mijn konijnen vallen elkaar aan en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

mijn konijnen vallen elkaar aan en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:56

Hallo,

Mijn konijnen zitten altijd samen in een grote kooi. Nooit geen problemen gehad, ze wassen elkaar en doen alles altijd tegelijk, de een loopt de ander aan en zo ook andersom. Ze lopen elke dag een grote tijd los rond in de kamer en zo ook daarnet weer. Echter vallen ze elkaar aan? Ze mogen alleen los in mijn slaapkamer en ik hoorde dus wat gerommel onder mijn bed, ik ga kijken en ze rennen onder het bed vandaan. Kleine rondjes achter elkaar aan rennen en zo met de poten elkaar krabben? Als dit spelen is dan vind ik het maar raar. Maar goed, het probleem dus vallen ze elkaar nu aan of niet?

Ik heb ze uit elkaar gehaald en ze zitten nu stilletjes in de kamer, de een aan de ene kant en de ander dus ver daar vandaan. Moet ik ze nu gewoon weer bij elkaar in de kooi zetten of gaat dit niet meer samen? Ik heb eventueel een extra kooi liggen maar dat wilt zeggen dat ik er dus extra konijnen bij moet halen, gezien ze dan alleen zitten. Wie heeft info?

Overigens zijn ze nog lang niet tam en vinden ze mij meerendeels eng. Echter heb ik ze apart rustig opgepakt en ze bleven liever zitten dan dat ze weer bij elkaar moesten. Daarom heb ik ze dus nu nog in de kamer lopen, ze komen nu niet bij elkaar.

Thats_Me

Re: mijn konijnen vallen elkaar aan en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:02

Zet ze weer bijelkaar in een grote ruimte waar ze veilig kunnen rondrennen en blijf er zelf bij. Voorkeur voor bijvoorbeeld de badkamer of gang omdat ze daar vaak nergens onder kunnen kruipen. Haal ze alleen uit elkaar als het echt tot bloedens toe gaat. Anders lekker laten uitvechten. Kan best zijn dat ze aan het uitvechten zijn wie hoger in rang staat. Dat daar nu verandering in komt.

Let wel op als het echt hard er aan toe gaat en je moet ze wel uit elkaar halen zorg dan dat je iets van een handoek oid bij de hand hebt zodat je het veilig kunt doen zonder dat ze jou bijten/krabben.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:06

Bedankt voor het reageren. Ik heb een laptop dus ik kan er de hele tijd bij blijven, hoe doe ik dit dan als ik ga slapen? Dan kan ik ze niet in de gaten houden, gewoon weer bij elkaar zetten? Mits ze elkaar dan niet helemaal gek maken.. Of moet ik ze voor een nachtje maar in een aparte kooi zetten? Ik ben namelijk ziek en wil niet te laat gaan slapen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:11

Als het goed gaat voordat je gaat slapen dan laat je ze samen. Gaat het niet goed samen zet je ze appart en probeer je het morgen nog een keer. Zou er in iedergeval niet voor opblijven :)

Voor jou beterschap en hopelijk dat je konijnenbeesten snel weer vriendjes met elkaar worden.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:19

Oke nou ze zitten nu weer bij elkaar in de kamer spruitjes te eten dus ik kijk het nog even aan en anders mogen ze mooi bij elkaar. Bedankt :)

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:22

hoe oud zijn je konijntjes?
Want ik had eerst ook 2 konijnen bij elkaar , heb toen het mannetje laten castreren,, en dat ging maanden goed.
tot op een dag begonnen ze elkaar ook aan te vallen en toen bleek dus dat t andere konijn waarvan het verkocht was als vrouwtje , toch een mannetje te zijn.

En als ze mannetjes volwassen zijn dan kunnen ze heel slecht bij elkaar helaas..

succes iig.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:24

Ik heb ook 2 konijnen gehad, van jongs af aan zaten ze bij elkaar in een ren/hok.. ze hebben 2x gevochten, echt tot bloedens toe.. daarna waren ze weer de grootste maatjes. Ik zou ze bij elkaar houden en in de gaten houden dat het niet TE word. Die van mij heb ik even uit elkaar gehouden (1 in het hok, 1 buiten en dat steeds afwisselen). Daarna even bij elkaar en kijken hoe dat ging. Dat ging toen weer goed. Ik zou ze dus niet meteen definitief uit elkaar houden. Die 2 van mij waren 2 mannetjes.. en in 7 jaar tijd dus 2x gevochten.

Voor jou beterschap toegewenst ;)

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:33

Dit zijn twee vrouwtjes, dat weet ik zeker. Echter moet ik van de week toch naar de dierenarts omdat de nageltjes geknipt moeten worden, ik durf dat niet zelf..dus ik laat het nog wel een extra keer nakijken. Ik weet eigenlijk niet zo meer hoe oud ze zijn haha.. ik kreeg ze met 6 weken, en ik heb ze nu een maand of twee zoiets.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:36

Ok dus ze zijn nog redelijk jong..
Nou ze zullen wel aan het uitvechten zijn wie de baas gaat worden maar hou het toch maar in de gaten anders heb je dadelijk heleboel konijntjes :+

Die van mij was ook opzeker een vrouwtje zei de dierenwinkel, maar soms is het moeilijk te zien als ze jong zijn..

