Hallo bokkers, Ik heb een konijntje, echt al op leeftijd, goed bejaard. Hij is al wat langer aan het sukkele met zijn gezondheid, nooit gedacht dat hij nog steeds zou leven eerlijkg ezegd, maar toch gaat hij steeds weer een jaartje extra mee. Nu zit ik met het volgende, mijn hok is echt achteruit gegaan, en het is zo erg dat ik liever vandaag dan morge een hok heb. Ga daljk ook even met mama naar de Boerenbond, Nu is het dus zo dat het echt een buitenkonijn is, ik heb hem de laatste tijd niet meer echt in de tuin gehad, als hij buiten stond zat hij alleen in een hoekje en daar bleef hij oo kzitten, Uiteindelijk maar weer in zij buitenhok gezet, ook dit heeft met ouderdom te maken denk ik. In ieder geval nu wil ik dus een nieuw hok, zit er aan te denken om een binnenhok te nemen, kan ik dit maken tegenover hem?
Of ik een nieuw konijn neem na deze weet ik nog niet aangezien ik over een poos toch op kamers ga, en een konijn toch ook echt jaren meegaat, dus dan zou ik ook een binnehok willen. Hoe zit dat dan met stank etc? En dan kan hij in de zomer toch weer naar buiten als het warm genoeg is?
Liefst zo snel mogelijk jullie mening, wat zouden jullie doen?
whisperramse
Geplaatst: 23-01-09 15:36
Indien je denkt dat naar binnen halen beter is voor 'm, kan ik je dat enkel en alleen maar aanraden. Mijn konijntjes zouden doodongelukkig worden binnen, ze hebben een ren en dan nog hun nachthok dat groot genoeg is.
Overigens zou ik na hem geen nieuw konijn meer nemen. Konijnen zijn groepsdieren, ze zitten niet graag alleen, en jij zou je volgende konijntje ook alleen willen houden als ik dat goed versta?
Qua stank en zo vind ik konijnen reuzegoed meevallen, ik kuiste het hok wel iedere dag een beetje uit toen ik ze nog binnen had, zodat het niet te lang bleef liggen. Ik heb mijn konijntjes echt zien opvrolijken toen ze naar buiten mochten, dus heb nog geen klein beetje spijt gehad van die beslissing.
Miriam91
Geplaatst: 23-01-09 15:38
Als het een echt buitenkonijn is zou ik gewoon weer een buitenhok kopen. Misschien kan je die dan uit de wind zetten ? Dan heeft hij wat minder last van de kou.
Een binnenhok gaat snel stinken of je moet elke dag de drollen eruit halen. En een konijn van binnen naar buiten doen is niet goed. OF binnen voor altijd OF buiten voor altijd. Buiten bouwen ze een goede weerstand op. Daar zorgt het lichaam helemaal zelf voor.
Als je toch een diertje wilt als je op kamers zit kun je eens denken aan een hamster. De mijne heeft een zandbakje met chinchilla zand waar ze in plast. Dit maak ik om de 2 dagen schoon en zo stinkt het niet.
Ja, van binne naar buiten weet ik dat dat niet kan in deze tijd van het jaar, het is echt wel een bikkel maar je ziet hem wel wat verslechteren met de tijd, hij heeft zijn ups en downs, en er komt eigenlijk altijd weer een up. Hij heeft al die tijd alleen gestaan, heb hem als volwassen konijn gekregen dus ook geen erbij genomen omdat hij dat gewend is. Een hamster vind ik niets, dan heb ik liever een kat etc. als je een konijn daarvoor zou afraden, wil toch wel wat op vast te houden/ kroelen etc.
Ik zou idd ook opnieuw voor een buitenhok gaan. Ik vheb hier ook al een ouder konijn zitten, die doet het ook met haar ups en downs maar blijft lekker buiten hoor! Mijn DA heeft haar onlangs nog een gecheckt en kon er weinig aan vinden.
En als je iets wilt om te knuffelen kan ik je eerder een ratje, of kat ofzo aanraden. Ik heb vier konijnen en geen één ervan is een "knuffeltje"
Air
Geplaatst: 23-01-09 15:46
Buitenhok Frisse lucht doet konijnen meestal veel goed, beter dan binnenzitten: vooral als ie al aan het aftakelen is.
Overigens is het een fabeltje dat konijnen niet kunnen wennen aan een soortgenoot als ze al volwassen zijn: grote onzin, groepsdieren worden niet zomaar solitaire dieren als ze dat al een paar jaar ''gewend'' zijn om alleen te zitten.
Hoe oud issie?
Steenbok12
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-09 15:49
Nou, precies weet ik het niet, ik heb hem in groep 7/8 gekregen en toen was het al een volwassen konijn en hadie al 2 huizen gehad. Ik zit nu in het 2e van hbo dus zolang isie al bij mij.
lekker naar binnen halen, kan je hem goed in de gaten houden en krijgt ie lekker veel aanspraak. op de bodem van het hok strokorrels gebruiken (ook te koop bij de boerenbond) en dan stinkt het absoluut niet.
Ik zou hem ook naar binnen halen. Vooral al ie in zijn eentje zit buiten. Mijn konijn zit buiten. ze is 11 en zit tussen haar maatjes. Maar wanneer het erg regent, doet haar vacht het niet meer zo best en dan doe ik haar in haar buitenhok, (er zit een kattenluik die ze niet open krijgt, de anderen wel) en als het erg vriest in de nacht, gaat ze in een onverwarmde kamer hier in huis. Ze gaat in huis als de verwarming uit gaat en ik zet haar dan in de ochtend weer bij haar vriendjes.
Als ik jou was nam ik geen nieuwe, een konijn alleen is niets, het lijkt of het ze niet deert, maar uiteindelijk zijn het groepsdieren.
Gewoon lekker naar binnen halen, zet je haar in het voorjaar weer lekker naar buiten en op mooie niet koude dagen.
Ik heb toch een buitenhok gekocht, een exrta groot en diep hok, heeft hij nu extra de ruimte, ook voor als deze overlijdt, kan ik er 2kleine dwergkonijnen nemen. Dus daar heb ik wel over na gedacht, hij zit beschut en staat hier uit de wind tussen 2 muren in. Ben er wel blij mee, wilde eerst voor de goedkopere gaan, maar toh besloten maar meer uit te geven
Goed besluit meid, ook om later eventueel 2 nijntjes te nemen, geloof mij; het plezier straalt er van af om een koppeltje nijntjes te kunnen zien rondspringen. Mijn twee meiden doen me altijd glimlachen!
En moet je nu eens iets weten? ze zijn net tammer geworden door buiten en bij elkaar te zitten, dan daarvoor alle twee apart in hun eigen hok!
Ja, dan worden ze natuurlijk ook een stuk socialer van Maarja, eerst mijn konijn nu maar een fijn leventje laten leiden. Had trouwens nog gevrraagd om er een konijntje bij te zette, maar 9 vd10 keer ging het fout bij zo;n oud konijn zei ze, dus die stress wil ik hem niet aan doen
Is toch al een pak groter. Ik heb mijn hokken allemaal laten maken bij een schrijnwerker. Vind de standaardkooien nogal klein. Nuja, Nijnlief zal er alvast content mee zijn denk ik