Rust voor mijn altijd maar gestreste poes? (incl hartruis)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rust voor mijn altijd maar gestreste poes? (incl hartruis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:57

Het gaat over mijn 13 jarige persische poes (Foto's staan in profiel) waar ik me zorgen om maak,
ik weet eigenlijk nog nauwelijks of het nog goed gaat met haar.
Zal even kort uitleggen waarom ik me zorgen maak.
Een week of twee geleden is ze heel ziek geworden, en accuut opgenomen om vervolgens 4 dagen aan het infuus te liggen.
Omdat ze altijd al erg snel gestrest is, vond ik dat erg vervelend met name voor haar herstel, tot mijn grote schrik werd toen naast een maag darm onsteking ook een hartruis geconstateerd, ze was meer dood dan levend toen dit gebeurde.

Omdat ze altijd al zo gestresd geweest is, was dit op zich niets opvallends, als ze naar de DA moet laat ze zich nauwelijks behandelen, ze schreeuwt alles bij elkaar en moet 9 van de 10 keer ook met handschoenen worden behandeld.
En nu ook nog eens dus die hartruis....

Ik ben hier zo verschrikkelijk van geschrokken, dat ik haar na het herstel nog nauwelijke heb aangeraakt,
wel natuurlijk lekker op schoot zitten en met slapen op mn borst liggen.
Kammen ed durf ik niet meer aan, ik ben zo bang dat ze bewijkt door dat hart ;(
Ik vraag mij dus af of ik niet doordraaf. Momenteel zit ze onder de klitten dus, en als ik er heel voorzichtig een uit probeer te plukken begint ze al te mopperen, en stop dan maar meteen.

Draaf ik nu door? 2 jaar geleden was er nog niets aan haar hart geconstateerd, en nu ineens dit.
Ik voel me schuldig, had ik die hond nooit moeten nemen? Alhoewel ik het idee heb dat ze geen problemen naar elkaar toe veroorzaken, poezen gaan haar niet uit de weg.
Ik ben erg gefocussed op haar ademhaling, gaat die niet te snel? Hoe snel mag een poes ademen?

Omdat ze dus zo onhandelbaar is bij de DA zie ik op tegen de echo, en krijgt ze een speciale, waar ze gewoon zitten mag :P
Zijn er hier mensen die een soort gelijk probleem kennen????
Ik zou haar het liefst iets kalmerends willen geven op natuurlijke basis, ik maak me echt behoorlijk veel zorgen.
Iemand die dit herkent?

Desty

Re: Rust voor mijn altijd maar gestreste poes? (incl hartruis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:03

ik herken het niet..
maar ik weet wel dat die klitten er eigenlijk wel uit moeten.. anders kan ze ook nog kans krijgen op verveelde huid.. dat wil je er liever niet bij hebben... :S
maar ik denk dat ja haar maar goed met rust kan laten

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:07

Voor zover ik weet wordt een hartruis niet veroorzaakt door stress, en het betekent ook niet dat als de kat zich nu opwind dat het hart er dan mee stopt...
Ook al is haar hart zo slecht, als ze meer klitten krijgt moet je ze eruit scheren en reken maar dat dat pas echt stress oplevert...
Dus ik zou adviseren om gewoon te doen zoals je altijd doet, dan weet je kat ook wat ze aan jou heeft.....
Succes!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:28

anders knip je de klitten er uit.. (niet in haar zelf prikken natuurlijk.) maar die moeten er wel uit!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:33

je kunt het ook zo zien, ze is nu al 13 jaar geworden met die hartruis en heeft al meerdere keren stress meegemaakt aan je verhaal te zien, wie zegt dat ze nu wel gaat bezwijken?
Ze zal toch van dr klitten af moeten, je zou ze met een klein schaartje zelf weg kunnen knippen.
Als je haar iets natuurlijk kalmerends wil geven kun je aan bach rescue remedy denken of valeriaan druppels en misschien zelfs catnip.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:37

Mijn kater (komt overigens uit een asiel) heeft ook een hartruisje. Ik merk zeer zeker dat hij er hier thuis nauwelijks last van heeft want hij is zo fit als het maar zijn kan! Zodra ik hem hem bij de DA aankom krimpt ie helemaal in elkaar en gaat zijn hart echt flink tekeer. DA verteld me iedere keer weer dat hij een flinke hartruis heeft. Ik heb bij de DA ook mogen voelen, zodat ik het thuis kan vergelijken. Als ik thuis voel, gaat het hartje normaal.