Maar goed hou ze in de gaten of het goed gaat en vraag het indd even bij de arts na..

hoop dat alles goed komt :)

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:42

ik heb 2 gecasteerde mannetjes vader en zoon en 2 vrouwtjes. hebben altijd samen gezeten. nooit vechten. alleen 1 maand geleden is het vechten tussen vader en zoon. tot bloedens toe. 1tje moest gehecht worden onder narcose. Ik heb nu besloten om er 1 weg te doen. Die iedere keer begon met vechten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:48

Schakel de Kippen-politie in!!

(sorry grapje, ik kon het niet laten....) ;)

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 01:01

ook twee vrouwtje kunnen erg vechten net zoals twee mannetjes dat doen maar twee vrouwen gaat vaker goed. de beste combi is een gecastreerd mannetje en een vrouwtje. gesteriliseerde vrouwtjes wil volgens mij ook wel is goed gaan.
als ze erg jong zijn zou ik nog even aan kijken hoe het gaat.
en als je het niet ziet zitten gewoon aan de dierenarts vragen wat de beste oplossing is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 01:08

Inderdaad, 2 vrouwtjes gaat ook bij lange na niet altijd goed samen.. helaas ;)
Ben nou wel benieuwd wat je hebt gedaan..

Haha Storm76 :D Ik wist niet dat kippen ook slim konden zijn 8-)

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:34

Ik dacht ook dat ik 2 vrouwtjes had. Tot de witte op de bruine sprong. Dus de witte was een mannetje. Laten casteren en na een aantal weken weer samen. Springt ineens en bruine op de witte hahah Blijkt dat ik 2 mannetjes heb.
Nou wil ik een goed tehuis zoeken voor mijn bruine mannetje en dan bij de witte een vrouwtje proberen te plaatsen.
Dus als iemand interesse heeft in een lief rammetje, of wil ruilen voor een voedster. PB maar even ;)

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:06

Ik heb een mannetje (gecastreerd) en een vrouwtje maar bij mij springt het vrouwtje alleen op het mannetje. Is een teken van dominantie. Dus dit hoeft niet te betekenen dat je een mannetje hebt :D (sterker nog het mannetje mag niet eens op het vrouwtje springen want dat vindt ze niet goed hihi)

Mijn voedstertje is overigens zo fel dat ik daar geen ander voedstertje bij zou durven zetten. Met rammetje gaat het prima.
De combi voedster/voedster zou ik niet gauw proberen. Als ze jong zijn gaat het nog wel goed maar als ze wat ouder en dominanter worden wordt het toch vaak vechten.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:33

kaj schreef:
Ik heb een mannetje (gecastreerd) en een vrouwtje maar bij mij springt het vrouwtje alleen op het mannetje. Is een teken van dominantie. Dus dit hoeft niet te betekenen dat je een mannetje hebt :D (sterker nog het mannetje mag niet eens op het vrouwtje springen want dat vindt ze niet goed hihi)

Mijn voedstertje is overigens zo fel dat ik daar geen ander voedstertje bij zou durven zetten. Met rammetje gaat het prima.
De combi voedster/voedster zou ik niet gauw proberen. Als ze jong zijn gaat het nog wel goed maar als ze wat ouder en dominanter worden wordt het toch vaak vechten.

maar dat is met mannetjes ook ;)

ligt eraan hoe dominant ze zijn, mijn mannetje (vader kon wel met zijn dochter samen maar absoluut niet met zijn zoontje .. dus kwestie van uitproberen en ervaren ..
succes .

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:14

@goldlover: vandaar dat ik zou adviseren om een rammetje en een voedster te nemen en geen voedster/voedster of ram/ram ;)
Er was al uitgebreid aangegeven dat ram/ram geen goed idee is maar voedster/voedster is ook niet echt een aanrader dus.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:42

kaj schreef:
@goldlover: vandaar dat ik zou adviseren om een rammetje en een voedster te nemen en geen voedster/voedster of ram/ram ;)
Er was al uitgebreid aangegeven dat ram/ram geen goed idee is maar voedster/voedster is ook niet echt een aanrader dus.

Ja dat snap ik daarom vroeg ik in mn eerste vraag ook of het wel mannetje en vrouwtje zijn.

Omdat indd dat de beste combi is.

Maar het gebeurt soms dat ze zeggen ik heb een mannetje en wil er een vrouwtje bij , en dat de winkelier haar verkoopt als vrouwtje en later blijkt t ook een mannetje te zijn.
Dat is mij iig gebeurt ;)

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:01

Klopt goldflower dat hoor ik eigenlijk best wel vaak. Echter heb ik zelf een tijdje een dierhouderijopleiding gedaan en hebben we dat op de opleiding geleerd. Verder heeft een meisje dat ik persoonlijk ken met mij meegekeken, zij werkte bij de dierenwinkel. En later had mijn konijn een kaal plekje op zijn neus en ben ik daarvoor naar de DA geweest inclusief andere nijn, en die heeft me ook nog verteld dat het vrouwtjes waren. Als het nu nog misgaat dan weet ik het ook niet meer haha.

Overigens is het krabben en rennen nu over en lopen ze weer samen rond. Wel merk ik dat als het lichtbruine knijn wilt drinken, de bruine eerst gaat en de ander wegduwt. Dat deden ze eerst nog niet zoals het nu gaat.. ik heb wel opgelet en de ander krijgt daarna alsnog de tijd om te drinken. Het zijn gewoon twee zeurtjes :D

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:06

ok ja dan lijk het me sterk dat ze het mis hebben qua geslacht haha

Miss dat ze nu uit hebben gevochten wie de baas is, omdat de 1 eerst wil en daarna mag de ander pas,, nou ja zo te horen gaat t weer redelijk goed... gelukkig maar ;)