normaal? En begint ze ook kale plekjes te krijgen?
Hoe ziet haar vacht er verder uit? Gewoon normaal glanzend, of is het dof en valt het zeg maar een beetje uit elkaar??

*Edit
Wat is ongeveer haar leeftijd? en zijn het echt piep piep geluiden, of een beetje tussen piep en nies in zeg maar?
Laatst bijgewerkt door FZ_Lin op 30-01-09 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 00:00

ik merk niet dat ze meer krabt dan normaal, wel heeft ze sinds kort 2 kale plekjes. Haar vacht vind ik meer dof dan voorheen, en alsof... (moeilijk uit te leggen) het vettig is? normaal heeft ze een mooie volle glanzende vacht en nu lijkt het zeg maar alsof ze gewassen moet worden.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 00:01

Nee ze staan niet op tocht...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:02

Muizen moet je niet op zaagsel zetten, kunnen de longen niet aan. Het beste kun je houtsnippers of maispellets pakken.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:05

Wat je zou kunnen proberen, is haar een lauw badje geven. Ff kijken hoe het morgen is, en anders toch naar de DA..
1 van mijn muisjes begon ook zo.. DA wist niet precies wat het was, dus hij gaf toen als tip om haar 2x in de week in een lauw badje te doen.
Het hielp wel, alleen op een gegeven moment niet meer..
Niet nat in de kooi terug zetten, gelijk in een doekje doen, en wat afdrogen.. Ze hoeft niet helemaal droog te worden, maar niet dat ze zeiknat is :=

Misschien dat jouw DA het wel weet..
En op jouw vraag terug te komen of het gek is om naar de DA te gaan, ik persoonlijk vind het van niet :)
Maar je moet er wel wat voor over hebben aangezien het niet goedkoop kan zijn....
Hier is alleen binnenlopen met een muisje al 12,50 zonder behandeling etc.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:07

Ja dat kan van zaagsel.Dat slaat op de longen en kan ook op de vacht en het hart slaan.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 00:08

Ze hebben toen ik ze net had op zaagsel gestaan, daarna op iets anders. Omdat deze pas op was, en ik nog wel zaagsel had,wilde ik eerst deze opmaken.

Maar mocht het aan het zaagsel liggen (ga morgen iniedergeval weer mijn oude strooisel halen!) dan vind ik het nog vreemd dat het een week eerder al begonnen is..

Edit* ok bedankt fjord_brught, ga morgen iniedergeval gelijk ander strooisel halen!!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 00:11

FZ_Lin schreef:
Wat je zou kunnen proberen, is haar een lauw badje geven. Ff kijken hoe het morgen is, en anders toch naar de DA..
1 van mijn muisjes begon ook zo.. DA wist niet precies wat het was, dus hij gaf toen als tip om haar 2x in de week in een lauw badje te doen.
Het hielp wel, alleen op een gegeven moment niet meer..
Niet nat in de kooi terug zetten, gelijk in een doekje doen, en wat afdrogen.. Ze hoeft niet helemaal droog te worden, maar niet dat ze zeiknat is :=

Misschien dat jouw DA het wel weet..
En op jouw vraag terug te komen of het gek is om naar de DA te gaan, ik persoonlijk vind het van niet :)
Maar je moet er wel wat voor over hebben aangezien het niet goedkoop kan zijn....
Hier is alleen binnenlopen met een muisje al 12,50 zonder behandeling etc.

Ok super bedankt voor je tip, valt allicht te proberen!
En een paar tientjes (daar zal het wel op uit draaien want DA is idd niet goedkop!)heb ik er zeker voor over hoor!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:12

Waarom is het raar om met een muisje naar een DA te gaan?
Je zegt dat het al 3 weken is. Waarom zo lang aanmodderen met een diertje! Naar de DA ermee!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:35

Hoi Mellanie,

Goed dat je het in ieder geval toch op Bokt gemeld hebt zodat we je advies kunnen geven.
Zoals je het zelf omschrijft klinkt het als een luchtweginfectie.

Met name een ontsteking in de bovenste luchtwegen kan er voor zorgen dat ze een reutelend geluid maken. (net een koffiepot die bijna klaar is). Deze kan overgaan of verder naar beneden zakken. Het geluid zal dan minder kunnen worden.

Het is toch zaak om dit een dierenarts te laten beoordelen. Die kan met de stethoscoop naar de longen luisteren en eventueel passende medicijnen voorschrijven. Antibiotica kan je bijvoorbeeld in de mond of door het drinkwater geven in aangepaste hoeveelheden.

Een dier dat ziek is kan ook veel makkelijker last krijgen van beestjes zoals mijt. Maar dat is niet te beoordelen achter de pc. Het kan ook zijn dat hij te hard gepoetst wordt door zijn kooigenoot of dat het voedselallergie betreft.

Zaagsel als bodembedekking kan toch zorgen voor klachten, dus ik zou ook uitkijken naar andere bodembedekking. Er zijn veel mogelijkheden. Corbo, Aubiose, Hemparade, Kattenbakkorrels van hout, Russelbedding, beukensnippers. Je moet kijken wat jou en de dieren het beste bevalt.

Met betrekking tot het advies van het lauwe bad... Ik zou het zeker niet doen!!
Het levert alleen maar stress op, en ik kan me NIET voorstellen dat het ergens goed voor kan zijn. Je doodt er geen bacteriën / virussen / mijten mee, het lost geen luchtwegproblemen op en het dier weet niet wat m overkomt.

Ga gewoon naar de dierenarts. Antibiotica voor zo'n kleintje en een consult erbij en je bent niet meer kwijt dan € 20,-. Succes en hou je ons op de hoogte?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:43

ik zou niet langer wachten en als een speer met t beestje naar de da gaan. Misschien is het een longontsteking.

SweetMellie schreef:
Hallo allemaal,

sinds een maand of 7 ben ik in het bezit van 2 muizen zusjes (zwart-wit/bruin-wit).

Nu sinds een week of 3 maak ik me zorgen om 1 van hen.
Spikey (de zwart-witje) maakt dus sinds een week of 3 rare geluiden
die zij nooit eerder vertoonde. Ook haar zusje doet dit niet, en heeft dit niet gedaan,

Ik vind dat ze iets is afgevallen en haar vachtje ziet er minder goed uit. Ze ademt sneller,
en ze maakt een soort piep/kreun geluiden. Deze piepgeluiden zijn sinds een week een stuk minder,
maar ze 'niest' ontzettend veel en haar hartje gaat echt heel snel.

Ik vraag me echt af wat er met haar is en of dit kwaad kan.
Vinden jullie het raar om met een (niet zo'n tamme -haar zusje is veel tammer-) muis naar de dierenarts te gaan?

Ik hoop dat iemand mij hier meer over weet te vertellen!

Bedankt alvast.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 17:49

Ok hartstikke bedankt, ik ga zo beneden gelijk bellen voor een afspraak! hartstikke bedankt voor je advies iris82!!!

houd jullie op de hoogte!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:05

Mooi zo! Ik ben benieuwd. :)
Ook fijn dat je ons op de hoogte houdt.