Dus ik ben wel van mening dat het optreed als het diertje stress heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:43

Chiqa........... je kent me ondertussen en ik denk te denken dat je mijn post naar waarde in kan schatten.......

Lief, je kat is 13............ ding vind het niet gaaf bij de dierenarts........... waarom in hemelsnaam laat je een echo maken? Een ding is duidelijk het dier gaat ooit eens ergens aan dood........ dat staat vast, valt niet aan te tornen.

Ik zou de echo niet laten maken, en lekker thuis trutten met de kat. zou het moeten dan zou ik de klitten eruit knippen........ op haar leeftijd zit ze toch niet meer te wachten op vaste verkering, en jullie houden van haar ongeacht hoe ze eruit ziet.

laat dat dier lekker met rust, geef haar wat ze nodig heeft maar breng haar niet onnodige stress........

dier is 13........... hoe oud wil je dat ze word??? en hoe wil je dat ze haar laatste maanden (ik hoop jaren) leeft?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:48

laat je die echo maken om te zien of je kat HCM heeft vanwege de hartruis? en wat doe je dan na de diagnose?

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:53

Paulusjuh schreef:
Mijn kater (komt overigens uit een asiel) heeft ook een hartruisje. Ik merk zeer zeker dat hij er hier thuis nauwelijks last van heeft want hij is zo fit als het maar zijn kan! Zodra ik hem hem bij de DA aankom krimpt ie helemaal in elkaar en gaat zijn hart echt flink tekeer. DA verteld me iedere keer weer dat hij een flinke hartruis heeft. Ik heb bij de DA ook mogen voelen, zodat ik het thuis kan vergelijken. Als ik thuis voel, gaat het hartje normaal.

Dus ik ben wel van mening dat het optreed als het diertje stress heeft.

maar wat ik bedoelde is dat een hartruis niet veroorzaakt wordt door stress, stress kan het wel tijdelijk verergeren (hart gaat sneller kloppen)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:36

Daar heb je gelijk in. Ik heb je dan verkeerd begrepen, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:06

Ik waardeer jullie eerlijk meedenken enorm! En om heel eerlijk te zijn zocht ik dus ook een stukje bevestiging, met een hartruis dacht ik idd aan HCM....en het lijkt me vrezelijk om haar te moeten zien stikken.
Ik ga ook meestal uit van het ergste, vaak genoeg hebben mn dieren bewezen dat dit helemaal niet nodig is, is een stukkie van mij...

lien_87 schreef:
maar wat ik bedoelde is dat een hartruis niet veroorzaakt wordt door stress, stress kan het wel tijdelijk verergeren (hart gaat sneller kloppen)

Ik ben blij met deze uitspraak, ik voelde me namelijk ontzettend schuldig mbt de pup die ik in huis had genomen, alhoewel deze hond de poezen echt geen vlieg kwaad doet, alleen de eerste dagen was het af en toe stressen tussen elkaar maar nu lopen ze langs elkaar gelukkig ze ontlopen elkaar niet meer.
En dat vidn ik toch wel heel kunstig, want ze waren toch al 13-15 jaar dat ze in contact zijn gekomen met een hond :)

KiWiKo schreef:
Chiqa........... je kent me ondertussen en ik denk te denken dat je mijn post naar waarde in kan schatten.......

Ook met jou bijdrage ben ik heel blij, ik heb jou idd leren kennen als iemand die recht voor zijn raap is, dus zou jij het ook gezegd hebben als ik verkeerd bezig was geweest.
Ik denk dat ik je gelijk ga geven...wat doe ik dat dier aan weer die stres bij een DA, en alleen om et horen of het wel of geen HCM is.
DA Zei zelf al waar ik op letten moest, hijgen en benauwdheid dan is het goed mis.
Voor hetzelfde geldt is de ruis dus idd ontstaan die die enorme horrornacht van 2 weken geleden en is het nu rustig.
KiWiKo schreef:
Ik zou de echo niet laten maken, en lekker thuis trutten met de kat.

