Wanneer een goede tijd om konijnen buiten te zetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Wanneer een goede tijd om konijnen buiten te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 16:01

Zoals mijn titel al aangeeft, wanneer is het een goede temperatuur om een konijn buiten te zetten?
Wij hebben namelijk drie konijnen waarvan er 1 al buiten staat (hebben we van een stalgenootje overgenomen, was er al aan gewend)
en nog 2 anderen die nu binnen staan. (zijn niet anders gewend) Maar die moeten dus op den duur ook naar buiten.

waypoint

Re: Wanneer een goede tijd om konijnen buiten te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:04

ik zou wachten tot het niet meer zo vriest, van binnen naar buiten in eens is een hele ommezwaai. misschien eens proberen om ze overdag gewoon wat naar buiten te doen in een rennetje en dat langzaam opbouwen? als ze gewend zijn kunnen ze gewoon buiten blijven, mijn gekke nijn zit zelfs nog met sneeuw en regen in zn ren ;) sucses !

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:09

De konijnen van mn ouders lopen altijd buiten (hebben wel een binnenhok). Ze zijn dus iig waterdicht. Voor je eigen konijnen zou ik ervoor zorgen dat de overgang geleidelijk is. Zoals waypoint al zegt, overdag al regelmatig naar buiten en een beetje om de vorst denken. Zorg ook dat waar ze binnen zitten het geen 25 graden is. Dan is de overgang ook niet zo heftig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:14

Ik zou wachten tot het buiten ongeveer 10-15 graden is en het in de nacht in elk geval niet kouder als 8. Binnen is het snel 18/20 graden en dan is de omschakeling wel erg groot. Misschien steeds wat kouder gaan zetten bijvoorbeeld bijkeuken, dan garage dan naar buiten?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:46

Ik wacht altijd tot het s'nachts rond de 12 a 15 graden is en ook zo blijft anders is de overgang te groot.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:09

Niet steeds binnen en buiten zetten, konijnen kunnen erg slecht tegen de wisselingen. Wel kan je ze misschien tijdelijk in een schuur zetten? Zodat het wel kouder is, maar nog niet zo koud als buiten. En dan na een paar weken, als het buiten ook al iets warmer is, kunnen ze naar buiten.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:11

Ik zeg altijd, als je zelf zonder jas naar buiten kunt dan kunnen de konijnen dat ook :D Als ze eenmaal de zomer hebben buiten gezeten dan kunnen ze ook prima de winter buiten blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:35

In het voorjaar. I heb 3 buitenkonijnen, die zitten u gewoon in een ren met nachthok. Ik heb gisteren er een jonge bij gehaald, maar deze is binnen gewend en gaat niet permanent naar buiten onder de 15 graden. Nachten iets kouder met nachthok en ruim stro.
Helaas zit ze tot het voorjaar wel alleen, maar dan haar hele leven niet meer.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:05

rond mei kan je ze buiten zetten...

naar buiten toe, en niet meer binnen halen... eenmaal buiten is het slecht voor ze als je ze weer naar binnen haalt

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 11:54

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ze staan nu nog binnen maar zodra het inderdaad weer wat warmer is buiten gaan ze uit huis en dan blijven ze buiten en komen ook niet meer binnen. Het lijkt me sowieso voor die beestjes lekkerder om buiten te zitten....

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:03

Ik heb mijn konijn ook binnenstaan in de winter en in het voorjaar gaat ze weer dag en nacht in de ren, de vorst en de kou is niet zo goed voor ze heb ik mij laten vertellen.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:32

A Lilian__ als ze het hele jaar door buiten hebben gelopen kunnen ze ook makkelijk in de winter buiten blijven. mijn konijn loopt nu zelf's 's avonds nog in de ren. gewoon genoeg sto erin en lekker veel hooi om te knabbelen, dan komt dat wel goed hoor ;)

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:43

Mijn nichtje had haar konijn dus ook de hele winter buiten en was het oortje van afgevroren, sinds dien staan die van mij swinters binnen. ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:48

dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt...

wij adviseren juist om ze buiten te laten... te veel wisseling in de temp. is niet goed, daar kunnen ze ook het loodje van leggen...

genoeg stro, en een zak voor het gaas... warm zat

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:03

ik zou wachte tot de buiten temp ongeveer hetzelfde is als de temperatuur die je nu in huis hebt, dan kan dus nog wel ff duren, maar helemaal voor konijnen die het niet gewend zijn kan die overstap wel heel groot zijn..

onze konijn staan vanaf het begin buiten dus die zijn het zo gewend, onze cavia ging voorheen altijd alleen in de zomer overdag in een (hele grote) ren bij 1 van de konijnen, hij kon dan ook via een trappetje bij dat konijn in het hok, maar op een gegeven moment bleef hij er ook snachts en hij zit er nu nog:= terwijl cavia's eigenlijk helemaal niet met kou naar buiten mogen... maarja, die enorme vrieskou heeft hij ook overleeft (Welliswaar met enorm veel hooi:P) maar dat wil dus wel zeggen dat zulke beesten het snel gewend zijn, en er niet zoveel moeilijk heden zullen ontstaan;)

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:17

Lilian__ schreef:
Mijn nichtje had haar konijn dus ook de hele winter buiten en was het oortje van afgevroren, sinds dien staan die van mij swinters binnen. ;)

Tja, of dat konijn was al ziek, en/ of had geen goede slappplaats waar het vorstvrij is................. :o :o

Een gezond konijn die een goed binnenhok heeft waar het vorstvrij is en winddicht, laat zijn oor er niet afvriezen hoor....... ;)

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:21

Don_Zhivago schreef:
rond mei kan je ze buiten zetten...

naar buiten toe, en niet meer binnen halen... eenmaal buiten is het slecht voor ze als je ze weer naar binnen haalt

hebben wij ook gedaan. we kregen een konijn van iemand, die gewend was binnen te staan en rond mei hebben wij 'm opgehaald en nu zit ie al bijna 5 jaar buiten. ons andere konijn was al gewend buiten te staan (is inmiddels overleden vorig jaar juli, dus niet door de kou ofzo). toen hebben we een jonge gehaald en die zit nu ook gewoon buiten (vanaf juli 2008). het bevalt ze prima ;)