Nieuwe pup, maar heeft soms zo van die momenten ..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Nieuwe pup, maar heeft soms zo van die momenten ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 12:41

.. waar hij met de kont omhoog zit, met de pootjes naar ons klauwt, tegen ons op springt en in benen/knieen/enkels/kont/hand bijt.
Ondertussen blaffen, grommen, oost indisch doof voor bevelen.. Deze attacks duren ongeveer 5 min, waarop hij zich uiteindelijk nukkig naar zijn mat begeeft.
Hoe moeten we hierop reageren? Is dit normaal? nu isie nog een pup van 3 maand, maar straks een hond van een jaar dat in je kont bijt ...

Liezel1

Re: Nieuwe pup, maar heeft soms zo van die momenten ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:43

Ga je met hem naar puppycursus?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:48

Wij hebben een pup van drie maanden en ik sta het niet toe.
Wij hebben ook een dochter van vier en ik wil niet dat zij zich hiermee gaat meten, met mensen behoort de onze iets anders te spelen dan met soortgenoten.
Als je het niet wilt, consequent blijven, de onze heeft het nu wel in de gaten, leert sowieso snel.
Onze pup heeft wel veel mogelijkheid om met andere honden te spelen en een aantal van deze honden zet haar ook op haar nummer als ze het genoeg vinden.

Veel plezier met je pup.

En zoals je ongetwijfeld wel weet, negeren, niet aankijken als je niks wilt (geen contact maken), moet ze even weg even met je voet aangeven (handen zijn meteen een uitnodiging :D ), zit de pup aan foute dingen, nee, en alternatief geven.
Blijft de pup bijvoorbeeld sokken pakken, dan kun je een situatie in scene zetten als ze aan de riem geweest is.
Als ze dan weer aan de sokken zit, weg bij de sokken, hond verder negeren en de sokken aankijken en bestraffend toespreken, klinkt alsof je rijp bent voor opname, maar helpt wel ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:50

Ik vraag me altijd af waarom mensen een pup nemen en dan verwachten dat deze zich gedraagt als een volwassen hond.....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:52

Billy schreef:
Ik vraag me altijd af waarom mensen een pup nemen en dan verwachten dat deze zich gedraagt als een volwassen hond.....

Hahaha, dat is idd waar :D

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:56

Een Pup is een pup ... Kleine kinderen verwacht je ook niet van dat ze in 1 x luisteren ...
Spelenderwijs moet jke dat erin brengen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:57

Ze zegt toch niet dat ze verwacht dat die zich gedraagt als een volwassen hond? ze wil juist weten wat ze ermee moet doen, vindt ik persoonlijk alleen maar goed, beter als dat je zelf maar wat gaat doen terwijl je niet weet of het goed is...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:58

[BB] pup (10 weken) bijt, gromt en repeld!
In bovenstaand topic is een hele discussie gaande over hoe je een pup moet 'aanpakken' als hij bijt. Er zijn er die op een harde manier straffen, maar daar ben ik absoluut geen voorstander van. Eventjes een quote van mij uit het vorige topic, kwestie van niet alles te moeten herhalen.

Citaat:
Het beestje moet toch leren hoe hard hij kan/mag bijten... :), een pup van tien weken moet gewoon leren waar die tandjes in zijn mond voor dienen, en wat voor impact die hebben. Ik ken geen enkele pup die nooit gebeten heeft, dat doen ze allemaal. De ene is daar gewoon wat heftiger in dan de andere.

Verder zie ik hier heel veel 'brutaal geweld' voorbij komen moet ik zeggen :+. Tikken geven, 'je platte hand in zijn bek stoppen totdat ie gaat kokhalzen',... Een pup van die leeftijd is ook helemaal nog niet bezig met rangorde en 'baas' willen zijn, een pup van die leeftijd is een speelvogel die helemaal nog niet goed weet wat kan en wat niet.