Ik zal dr over na gaan denken, biedt iig weer een hoop persectieven, ik was idd aan het doordraven....
DA op http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Disc ... ussie.html zei heel rustig, genoeg katten hebben een ruis en sterven uiteindelijk aan hele andere dingen......Die man is heel eerlijk dat gaf me toch ook wel weer rust.

Maar dan ga ik weer zoeken op internet, op kattenplaza en wordt ik weer heel onzeker, maar dat herkennen jullie mss wel internet is wat dat betrefd heel vervelend.

cissy schreef:
Ze zal toch van dr klitten af moeten, je zou ze met een klein schaartje zelf weg kunnen knippen.

Die klitten is idd een groot probleem, dr zitten hele kluiten aan dr poten. Ik denk dat ik zo'n kammetje met van die mesjes ga halen, mss een valeriaan tabletje ik zal eens kijken, scheren is echt het laatste want dat krijst ze de hele straat bijelkaar :z

Bedankt voor jullie meedenken, het heeft me heel erg goed gedaan.
Zijn er nogmeer mensen die ooit met deze keus hebben gestaan, wel of geen medicatie voor het ruisje als het dan toch HCM lijkt te zijn?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:17

Pffff... jij blijft ook bezig met poes he? :(:)

De DA waar Kiddy is overleden doet een experiment met endorfine, om stress bij katten te reduceren. Dit mede doordat blaasgruis door stress kan ontstaan. Maar misschien kun je met haar contact opnemen over de endorfine? Als het stress kan intomen is het misschien het overwegen waard...

Ik heb met haar ook de feromonen besproken, maar zij zei dat het in de theorie prachtig klinkt, maar in de praktijk weinig uithaalt; 2x de deur open en dicht en de concentratie is vervlogen.

Jij weer heel veel sterkte met poezel en doe wat je hart je ingeeft...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:13

Quellian schreef:
een experiment met endorfine

Als ik denk aan 'experiment' denk ik aan controle. Dus ik betwijfel of dat nou werkelijk iets is voor een kat die zo snel opgewonden is en een hartruis heeft.

Ik kan me volledig vinden in de post van Kiwiko. Echter: de gevolgen van HCM (kortademig, slechte eetlust, braken, vermageren, slechte conditie, slechte vacht) zijn goed behandelbaar met een ACE remmer (bloeddrukverlager). Daarmee kan je kat nog een hele poos een kwalitatief góed leven hebben. Misschien is 13 jaar wel oud, maar iedereen weet dat huisdieren nooit oud genoeg worden.

Overleg eens met je dierenarts of je niet hoe dan ook ACE remmers kunt gaan geven in een heel lage dosis? Was er ook geen bloed afgenomen al, wellicht is daar een diagnose uit te stellen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:16

@ Chubby......... ik heb dat zo hier geplaatst omdat ik zelf een half wilde kat hier rond heb lopen........... zolang je die met rust laat komt ze graag bij je, vind ze mensen leuk :)

Maar toen ik haar kreeg heeft ze een dikke 3 weken achter de tv kast gezeten om alleen even heel snel de kamer door te lopen om wat te eten of naar dr kattenbak te gaan.........

zo ontzettend mensenschuw. Na 3 weken zag ik haar (na haar 2 dagen niet gezien te hebben, en mijn katten kunnen in en uit naar eigen blieven) ineens in de hoek van de kamer........ ik zeg Hee muizepluis, ben je er weer......... ding sprong op schoot en was niet meer weg te slaan, tegenwoordig is visite ook niet meer veilig :) :)

Maargoed, das de achtergrond van die kat......

Nou heeft ze een tijd geleden een aanvaring gehad met mijn grote hond, het was een ongeluk....... maar ze werd wel in haar koppie gebeten........ dier is naar boven gevlucht en zat achter het beschot van de zolder......... Sanne heeft haar gevonden en kwam helemaal overstuur naar beneden dat het oog eruit lag.....

