Konijn wil/kan/durft geen trap te lopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horse_girl

Konijn wil/kan/durft geen trap te lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:58

Hallo allemaal,

Sinds bijna 2 weken hebben we er een konijn bij. Het konijn komt bij mn oom vandaan, hij wilde er vanaf dus hebben wij het beestje overgenomen. Nu is het een flink konijn, dus hebben we een oud konijnenhok op zijn eigen hok gezet en een trappetje van boven naar onder gemaakt zodat hij wat meer ruimte heeft.
Maar helaas, hij snapt nog steeds niet hoe dat werkt. Het gat blijft interessant, maar hij probeert niks. Ik heb hem al een paar dagen in het onderste hok gezet, maar dat werkte ook niet. Dit weekend heb ik geprobeerd hem met een wortel van boven naar beneden te lokken, maar verder dan zn voorpootjes op de trap en zn hoofd in het gat wil 'ie niet.
Ik heb ook geprobeerd hem in het gat te zetten (niet duwen) zodat hij het kan zien, maar dat vindtie doodeng. Mijn ouders wilden hem een zetje geven als hij er half in stond, maar dat leek me nou niet zo'n goed idee.

Heeft iemand hetzelfde probleem en/of een oplossing? Ik hoor het graag!

StillAngel

Re: Konijn wil/kan/durft geen trap te lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:01

Zetje geven is niet zielig hoor ;) Of pak hem desnoods op, handen om de buik en 'loop' samen met hem het trappetje op (jij niet natuurlijk maar jij ernaast). Gewoon beetje vertrouwen geven ;)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:04

Ja, maar van het onderste hok kan alleen het nachthok open (het daghok niet) en het trappetje eindigt in dat nachthok, ik kan dus niet zover meelopen zegmaar.
Dit weekend maar weer proberen :P

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:06

Ik heb mijn konijnen beneden neer gezet en boven lekker eten neer gelegd. Duurde even voordat ze het doorhadden, maar nu sprinten ze er overheen..

Misschien eroverheen lokken met een lekker blad andijvie?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:08

Zet hem in het onderhok. Leg zijn voer in het bovenhok met een wortel er naast..Deksel dicht, geen aandacht meer aan besteden.

Leg elke voerbeurt het voer daar waar hij niet is. Wel in zicht.
Als hij genoeg honger heeft doet hij het wel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:10

hoe reageert je konijn op het geluid van brokjes die in zijn bakje vallen?
als hij dan meteen naar de voerbak komt kan je proberen het konijn beneden te zetten en de voerbak boven en dan 1 voor 1 brokjes erin laten vallen zodat hij het goed hoort.
als het goed is wandelt hij dan vanzelf richting voerbak als hij honger krijgt :j

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:13

Op het voer horen reageert hij niet zo snel. Het voer in zicht zetten wordt lastig, maar ik zal eens kijken. Ik vind het ook zo sneu om het eten op de andere verdieping te zetten, als hij niet snapt hoe hij daar komt zegmaar.
Hebben jullie toevallig ook zo'n hok? Hoe groot is het gat en de hoogte tussen het gat en het trappetje?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:16

Anders proberen het trappetje minder stijl te maken door er een steen onder het trappetje te leggen.
Zodra ie het doorheeft steen weghalen en probleem opgelost.

Die van mij sprongen gewoon omhoog. :D
Die gingen naast het trappetje staan vlak onder het deurtje, jump en je bent boven. :Y)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:19

het trappetje is al helemaal niet steil, het loop schijn van de rechtsbovenhoek tot de linksonderhoek van het onderste hok zo'n beetje. Met een steen zou ik ook de ruimte die hij heeft om onder de bodem van het bovenste hok door te lopen verkleinen. Die ruimte is nu 10 cm, het gat zelf is 14 bij 18 cm geloof ik.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:19

Ik heb ook wel zo'n hok, alleen niet zo'n hoog trappetje :P Ik denk dat de enige oplossing is om hem maar eens een zetje te geven, en niet loslaten in het midden anders wil ie helemaal niet meer :P ;) daarna belonen met favoriete snoepjes

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 14:45

Ik had het konijn weer in het onderste hok gezet, en toen dmv een afscheiding (zodat hij alleen maar naar het trappetje kon) en een snoepje bovenaan de trap geprobeerd om hem naar boven te lokken. Eerst leek het goed te gaan, maar de afscheiding was interessanter :P
Gister ging ik kijken, zit meneer boven! Hij is dus toch anar boven gekomen, ben nu alleen benieuwd oftie ook snapt hoe je dan weer naar beneden komt....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:50

Vast wel. :Y)
Anders heeft ie toch echt pech. :D

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:54

Komt vast helemaal goed, laat hem het maar lekker uit dokteren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 01:22

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-23 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 12:31

:D hij heeft t door, duurt ff maar dan heb je ook wat! Bedankt allemaal!