Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Het beestje moet toch leren hoe hard hij kan/mag bijten..., een pup van tien weken moet gewoon leren waar die tandjes in zijn mond voor dienen, en wat voor impact die hebben. Ik ken geen enkele pup die nooit gebeten heeft, dat doen ze allemaal. De ene is daar gewoon wat heftiger in dan de andere.
Verder zie ik hier heel veel 'brutaal geweld' voorbij komen moet ik zeggen. Tikken geven, 'je platte hand in zijn bek stoppen totdat ie gaat kokhalzen',... Een pup van die leeftijd is ook helemaal nog niet bezig met rangorde en 'baas' willen zijn, een pup van die leeftijd is een speelvogel die helemaal nog niet goed weet wat kan en wat niet.
Mijn manier? Bijten niet toelaten als je niet aan het spelen bent. Als hij toch bijt, gewoon 'nee' zeggen (je hoeft helemaal niet te roepen ofzo, pup hoort goed genoeg). Als hij dan nog eens bijt, neem hem dan gewoon op en zet hem in een andere ruimte (of als je de ruimte hebt: ga weg van hem, begin met iets anders, negeer hem). Hoeft niet lang te zijn, een minuutje is op die leeftijd al lang genoeg. Elke keer herhaal je dat, uiteindelijk zal zijn nikkel wel vallen en zal hij wel doorhebben dat hij niet meer bij de baas mag als hij bijt...
Tijdens het spelen mag een pup bijten van mij, maar enkel zachtjes, het mag géén pijn doen. Dus vanaf dat hij jou pijn doet, dan begin je maar te piepen als een gewonde hond (gewoon met een hoge scherpte stem 'AUWauwauw' is ook goed). Je pup zal daarvan schrikken en zijn beet lossen of minder hard bijten. Als hij dat doet: Belonen! (gebruik het woord dat je altijd gebruikt bij beloning, 'flink' of 'goooed') en verder spelen. Als hij niet lost of minder hard bijt: stoppen met spelen en negeren. Als hij nog verder gaat: weer in een andere ruimte zetten voor een minuutje. Op deze manier leer je je pup dat hij gerust mag 'bijten' tijdens het spel, maar je leert hem daarbij ook perfect hoe hard hij mag bijten.
Belonen belonen belonen als hij het goed doet, negeren als hij het niet goed doet.... Geen zware middelen voor nodig.
Dorienn schreef:@avaluna: onze hond heeft iets met schoenen. Hij neemt ze mee, legt ze op een mat, bijt er eens in en gaat er dan naast of op slapen. Als je het niet in de gaten houdt heeft hij een hele verzameling op zijn dekentje liggen .. Ik snap je uitleg niet echt over wat je dan kan doen. De schoenen toespreken? Hem er eerst bij weghalen? Wij ruilen als hij iets van ons heeft, een van zijn speeltjes tegen onze schoen(en).