Kan ik twee dingen doen, ik kan het beschot wegbreken en proberen de toch al gestressede kat te vangen.... of ik kan water en voer neerzetten in de hoop dat ze niet al te erg verwond is en uiteindelijk zelf weer naar beneden komt.

eerste optie betekend heel, heel veel stress voor een toch al enorm geschrokken mensenschuw dier......

tweede zou betekenen dat ik eventueel mijn kat alsnog achter het beschot weg moet halen, maar dan een beetje dood.

naar de dierenarts is geen optie, dat overleefd ze niet :) en elke dag een zalfje op haar oog smeren betekend in de kattenreismand en dikke handschoenen aan voor de komende twee weken, want je snapt dat die kat zich nooit meer laat vangen..........

Ik heb dus voor de tweede optie gekozen......... ze is uiteindelijk na een dag of 3 weer naar beneden gekomen, het oog is verloren......... daar is ze blind aan..

maar ze is nog steeds happy in het gezin, en ze heeft het ook weer bijgelegd met de grote hond.........

als ik voor optie een had gekozen had ze al haar vertrouwen kwijt geraakt.........

soms moet je dingen op zn beloop laten........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:45

Kiwiko ik denk toch dat ik anders met mn poezen omga dan in jou verhaal hoor :D
Als mijn hond mijn kat zou verwonden zal ik er namelijk alles aan doen om het dier te gaan helpen behandelen, grote kans dat de hond zelfs weg moet.
Mijn katten staan op de hoogste plaats, althans wel dat persje.
Maar goed neemt niet weg dat ik de strekkign van het verhaal wel heel goed begrijp, dat er grenzen zijn...Ben er nu ook een stuk geruster over hoor, ik heb er vandaag een stuk minder ver nagedacht.
En daar ben ik toch wel heel blij mee

@Quell. ben idd weer lekker bezig geweest met ze, ben blij dat ze weer zelfstandig eet en normaal naar de bak kan, ik geef dr nu ook maar lekker dr rust, en daar geniet ze van.
Gelukkig dat het toch nog goed is gekomen, en dat ruisje...sja ik zal mn gedachtes er nog over laten gaan.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:23

Hartruis is afwijking in het hart.. soms gebeurd het dat de DA een afwijking hoord. dit moet je scherp in de gate houden.
soms veroorzaakt door heel veel stress waardoor op hol slaat als ware.

is geen idee om de DA thuis te laten komen? dit scheelt heel erg soms.
zelf heb ik ook monster die niet te hanteren is.. dus ik weet wat het is.. ik heb drom een bovenlader gekocht (mandje die aan bovenkant opengaat) dan hoeft zeer niet altijd uit en is ze rustiger. en toch kan de DA er dan voorzicht bij.

voor de klitten moet je even vragen aan je DA om calmivet (is pilltje om je kat buiten westen te maken) ik gebruik dit ook bij mijn huis kat omdat ze dus ook onhandelbaar is.

(ik weet niet of ie zo meegeeft maar hij kan alicht zelf in praktijk geven zodat je kat handelbaar is om van de klitten te ontdoen)
verder wil je echt zekker zijn van geen HCM dan kan je uiteraard laten testen ze geven je kat dan licht roesje om de scan goed te kunnen doen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:04

Ik zou persoonlijk de DA niet thuis laten komen als ze daar zo bang voor is. Je poes zit jou/haar thuis als een veilige ruimte en vertrouwd het. Als daar straks die 'enge' man met die handschoenen ook al komt....waar is je poes dan wel veilig (even vanuit je poes gedacht).