Mijn manier? Bijten niet toelaten als je niet aan het spelen bent. Als hij toch bijt, gewoon 'nee' zeggen (je hoeft helemaal niet te roepen ofzo, pup hoort goed genoeg). Als hij dan nog eens bijt, neem hem dan gewoon op en zet hem in een andere ruimte (of als je de ruimte hebt: ga weg van hem, begin met iets anders, negeer hem). Hoeft niet lang te zijn, een minuutje is op die leeftijd al lang genoeg. Elke keer herhaal je dat, uiteindelijk zal zijn nikkel wel vallen en zal hij wel doorhebben dat hij niet meer bij de baas mag als hij bijt...

Tijdens het spelen mag een pup bijten van mij, maar enkel zachtjes, het mag géén pijn doen. Dus vanaf dat hij jou pijn doet, dan begin je maar te piepen als een gewonde hond (gewoon met een hoge scherpte stem 'AUWauwauw' is ook goed ;)). Je pup zal daarvan schrikken en zijn beet lossen of minder hard bijten. Als hij dat doet: Belonen! (gebruik het woord dat je altijd gebruikt bij beloning, 'flink' of 'goooed') en verder spelen. Als hij niet lost of minder hard bijt: stoppen met spelen en negeren. Als hij nog verder gaat: weer in een andere ruimte zetten voor een minuutje. Op deze manier leer je je pup dat hij gerust mag 'bijten' tijdens het spel, maar je leert hem daarbij ook perfect hoe hard hij mag bijten.

Belonen belonen belonen als hij het goed doet, negeren als hij het niet goed doet.... Geen zware middelen voor nodig.

Zoals jij het beschrijft is jou pup in een ongelofelijke speelfase.. Ga je met hem naar een hondenschool? In puppyklasjes mogen ze normaal altijd met andere pups spelen, en ook dan doen ze dan... Ze vallen aan, ze doen lekker wild en zot,... Zo leren ze hun eigen krachten kennen. Dat hij oost-indisch doof is voor bevelen op die moment is perfect normaal, je spreekt hier namelijk niet over een volwassen hond die bevelen door en door kent, maar over een pup die net wat kleine bevelen kan, als hij heel erg aangemoedigd wordt. In zijn spel vergeet hij die gewoon :).

nogmaals, een pup die bijt is het meest normale gedrag ter wereld :).

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:00

Onze hond hapte als pup naar ons gezicht (uit speelsheid), naar mijn mening hoef je dat niet te tolereren. Je hoeft niet gelijk te verwachten idd dat ze meteen weten dat dit niet hoort, maar je moet het wel langzaam afleren. Zodra hij naar mijn gezicht hapte was het spelen afgelopen..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:00

@Tantjeuh: helemaal mee eens, was idd vergeten het hoge auw/piep, dat kennen ze idd al.

Wij gaan ook op puppycursus, hartstikke leuk en leerzaam en zou ik je zeker aanraden!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:59

Onze pup moet nog 1 inenting krijgen en dan gaan we ermee gaan. Wat we al deden als hij beet is Auw roepen en als we aan het spelen zijn en hij begint te bijten staan we op en negeren we hem. Maar deze attacks kunnen echt zo opeens uit het niets komen :P dan zit je aan tafel en opeens hoor je iets blaffen waarna die op je springt en in je bovenbeen bijt. In het nekvel pakken doen we niet, vinger in keel ook niet. Wat we wel eens doen, is zijn mond toehouden. Dit doen we wel niet als hij ons begint aan te vallen, maar bv als hij hard in je teen bijt en niet wil lossen.

@avaluna: onze hond heeft iets met schoenen. Hij neemt ze mee, legt ze op een mat, bijt er eens in en gaat er dan naast of op slapen. Als je het niet in de gaten houdt heeft hij een hele verzameling op zijn dekentje liggen .. Ik snap je uitleg niet echt over wat je dan kan doen. De schoenen toespreken? Hem er eerst bij weghalen? Wij ruilen als hij iets van ons heeft, een van zijn speeltjes tegen onze schoen(en).

