Landschildpad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

Landschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 15:36

Heey, ik was laatst bij een kennis van mij en die had een landschildpad. Zij had deze al ruim 30 jaar en het was een heel leuk beestje! Nu vroeg ik mij af, of je in Nederland nog legaal landschildpadden mag houden, want ik dacht dat deze beschermd waren? Waterschildpadden niet geloof ik, maar deze vind ik wat minder leuk. Zijn hier mensen op het forum die ervaring hebben met landschilpadden houden, en heb je hier bepaalde papieren voor nodig ofzo? Alvast bedankt :)

Lusitana

Re: Landschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:14

Ahem, ik heb een landschildpad, maar kan je niet echt helpen met je vragen, want ik woon in Portugal. Hier zijn ze inheems en deze is dan ook gewoon van de weggeraapt en leeft nu op mijn erf. Geen idee waar ze op dit moment is, ze houdt winterslaap en heeft zich dus ergens verborgen.
Ik reageer even zodat je weet dat ik er een heb, maar verder weet ik dus niks van de wetgeving in Nederland. Ik weet wel dat er een schildpadden site is. http://www.schildpad.nl/
Daar kun je wellicht de info vinden of opvragen die je nodig hebt.
Ze hebben ook een forum.
Dit is de mijne:
Afbeelding
Afbeelding
De katten gebruiken haar graag als kussentje, daar heb ik helaas nog geen foto van.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:18

Wij hadden vroeger twee landschildpadden. Volgens mij is het houden ervan verboden in Nederland, iig om te kopen dacht ik. Toen mijn moeder ze kreeg was het volgens mij legaal maar dat weet ik niet.

Verder vroegen die van ons niet zoveel verzorging. :) Lieve beestjes waren het.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:45

Dit heb ik kunnen vinden:
Citaat:
wetgeving
in principe geldt voor de Griekse landschildpad een algemeen bezits- en handelsverbod op basis van artikel drie van de wet. De wetgever heeft echter in de uitvoerings regel een artikel opgenomen waarin staat dat dit voor nakweek dieren mits dit aantoonbaar is met de juiste papieren dit niet geldt

Citaat:
Wetgeving
De vierteen schildpad is een soort die is aangewezen op grond van artikel drie A van de wet. Als zodanig is de schildpaddensoort opgenomen in Bijlage C van de Uitvoeringsregeling. Dit heeft tot gevolg dat houders die deze soort onder zich hebben of te koop aanbieden over CITES-documenten moeten beschikken.

Citaat:
Wetgeving kolenbranderschildpad : CITES B

Citaat:
Wetgevingpanterschildpad
Cites B mogelijk komt deze schildpad binnenkort op de cites A lijst

Ik denk dat het voor de moorse (die ik heb) hetzelfde is als voor de griekse.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:46

Voor zover ik weet mag je een schildpad die gechipt is enzo gewoon hebben... Nakweek dieren dus kennelijk met inderdaad juiste papieren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:25

Landschildpad mag alleen met de juiste papieren, soort van vergunning dus. Wij hebben er hier ook eentje zitten, een griekse. Die moeten dus echt met papieren, anders heb je ze gewoon illegaal..

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:49

Pluttersput schreef:
Landschildpad mag alleen met de juiste papieren, soort van vergunning dus. Wij hebben er hier ook eentje zitten, een griekse. Die moeten dus echt met papieren, anders heb je ze gewoon illegaal..

En hoe kun je die papieren aanvragen, of moet je een schildpad kopen die al papieren heeft? Of moet je zelf ook aan bepaalde 'eisen' voldoen wil je legaal een landschildpad houden?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:51

Volgens mij kan je ze alleen bij erkende fokkers kopen, en dan krijg je de papieren erbij als ik me niet vergis. Iig niet op advertenties ingaan waarbij ze worden aangeboden als je er geen papieren bij krijgt. Je bent dan illegaal bezig, en er zitten volgens mij grote boetes aan vast..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:52

Volgens is het voor veel soorten ook geen probleem als je maar papieren hebt (zodat te zien is dat het nakweek is denk?)

Maar ik twijfel wel of dat voor alle landschildpadden zo is.. die padjes die in de dierenwinkel zitten lijken me ook niet echt beschermde dieren met papier maargoed, heb het nooit nagevraagd

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:28

ik heb een griekse landschildpad
leeftijd umh ouder als 40 jaar.
Mijn ouders hebben de pad gevonden langs de spoorlijn. Hij zit nu in winterslaap in een doosje op zolder. In het voorjaar wordt die weer wakker en loopt hij los rond in de ruin totdat hij weer in winterslaap gaat. Wij hebben geen papieren bij hem omdat hij zo lang geleden is dat ze hem hebben gevonden. Hij gaat ook nooit meer weg. In de zomer verdedingt hij de tuin. Hij bijt dan namelijk in je tuin haha. op passen met blote voeten in de zomer in de tuin

ons opa en oma hebben een moor schildpad ook al erg oud en ook gevonden langs de spoorlijn

dit is onze stoffel
Afbeelding
lekker appeltje eten
Afbeelding