Vreemde bobbels bij vis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Vreemde bobbels bij vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:18

Misschien iets voor aquariumkenners die iets weten van vissziekten. Ik heb hetzelfde bericht geplaatst op een aquarium forum, maar nog steeds geen reacties gehad.

Ik heb een balloonmolly met vreemde bobbles rond de rugvin. Hij is nu gok ik ongeveer een jaar in mijn bezit (gekocht van dierenwinkel). Hij heeft het al een langere tijd.

Afbeelding
Dit is de beste foto die ik heb. Inmiddels zijn de bobbels rond de rugvin wat groter geworden. ook zijn er een paar kleintjes bijgekomen.

Het begon met donker oranje verkleuring (eerst was de hele vis licht oranje). Later groeiden er bobbels. Omdat ik weet dat de vis redelijk is doorgefokt dacht ik aan tumoren, maar ik weet het niet zeker. Hij gedraagt zich verder helemaal niet ziek, eet goed, poept goed, zwemt normaal en lijkt er helemaal geen last van te hebben. Er zijn geen andere vissen met de zelfde symptomen. Er beginnen nu op de kop ook donker oranje verkleuringen te komen. Ik heb hem wel apart gezet voor het geval het iets ernstig is. Ik ben vandaag naar de dierenwinkel geweest en de man die bij de visafdeling werkt had het nog nooit gezien. Hij dacht dat het eventueel vistuberculose zou kunnen zijn (ook besmettelijk voor de mens) maar heb even op internet gezocht, en voor wat ik heb gelezen moeten de vissen zich juist ziek gedragen, geen zin hebben in eten en vaak zijn de zweren open (en heb geen foto's gezien waar het eerst vooraf ging met verkleuringen. Ik gok nog steeds op tumoren, maar vroeg me af wat jullie denken.
Dus: wie weet wat het is?

*gaat nu verder zoeken naat visTB en tumoren*

Joyckuh

Re: Vreemde bobbels bij vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:27

Ik zou zelf zeggen tumoren. Vis TBC is het niet voor zover ik kan zien op de foto, daar zijn andere kenmerken van; uitstaande schubben en uitpuilende ogen. Als dit zo was dan hadden je andere vissen hier ook al lang last van gehad :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:10

Bedankt voor je reactie. Ben blij dat er iemand het met me eens is, ik werd een beetje bezorgd door het idee dat iemand die dagelijks met vissen werkte aan TBC dacht. Ik denk alleen dat ik vroeg of laat het dier toch dood zal moeten maken, vooral als er tumoren rond de mond komen en hij niet meer kan eten. Maar wat is nou de meest humane manier om een vis dood te maken? De kop erafhakken gaat snel maar vind ik te stresvol. Heb ook iets gehoord over de vis in de vriezer leggen, maar daar tegenover staat weer dat mij iets bij staat over (wat ik een tijd terug heb gelezen) dat het helemaal niet zo humaan is... Iemand suggesties?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 03:13

Met het heft van een mes een snelle tik op de kop geven is snel en niet goor. In de vriezer lijkt me helemaal niet zo humaan, kokend water heb ik ook weleens gehoord maar lijkt me ook niet echt fijn voor de vis.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 03:18

In de vriezer is een stuk diervriendelijker dan dat geklungel met een mes, of je moet zeker weten dat je direct goed te werk gaat, helaas verkijken veel mensen zich hierop en lijden de vissen onnodig lang.
Voor in de vriezer kun je het visje gewoon met een bakje vangen, diertje zal door de kou snel buiten bewust zijn raken en vrij direct daarna treed de dood in. Alleen hiermee oppassen met gepantserde meervallen, die kunnen nl. behoorlijk goed tegen kou.
Meest humane oplossing is i.m.o. kruidnagelolie :)
Te koop bij de apotheek en sommige drogisten, visje in bakje met water wat druppels toevoegen en de vis is weg voor dat die er wat van merkt :)

Wat betreft de ''bobbels'' lijken mij inderdaad ook tumoren.
Enige andere wat ik me kan bedenken is dat er een wondje op die plek is geweest wat is gaan ontsteken :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 22:51

Bedankt voor jullie reacties :) Ik denk dat ik voor de kruidnagelolie ga, maar dan moet het wel eerst zo erg worden dat hij er last van heeft. Hij zwemt nog vrolijk rond en valt zijn vriendinnetje nog lastig :P Dus hij mag nog even.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 16:53

Voor de geïnteresseerden: ik ben vandaag bij een tuincentrum in de buurt geweest, waar al een tijd iemand werkt die ik ken van een dierenwinkel in de stad (die helaas gesloten is). Ik heb hem maar gevraagd of hij enig idee had wat het zou kunnen zijn. Toevallig was er iemand aanwezig die veel van visziekten afwist (bioloog of iets dergelijks) en die is er toen bijgeroepen. Hij zei dat het hoogstwaarschijnlijk een huidtumor is die te maken had met kleur, vandaar die donker oranje verkleuringen (hij wist zelfs de naam te noemen; lymfoma nogwat...). Blijkt het meest voor te komen bij de kleur rood. Het zou getriggerd kunnen zijn door kleurstofversterkers in het voer. Dit had hij al eerder gezien bij een viskwekerij die fotkten met een bepaalde soort (die dus ook niet meer met voer voeren waar deze kleurstofversterkers inzitten). Ik ben blij dat ik iig weet wat het is. De man zei dat vissen er erg oud mee kunnen worden, en dat de vis nergens last van zal hebben.

edit typo

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:17

Fijn om te weten wat het precies is en dat hij er gewoon oud mee kan worden!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:07

inderdaad goed om te weten dat het niks ernstigs is.
Ik had net in een ander topic dit stukje geschreven over kruidnagelolie
Misschien heb je dr ooit nog wat aan.

De simpelste methode is het gebruik van kruidnagelolie, die je bij de apotheek of kruidenwinkel kunt kopen.
Vang de vis met een schepnet enzet hem in een emmer met een paar liter water.
Doe 3 tot 4 druppels per liter in de emmer tot de vis in slaap valt.
Dan verhoog je de dosis tot 20 druppels per liter.
Je ziet dan snel aan het stilvallen van de kieuwen dat de vis zacht is ingeslapen.
Vissen van particulieren mogen met het huisvuil mee.

Uit : "guppy's molly's en platy's kleurrijke levendbarenden"

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 15:02

Bedank voor je reactie. Er had in dit topic al wat gestaan over kruidnagelolie, maar niet de dosis. Wel fijn om het te weten :)
Mocht het ooit zover komen dat ik hem zelf naar 'de andere kant' moet helpen zal dat ook zeker mijn 1e keus zijn om het te doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:45

Goed dat je inmiddels weet wat het is, het ziet er raar uit zeg. Ik heb zelf ook een tijd ballonmollys gehad, maar zoiets eigenlijk nog nooit gezien. Mijn ervaring is wel dat het vrij zwakke vissen zijn, komt waarschijnlijk ook omdat het een mutatievorm is.
Kruidnagelolie tip is erg handig, ik heb hier een Sterbai die al enige tijd op zn zijtje zwemt |(