Bijtende hamster.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winandaa_

Bijtende hamster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 19:33

Ik heb sinds kort een nieuwe hamster. :D Een russische dwerghamster, een mannetje. Ik ben er hardstikke blij mee, en kan er echt uren naar kijken.. maar ik heb wel één probleem. Hij bijt, en is nogal schuw. Kijk, dat laatste kan natuurlijk een kwestie van wennen zijn. Ik mag steeds dichter in de buurt komen, soms zelfs aaien.. maar dan bijt hij in mijn vinger. En volgensmij bedoelt hij het nog geneens zo kwaad, en ruikt mijn hand dan wel een beetje naar hamstervoer.. maar ookal is dat niet zo, hij knabbelt altijd graag aan mijn vinger. :P En ik zou dat toch wel graag willen afleren..

Hebben jullie misschien een oplossing voor mij? Of is het gewoon een bijt-hamster?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:27

Hamsters bijten zoiezo al snel... volgens mij kun je er niks aan doen en heb je gewoon pech gehad. Ik vind het in ieder geval ook niet echt beestjes om op te pakken en te knuffelen enzo.

Brainless

Re: Bijtende hamster.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:31

Russische dwerghamster staan er om bekend niet zo snel te bijten.
Om hem handtam te maken kun je hem in een washandje doen en hem op schoot houden (dan voelt hij zich wat veiliger en ook je handen zijn dan veilig). Als je dit vaker doet wordt hij steeds tammer.
Wel regelmatig (het liefst elke dag 5-10min) doen dan gaat het sneller.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:33

Mijn dwerghamsters beten ook best veel, ik pakte ze altijd met een handschoen aan. O:)
Het was eerst altijd wat likken, het zout op je huid denk ik, en dan hap.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:38

sunny_l0ve schreef:
Hamsters bijten zoiezo al snel... volgens mij kun je er niks aan doen en heb je gewoon pech gehad. Ik vind het in ieder geval ook niet echt beestjes om op te pakken en te knuffelen enzo.

Dit vind ik nergens op slaan.Het ligt er totaal aan uit welk nestje ze komen en hoe ze zijn opgevoed.
Ik heb eerst wel een muis gehad die beet en doodsbang was,maar dat was m'n eigen schuld,want ik had in de winkel gewoon om een vrouwtjesmuis gevraagd en niet om een tamme.Daarna had ik een hamster die niet zo schuw was,en ze hapte ook bijna nooit;ALS ze hapte beet ze niet door.Nu heb ik de meest schattige hamster ever.
http://i39.tinypic.com/5v85c2.jpg
Stoer is Lily,he? :+

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:46

de beste tip:

hamster bijten omdat je anders ruikt.. en omdat ze het misschien niet gewend zijn om opgepakt te worden..

voordat je met je handen bij hem in de buurt kom, moet je even het zaagsel wat in het hok ligt, flink door je handen heen wrijven..

zo heb je meer zijn geur, en is het meer vertrouwd..

niet van bovenaf beet grijpen, maar eerst voorzichtig je hand plat, en de hamster erop laten lopen..

en anders opscheppen.. niet vast grijpen

probeer het maar eens, het helpt echt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 02:12

Er is ten eerste een verschil in bijten bij rusjes. Ze kunnen aan je hand knabbelen. Dus bijten niet door. Dit kan 2 dingen beteken te weten of nieuwe geur wat ze leren kennen, of een waarschuwing van als je door gaat bijt ik door.

Het tweede bijten is dus echt door bijten. (dan bloed het bij de wond dus) Dit is het echte bijten. Dit gebeurt echter bijna nooit bij rusjes is mijn ervaring.

Ik heb inmiddels al veel rusjes gezien en gehad. En ik ben nog maar 2 keer door gebeten. De eerste keer waren ze samen aan het vechten, en wilde ik ze met mijn bloote handen uit elkaar halen :7.

En de tweede keer kon ik het ook weten want was een moeder met baby's en die liet al iedere keer merken dat ze mijn aanwezigheid bij haar nest niet kon waarderen.

Rusjes die erg agressief zijn en dus vaak en veel echt bijten, (het tweede dus) die zijn vaak niet raszuiver en zijn ingekruist met cambelli. Waarbij het agressieve van campbelli dus naar voren komt.
Vaak zijn dit dierenwinkel hamsters...

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:59

Mijn hamster beet in het begin ook vaak,
maar ik heb hem gewoon vaak uit zijn kooi gehaald en nu doet hij het niet meer..
ik denk dat hij nu gewoon mijn geur kent en het daarom niet meer 'eng' vind.
Dus misschien gewoon even doorzetten en dat het vanzelf goed komt..

Ik hoop iig voor je dat hij dit niet blijft doen!

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:08

Citaat:
niet van bovenaf beet grijpen, maar eerst voorzichtig je hand plat, en de hamster erop laten lopen..

Toen ik dat deed in het begin bij mijn hamster,probeerde die altijd eerst ff uit of mijn hand niet eetbaar was.Dus eerst even flink bijten en dan de hand op lopen.
Pijnlijk dus.Nu doet ze dat niet meer gelukkig,ze is tam nu.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:11

ja maar als je ze ineens van boven pak kunnen ze weer bijten van schrik...

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:13

Ik heb sinds mei een klein rusje. In het begin deed ze dat ook zo fel. Bij haar heeft het enige tijd geduurd eer ik haar "bijtvrij" gekregen heb. Geef het tijd en laat hem wennen aan jou. Vergeet niet hoeveel groter je bent eh... Ik beloon mijn kleintjes elke keer als ze niet gebeten hebben. En ja hoor, voor een snoepje wil ze zich wel eens inhouden ;)

denk erom dat je hem niet zelf pakt. Hij moet uit zichzelf op je hand klimmen.