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:02

En wat adviseert de fokker?

Daarnaast heb ik even gemist of je nou wel of niet naar puppycursus gaat?
Edit: Ik zie dat jullie straks wel gaan

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:06

Fokker hebben we gebeld en hij adviseerde dus de mond toe te houden als hij te hard beet en als hij ons aanvalt negeren. Dat negeren proberen we vol te houden, maar gaat niet altijd. Zon pup heeft echt scherpe tandjes :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:08

Is het eigenlijk een uitnodiging om te spelen, een ''bevel'' om te spelen of uitdaging? Ik dacht eerder uitdagen maar ben benieuwd wat bokt ervan denkt :)

oja, dit is niet onze eerste hond, maar de vorige deed dit niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:09

Maar als je dat doet > 'zijn mond toehouden', moet je dat wel doen tot het effect heeft, en als ie begint te spartelen niet gelijk loslaten. Dan zien ze het alleen als een spelletje.

Ik heb zelf meerdere pupjes opgevoed en eigenlijk altijd bepaalde dingen nooit getolereerd. En dan inderdaad best met een harde hand bepaalde gedragingen 'afgekeurd'. Niet bijten, niet grommen bij de voerbak (10 weken oud), niet op dingen kauwen. Gevolg: het zijn allemaal heel makkelijke honden geworden die nooit wat verkeerd doen.

Mijn huisgenoot had een Stafford pup, en hij probeerde iedere keer zijn schoenen om te ruilen voor een speeltje, de hond aan de kant te zetten als ie gemeen beet enz enz. Gevolg pupje was onhandelbaar. Krengetje dacht dat alles mocht, voelde zich absoluut niet 'in de hoek' gezet als ie weggestuurd moest, beet nog steeds gemeen en sloopte alles.

In de roedel leren ze heel snel met welke honden ze wel en niet kunnen dollen en dat ze soms hoe klein ze ook zijn, respect moeten hebben voor bepaalde dieren. Ook leren ze dat ze sommige dingen niet kunnen doen. Als ze niet luisteren worden ze ook op hun plaats gezet worden.

Dat kun jij als baas ook doen. Zolang je geen buitensporig geweld gebruikt! Je hoeft m niet aan zijn nekvel omhoog te trekken of met een kapotte schoen tegen zn kop aan te slaan. Maar juist gegeven correcties zijn ook voor een pup niet verkeerd.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:06

Als je hem bij zijn nekvel pakt moet je hem naar de grond duwen en niet onhoog trekken :) Zo doet moeder dat ook bij haar pups om ze op de plaats te zetten :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:38

Dorienn schreef:
@avaluna: onze hond heeft iets met schoenen. Hij neemt ze mee, legt ze op een mat, bijt er eens in en gaat er dan naast of op slapen. Als je het niet in de gaten houdt heeft hij een hele verzameling op zijn dekentje liggen .. Ik snap je uitleg niet echt over wat je dan kan doen. De schoenen toespreken? Hem er eerst bij weghalen? Wij ruilen als hij iets van ons heeft, een van zijn speeltjes tegen onze schoen(en).

Heel simpele oplossing: zorg ervoor dat er geen schoenen rondslingeren waar je pup loopt. Geef hem gewoon die kans niet :).

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:24

Het klinkt mij in de oren als een oververmoeid hondje!
Laat hem lekker spelen en doen en na een uurtje of 3 verplicht een uurtje in de bench.
Onze pup werd ook soms hyper, zo merkten wij altijd dat het tijd was voor een verplicht (!) uurtje rust.
Helaas voor haar was ze het daar vaak niet mee eens, gewoon negeren, ze vallen vanzelf in slaap!

Na een uurtje is je hond weer uitgerust en rustiger.

Succes!