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:11

Paulusjuh schreef:
Ik zou persoonlijk de DA niet thuis laten komen als ze daar zo bang voor is. Je poes zit jou/haar thuis als een veilige ruimte en vertrouwd het. Als daar straks die 'enge' man met die handschoenen ook al komt....waar is je poes dan wel veilig (even vanuit je poes gedacht).

deze gedachte is niet juist.
de ervaring is dat het juist beter is voor de kat.. juist omdat het een vertrouwde omgeving is. zijn ze vaak al rustiger. (en er zijn geen andere factoren van honden,katten,vreemde geuren aanwezig) bij de DA stinkt het altijd...(je weet wel net zoin ziekenhuis geur)
en enge man met handschoenen, ik weet niet hoor maar zo komt de DA echt niet binnen hoor bij je thuis..

en scheelt alvast de stress van in een mandje stopen daar begint het vaak al mee.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:32

Daar geef ik je helemaal gelijk in. De omgeving is wel vertrouwd etc. Oke ik schetste het een beetje verkeerd misschien, maar een DA heeft toch vaak een hele andere 'houding' als een onschuldig iemand voor de poes. Maarja, nu ik er over nadenk... misschien toch wel een optie.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:38

Ik zou toch ook echt een echo laten maken, desnoods thuis alvast een kalmeringstabletje erin.

Als het HCM is is het belangrijk om vast te stellen en medicijnen te geven waardoor ze weer een kwalitatief redelijk goed leven lijdt.

Mijn poezen (enkele ook echt erg gestresst) gaan jaarlijks gewoon voor HCM testen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:47

de hartruis hoeft niet door stress te komen.
Je weet niet precies hoelang ze het ruisje heeft, en heeft al vaker stress meegemaakt.

Wij doen op de kliniek veel hcm testen, en ook hart echo's. ALS het HCM is, en je bent er op tijd bij, is het goed te behandelen. Andere hartafwijkingen kun je ook goed onderdrukken met medicijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:15

Kalmeringstabletje werd afgeraden omdat er een ruis geconstateerd is.

Chubby schreef:
Overleg eens met je dierenarts of je niet hoe dan ook ACE remmers kunt gaan geven in een heel lage dosis? Was er ook geen bloed afgenomen al, wellicht is daar een diagnose uit te stellen?

Bloed was prima zeer goed zelfs. Alleen dat ruisje werd geconstateerd toen ze ziek was, lever nieren alles goed gelukkig en dat voor een bijna 14 jarige pers zonder stamboom en testen :D
Ik heb geluk gehad denk ik, maar dat mag ook wel eens een keer.
Mijn vorrige pers, getest met stambomen is maar 4 jaar geworden overleden aan nierfalen gelukkig heb ik mij niet laten weer houden om weer een pers te nemen, ik ben echt dol op het ras met name de mét neus.

Prefentief medicijnen geven zal ik eens kunnen overleggen natuurlijk, wie weet is het ruisje over een paar weken wel wat minder, zou dat kunnen en het dus enorm versterkt werd door de situatie hoe ze die nacht op is genomen met een acute maag darm ontsteking?
Kan me voorstelllen dat dit heel erg veel van haar lichaam eiste op dat moment, het leek net of ze een epileptische aanval kreeg namelijk daarom dus ook diep in de nacht nog naar de DA geraakt.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:27

Mijn teckel heeft ook een flinke hartruis. Zijn we achtergekomen toen hij aan een hernia is geopereerd. Hij heeft er verder geen last van, is best actief enzo. En ook niet snel moe oid. Hij is 8 jaar. Vind het ook wel een beetje eng hoor, maar ik geloof dus echt niet dat hij er last van heeft en wil hem daarom ook geen evt. medicatie geven. Eigenlijk zou zijn gebit wel een keer goed gedaan mogen worden, maar hem onder zeil brengen is wel risicovol. Daar zijn we dan wel wat voorzichtiger mee.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:15

Er zijn verschillende kalmeringsmiddelen die homeopathisch zijn en gegeven kunnen worden bij een hartruis.
Je zou bach bloesem of Feliway kunnen proberen dat heeft ook een rustgevend effect.
Verder kan een beetje stress echt geen kwaad en zoals Janet zegt HCM is te behandelen.

Als ze bij een fokker vandaan komt is het wel verstandig om het door te geven want HCM is erfelijk en als blijkt dat meer in het nest (of in de lijn) het hadden is de kans groot dat die van jou het ook heeft.