vragen over 2 caivia's bij elkaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PrinsesJ

vragen over 2 caivia's bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:52

zelf heb ik ongeveer 2 maanden geleden een cavia gekocht.. hij was toen nog een jonkie.
Nou zou ik er graag nog een cavia bij willen hebben maar dan wel een vrouwtje.
Want ik heb gehoord dat 2 mannetjes vaak niet samen gaan.

Nou zou ik er dus graag een jong vrouwtje bij willen hebben maar kan ik die dan meteen bij mijn mannetje ik de kooi zetten of gaat dat niet? Want mijn cavia is natuurlijk al heel wat gegroeid.
Als er een vrouwtje bij komt zou ik haal willen laten ''helpen'' Want op jonge cavia's zit is nou niet echt te wachten haha..
Maar moet ik dan ook een grote kooi kopen of kan het met de kooi die ik nou heb?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:21

zou je niet beter het mannetje laten helpen ipv het vrouwtje? Das veel minder ingrijpend. Ik heb een paar gecastreerde mannetjes lopen en dat ging prima.

PrinsesJ

Re: vragen over 2 caivia's bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:23

o dus dat kan ook. Ja er was mij alleen verteld dat je dan het vrouwtje moest laten helpen. Eigenlijk niet bij negedacht dat het mannetje ook gewoon kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:24

Het is even kijken of het gaat, maar een zeugje en beertje gaat meestal wel goed samen. Alleen rekening houden met vruchtbaarheid natuurlijk. Een zeugje laten 'helpen' wordt eigenlijk niet zo gauw gedaan, een beertje is wat minder ingrijpend en dat kan je dus beter doen. Daarna kan hij alleen nog 6 - 8 weken vruchtbaar zijn en is het niet verstandig hem al samen met een vrouwtje te zetten ;)

De minimum maat voor een caviakooi voor 2 cavia's in 1 meter bij 0,50 meter, maar dat is ook echt de minimum maat- groter is natuurlijk veel fijner ;)

Je kan ook kijken op http://www.degrotecavia.nl - vind ik zelf een goede site met veel informatie.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:36

Ik heb 2 ongecastreerde beren bij elkaar zitten en dat gaat prima hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:47

2 mannetjes gaat idd prima zolang 1 van de 2 nog niet gedekt heft ( of allebij ) of geen vrouwtjes ruiken/horen/in de buurt zijn.
Een vriend van mij heeft bij mijn vorige nestjes ook 2 beertjes gekregen en die zitten ook samen en dat gaat prima!

Vrouwtje en mannetje gaat naar mijn weten ook altijd goed, wel zou ik dan idd t mannetje laten helpn, dit kost bij mijn da ongeveer 40 euro!

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:32

Goed dat je een 2e aanschaft cavia's zitten niet graag alleen! Ik heb omdat 1 van mijn 2 cavia's helaas overleed een andere aangeschaft. Ik heb toen bij de dierenwinkel een minder dominante cavia (iig waar van ik dat dacht) en een jongere uitgezocht. Die heb ik in eerst in 2 kooien naast elkaar gedaan en na een week bij elkaar ging prima. Die van mij waren 2 zeugjes.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:41

Cinnepin schreef:
2 mannetjes gaat idd prima zolang 1 van de 2 nog niet gedekt heft ( of allebij ) of geen vrouwtjes ruiken/horen/in de buurt zijn.

Dat zeggen ze ja.
Maar ik heb al heel lang twee maal twee ongecastreerde beertjes bij elkaar en dat gaat prima!

En dan nog eens 2 zeugjes, 1 bij mijn konijn en 1 zeugje nog apart.
Ik kan gerust ze beiden die dag oppakken en ze zitten in een flat in de tuin dus ze kunnen elkaar ruiken.
Wérkelijk nog nóóit problemen gehad. :?