Konijnen: mannetje of vrouwtje erbij nemen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

francaa

Konijnen: mannetje of vrouwtje erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 13:33

Ik heb een schuurtje en een ren waar konijnen in lopen.
Maar ik heb er nu nog maar 2 en ik vind het wel leuk om nog 1 konijn er bij te nemen want ze hebben echt heel veel ruimte.
Maar ik vroeg met af wat ik het beste erbij kan nemen dan..
Ik heb:
1 gecastreerd mannetje van 3
& een gesteriliseerd (of onvruchtbaar :P) hoogbejaard vrouwtje.

Wat kan ik er dan het beste bijnemen?
het liefste zou ik een gecastreerd mannetje nemen maar gaat dit wel goed 2 mannetjes? :)

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:46

ik heb nog een leuke gecasteerde ram in de aanbieding van 3 jaar. helaas gaat het niet meer samen met mijn andere gecasteerde ram. Ze hebben 3 jaar samen gezeten nooit wat aan de hand. en ineens was het vechten tot bloedens tot bloedens toe. met voedster kan die prima samen.

dus ik zou als ik jouw een voedster nemen. Succes met zoeken

Jespri

Re: Konijnen: mannetje of vrouwtje erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:48

Geen ram erbij gaan zetten helemaal niet als die 3 is de kans dat dit goed gaat is klein.. zo en zo is het vaak een kleine kans als je wat oudere konijnen bij elkaar gaat zetten. ik zou als ik jou was een vrouwtje doen.

En iets wat niet hoeft maar wel leuk is haal je konijntje uit het asiel! dierenasiel Crailo of die in almere. hebben ook konijnen der zitten echt lieverds bij (loop er stage) toch niks mooiers dan zoon ex zwerver of ex verwaarloosde beestje een prachtig leven te geven ;)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:59

Idd een vrouwtje erbij zetten. Meeste kans dat het goed gaat :). Veel informatie over het koppelen van konijnen staat op www.bunnybin.nl. Daar kan je evt ook je nieuwe konijn vandaan halen :).

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 19:26

_STS_Angels_ schreef:
Geen ram erbij gaan zetten helemaal niet als die 3 is de kans dat dit goed gaat is klein.. zo en zo is het vaak een kleine kans als je wat oudere konijnen bij elkaar gaat zetten. ik zou als ik jou was een vrouwtje doen.

En iets wat niet hoeft maar wel leuk is haal je konijntje uit het asiel! dierenasiel Crailo of die in almere. hebben ook konijnen der zitten echt lieverds bij (loop er stage) toch niks mooiers dan zoon ex zwerver of ex verwaarloosde beestje een prachtig leven te geven ;)

Ja ik ga zoiezo uit het asiel halen dan ;)
Stichting klein geluk of dierenasiel Goofy ofzo. Oh ik kijk wel even op de site van dat asiel wat jij zegt :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:29

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:56

waarom geen 2 konijnen erbij? mijn ervaring is dat bij 3 er altijd een 5e wiel aan de wagen bij zit en meestal is dat de nieuweling.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:11

Dat ligt ook beetje aan hoe de konijnen waren wij hadden er 13 lopen in een hok van 9m lang en 3m breed. Mijn ervaring er in is dat iedereen aandacht kreeg en de 1e had liever aandacht dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:19

C_arola schreef:
Ik heb ook een gecastreerd mannetje genomen voor bij mijn voedster.
Dit in Drenthe bij een opvang http://www.opvangaaenhunze.nl/index1.html

Daar heb ik ook mijn konijnen vandaan! Ben nu op zoek naar een voedster, mijn 1,5 jaar oude groot lothariner is bezweken aan pasteurella. Nu heb ik in mijn ren dus idd een vijfde wiel.

Geen mannetjes er bij zetten, maar een voedster. Mannetjes samen kunnen goed gaan, maar dan moet de hoeveelheid vrouwtjes aanzienlijk zijn. 2 mannetjes en 1 vrouwtje kun je dus maar beter laten. Gewoon een leuke voedster zoeken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:51

Voedster. Vergeet niet ze even uit het hok te halen om ze kennis te laten maken.

Dus: Uit het hok en dan samen zetten. Ondertussen het hele hok goed schoonmaken (ivm geursporen). En daarna samen weer terug zetten. Dit verkleint de kans op vechten.

Overigens heb ik er ook nog wel een paar over. Huisvest op dit moment 6 dumpkonijnen op me kinderboerderij. Kinderboerderij bij jou in de buurt heeft vast ook een overschot.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:05

bij een opvang wordt je geholpen bij het koppelen en weet je zeker dat je niet thuis met de stress van een koppeling zit.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:17